Microsoft blockerar icke-licensierade Xbox-tillbehör

Permalänk
Melding Plague

Microsoft blockerar icke-licensierade Xbox-tillbehör

Rapporter från användare världen över pekar mot att Microsoft är på väg att dra åt svångremmen kring icke-licensierade tillbehör för Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som väljer Xbox över Playstation idag ändå?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll alls på hur många som spelar mot andra online där mus/tangentbord kan vara fördel på konsol.

Vad säger ni som vet, är det ett problem eller är pyttemjuk ute och reser?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl ingen som väljer Xbox över Playstation idag ändå?

Spelar inte på konsol men kör med en xboxkontroll till datorn. Playstation går bort eftersom deras kontroller är obekväma - ligger inte skönt i händerna. Som om de är gjorda för folk som har små händer.
FFXIV beta för xbox är på gång och om de lanserar det på xbox så skulle jag kunna tänka mig att byta från att spela på PC. PS är dock inget alternativ oavsett spelutbud/prestanda etc.

OnT: Skulle vara intressant att veta hur de detekterar att tillbehöret inte är licensierat? Antar att det är svårt att fejka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Spelar inte på konsol men kör med en xboxkontroll till datorn. Playstation går bort eftersom deras kontroller är obekväma - ligger inte skönt i händerna. Som om de är gjorda för folk som har små händer.
FFXIV beta för xbox är på gång och om de lanserar det på xbox så skulle jag kunna tänka mig att byta från att spela på PC. PS är dock inget alternativ oavsett spelutbud/prestanda etc.

OnT: Skulle vara intressant att veta hur de detekterar att tillbehöret inte är licensierat? Antar att det är svårt att fejka.

Även om det är enkelt att spoofa så innebär förändringen att de kan juridiskt jaga de tillverkare som fejkar licens.

Om slutanvändare kan fippla själva så vore det nog svårt för dem att göra något åt det annat än att patcha in mer och mer skydd.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl ingen som väljer Xbox över Playstation idag ändå?

Själv spelar jag på PC endast, står inte ut med 30FPS och i jämförelse, betydligt sämre grafik.
Men att folk skulle välja Xbox över Playstation är ingen stor förvåning för mig.
Sonys exklusiva spel börjar kännas repetetiva och PK.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack ms för att ni bygger på e-waste berget igen.
Visst kan man stänga ute icke licensierade tillbehör men gör det från start då.
FailXbox

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så 8BitDo-kontroller fungerar inte så länge de inte har "godkänts" av pappa MS?
Till och med Nintendo är bättre på tredjepartssupporten. Den godkänner så gott som alla Bluetooth-kontrollers jag har testat på den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Även om det är enkelt att spoofa så innebär förändringen att de kan juridiskt jaga de tillverkare som fejkar licens.

Om slutanvändare kan fippla själva så vore det nog svårt för dem att göra något åt det annat än att patcha in mer och mer skydd.

Jo men jag tänker mig att tillbehören säljs av Källarbutik#891274834 på wish.com eller dyl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo men jag tänker mig att tillbehören säljs av Källarbutik#891274834 på wish.com eller dyl.

Ja, exakt. Det är ju också, vilket det står i texten, för att förhindra tillbehör som kan ge övertag i spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer stöd i spelen för mus och tangentbord men ser detta som ett stort steg åt fel håll. Jag spelar aldrig online mot andra så då kan väl alla de spelen ha stöd för det när man spelar singelplayer.

Se hur många möss och tangentbord som blir licenserade? All MS egna, som de slutat tillverka?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så 8BitDo-kontroller fungerar inte så länge de inte har "godkänts" av pappa MS?
Till och med Nintendo är bättre på tredjepartssupporten. Den godkänner så gott som alla Bluetooth-kontrollers jag har testat på den.

8BitDo är med i "Designed for Xbox":

https://www.xbox.com/en-US/designed-for-xbox

Sen är väl frågan om de har äldre kontroller som inte är det.

Permalänk
Medlem

Wow, hur många dagar har det gått sedan Activision affären? och nu ska xbox låsas in mer i ett ekosystem.
Den som har ett favorit gear som inte är kompatibelt med Xbox nya påhitt och spel som numer ägs av Microsoft, kommer alltså inte ens ha möjligheten att spela spelet med sin favorit gear på exempelvis playstation, när microsoft drar ut pluggen där.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl ingen som väljer Xbox över Playstation idag ändå?

Gamepass och skönare kontroller gör att jag väljer Xbox alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

8BitDo är med i "Designed for Xbox":

https://www.xbox.com/en-US/designed-for-xbox

Sen är väl frågan om de har äldre kontroller som inte är det.

Det är bra men precis som du säger så är frågan om det bara gäller de nyare kontrollerna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

OnT: Skulle vara intressant att veta hur de detekterar att tillbehöret inte är licensierat? Antar att det är svårt att fejka.

Gissningsvis kollar de VendorID från USB och har en vitlista över godkända ID. Visst kan man fejka dem och använda någons godkända, men då får väl MS gå vidare och jämföra med kända enheter osv. Katt-och-råtta som vanligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

När det gäller MKB emulerings adaptrar så kommer detta bara påverka mindre kända tillverkare av dessa tillbehör som använder fultrick för autentisering. Xim kommer inte påverkas. Märkligt drag av MS förövrigt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att skippa nedlåsta konsoler

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har ingen koll alls på hur många som spelar mot andra online där mus/tangentbord kan vara fördel på konsol.

Vad säger ni som vet, är det ett problem eller är pyttemjuk ute och reser?

Pyttemjuk bryter troligen emot lagen inte bara ute och reser, denna typen av inlåsning är förbjuden enligt EU och därför de hotar apple med repressalier över sådant. Man skall hålla sig undan MS i alla lägen för de struntar högaktningsfullt lagar och regler vilket de alltid har.

Permalänk

En spelkonsol är en leksak och många tävlar på denna, så jag kan förstå inlåsningsargumentet betydligt mer än de som vill låsa ner annat som datorer och mobiltelefoner.

Min åsikt i frågan är mer att jag är emot om företag kan tillåtas låsa in och det tillåts på fler produkter, jag skiter egentligen vad som händer med just xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är bra men precis som du säger så är frågan om det bara gäller de nyare kontrollerna.

Gissar att om den saknar en Xbox-logga så är den inte "Designed för Xbox". 8BitDo betalar ju för att få vara med, och får då, bland annat, rätten att sätta loggan på de produkter som det gäller. Kan inte tänka mig att de skulle välja att inte sätta den på en produkt som det det gäller.

Permalänk
Medlem

nice, synd att det finns sätt att kringgå detta. fusk kommer i alla möjliga former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Själv spelar jag på PC endast, står inte ut med 30FPS och i jämförelse, betydligt sämre grafik.
Men att folk skulle välja Xbox över Playstation är ingen stor förvåning för mig.
Sonys exklusiva spel börjar kännas repetetiva och PK.

Det finns knappt några exclusives på xbox heller dock, är väl Rare replay som sticker ut i positiv bemärkelse. MS har väl på det stora hela "förlorat" konsolkriget de senaste 2 generationerna.

Oavsett om Sony vill eller inte kan man ju jailbreaka deras PS4 nu och använda som en linux pc eller köra diverse homebrew så andrahandsvärdet lär väl också vara högre.

Skrivet av Sarato:

Så 8BitDo-kontroller fungerar inte så länge de inte har "godkänts" av pappa MS?
Till och med Nintendo är bättre på tredjepartssupporten. Den godkänner så gott som alla Bluetooth-kontrollers jag har testat på den.

Att Nintendo av alla ska vara bättre, vansinnigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Men låt folk köra med vad de vill, vad är poängen? Kan inte EU tvinga dem att öppna upp för andra butiker på ’plattformen’ istället som de gjorde med Apple/iOS? Då skulle de verkligen börja gråta

Jag förstår inte varför detta ska vara tillåtet eller fortsätta hållas på med. Öppna upp protokollet, tillåt godtyckliga USB-HID

Permalänk
Medlem

Villain move.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men låt folk köra med vad de vill, vad är poängen? Kan inte EU tvinga dem att öppna upp för andra butiker på ’plattformen’ istället som de gjorde med Apple/iOS? Då skulle de verkligen börja gråta

Jag förstår inte varför detta ska vara tillåtet eller fortsätta hållas på med. Öppna upp protokollet, tillåt godtyckliga USB-HID

Öppna upp Xbox och PS kommer att hända förr eller senare det lär nog komma i steg två av nuvarande lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl ingen som väljer Xbox över Playstation idag ändå?

Sony har denna blockering på kontrollers redan, så dom som kör speciella kontrollers för fighting spel t ex har dragits till xbox just för denna blockeringen inte fanns där.

Nu får dom gå över till PC helt enkelt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vänta, så ett vanligt tagentbord och mus skall blockas? Även om jag nog aldrig använt det på XBox så känns det ju lite sådär.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

. Playstation går bort eftersom deras kontroller är obekväma - ligger inte skönt i händerna. Som om de är gjorda för folk som har små händer.

Tyckte samma tills jag köpte en PS5-kontroller. Jisses vilken skillnad mot deras äldre. Den ligger faktiskt skönt i händerna och har en form som liknar xbox.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vänta, så ett vanligt tagentbord och mus skall blockas? Även om jag nog aldrig använt det på XBox så känns det ju lite sådär.

Jodå mus och tangentbord kommer fungera (vad jag har förstått iaf), dock funkar dom inte i alla spel men det är ju upp tillverkaren (sneglar irriterat på EA)