Permalänk

Nforce2 eller kt600

Tjena!
Har varit "borta" från marknaden ett tag nu, och det har blivit dags för lite uppgraderingar. Det senaste moderkortet jag skaffade var ett med kt133-chipset... (Abit KT7A, funkat perfekt)

Har kollat lite på m-kort från Abit och MSI och har efter en snabbkoll kommit fram till att det är Nforce2 eller kt600 som gäller nu.

Stämmer detta och kan någon snabbt förklara skillnaden mellan dessa båda och berätta vad som är "bäst"?

Mvh, Johan

Permalänk
Medlem

kt 600 är en ny sorts sockel för de nya AMD processorerna som kommer snart.. om jag inte har helt fel.. (är inte så inne på KT 600)

Nforce 2 finns på alla nya moderkort till tex barton och andra processorer..

själv tycker jag Nforce 2 är det bästa idag.. men man vet aldrig imorrn.. hoppas någon annan som är mer haj på KT 600 än mig kommer in och svarar

Permalänk
Medlem

3r0c, nej. kt600 passar till amds nuvarande processorer.

kt600 är relativt ny och ska försöka konurrera med nforce2. Än så länge har jag inte sett några tester, men om du vill ha säker prestanda/överklockningsegenskaper så ska du välja ett nforce2-kort. Jag rekommenderar abit nf7-s

Permalänk
Medlem

Funderar själv på KT600-chipset men jag läste precis en recension på ett SOLTEK-kort med kt600
och följande citat tycker jag är lite oroväckande ( om det nu stämmer ?) :

" But then there was born the KT400. Lo and behold, it allowed you to magically adjust the multiplier of any Thoroughbred or higher made AMD processor. Life was good, but then somebody decided to remove this ability within the KT600 chipset. Don’t ask me why, but if you decide to use this variety of chipset, you will be destined to overclock by means of FSB only unless you are wanting to physically unlock your processor. And lets be honest, why would we want to do this when the KT400 and the nForce2 chipsets will still allow you to bypass the multiplier lock on these newer processors? It seems to me as though VIA has taken a step backwards."

Med andra ord så går det inte att ändra multiplier i BIOS på KT600.
Nån som vet om det stämmer?

Visa signatur

]

Permalänk
Avstängd

Inte förens VIA kommer med saker som dualchannel, lås av agp/pci, tillåter
alla multiplersteg, samt småsaker som 400fsb, SATA, Soundstorm m,m

blir det värt att köpa ett moderkort med KT chipset.
dvs, när KT har alla egenskaper som nforce2 redan har,

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

Köp ett med N-force kretsar istället ...Via kretsarna har alltid varit sunkiga...
Men visst vill du ha 10-20% långsammare system så kör med KT600

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spegel

bra talat

Visa signatur

[2400+] [Asus A7V8X G-Gold] [pc2700 512Mb Cl2] [Inno3D Ti4200 64Mb] [Maxtor 80Gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spegel

Håller också på att uppdatera mig lite på marknaden och undrar bara....när jag kollar på det här KT600 mobot (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABKV7) så har det 400fsb och SATA.

vad är soundstorm? nåt inbyggt ljudkort eller?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hicks
Håller också på att uppdatera mig lite på marknaden och undrar bara....när jag kollar på det här KT600 mobot (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABKV7) så har det 400fsb och SATA.

vad är soundstorm? nåt inbyggt ljudkort eller?

Jo, 400fsb och SATA är standard numera på nyare moderkort.

Men köper man ett KT chipset så missar man så många finesser.

Soundstorm är ett integrerat ljudkort som har klockrena toner och
belastar inte cpun, särskilt mycket.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort