Permalänk

Trögt vid fastlåsning av spak (CPU)

Hejsan. Jag håller på att montera en AMD Ryzen 5 7600X på ett Gigabyte B650M Gaming X AX.

Det är ju socket AM5 på processorn och moderkortet så det stämmer ju. Jag var extremt försiktig när jag placerade processorn i sockeln och den är åt "rätt håll" (trianglarna matchar).

Men problemet är när jag ska låsa "spaken". Då går det väldigt trögt och det känns som att jag behöver tvinga ner den, vilket jag inte vågar.

Nu blir jag lite stressad och undrar om jag kan ha gjort något fel? Har förstått att spaken kan vara lite trög att låsa men det känns som att något inte stämmer här.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabilo-boss:

Hejsan. Jag håller på att montera en AMD Ryzen 5 7600X på ett Gigabyte B650M Gaming X AX.

Det är ju socket AM5 på processorn och moderkortet så det stämmer ju. Jag var extremt försiktig när jag placerade processorn i sockeln och den är åt "rätt håll" (trianglarna matchar).

Men problemet är när jag ska låsa "spaken". Då går det väldigt trögt och det känns som att jag behöver tvinga ner den, vilket jag inte vågar.

Nu blir jag lite stressad och undrar om jag kan ha gjort något fel? Har förstått att spaken kan vara lite trög att låsa men det känns som att något inte stämmer här.

Tack på förhand.

Testa lyft ur cpu först och prova några gånger den.
Har aldrig testat amd men Intel är lite trög mot slutet av låsningen men man behöver inte tag i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Provade att lyfta ur CPU'n och sedan låsa fast armen och det gick bra. Det var lite trögt men inte så att jag behövde tvinga ner den.

Efter det så provade jag igen, med processorn på plats, men det var lika trögt som första gången jag skulle låsa fast den.

Här är lite foton om det nu kan vara till någon hjälp:

Vid sista fotot så börjar det vid det läget bli rätt mycket motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabilo-boss:

Provade att lyfta ur CPU'n och sedan låsa fast armen och det gick bra. Det var lite trögt men inte så att jag behövde tvinga ner den.

Efter det så provade jag igen, med processorn på plats, men det var lika trögt som första gången jag skulle låsa fast den.

Här är lite foton om det nu kan vara till någon hjälp:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vid sista fotot så börjar det vid det läget bli rätt mycket motstånd.

Så svårt att avgöra vad du tycker är mycket motstånd men låter någon annan som har testat amd få avgöra.

Oftast brukar motståndet inte öka något nämnvärt när man trycker ned den...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har också 7600x med Gigabyte B650M DS3H. Var också rädd för att det gick så trögt med låsningen. Antar att det är så.

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem

Det ska vara lite trögt, CPU:n måste pressas emot pins för maximal kontakt.

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Fullt normalt. Men jag förstår att det tar emot att använda våld.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tryck ba

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk

Det gick till slut och jag behövde faktiskt inte ta i allt för mycket! Jag blev nog lite lurad av de videoguider jag har kollat på där det ser ut att knappt vara något motstånd alls.

Jag passar på att fråga lite kort om anslutningar här i denna tråden, i stället för att skapa en ny, om det är lugnt.

Vad jag har förstått och läst mig till så verkar det inte spela någon roll om jag använder 1x P8 eller 2x4-pins till CPU-kontakten? Sen till GPU'n så kan jag använda antingen 6-pin eller 8-pin så länge mitt nätaggregat levererar tillräckligt? Har jag förstått det rätt?

Kommer använda Be Quiet! Straight Power 11 850W och Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Pulse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabilo-boss:

Det gick till slut och jag behövde faktiskt inte ta i allt för mycket! Jag blev nog lite lurad av de videoguider jag har kollat på där det ser ut att knappt vara något motstånd alls.

Jag passar på att fråga lite kort om anslutningar här i denna tråden, i stället för att skapa en ny, om det är lugnt.

Vad jag har förstått och läst mig till så verkar det inte spela någon roll om jag använder 1x P8 eller 2x4-pins till CPU-kontakten? Sen till GPU'n så kan jag använda antingen 6-pin eller 8-pin så länge mitt nätaggregat levererar tillräckligt? Har jag förstått det rätt?

Kommer använda Be Quiet! Straight Power 11 850W och Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Pulse.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Cpu 1 och cpu 2 trycker du enbart i moderkortet, oftast högst upp till vänster.

GPU lär behöva 2x 8pin märkt pcie eller dylikt... Har aldrig haft be quiet så vet inte deras märkning

Visa signatur

Permalänk

Jo precis, på första fotot. Kontakten som är märkt med 12V. Jag undrade egentligen om det spelar någon roll om jag använder 8-pin eller 2st 4-pins. Men det verkar som att det blir en exakt likadan anslutning.

Sen på gpu'n så är det ju 1st kontakt med 8-pin och 1st kontakt med 6-pin. Då kopplar jag helt enkelt 6+2 pins i den ena och sedan 6-pin i den andra och så hänger 2-pin utanför bara? Mitt nätaggregat verkar vara tillräckligt kraftfullt.

Vill bara veta så jag inte råkar förstöra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabilo-boss:

Jo precis, på första fotot. Kontakten som är märkt med 12V. Jag undrade egentligen om det spelar någon roll om jag använder 8-pin eller 2st 4-pins. Men det verkar som att det blir en exakt likadan anslutning.

Sen på gpu'n så är det ju 1st kontakt med 8-pin och 1st kontakt med 6-pin. Då kopplar jag helt enkelt 6+2 pins i den ena och sedan 6-pin i den andra och så hänger 2-pin utanför bara? Mitt nätaggregat verkar vara tillräckligt kraftfullt.

Vill bara veta så jag inte råkar förstöra något.

Det är exakt samma anslutning (CPU). Antagligen för att kompatibilitet med olika moderkort med flera anslutningar.

• 4 pin CPU

• 8 + 4 pin CPU

• 8 + 8 pin CPU

8+8 kan även var 8 + 4 + 4. Så p8 är en CPU kontakt.

När det gäller grafikkortet är det helt normalt att 2 stycken inte är inkopplade. Eftersom vissa bara behöver 6 i stället för 8. Du kan inte ta fel på CPU / GPU eftersom CPU är 4 (+4) och GPU är 6 (+2).

Bäst är att koppla in allt som går. Det som riskeras annars är att CPU / GPU blir undervoltat. Men finns inte kontakten på moderkort eller grafikkort så behövs den inte.

Med bilden på ditt grafikkort så ska en 6+2 och en 6 in.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det var lite trögare än jag är van från Intel. Blev också lite rädd men det ska nog va okay. Jag har lyft upp och kollat min och inga skador vad jag kan se iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabilo-boss:

Jag blir också alltid osäker när man monterar nya grejer. CPUn är ju livsfarligt att göra något fel med

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Medlem

Man får akta sig när man hakar lös. Fjädrar tillbaks med en jädra fart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

någon som listat ut hur skyddslocket som flyger av vid första installationen ska monteras? Jag skulle va så sjukt duktig men jag bara la den på fel (så trianglarna matchade) och sen insåg jag den var inte platt undertill så gav intryck bara av sin egen vikt mer eller mindre... Pinsen tål verkligen ingenting så jag undrar även om det inte fanns några fysiska skador alls bara vickmetoden som krävs för att få på min fractal celsius kylare kan på något sätt böja dem en mikromm som inte går att se med ögat och orsaka problem? Eller då den otroligt styva hävarmen när man fäster fast topplocket på sockeln. Men det gick verkligen inte att se minsta tillstymmelse till böjda pins med förstorade foton innan denna blooper.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gigabyte X670 elite. Spaken på denna gick inte lika trögt. Sämre layout på pc n kan jag tycka men den accepterar dual channel iaf med min nya 7800x3D

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x