Laptop för ingenjörsstudier och arbete sökes

Permalänk

Laptop för ingenjörsstudier och arbete sökes

Har tänkt införskaffa en ny laptop inom kort (troligtvis vid Black Friday) då jag känner att min nuvarande dator inte är särskilt optimal för studierna. Är det någon som är väldigt nöjd med sin dator och kan använda den för programmering, arbete, skrivande, surfande, och allt vad man kan tänkas göra? Jag är för närvarande ingenjörsstudent och vill således att den ska vara komfortabel att både skriva och programmera med. Dessutom arbetar jag mycket vid datorn.

Jag hade helst föredragit om det ej var MacOS, men om du kan övertala mig till Mac så är det ändå inte helt omöjligt. Priset är mindre intressant, så ge mig supergärna dina bästa förslag!

Permalänk
Medlem

Tror du får bättre tips om du anger ungefärlig budget. Min erfarenhet är att folk ofta överskattar var man behöver för ingenjörsstudier. Ändå ganska få som faktiskt sitter och kör fluidik-simulationer eller annat tungt. Oftare att det blir lite lättare programmering som skulle funka på en raspberry pi. Tror 9/10 gånger en lätt enkel laptop optimalt.
(Och när man faktiskt ska göra något på riktigt tungt får man använda skolans resurser för det)

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Tror du får bättre tips om du anger ungefärlig budget. Min erfarenhet är att folk ofta överskattar var man behöver för ingenjörsstudier. Ändå ganska få som faktiskt sitter och kör fluidik-simulationer eller annat tungt. Oftare att det blir lite lättare programmering som skulle funka på en raspberry pi. Tror 9/10 gånger en lätt enkel laptop optimalt.
(Och när man faktiskt ska göra något på riktigt tungt får man använda skolans resurser för det)

Ja det stämmer. Jag pluggar industriell ekonomi så har absolut inga tunga beräkningar. Men jag planerar en master i maskininlärning så behöver ändå ha något som är bra att programmera med, och som är bra att skriva på. Skulle säga att budgeten är max 30k preliminärt (ser det som en investering som jag kommer använda 5-10 år fram). Men kan lika gärna vara 5-50k beroende på - jag vill alltså få maximalt med värde för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Läser lite mellan raderna att du mer ute efter en lite mer kvalité-dator. Skulle kolla på dells XPS eller en thinkpad. En curveball är framework laptopsen - dom är ju lite häftiga - men kanske svåra att få till sverige.

Bör väll nämnas att just nu ligger apple jävligt bra till på laptop sidan - deras ARM CPUs är grymma och dom bygger bra datorer runt det. Men kan ställa till det med PC mjukvara (tror tex solidworks kan vara lurigt). Programmering lär ju funka utan problem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Ja det stämmer. Jag pluggar industriell ekonomi så har absolut inga tunga beräkningar. Men jag planerar en master i maskininlärning så behöver ändå ha något som är bra att programmera med, och som är bra att skriva på. Skulle säga att budgeten är max 30k preliminärt (ser det som en investering som jag kommer använda 5-10 år fram). Men kan lika gärna vara 5-50k beroende på - jag vill alltså få maximalt med värde för pengarna helt enkelt.

Jag är snart klar med en master i Data Science and AI och har aldrig behövt köra några riktigt tunga beräkningar lokalt. Spenderade någon hundralapp på att köpa GPU-tid på Colab en gång för reinforcement learning, men det är allt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB