Tyst hemmaserver - 24x 3,5" HDD (78TB HDD), 128GB DDR4 ECC, Intel Xeon Gold, 10GbE SFP+ osv.

Permalänk
Medlem

Tyst hemmaserver - 24x 3,5" HDD (78TB HDD), 128GB DDR4 ECC, Intel Xeon Gold, 10GbE SFP+ osv.

Hej!

Har fått minska storleken på min hemmaserver efter flytt och har således en riktigt trevlig maskin till salu. Den är i toppskick och har körts i ca 2 år fram till innan sommaren. Maskinen är således startklar för den som önskar.

15 000 kr prutat och klart för hela rasket nedan.

1x 4U Serverchassi
24x 3.5" Hot-Swappable SATA/SAS DriveBays, 6Gb/s MiniSAS bakplan, ATX PSU + Rails
3 st 120mm Noctua-fläktar är monterade för luftflöde

1x ASUS Z11PA-D8
2x LGA3647, 8x DDR4 DIMM Slots, 16x SATA, 2x M.2, 2x OCuLink, 4x 1GbE, 1x IPMI

1x Intel Xeon Gold 5218 16C/32T (ES/QQ8M)
Monterat en Noctua CPU-tornkylare på denna

(4x32GB) 128GB DDR4 RDIMM ECC

1x Mellanox ConnectX-2 1x10GbE SFP+

1x Dell H310 (Flashat till IT/HBA Mode)

1x EVGA SuperNova G3 750W (80+ Gold)

5x 8TB HDD WD (WD80EZAZ)
5x 4TB HDD WD Red (WD40EFRX)
2x 4TB HDD Seagate (SF4000DM000)
1x 4TB HDD WD (WD40EZRX)
2x 3TB HDD Seagate (ST33000651AS)
Inga smart-fel på några av diskarna. Kommer inte ta fram individuell diskinfo då maskinen inte längre är igång. Men diskarna har körts även i tidigare maskiner.

Har även 4 st Intel Optane P1600X 58GB & PCIe 4 st NVME Switch adapter kort (så man kan köra 4 st NVME även om inte moderkortet stödjer bifucation). Perfekt om man vill köra Special Metadevices i ZFS. OBS, helt nytt och oanvänt (optane + switch adapter).

Skickas ej. Kan hämtas i Jönköping. Leverans kan vara möjlig enligt ök i gbg/malmö/sthlm och på vägen.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att lösa en video på hur mycket den låter under hyfsad load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har du möjlighet att lösa en video på hur mycket den låter under hyfsad load?

Hej! Servern i sig är knäpptyst om du inte ställer upp fläktkurvan, där sitter Noctua-fläktar i chassit (3 st) och CPU-kylaren är Noctuas servervariant för denna socketen. Det har hänt flera gånger att jag varit tveksam om den ens är igång i ärlighetens namn. Det man alltid reagerar på när man har många HDD är just hur mycket ljud HDD:er gör. Ljud är ju väldigt relativt hur som helst och oavsett hur man testkör så kommer inget vara direkt representativt eftersom det kommer bero på hur hög belastning diskarna har, om du väljer att spinna ner dom i idle, eller kör dom always-on osv.

Permalänk
Sötast

32st knäpptysta diskar alltså? Vad är det för dataöverföringshastighet vid knäpptyst läge? (0rpm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

32st knäpptysta diskar alltså? Vad är det för dataöverföringshastighet vid knäpptyst läge? (0rpm)

Han skrev ju att det låter från diskarna?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Har du mätt strömförbrukningen?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Jag tar den. Enda kravet jag har är ett simpelt köpekontrakt så att jag kan köpa den på företaget. Jag kan ta fram kontraktet om du vill

Permalänk
Medlem

Oj. Kollade fel på priset (det var en rimligt pris och inte ett superkap). Hittar inte hur jag editerat eller tar bort meddelanden. Så skippar nog denna. Sorry för att jag inte läste tillräckligt noga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

32st knäpptysta diskar alltså? Vad är det för dataöverföringshastighet vid knäpptyst läge? (0rpm)

För det första, lol. Jag beskriver servern som tyst, inte huruvida man väljer att bestycka den eller belasta den. Sen 32 diskar?? Rolig kille och sjukt värdefull kommentar till min annons. Mod?

Skrivet av knewt:

Han skrev ju att det låter från diskarna?

Tack!

Skrivet av knewt:

Har du mätt strömförbrukningen?

Som bestyckningen är nu borde man landa på ca 100-120W i (TYP) idle är min uppskattning när jag subtraherar vad jag plockat bort från maskinen sedan den kördes. Definitionen av idle i det här läget är en Unraid-installation med ett 40-tal containers igång av olika karaktär. Med andra ord - det är en tillräckligt modern CPU med DDR4 för att komma ner till rimliga idle-nivåer trots att det är många cores.

Skrivet av r.R:

Jag tar den. Enda kravet jag har är ett simpelt köpekontrakt så att jag kan köpa den på företaget. Jag kan ta fram kontraktet om du vill

Skrivet av r.R:

Oj. Kollade fel på priset (det var en rimligt pris och inte ett superkap). Hittar inte hur jag editerat eller tar bort meddelanden. Så skippar nog denna. Sorry för att jag inte läste tillräckligt noga

Missade en nolla? Om du åter skulle vara intresserad för den rimliga pengen är det bara att höra av sig. Inga problem att lösa köpekontrakt, jag är flexibel med formen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan du tänka dig att sälja utan diskar och pris i sånna fall?

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Hej, är den fortfarande tillgänglig? Kan tänka mig att köpa hela paketet för 15 lax + hämta upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattzi11:

Hej, är den fortfarande tillgänglig? Kan tänka mig att köpa hela paketet för 15 lax + hämta upp den.

Hej Matzi! Det finns kvar. Skickar pm

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzzE:

Hej,

Kan du tänka dig att sälja utan diskar och pris i sånna fall?

Om inte Matzi plockar upp allt kan vi ta en diskussion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Om inte Matzi plockar upp allt kan vi ta en diskussion!

Blir bra, dra ett PM

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

@sebbeh: 5x 8TB HDD WD (WD80EZAZ)
1000kr + frakt eller möte i närheten av GBG

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad