Maxad laptop för tunga utvecklingsmiljöer

Permalänk
Medlem

Maxad laptop för tunga utvecklingsmiljöer

Är ute efter en rejäl jobbdator.
Finns väl ingen budget egentligen, men vore väl rimligt att ligga någonstans runt 30k antar jag.

Jag sitter i dagsläget på självbyggda stationär dator hemma och jobbet men behöver ha en laptop som klarar att hantera min utvecklingsmiljö för när jag är på resande fot.

I mina stationära sitter det:
CPU: Ryzen 9 5950x
RAM: 64 GB 3600MHz
Diskar: 2x Samsung 970 EVO Plus 1 TB M.2.

Helst 2 diskar för dual boot men inget krav.
Existerande OS kvittar. Jag kommer rensa den direkt och dra in Linux. Om 2 diskar så lägger jag in Win 11 Pro också.
Jag spelar även ibland så om det finns 2 diskar och jag dual bootar windows så hade jag gärna sett typ RTX 3070ti eller liknande i den, annars är det inte så noga.

15-17" 1080p skärm.
Tangentbordets layout med piltangenter etc ska vara "normalt", dvs inte hoptryckt på något funky sätt. Det ska vara skönt att jobba hela dagar på. Pekplattan kvittar väl lite, kommer köra extern mus för det mesta.

Inte så noga med batteritid heller då den nästan alltid kommer gå på högvarv så jag kommer oavsett behöva ha den inpluggad.

Permalänk
Medlem

lenovo legion 7 /7i /Pro ? Finns också som Slim så att du inte blandar ihop de

Den finns i många olika kofigrationer och priser där efter, så vill inte rekommendera just en speciell. Men annars så träffar den det du vill ha, två diskplattser, mycket prestanda och separata piltangenter. Ända är att skärmen har högre upplösning än 1080p.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ja, Legion 7 med RTX4080