bra läge att köpa prebuilt speldator under rea?

Permalänk

bra läge att köpa prebuilt speldator under rea?

Tror ni det kommer dyka upp bra erbjudanden på utgående modeller av färdigbyggda system under rean?

Föregående generation är väl fortfarande relativt bra & och om försäljningen varit dålig så är det kanske rimligt att man försöker
sälja bort lagervaror till ett relativt lågt pris före de blir helt omöjligt att sälja bort.

Såg ett erbjudande på compumail som såg lite lovande ut då priset sjunkit rejält

https://compu-mail.se/en/p/medion-erazer-hunter-x20-md35357-t...

Är det här paketet prisvärt? Tror ni det kommer dyka upp bättre erbjudande under black friday?

korrigering
Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Du kan själv bygga en rätt mycket vassare dator för priset. Dessutom börjar 10 GB VRAM bli lite lite i vissa titlar, skönt med 16 GB för att säkra upp lite inför framtiden.

Permalänk

När det gäller ERAZER Hunter X20 MD35357 så har jag problem att hitta en vettig lista på alla komponenter.

Intel® Core™ i7-12700K ~3800 kr
RTX 3080 10gb ~9800 kr
Alphacool Eisbaer 240 ~1500 kr
okänt DDR5 minne 4800mhz 32gb ~1400kr
In win chassi (in win 103?) ~1500kr
Okänt SSD 1 TB M.2 2280 ~700-1000 kr
okänt moderkort ~1000+
okänt nätaggregat ~800+

ingår också windows 11 men väljer att inte räkna med det i priset, men även konservativt räknat så tycker jag komponenterna borde vara värda en bit över 20.000, möjligen upp mot 22.000 då jag tror moderkortet säkert är värt upp mot 2000 kr med tanke på att det är ddr5 och bluetooth/wifi

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du kan själv bygga en rätt mycket vassare dator för priset. Dessutom börjar 10 GB VRAM bli lite lite i vissa titlar skönt med 16 GB för att säkra upp lite inför framtiden.

https://komponentkoll.se/bild/PobJH.png

Alla komponenterna är väl inte bättre, men just att AMD-kortet är så mycket mer prisvärt gör ju att man inte blir så sugen på
färdigbyggda datorer, har kanske att göra att de generellt är för högt prissatta för vad man får att även om priset sjunker rejält så är det fortfarande inte ett riktigt bra pdeal.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasande Joel:

Alla komponenterna är väl inte bättre, men just att AMD-kortet är så mycket mer prisvärt gör ju att man inte blir så sugen på
färdigbyggda datorer, har kanske att göra att de generellt är för högt prissatta för vad man får att även om priset sjunker rejält så är det fortfarande inte ett riktigt bra pdeal.

Jag skulle nog vilja påstå att de flesta komponenterna är bättre man jag syftade främst på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasande Joel:

Alla komponenterna är väl inte bättre, men just att AMD-kortet är så mycket mer prisvärt gör ju att man inte blir så sugen på
färdigbyggda datorer, har kanske att göra att de generellt är för högt prissatta för vad man får att även om priset sjunker rejält så är det fortfarande inte ett riktigt bra pdeal.

Rtx 3080 är inte mycket sämre än 7800xt speciellt om man räknar med dlss, beroende på spel/inställningar. Ganska bra deal på pappret och man ska såklart räkna med att det är färdibyggt om man inte vill bygga dator själv. Men tror inte du kommer få en bra 3080 modell, cpu kylare, ssd, ram, chassi, eller moderkort och det är ju det som suger med sådana byggen.

Edit: verkar vara ok chassi och cpu kylare. Samt får du windows licens om det spelar roll. Även om det inte kommer vara perfekt är jag förvånad över hur prisvärd dealen är. Speciellt om man vill ha Intel & Nvidia.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Edit: verkar vara ok chassi och cpu kylare. Samt får du windows licens om det spelar roll. Även om det inte kommer vara perfekt är jag förvånad över hur prisvärd dealen är. Speciellt om man vill ha Intel & Nvidia.

Hittar inte precis samma modell på tillverkarens hemsida, så är lite svårt att säga precis vilka komponenter det är

https://www.medion.com/de/shop/p/high-end-gaming-pcs-medion-e...

kan vara följande komponenter

moderkort Z690 AORUS PRO
nätagg Seasonic® Focus GX-750

grafikkortet verkar vara MSI

kollar man prishistoriken på prisjakt så kostade ju hela paketet kring 26000 när det lanserades.

edit
Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasande Joel:

Hittar inte precis samma modell på tillverkarens hemsida, så är lite svårt att säga precis vilka komponenter det är

https://www.medion.com/de/shop/p/high-end-gaming-pcs-medion-e...

kan vara följande komponenter

moderkort Z690 AORUS PRO
nätagg Seasonic® Focus GX-750

grafikkortet verkar vara MSI

kollar man prishistoriken på prisjakt så kostade ju hela paketet kring 26000 när det lanserades.

Det är med 12900kf & 3080ti så annan modell, men de verkar inte ta den billiga vägen så då är troligen moderkortet på den datorn också bra. Ärligt talat, passar datorn dig köp det, väldigt bra deal. Om du däremot lika gärna köper AMD och kan bygga din egna dator är det bättre (speciellt med 2nd hand gpu)

Deras andra datorer med 12700 (billigare än den du länkad) har följande moderkort
GIGABYTE™ B660M DS3H eller B660H7 - M20

Troligen har den på CompuMail b660h7 eller liknande.