Permalänk

Problem med boot/OS

Hej!

Jag har ett problem med mitt OS som kan ha blivit korrupt. Vi har varit inne i CMD och rensat bland diskarna och nu försöker vi bara göra en ny clean boot. Ny boot är planerad att ske från USB med en windows 11 Pro-nyckel.

Dock, när vi försöker göra detta så får vi felmeddelande

"Remove the installation media and restart your computer so that windows starts normally. Then, insert the installation media and restart the upgrade"

Den vägrar boota från usb. Den hittar inte mina ssds heller och vi har kollar moderkortet och det är inte problemet. Efter att ha rensat bland diskarna så fann vi dem på nytt.

Det är dock något som gör att den inte vill boota upp till en ny clean install.

Är det någon som varit med om detta eller likande som kan ge mig råd?

Stort tack på förhand.

Mvh Axel

Permalänk
Rekordmedlem

Lite svårt att tolka vad du menar med att du "rensat i cmd" men koppla bort allt utom den enhet du vill installera på och prova igen, funkar inte det så radera alla partitioner på den tilltänkta systemenheten, kan du inte radera dem från bootmediat så använd Gparted https://gparted.org/ som du kör via en live usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter exakt som mitt fenomen jag hade som jag inte blev klok på. Lämnade faktist in datorn för att få löst problemet.
Vad de fann var att det hade råkat "skapas" någon form av "Lagringspool" som gällde över alla SSDs, konstigt nog. Inte såsom "RAID" men liknande?
Hoppas det kan vara till hjälp!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lite svårt att tolka vad du menar med att du "rensat i cmd" men koppla bort allt utom den enhet du vill installera på och prova igen, funkar inte det så radera alla partitioner på den tilltänkta systemenheten, kan du inte radera dem från bootmediat så använd Gparted https://gparted.org/ som du kör via en live usb.

Tack, vi har kört disk cleans på samtliga diskar i cmd och huvudproblemet från början var att datorn inte hittade någon "bootable device".

Har provat att ta ut allt utom det som vi önskar installera på men det ger ingen skillnad tyvärr. Ska kolla på det du länkat och se om det kan va till hjälp.

Mvh Axel

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Låter exakt som mitt fenomen jag hade som jag inte blev klok på. Lämnade faktist in datorn för att få löst problemet.
Vad de fann var att det hade råkat "skapas" någon form av "Lagringspool" som gällde över alla SSDs, konstigt nog. Inte såsom "RAID" men liknande?
Hoppas det kan vara till hjälp!

Tjena, tack för tipset. Datorn hittar inget på bootable devices, kan det vara så att den typen eventuell lagringspool kan blockera SSDS från att bli upptäckta av moderkortet?

Blir inte alls klok på det heller, känns bittert men vi får kämpa på. Funderar nästan på att lämna in den.

Tack så länge!

Mvh Axel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av axelnorren:

Tjena, tack för tipset. Datorn hittar inget på bootable devices, kan det vara så att den typen eventuell lagringspool kan blockera SSDS från att bli upptäckta av moderkortet?

Blir inte alls klok på det heller, känns bittert men vi får kämpa på. Funderar nästan på att lämna in den.

Tack så länge!

Mvh Axel

Det är väldigt oklart vad du gjort i kommandotolken (och varför) låter lite vagt som om du möjligen (av misstag ?) har konverterat lagringen till dynamiska enheter.
Men prova att köra Gparted för att rensa enheten och börja om, paritioneringsverktygen i win är dåliga i jämförelse med Gparted och har dessutom spärrar för att inte kunna utplåna den enhet de startas från så man måste boota från tex ett usbminne (som man kan göra med Gparted)
Om inte Gpareted rår på enheten så är det nått hårdvarurelaterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av axelnorren:

Tack, vi har kört disk cleans på samtliga diskar i cmd och huvudproblemet från början var att datorn inte hittade någon "bootable device".

Har provat att ta ut allt utom det som vi önskar installera på men det ger ingen skillnad tyvärr. Ska kolla på det du länkat och se om det kan va till hjälp.

Mvh Axel

Det är fortfarande väldigt oklart vad ni faktiskt gjort och vad ni ska göra.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är fortfarande väldigt oklart vad ni faktiskt gjort och vad ni ska göra.

Ber om ursäkt, det är min okunskap som är i vägen.

Det hela började med att jag skulle stänga av XMP för att det verkade ställa till med bekymmer för mina ramminnen. Hade ett litet bekymmer när detta skedde som jag lyckades lösa själv.

Efter det dock, kanske.. 1 timme efter jag löst det och satt mig för att spela lite igen så får jag en bluescreen crash gällande windows.

Detta leder till att jag försker hard resetta datorn och bara boota på nytt men det vägrar boota till Windows. Väl i bios så hittar den ingen "bootable device"

Den hittar SSDS men inget OS (om jag förstår det rätt)

vi tänkte bra wipea datorn och köra en ny clean install genom usb då vi inte kan komma på något annat som kan lösa det.. dock, så kommer det upp kompabiliy issues. Hade gärna skicka bild på felmeddelandet men vet inte om det går.

Sitter fast med "kompabilitet rapport - det går inte att uppgradera datorn med installationsmedia"

När vi försöker hitta filerna manuellt i installationsguiden så finner vi dem ej i USB. Har fått hjälp med att få in nytt OS på usb och det borde gå direkt till det vid boot och installation men det gör det ej.

Förhoppningsvis så hjälper denna info mer. Tack för tålamodet med mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av axelnorren:

Ber om ursäkt, det är min okunskap som är i vägen.

Det hela började med att jag skulle stänga av XMP för att det verkade ställa till med bekymmer för mina ramminnen. Hade ett litet bekymmer när detta skedde som jag lyckades lösa själv.

Efter det dock, kanske.. 1 timme efter jag löst det och satt mig för att spela lite igen så får jag en bluescreen crash gällande windows.

Detta leder till att jag försker hard resetta datorn och bara boota på nytt men det vägrar boota till Windows. Väl i bios så hittar den ingen "bootable device"

Den hittar SSDS men inget OS (om jag förstår det rätt)

vi tänkte bra wipea datorn och köra en ny clean install genom usb då vi inte kan komma på något annat som kan lösa det.. dock, så kommer det upp kompabiliy issues. Hade gärna skicka bild på felmeddelandet men vet inte om det går.

Sitter fast med "kompabilitet rapport - det går inte att uppgradera datorn med installationsmedia"

När vi försöker hitta filerna manuellt i installationsguiden så finner vi dem ej i USB. Har fått hjälp med att få in nytt OS på usb och det borde gå direkt till det vid boot och installation men det gör det ej.

Förhoppningsvis så hjälper denna info mer. Tack för tålamodet med mig.

Den hjälper lite mer ja, jag får gissa på att eftersom disken finns i BIOS/UEFI så är bootloadern paj pga valfri orsak och den borde kunna skrivas om igen. För ditt felmeddelande låter det som att du försöker uppgradera, inte ominstallera.

OS på USB?
Hur gjorde du det? Du bör ladda ner Windows från Microsofts hemsida och använda exempelvis Rufus för att skriva installationsfiler till USB:minnet. Lite beroende på var du bor kanske någon kan hjälpa till på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelnorren:

Tack så länge!

Mvh Axel

Kommer faktist inte ihåg. Men det kostade mig 595:- om jag inte missminner mig, varav jag dessutom fick en ny Windows licens på köpet
Brukar lösa mina dataproblem själv men detta pallade jag bara inte med.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Rekordmedlem

Fixa ett tomt usbminne och gör en bootbar Gparted pinne och prova.

Visa signatur