Nackdel med DIMM M.2 på ROG Crosshair VIII Extreme?

Permalänk
Medlem

Nackdel med DIMM M.2 på ROG Crosshair VIII Extreme?

Hej!

Har en nyförvärvd Crosshair VIII Extreme som har en hel del val för NVME M.2 diskar. Just nu kör jag bara med en 2TB disk på första slotten. Den har två yttterliggare, men för att aktivera och använda dessa i BIOS så går PCIE 16x_1 slotten ner till 8x.

Det finns dock något som de kallar för en DIMM M.2 modul, men jag har ingen som helst förståelse för hur den faktiskt fungerar i praktiken. Har den en separat kanal? Kör den in genom minneskanalerna, eller är det fortfarande PCI-E? Kan den på något som helst vis negativt påverka systemets prestanda?

Någon som är alls insatt i detta?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

DIMM.2-porten är till för att ansluta en speciell adapter (följer med moderkortet tror jag) med plats för två M.2 SSDer. Dessa går sedan via X570-kretsens PCIe-banor och påverkar inte något annat.

Det är med andra ord vanliga M.2-portar i slutändan, Asus använder bara en DIMM-port + adapter för att rent fysiskt få plats med fler M.2-portar på moderkortet. Jag vet inte varför de använder just en DIMM-kontakt istället för PCIe, men det finns säkert någon anledning.