Permalänk
Medlem

Räcker 8gb RAM ~5 år fram för detta?

Föll för en Samsung Book 2 Laptop på Black Friday idag. i3 gen 12 / 8gb (lött) ram / 256gb nvme / Win 11. 4999kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6220592

Om användningsområdet är att:
*Koppla till olika TV apparater, utöka skärmen till den och se på minst 1080p streaming (kanske även trådlöst)
*Ladda stora fotoarkiv från NAS / Iphone / annat
*Lätt bild redigering (ej video)
*10+ tabs i chrome/firefox
*Köra teamviewer som klient
(troligen inte allt samtidigt)

Bör jag vara orolig att 8gb RAM inte är tillräckligt för den ska leka snällt om några år? Kommer absolut inte spela någonting på den. Finns alternativ med RAM som går att uppgradera men inte riktigt till det priset med allt annat jag söker. Kan lätt lämna igen den och ta något annat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt är förstås en fråga om vad ens budget rymmer, men min första bärbara med 8 GB köpte jag för runt tio år sedan. Den stationära hade 8 GB tidigare än så. Förra bärbara hade 16 GB och den nuvarande har 32. Jag hade personligen inte köpt något med bara 8 GB, särskilt inte om det är så att det saknas möjlighet att sätta i mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du den var sjukt imponerande för priset! Super erbjudande ju? What's the catch?

Skrivet av ztenlund:

Allt är förstås en fråga om vad ens budget rymmer, men min första bärbara med 8 GB köpte jag för runt tio år sedan. Den stationära hade 8 GB tidigare än så. Förra bärbara hade 16 GB och den nuvarande har 32. Jag hade personligen inte köpt något med bara 8 GB, särskilt inte om det är så att det saknas möjlighet att sätta i mer.

Fanken alltså, det är detta jag känner från mina egna stationära också. Hade hoppats det inte märkts på en laptop som inte ska köra något tungt. Risken känns dock överhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Du den var sjukt imponerande för priset! Super erbjudande ju? What's the catch?

Gen 12 blir ju snart 2 år så antar man vill rensa ut för nytt, men fortfarande en väldigt bra cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gen 12 blir ju snart 2 år så antar man vill rensa ut för nytt, men fortfarande en väldigt bra cpu.

Väldigt mycket hårdvara för pengarna. Enda negativa jag kan hitta om Dell Vostro är att dom verkar väldigt plastiga.