Betalning / Köp på Sweclockers Marknad

Permalänk
Medlem

Betalning / Köp på Sweclockers Marknad

Jag har inte använt marknaden förut. Och undrar lite hur betalning brukar ske, så ni som sålt/köpt får gärna kommentera. Har kollat och läst lite om annonsregler och sånt, samt kikat lite gamla trådar här. Men hittade inte just min fråga.

Betalning - Sker det före säljaren skickat varan? eller efter köparen mottagit varan?
Eller är det vanligt med hälften före, hälften efter? Är det okej att föreslå 50% före/50% efter som köpare?
Vad jag sett så finns ingen "mediator"/medlar funktion här på sidan? Om jag inte missat nåt.

Viktigt tillägg: Tänkte alltså då såklart när man skickar varor istället för hämtar.
Vilket det till stor del skulle bli för mig, då jag bor väldigt långt norrut jämfört med de flesta andra.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ni kommer överens om det själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ni kommer överens om det själva

Jag misstänkte det. Men vad är vanligt, hur gör folk?? 50/50 känns rimligt?

En medlar-funktion via sidan har varit smidigt om man kan skicka in pengarna till Sweclockers, som ligger där tills man fått varan. Men då hade väl dom blivit inblandade samt kanske ansvariga på något sätt, så förstår om de inte vill ha något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Jag misstänkte det. Men vad är vanligt, hur gör folk?? 50/50 känns rimligt?

En medlar-funktion via sidan har varit smidigt om man kan skicka in pengarna till Sweclockers, som ligger där tills man fått varan. Men då hade väl dom blivit inblandade samt kanske ansvariga på något sätt, så förstår om de inte vill ha något sånt.

50/50 känns rimligt, men det är ju helt upp till säljaren hur denne vill ha det. Jag känner mig ändå relativt säker på Sweclockers, och är det en välsåld och/eller äldre aktiv medlem så skulle jag oftast inte ha några problem att betala hela beloppet innan heller.

Permalänk
Medlem

Generellt tror jag att mötas upp är bättre - Om du inte kan göra det skulle jag rekommendera att betala 100% och lita på att säljaren skickar varan. Kan du inte göra det (vilket jag förstår) så är det bättre att avstå. 50/50 är enligt mig bara en dålig kompromiss även om den kanske känns logisk.

Permalänk
Medlem

50/50 eller att betala när man har mottagit varan är självfallet helt uteslutet och helt orimligt! Betala innan varan skickas eller möts upp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

50/50 känns rimligt, men det är ju helt upp till säljaren hur denne vill ha det. Jag känner mig ändå relativt säker på Sweclockers, och är det en välsåld och/eller äldre aktiv medlem så skulle jag oftast inte ha några problem att betala hela beloppet innan heller.

Här vill jag även flika in att kolla upp om säljaren är hyfsat aktiv i forumet för att få en viss finger visning, men på det stora hela ser jag inget problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Pengar först, som säljare skulle jag aldrig skicka något innan jag fått pengar...
Samtidigt som köpare hade jag inte velat skicka pengar först, så möta upp är det som gäller

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Som säljare cash först alternativt när dom hämtar varan öga mot öga.

Som köpare varan först eller öga mot öga efter inspektion och prutning för minsta skavank som inte stod i annonsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagt i första posten, folk måste förstå att mötas upp när det är t ex nästan 100 mil till Sthlm eller 120 mil till Ggb är inte riktigt ett smidigt alternativ, varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Därför jag frågade om betalning när varor skickas och inte avhämtas. Jag har köpt/sålt saker flera gånger via Blocket när man hämtar varan men då är det inom rimliga avstånd eller med högst några timmars bilfärd.

Permalänk
Medlem

Men då är det alltså vanligast att man betalar först då alltså som på flera andra sidor.
Jag förstår att man inte skickar varan före betalning. Vet att det sker ibland men kanske
är mest inom "gaming-trading".

Däremot känns väl 50/50 hyfsat rimligt, även om vissa inte verkar tycka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Men då är det alltså vanligast att man betalar först då alltså som på flera andra sidor.
Jag förstår att man inte skickar varan före betalning. Vet att det sker ibland men kanske
är mest inom "gaming-trading".

Däremot känns väl 50/50 hyfsat rimligt, även om vissa inte verkar tycka det?

Du frågar hur det är här och nej 50/50 är inte hyfsat rimligt. Kan du inte mötas och vill köpa något som någon säljer - Skicka pengar först och var beredd på att bli blåst.

Samma gäller om du säljer, köpare får betala först innan du skickar, då är du "vinnare" på tillit-skalan. Hittar du däremot en person som går med på 50/50 ta den chansen om det passar dig. Jag tror däremot att denna marknad rent generellt är fel plats för den strategin (vilket betyder att du inte kan pressa din säljare till det).

Permalänk
Medlem

Jo så kan man ju se på det.

Tänkte också på om en väldigt ny användare skulle sälja nånting utan att ha sålt saker här tidigare.
Då kanske folk inte är så sugen på att skicka alla pengar först, utan låta de skicka varan före eller åtminstone 50/50.
Men vad jag sett/hört så verkar ju de flesta bytesaffärer här på Sweclokers gå bra.

Permalänk
Medlem

Vill du vara 90% säker ( kan fortfarande vara skit som du köper ) så träffas du, annars litar du på omdömen.

Finns inga omdömen och nytt konto, köp inte, finns gammalt konto men inga omdömen, använd sunt förnuft.

Även om någon lurar dig så åker de dit, tar bara tid och jävla massa pappersarbete från dig och polisen, folk som scammar gör det inte för en person, när tillräckligt många anmäler med bevis så blir det rättegång och dom, du får antagligen aldrig tillbaka dina pengar om det händer, du får dock namnet och alla andra relevanta uppgifter om personen och möjligheten att träffa personen IRL om det händer.

Varför skulle någon skicka varan för 50% av pengarna?

Antingen litar du på systemet eller så gör du inte det, majoriteten litar på säljarna eller rättssystemet om det går åt skogen, folk som tror att det går att komma undan med banköverföringar/swish har tittat på snabba cash några för många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vill du vara 90% säker ( kan fortfarande vara skit som du köper ) så träffas du, annars litar du på omdömen.

Finns inga omdömen och nytt konto, köp inte, finns gammalt konto men inga omdömen, använd sunt förnuft.

Även om någon lurar dig så åker de dit, tar bara tid och jävla massa pappersarbete från dig och polisen, folk som scammar gör det inte för en person, när tillräckligt många anmäler med bevis så blir det rättegång och dom, du får antagligen aldrig tillbaka dina pengar om det händer, du får dock namnet och alla andra relevanta uppgifter om personen och möjligheten att träffa personen IRL om det händer.

Varför skulle någon skicka varan för 50% av pengarna?

Antingen litar du på systemet eller så gör du inte det, majoriteten litar på säljarna eller rättssystemet om det går åt skogen, folk som tror att det går att komma undan med banköverföringar/swish har tittat på snabba cash några för många gånger.

Att komma undan med swish-bedrägeri verkar inte vara något som helst problem.
Har själv råkat ut för det, med polisanmälan och kontakt med bank.
Resultatet? Anmälan nedlagd och inga pengar tillbaka från banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Jag har inte använt marknaden förut. Och undrar lite hur betalning brukar ske, så ni som sålt/köpt får gärna kommentera. Har kollat och läst lite om annonsregler och sånt, samt kikat lite gamla trådar här. Men hittade inte just min fråga.

Betalning - Sker det före säljaren skickat varan? eller efter köparen mottagit varan?
Eller är det vanligt med hälften före, hälften efter? Är det okej att föreslå 50% före/50% efter som köpare?
Vad jag sett så finns ingen "mediator"/medlar funktion här på sidan? Om jag inte missat nåt.

Viktigt tillägg: Tänkte alltså då såklart när man skickar varor istället för hämtar.
Vilket det till stor del skulle bli för mig, då jag bor väldigt långt norrut jämfört med de flesta andra.

Tack!

Jag har både köpt och sålt en hel del grejer här de senaste 10 åren eller så och har aldrig någonting gjort 50/50 varken när jag har köpt eller sålt. Ingen har heller någonsin föreslagit det, antingen så träffas man och gör affär på plats eller så betalar köparen i förskott via Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vill du vara 90% säker ( kan fortfarande vara skit som du köper ) så träffas du, annars litar du på omdömen.

Finns inga omdömen och nytt konto, köp inte, finns gammalt konto men inga omdömen, använd sunt förnuft.

Även om någon lurar dig så åker de dit, tar bara tid och jävla massa pappersarbete från dig och polisen, folk som scammar gör det inte för en person, när tillräckligt många anmäler med bevis så blir det rättegång och dom, du får antagligen aldrig tillbaka dina pengar om det händer, du får dock namnet och alla andra relevanta uppgifter om personen och möjligheten att träffa personen IRL om det händer.

Varför skulle någon skicka varan för 50% av pengarna?

Antingen litar du på systemet eller så gör du inte det, majoriteten litar på säljarna eller rättssystemet om det går åt skogen, folk som tror att det går att komma undan med banköverföringar/swish har tittat på snabba cash några för många gånger.

Men snabba cash är ju bra Nä skämtåsido, är det någon som lurat flera och alla anmäler så kanske det
skulle hända nåt, men man har ändå hört flera som kommit undan vid såna här grejer (Inte Sweclockers men annan marknad).

Skrivet av skugga:

Att komma undan med swish-bedrägeri verkar inte vara något som helst problem.
Har själv råkat ut för det, med polisanmälan och kontakt med bank.
Resultatet? Anmälan nedlagd och inga pengar tillbaka från banken.

Precis detta jag sett har hänt för personer i min omgivning också.

Skrivet av Kakann:

Jag har både köpt och sålt en hel del grejer här de senaste 10 åren eller så och har aldrig någonting gjort 50/50 varken när jag har köpt eller sålt. Ingen har heller någonsin föreslagit det, antingen så träffas man och gör affär på plats eller så betalar köparen i förskott via Swish.

Tack för din input!

Permalänk
Medlem

Har alltid betalat i förväg när man inte kan mötas upp och har aldrig blivit blåst hittills. Det är ganska lätt att kolla upp att en säljare är seriös genom gamla annonser på Swec o.s.v. samt att man även oftast kan hitta numret på hitta.se. Vissa saker går att fejka, men helhetsintrycket är oftast ganska lätt att bedöma. Sen är den absoluta majoriteten av folk faktiskt ärliga.

Skulle någon köpare börja krångla med att betala hälften först, betala i efterskott o.s.v. skulle jag troligen bara sälja till någon annan istället, speciellt om det inte rörde sig om så mycket pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För min del är det olika från gång till gång, har köpt och sålt både när det betalats i förväg och sedan skickas och ibland kört IRL.

Har för min egen del lite olika krav, så som jag skulle aldrig kunna tänka mig betala i förväg på en annons där säljaren har säg 1 annons sen innan och bara varit här på sweclockers i säg ett år, medans om användaren varit aktiv på sweclockers i säg 8 år och har 40 tidigare annonser så hade jag varit bekväm med det beroende på summa.

Har själv till å med fått en CPU skickad till mig (5800x3d), installerat den i min dator sen skickat tillbaka den jag hade innan (5900x) för ett byte och allt fungerade utmärkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som säljare har man oftast flera spekulanter. Är det då en som inte vill betala i förväg finns det oftast andra som vill/kan.
Risken är då att köparen som inte vill betala i förväg förlorar det köpet.

Med det sagt skulle jag själv vara väldigt försiktig med nya konton utan historik. Kolla upp att det verkar vara en reko säljare.
Bättre mista ett köp än förlora pengarna.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att enbart scammers skulle gå med på att få hälften innan man skickar och hälften efteråt. Hittar du någon som påstår sig gå med på det så kommer du till 100% bli lurad.

Det finns bara tre alternativ:
1. Möts upp.
2. Betala innan varan skickas.
3. Använd en annan marknadsplats som agerar mellanhand.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som säljare så skulle jag aldrig skicka något innan betalning, litar inte på någon av alla dessa tjänster där man skickar varan och låter köparen inspektera. Inget förhindrar köparen från att skicka tillbaka ett tomt paket.

Som köpare så köper jag enbart dyrare varor (typ 500+kr) från säljare med bra omdömen, hittills har jag inte känt mig lurad.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte längre utan att mötas upp i princip efter att blivit blåst en gång.
Säljer jag ska jag ha pengarna först innan frakten. Jag brukar föredra sälja lokalt dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.