Modem till router slöare än modem till dator

Permalänk
Medlem

Modem till router slöare än modem till dator

Hej!

Har i huset ett modem/tjänstefördelare,(?) Som sen är kopplad till min Asus ac88u. När jag testar hastigheten med kabel direkt från modemet till datorn har jag 1000/1000 men kör jag kabel mellan modem till router och sen testar hastigheten direkt i routerns mjukvara får jag typ 500/400.

Kan ju tycka att den hastigheten borde ligga på nästan 1000/1000 också? Förstår att wifi är slöare men det jag tänker på är att routern kanske gör det ännu slöare eftersom routern har typ halva hastigheten än va modemet till dator visar med kabel?

Hoppas ni förstår 😄

Permalänk
Medlem

Routern har bara Wi-Fi 5 och har några år på nacken. Kör du testerna via Wi-Fi så är det det du kan vänta dig.

Har du kabel mellan router och dator också är det dåligt så borde du få bättre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Routern har bara Wi-Fi 5 och har några år på nacken. Kör du testerna via Wi-Fi så är det det du kan vänta dig.

Har du kabel mellan router och dator också är det dåligt så borde du få bättre.

Har ju alltså testat följande med kabel mellan allt. Modem till datorn och modem till router och sen kört ett test i Asus routern. Wifi förstår jag ju som sagt att det är slöare men kanske borde vara lite snabbare ifall det är så att routern slöar ner ytterligare.

Ska testa direkt med sladd från routern till datorn och se.

Edit: fick 950/950 med kabel från router till dator så inget konstigt där. Allt är väl kanske som det ska.

Edit 2: får ca 450/650 med wifi då mellan Asus ac88u och datorn som har ett Asus ac68 wifi nätverkskort.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen ett modem så att du inte har dubbel nat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen ett modem så att du inte har dubbel nat?

Ja vad ska man kalla det går ju in kabel till huset som sen går in i första boxen. Om jag kommer ihåg rätt när jag ringt innan kallar dem det själva för tjänstefördelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

[...] men kör jag kabel mellan modem till router och sen testar hastigheten direkt i routerns mjukvara får jag typ 500/400.

Kan ju tycka att den hastigheten borde ligga på nästan 1000/1000 också? Förstår att wifi är slöare men det jag tänker på är att routern kanske gör det ännu slöare eftersom routern har typ halva hastigheten än va modemet till dator visar med kabel?

Bara för att en router klarar att NAT:a och routa trafik i en viss hastighet betyder det inte nödvändigtvis att dess CPU är kraftfull nog att generera trafik i samma hastighet. Därför är det alltid bäst att testa skicka trafik "genom den" snarare än från den när man testar hastigheten.

Skrivet av Bamsen:

Ja vad ska man kalla det går ju in kabel till huset som sen går in i första boxen. Om jag kommer ihåg rätt när jag ringt innan kallar dem det själva för tjänstefördelare?

Enklast är kanske att du skriver vilken tillverkare och modell det är, alternativt tar ett foto på den?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har förvisso trådskaparen redan nämnt att han har en Asus RT-AC88U som är en wifi 5/ router med 4x4 MU-MIMO radio och totalt 3167Mbps genomströmningskapacitet på trådlöst, routern klarar dessutom utan problem att skyffla 1Gpbs (2Gbps med länk-aggregering).

Sen är det ju en annan femma vad trådlösa nätverkskortet i datorn klarar, vilket är beroende av avståndet till routern och eventuella hinder emellan som kan antingen tvinga ner anslutningen till 2.4GHz eller sänka signalstyrkan på 5GHz till sådan grad att länk-hastigheten sänks och därmed genomströmningskapaciteten. Men det kan vara värt att kolla inställningarna på det trådlösa USB-AC68 nätverkskortet för att säkerställa att denna ansluter vid 5Ghz och med högsta tänkbara bandbredd. Med tanke på att han får ut 450/650 antyder i alla fall att USB-68U sitter på en USB 3.0-port då han annars hade max:at ut vid 480Mbps vilket är max på USB 2.0.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Koppla tjänstefördelare->kabel->router->kabel->dator och sen kör du ett speedtest på datorn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte tråden, förstår ännu mindre @Pitr-.

AC88U klarar ca 1000 Mbit/s med kabel om du inte har några konstiga regler, koppla datorn med kabel till routern så kommer du hamna däromkring. Inbyggda test är just inbyggda test, inte samma test som du kört på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Har i huset ett modem/tjänstefördelare,(?)

Detta låter mest troligen som tjänsteleverantörens CPE, vilket är förkortning för Customer-Premise Equipment. Men rent krasst så är detta alltså egentligen en switch, med en port för inkommande fiber, och vanligtvis 4-5 så kallade koppar-portar vilket då är standard RJ45/ethernet-uttag.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Har ju alltså testat följande med kabel mellan allt. Modem till datorn och modem till router och sen kört ett test i Asus routern. Wifi förstår jag ju som sagt att det är slöare men kanske borde vara lite snabbare ifall det är så att routern slöar ner ytterligare.

Ska testa direkt med sladd från routern till datorn och se.

Edit: fick 950/950 med kabel från router till dator så inget konstigt där. Allt är väl kanske som det ska.

Edit 2: får ca 450/650 med wifi då mellan Asus ac88u och datorn som har ett Asus ac68 wifi nätverkskort.

Låter som helt normala trådlösa hastigheter i praktiken för AC / Wifi 5-standarden. För att få ut högre behöver du skaffa AX / Wifi 6-utrustning eller bättre. (Wifi 6e / Wifi 7 ).

Högre hastighet trådat (ethernet) får du ej då man tappar minst cirka 50 Mbit/s i så kallad "overhead".

Permalänk
Medlem

Jättetack för alla svar än så länge! 👍

Det jag tänkt göra är att dra kabel till alla viktiga saker, dator, ps5, Nvidia Shield etc.. Det jag egentligen var ute efter mest var bara att se så routern inte drog ner hastigheten mer än vad den bör iom sin hårdvara till wifi-anslutna enheter.

Största problemet jag haft är att hitta en flexibel lång borr bit för att borra med. 😄

Permalänk

Mäta hastighet på wifi är meningslöst iom att wifi specen på kartonen är i deras labb totalt avskärmat från allt som äns kan liknas vid en störning och är inte äns närheten ett verkligt scenario.

Mer realistiskt brukar va typ 25-50% av specade maxhastigheten.

Lite mer om man har lite medvind typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du (TS) säger att du får 950/950 när du kör:
CPE - Kabel - Router - Kabel - Dator

Så inga konstigheter där.

Att hastigheten är runt 500 när du testar i, vad jag förstår, rounterns inteface/interna hastighetstest beror nog mer på vilken server den testar mot.

Gällande wifi så är det inget fel på siffrorna.
Där är väl däromkring man som bäst (i praktiken) kan ligga med den routern. Jag skulle säga att det var ganska bra siffror du får lite beroende på hur nära du har routern samt vad du har i mellan er.

Edit: Flexibel borr?
Poängen med en borr är ju att den INTE skall vara flexibel och borra sig igenom materialet. Vad är det du skall borra hål igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Edit: Flexibel borr?
Poängen med en borr är ju att den INTE skall vara flexibel och borra sig igenom materialet. Vad är det du skall borra hål igenom?

Det är som en träborr i slutet av en lång "fiskestång" kanske man kan säga. Ska använda mig av den för att borra igenom liggande regeln mellan våningar i mitt hus. Ska från vind till källare, 3 våningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Det är som en träborr i slutet av en lång "fiskestång" kanske man kan säga. Ska använda mig av den för att borra igenom liggande regeln mellan våningar i mitt hus. Ska från vind till källare, 3 våningar.

Så du menar att du inte bara skall borra rakt uppifrån och ner utan även i sidled. Typ litet hål i golvet men du vill borra igenom en liggande regel (typ kortling) som sitter 60cm längre bort? Eller menar du att du ska borra rakt ner men genom kortlingar och att du inte får ner en tillräckligt lång borr?

Uppifrån och ner genom kortlingar så hade jag tagit upp hål i väggen vid kortlingen. Isolering och skit som kommer ställa till det.

Litet hål i golvet och regel liggandes så visst, når man in med armen och kan styra borren lite så går det väl men du ska igenom massor av isolering och skit.

Är det nära kan du ju använda en flexibel 1/4" bits-hållare samt köpa valfri borr med 1/4" fäste. Alt en 1/4" vinkeladapter med valfri borr med 1/4" fäste. Båda dessa finns typ överallt.

Sen ska du lyckas trä igenom vp-rör eller slang i detta fall.

Ska du borra på olika ställen i hela huset? Typ till varje rum?
Ska det bara gå en stam från vinden ner till källaren så är det ju lättast att dra det på utsidan. Antingen genom ett snyggt kabelrör/skydd som du målar i samma färg som huset eller gömmer det bakom en panel-ribba eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Så du menar att du inte bara skall borra rakt uppifrån och ner utan även i sidled. Typ litet hål i golvet men du vill borra igenom en liggande regel (typ kortling) som sitter 60cm längre bort? Eller menar du att du ska borra rakt ner men genom kortlingar och att du inte får ner en tillräckligt lång borr?

Uppifrån och ner genom kortlingar så hade jag tagit upp hål i väggen vid kortlingen. Isolering och skit som kommer ställa till det.

Litet hål i golvet och regel liggandes så visst, når man in med armen och kan styra borren lite så går det väl men du ska igenom massor av isolering och skit.

Är det nära kan du ju använda en flexibel 1/4" bits-hållare samt köpa valfri borr med 1/4" fäste. Alt en 1/4" vinkeladapter med valfri borr med 1/4" fäste. Båda dessa finns typ överallt.

Sen ska du lyckas trä igenom vp-rör eller slang i detta fall.

Ska du borra på olika ställen i hela huset? Typ till varje rum?
Ska det bara gå en stam från vinden ner till källaren så är det ju lättast att dra det på utsidan. Antingen genom ett snyggt kabelrör/skydd som du målar i samma färg som huset eller gömmer det bakom en panel-ribba eller så.

Tänkte dra bort golvlist göra ett litet fönster och borra neråt med hjälp av den borren jag tänkt. Har 90 graders vinkel bitshållare men hade varit skönt att få lite mer tryck uppifrån och med en liten böj (flex) så man kan få håller någorlunda rakt och inte mer åt det diagonala hållet med en styv borr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Tänkte dra bort golvlist göra ett litet fönster och borra neråt med hjälp av den borren jag tänkt. Har 90 graders vinkel bitshållare men hade varit skönt att få lite mer tryck uppifrån och med en liten böj (flex) så man kan få håller någorlunda rakt och inte mer åt det diagonala hållet med en styv borr.

Så med andra ord ska du borra upp ett fönster i väggen på vinden. Sen i 90˚ vinkel borra ner enligt följande:

Golv (vind) -> Vägg (bodel) -> Golv (bodel) -> Vägg (källare)?
Ok sista steget kanske var overkill iom att det lär vara betong/tegel.

Det är ju minst 2.5m du måste borra, dvs från vindens golv till källarens tak. Allt detta i 90˚ vinkel genom ett litet hål?

Edit: Rita gärna en bild på det du vill utföra! Alltid kul att läsa sånna här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Så med andra ord ska du borra upp ett fönster i väggen på vinden. Sen i 90˚ vinkel borra ner enligt följande:

Golv (vind) -> Vägg (bodel) -> Golv (bodel) -> Vägg (källare)?
Ok sista steget kanske var overkill iom att det lär vara betong/tegel.

Det är ju minst 2.5m du måste borra, dvs från vindens golv till källarens tak. Allt detta i 90˚ vinkel genom ett litet hål?

Edit: Rita gärna en bild på det du vill utföra! Alltid kul att läsa sånna här problem.

Haha nej nej nu kanske jag var oklar i mitt uttalande. Borrar från vinden ner, kommer ner till entreplan, sen tar jag bort golvlist borrar fortsatt neråt till källaren sen uttag nere närmare golvet i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Haha nej nej nu kanske jag var oklar i mitt uttalande. Borrar från vinden ner, kommer ner till entreplan, sen tar jag bort golvlist borrar fortsatt neråt till källaren sen uttag nere närmare golvet i källaren.

Jaha, så kabeln kommer gå utanpå väggen så att säga? Dvs synligt (eller ja du kan ju ha en kabelkanal men då syns ju den).

Du vill bara ha hålet som kabeln ska gå i så nära väggen det bara går men borrmaskinen tar i väggen så du kommer inte tillräckligt nära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jaha, så kabeln kommer gå utanpå väggen så att säga? Dvs synligt (eller ja du kan ju ha en kabelkanal men då syns ju den).

Du vill bara ha hålet som kabeln ska gå i så nära väggen det bara går men borrmaskinen tar i väggen så du kommer inte tillräckligt nära?

Nej den kommer gå i väggen.