Permalänk

Köpa eller vänta?

Har en gammal rigg men funkar till gta 5 på full grafik osv. Ända som ja ska köpa nu är en m2 ssd pga lång laddtid.

Min dator är.
AMD fx-6300 som går stabilt på 4.2.
Gigabyte GAMING G1 970 moderkort
4 minnen totalt 24gb DDR3
Gigabyte gtx 1060 6gb
2 st diskar, en 120gb ssd sata och en 500gb vanlig sata disk.

Ska ja vänta med att uppgradera ett år kanske tills gta 6 släpps eller tror ni ja ska uppgradera allt?

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

För GTA 6 kommer du behöva uppgradera allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Vänta på specifikationerna och (såklart) releasedatum till PC innan du bestämmer dig. Dumt att köpa nu om inte spelet kommer förrän om två år till PC och då kanske du har en felspecad dator för ändamålet.

Men min gissning på är att du kommer behöva en helt ny dator för GTA VI. Förmodligen kommer diskarna gå att behålla men de är både åldersstigna och små i sin lagringskapacitet så bättre att köpa nytt även där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

M.2 ssd antar du menar nvme och inte m.2 sata.

Du lär inte märka någon större skillnad i gta5 med snabbare läshastigheter från disk då det inte är någon direkt flaskhals i spel ens med sata ssd.
men visst uppdateringar kommer troligen gå fortare när den kan installera snabbare om nu disken flaskhalsade ditt internet vid uppdateringar.

Generellt är det svarstid som gör mest skillnad för laddtiderna fps och övrig spelprestanda kommer va ungefär den samma eller väldigt marginell skillnad.

Och skillnad i svarstiderna mellan olika ssd typer är mer eller mindre omätbar och kommer i slutänden handla om kanske nån sekund snabbare laddtider om något öht.

Men kör du gta5 från den mekaniska kan en ssd att lägga spelet på rappa upp laddtiderna ganska drastiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Får slinka in här med en fråga. Funderar på köpa resident evil 4 till pc. Står att det är krav på ssd. Måste man ha detta för att kunna köra spelet? För mig spelar laddtiderna inte så stor roll ändå. Har inte direkt bråttom och kan vara skönt med små mikropauser från spelandet då och då. Sedan läser väl ändå spelet in från disk till minne och kör från minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Får slinka in här med en fråga. Funderar på köpa resident evil 4 till pc. Står att det är krav på ssd. Måste man ha detta för att kunna köra spelet? För mig spelar laddtiderna inte så stor roll ändå. Har inte direkt bråttom och kan vara skönt med små mikropauser från spelandet då och då. Sedan läser väl ändå spelet in från disk till minne och kör från minnet.

Ja, då måste du ha en SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Varför? Spelet läser väl från minnet ändå?! Går det bra med sån sata ssd 2.5" eller måste detta vara sticka på moderkortet?

Tänkte det var lite som cpu krav och sånt där. Brukar gå bra att köra med någon som är 5 generationer äldre än vad som står på minimumkrav där ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

M.2 ssd antar du menar nvme och inte m.2 sata.

Du lär inte märka någon större skillnad i gta5 med snabbare läshastigheter från disk då det inte är någon direkt flaskhals i spel ens med sata ssd.
men visst uppdateringar kommer troligen gå fortare när den kan installera snabbare om nu disken flaskhalsade ditt internet vid uppdateringar.

Generellt är det svarstid som gör mest skillnad för laddtiderna fps och övrig spelprestanda kommer va ungefär den samma eller väldigt marginell skillnad.

Och skillnad i svarstiderna mellan olika ssd typer är mer eller mindre omätbar och kommer i slutänden handla om kanske nån sekund snabbare laddtider om något öht.

Men kör du gta5 från den mekaniska kan en ssd att lägga spelet på rappa upp laddtiderna ganska drastiskt.

Frågan gäller GTA6 inte 5.

Som andra nämnt vet vi inte hur krävande GTA6 blir ännu så man kan lika gärna vänta ett tag till. Att nytt kommer behövas är klart men frågan är hur bra som behövs så man vet vilken budgetklass man ska köpa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Varför? Spelet läser väl från minnet ändå?! Går det bra med sån sata ssd 2.5" eller måste detta vara sticka på moderkortet?

Tänkte det var lite som cpu krav och sånt där. Brukar gå bra att köra med någon som är 5 generationer äldre än vad som står på minimumkrav där ändå.

De nya spel som kräver SSD har anledning att göra det. Det blir FPS-stutters, ej inladdade texturer och andra buggar på HDD. Inte bara laddningstider som förr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det kan vara så att spelmotorn "streamar" in data som nya texturer etc. medans du rör dig i spelvärlden. I sådana fall så blir det i princip ospelbart om du inte har en SSD för då kommer spelet troligtvis stanna till sekunder åt gången alternativt så går du in i ett rum och så har det ofärgade/otexturerade väggar i tiotals sekunder. D.v.s. känslan när du spelar blir usel.

Eller så är det bara ett krav de satt dit för de vet att laddtiderna blir långa och dagens ungdomar är otåliga Svårt att veta om man inte har koll på tekniken i spelmotorn eller har testat.

Permalänk
Medlem

Så går det med sån 2.5 sata ssd? För det är det enda som är tillgängligt i datorn för min del. Om det hackar lite och sådant där gör inget. Jag är van sedan -90 talet att spel kan frysa till och vips så är man 1 minut framåt i spelet pga av seg hårdvara

Permalänk
Skrivet av dagas:

Frågan gäller GTA6 inte 5.

Som andra nämnt vet vi inte hur krävande GTA6 blir ännu så man kan lika gärna vänta ett tag till. Att nytt kommer behövas är klart men frågan är hur bra som behövs så man vet vilken budgetklass man ska köpa.

Gta6 är inte släppt än så exakta systemkrav vet ingen än mer än speculationer så när det väl släpps kommer troligen en gammal fx och ett 970 va som diabilder ändå.

Där av att jag baserade min kommentar på gta5 där han idag inte har problem en ssd kommer troligen inte hjälpa resten ändå att köra gta 6 i någon acceptabel upplevelse ändå.

möjligen speculera att 970 kortet ev klarar min spec men att FX 6300 skulle räcka till ett nysläppt spel nästan 12 år senare njae.

GTA 5 kräver ju minst cpu som är ca 6 år äldre än spelet i sig.

OBS speculationer nedan!!!

så säg att spelet släpps 2024

och har samma antal år hårdvarukrav bakåt i minimum requirements som 5an så ska det ändå vara en cpu serie från minst 2018 så typ nått ur Intel 8000 serien eller Amd Ryzen 2000 serien.

och ungefär samma tid bakåt från releasen på gpu så typ Nvidia GTX 1000 - RTX2000 serien eller amd RX 600 / RX vega / Radeon VII / RX5000 serien alla från runt ~2018-2019.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Testade att köra RE4 på en sunkig burk med följande specs:
AMD FX8350, 16GB (osäker på hastighet) DDR3, GTX 1060 6GB och SSD och spelet "fungerar" men med hysteriska konstanta hack AKA stuttering.
Nu är ju hårdvaran jag testade på gammal som gatan och det är förmodligen därför det hackar, men jag tror absolut att man KAN köra spelet på en HDD också, men förmodligen kommer man nog uppleva en del hackande även om resten av burken är bra nog för att driva RE4.

Spelet "lider" ju av småhackande vid specifika platser i spelet där det laddar in nästa del av banan. Det är dock inget direkt störande då man enbart springer igenom dessa passager och aldrig har en fight där.

Annars rullar det kanon. Kör AMD 5950X, 32GB 3600mhz, RTX 4070Ti med spelet installerat på en NVME drive och det är otroligt följsamt.
Det är ju bara att skaffa det på Steam och se ifall det rullar på bra, annars är det bara att begära en återbetalning.

Permalänk
Medlem

Äh jag får köpa sån där sata disk på sticka. Kostar ju inget nu ändå.