ARN är rätt väg om inte kommer överens, men finns tidigare fall som gjort sig surt gällande hur det kan tolkas med inlämningskvitton:
https://www.pcforalla.se/article/1718367/netonnet-vagrade-lag...
Det viktiga i detta, trots att Ipaden varit inlämnat på garanti, så gäller reklamationsrätten, förstärkt till köparens fördel nu första 2 åren efter lagändring. Så även om nu Power skulle rejält envisas med att det är skicket som dem fått det av dig, blir då frågan:
Om det inte märkts av servicepersonal som är utbildade och tränade för det, hur är det förväntat att vanlig kund ska märka det ?
Om enligt dem skicket var så från början av inlämning, hur kan bevisa isåfall att är yttre påverkan och inte fabriksdefekt ?
Hur ens neka reklamation genom att inte ens ha bevis för slutsats utan ett påstående som ej stämmer enligt inlämningskvitto ?
Det är exakt därför man noterar skick, och om då dem påstår dolda fel, måste dem isåfall bevisa det ( kamera vid disken ? )
Eftersom:
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
" Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på "
Så även om produkten är defekt, så ska inte DU behöva bevisa att du INTE orsakat felet, det är Power som ska bevisa det.
Och kommer dem med logiken att en Ipad ser inte ut så när helt ny från kartong/fabrik, är bara att påpeka att deras personal själva över disk inte ens kunnat se någon skillnad på det då dem vid inlämning inte märkt av det, eller märkt och tar in ändå ?
Så Ipaden kan lika gärna från fabrik varit defekt, ingen märker det, den används, till slut orsakar defekten kanske problem med laddporten, butik märker inget heller, och det är verkstad nu som påpekar defekten som ska räknas som ursprungligt enligt lag.
Så antigen får Power hålla fast vid att var så från början, men då får bevisa att du orsakat det, vilket dem inte kan.Eller så får dem "få ny info" om att den verkligen var hel, är fraktskada, be om ursäkt, lösa det. Oavsett, du vinner.
Liknande fall istället där om ej kan bevisas skada pga köpare, så är det säljarens ansvar, enligt ARN och Konsumentverket:
https://www.pcforalla.se/article/1700017/netonnet-vagrar-back...
Och som extra guldkant, Apple själva säger att det är "normalt" att Ipads kan vara "lite böjda", och det är pga aluminiumchassit + tillverkningsprocessen. Så det kan lika gärna vara samma i ditt fal, och det är inte din uppgift att utreda med Apple om det alls.
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...
Att flera användare påstår, och Apple bekräfat, att det varit kraftigare böjningar direkt ur kartong, är underlag för din reklamation:
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...
" Apple has confirmed to The Verge that some of its 2018 iPad Pros are shipping with a very slight bend in the aluminum chassis. But according to the company, this is a side effect of the device’s manufacturing process and shouldn’t worsen over time or negatively affect the flagship iPad’s performance in any practical way. Apple does not consider it to be a defect. "
Fortfarande år efteråt, är det ett återkommande problem med böjning, som till slut Apple istället för att åtgärda, säger är "ok":
https://www.macworld.se/article/1584438/apple-ingen-fara-om-i...
Till och med när tagna till domstol, framkommer att Apple känt till felen från tidigare fall med även sina mobiler, så fler drabbade:
https://www.macrumors.com/2018/05/24/apple-knew-about-bendgat...
Så om det böjer sig och det är normalt, och laddporten funkar ej, oavsett om pga böjning eller ej, vilket även där nog verkstad har svårt att bevisa, så kvarstår att om det inte räknas som en defekt enligt Apple, så ska dem/Power åtgärda reparation/ ny åt dig.
Det kan lika gärna varit en ursprunlig lätt böjning som blivit värre med tiden, ingen märker av, men det är åter dem som ska bevisa att DU orsakat böjningen. Hänvisar du att det har hänt tidigare, fortfarande händer, och att Apple anser det är normalt.
Så blir då nästa steg, min rekommendation, be att få titta på Ipaden, ta bild på laddporten, så dem sedan inte kan påstå att smuts/damm mm tagit sig in och gjort att ej lagats, då detta ej frammkommer nog som orsak, så slipper du sedan hantera potentiella efterhandskonstruktioner som gör det svårare, och då kvarstår faktum att laddport ej fungerar, och ska åtgärdas.
Trots inlämnad på garanti, påminn & åberopa din reklamationsrätt (gäller oavsett garanti), och hänvisa till allt ovan som underlag.
För garanti är på deras villkor, men om du kräver att ska tolkas enligt reklamationsrätten, då är hela situationen till din fördel.
Lycka till !