Permalänk

Informationsskärm, hur göra?

Driver en butik och skulle vilja sätta upp en liten skärm i skyltfönstret/dörren som jag kan styra på distans.
Tex. om jag är sjuk, blir sen mm. så skulle jag vilja kunna ett meddelande/bild med information om detta.

Tänkte att man normalt skulle kunna ha ett bildspel på skärmen som man avbryter när man vill lägga ut tillfällig information.

Köpt en digital fotoram, en Denver Frameo PFF-1503B, men det verkar inte gå att göra som jag tänkt med den då den bara kan ta emot bilder på distans men kan inte styras på distans.

Nån som har nån bra idé om hur man kan lösa det jag vill åt på ett bra sätt, med eller utan min digitala fotoram inblandad?🙏

Permalänk
Medlem

Kan du inte skapa en bild med 'Hemma sjuk'-text på och ladda upp vid behov, då?
Håller med om att det varit smidigare att kunna skicka text direkt, men som förslag på lösning..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Super-basic lösning, men en gammal dator uppkopplad till skärmen med TeamViewer igång?
Så kör datorn bildspelet i vanlig snurrande fullskärm, så kan du "bara" byta ut skärmen lite enkelt när du behöver hemifrån.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan du inte skapa en bild med 'Hemma sjuk'-text på och ladda upp vid behov, då?
Håller med om att det varit smidigare att kunna skicka text direkt, men som förslag på lösning..

Tänkt att göra så, men problemet är att man kan inte stänga av bildspelsfunktionen helt och inte heller styra den på distans.

Tanken var att normalt kunna ha ett bildspel på skärmen med bilder och information som man sen avbryter med tillfällig information står stilla.

Annars läggs den tillfälliga informationen bara till i bildspelet vilket jag inte vill.🤔

Permalänk

Digital Signage

Det du letar effter brukar kalls för digital signage finns olika produkter för ändamålet kan också kolla på någon kiosklösning finns inbyggd funktion i windows som gör om en dator till en digital skyllt kiosk mode.

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

finns olika lösningar beroende på tillverkare. skärmarna har ofta inbyggd funktion för att strömma från någon media server eller liknande med styrning.

med windows dator kan du använda kiosk mode https://learn.microsoft.com/en-us/windows/configuration/kiosk...

tror att det kan gå med windows on arm med någon rpi eller liknande också.

sen får du välja hur du vill sköta styrningen av enheten.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Super-basic lösning, men en gammal dator uppkopplad till skärmen med TeamViewer igång?
Så kör datorn bildspelet i vanlig snurrande fullskärm, så kan du "bara" byta ut skärmen lite enkelt när du behöver hemifrån.

Mitt lokala Coop hade ett sånt system runt 2015. Ganska ofta slutade det fungera och då stod det anslutningsuppgifter på displayskärmen för reklam.

Gick förvånansvärt länge innan någon gjorde fult med det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Mitt lokala Coop hade ett sånt system runt 2015. Ganska ofta slutade det fungera och då stod det anslutningsuppgifter på displayskärmen för reklam.

Gick förvånansvärt länge innan någon gjorde fult med det.

Superbra lösning är det ju inte, men en ganska lätt och kostnadseffektiv lösning
Går väl att dölja anslutningsuppgifter m.m. från TeamViewer om jag inte minns helt fel?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Superbra lösning är det ju inte, men en ganska lätt och kostnadseffektiv lösning
Går väl att dölja anslutningsuppgifter m.m. från TeamViewer om jag inte minns helt fel?

Ja, absolut. Det är inte ett problem de egentligen hade behövt skapa för sig själva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB