Test av RAM stabilitet, feedback
Hej!
Jag skrev en tråd förra veckan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702711-kopa-ny-ram-i5...
Min frågeställning i första tråden(ovan) var om min CPU (i5 10600k) som enbart stödjer Ram på 2666mhz och moderkortet(Z490-F) 4600mhz kunde köra med 4000mhz Ram istället för de befintliga på 2666mhz.
Jag uppgraderade:
Från
Ram: 16gb 2666mhz (8x2, HyperX Fury DDR4)
Till
Ram: 32gb 4000mhz (16x2, G.Skill Ripjaws V DDR4)
Ska tilläggas att de nya Ram jag köpte inte fanns med i QVL listan, så jag chansade med att köpa ett kit som var likt de andra 4000mhz som fanns med i listan.
Först så stängde jag av XMP I i Bios, sedan bytte jag till de nya Ram. Väl inne i datorn så använde jag CPU-Z som sa att Ram körde på 2666mhz. Därefter satte jag på XMP I, då startade inte ens datorn. Testade att sätta på XMP II, då startade datorn och CPU-Z sa att de körde på 4000mhz. Körde Windows Memory Diagnostics vilket flaggade för Error direkt, testade även att spela Cyberpunk 2077, vilket crashade.
Därefter uppdaterade jag drivrutinerna för moderkortet. Körde Windows Memory Diagnostics igen, vilket visade inga Errors denna gången. Under natten körde jag även Primemark Memtest86 och det visades inga Errors där heller. Jag säkerställde att Ram körde på just 4000mhz under testen genom CPU-Z.
Räcker detta för att säga att de nya Ram är stabila nu? Eller ska jag använda andra Memory tester?
Tack på förhand!