Permalänk
Medlem

köpråd, budget 30-33k.

Tjena allihopa,

Skulle behöva lite hjälp med att lägga ihop en kundvagn som landar någonstans mellan 30-33k. Inte byggt eller hållit mig själv uppdaterad på flera år så "plz help"
Vill helst att allt blir köpt på samma ställe även om det kostar lite mer, sen om det är komplett, amazon, inet osv skiter jag i. RGB skiter jag i och färgen på grejerna skiter jag också i, inget jag vill betala extra för. Det är prestanda jag är ute efter.

Jag ska mer eller mindre bara spela på datorn.

Jag bygger den själv.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt en expert. Men beställt en nyligen och hade samma budget som dig. Blev detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag är inte direkt en expert. Men beställt en nyligen och hade samma budget som dig. Blev detta:

https://komponentkoll.se/bild/exUKQ.png

Ser väl bra ut, men det är rekommenderat att köpa paket med minnen istället, då vet du att de kommer ur samma batch och har samma chip på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ser väl bra ut, men det är rekommenderat att köpa paket med minnen istället, då vet du att de kommer ur samma batch och har samma chip på.

Hur menar du?

Ett 32gb istället för två 16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Hur menar du?

Ett 32gb istället för två 16?

edit: Såg nu det stod x2 på ram.. nvm

Men ja det är det han menar, köp ett paket med 2x 16gb istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Hur menar du?

Ett 32gb istället för två 16?

Generellt är det bättre att ha t.ex. 2x32gb istället för 4x16gb för att minneskontroller kan ha svårt att hålla samma hastighet med flera stickor. Mer specifikt så finns det ibland t.ex. 4x16 att köpa som ett kit. D.v.s. en förpackning minnen som förhoppningsvis är testade att köras i sin specificerade hastighet mot de flesta system även om det är 2 chip per minneskanal.

Har man inte för extrema hastigheter så brukar det lösa sig ändå men det är en bra tumregel att hålla sig till ett chip per minneskanal om det inte är stora skillnader i pris eller man har extrema behov av minne (128gb+)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Plockade utifrån det du skickade och petade vidare, nu ser det ut så här.

Vad är fel och vad kunde vara bättre?
Det är en Noctua NH-D15 som jag vill ha inte den i kundvagnen, men den fanns inte att lägga till.

förtydliga att det inte ska vara en Noctua Nh-D12L
Permalänk
Medlem

En tusenlapp över budgeten kanske kan funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av billito:

Tack för svaren

Plockade utifrån det du skickade och petade vidare, nu ser det ut så här.

https://komponentkoll.se/bild/bNEON.png

Vad är fel och vad kunde vara bättre?
Det är en Noctua NH-D15 som jag vill ha inte den i kundvagnen, men den fanns inte att lägga till.

Skulle hålla mig till 7800x3d om jag ville ha ett så snabbt gaming chip som möjligt.
Det är mycket strul med 3d cachen när det är över 2 ccx som i 7950 x3d.

Om du behöver fler kärnor än vad 7800x3d har för någon specifik niche så hade jag kikat på Intel eller vanliga 7950 istället.
Men ärligt talat för en gaming dator i den budgeten så hade jag tagit 7800x3d och sen lagt extrapengarna på ett 4080 eller 4090 istället ifall pengarna håller på att bränna hål i fickan. Alternativt kört på 7900xtx du gör nu och sparat pengarna.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Skulle hålla mig till 7800x3d om jag ville ha ett så snabbt gaming chip som möjligt.
Det är mycket strul med 3d cachen när det är över 2 ccx som i 7950 x3d.

Om du behöver fler kärnor än vad 7800x3d har för någon specifik niche så hade jag kikat på Intel eller vanliga 7950 istället.
Men ärligt talat för en gaming dator i den budgeten så hade jag tagit 7800x3d och sen lagt extrapengarna på ett 4080 eller 4090 istället ifall pengarna håller på att bränna hål i fickan. Alternativt kört på 7900xtx du gör nu och sparat pengarna.

Yes, jag kollade upp 7800x3d eftersom alla länkade den istället och såg att det var det smartare valet för gaming. Tack för all input.
Mer känsla än tekniska specifikationer då jag inte tittat upp det än men känns som att jag får mer för pengarna om jag köper ett 7900xtx istället för ett 4080 och det är så jävla motigt att lägga 23k på ett 4090 även om det skulle funka med budgeten.

Msi 4090 ventil som blev länkat i tidigare post hade jag 2070 varianten av och var inte alls super nöjd med, så att köpa den varianten igen fast för 23k är inte alls attraktivt. Tycker att jag fått ihop en rätt bra kundvagn nu, det är väl valet av grafikkort kvar bara.

Permalänk
Medlem

Ja man behöver ju inte bränna hela budgeten bara för att den finns!

Angående grafikkort så är jag en av dom som inte tycker man nödvändigtvis får avsevärt mer för pengarna med AMD i de övre prisklasserna utan jag tycker man får ungefär det man betalar för. Man får mer rastoriseringsprestanda per krona i native upplösning med AMD och mer vram men Nvidia har DLSS som oftast ser ungefär lika bra ut som native och ger runt 30% boost i fps med quality i 1440p.
Fsr är inte alls lika bra.
Nvidia har även betydlig bättre RT prestanda.
Rt reflections ger oftast stor förbättring i grafiken imo dock tycker jag personligen inte att de andra RT funktionerna är värda konstnaden i fps.
Sen är nvidias kort lite mer energieffektiva med så de går tystare och svalare om kylaren är jämförbar vid samma prestanda.
Men med det sagt så ÄR 7900xtx ett bra val. Men att ett 4080 är lite dyrare är rättvist.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Kör på Peerless Assasin-kylare som rekades istället för Noctuan. Där sparar du 800 kr med relativt likvärdig prestanda!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Kör på Peerless Assasin-kylare som rekades istället för Noctuan. Där sparar du 800 kr med relativt likvärdig prestanda!

kungers, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Ja man behöver ju inte bränna hela budgeten bara för att den finns!

Angående grafikkort så är jag en av dom som inte tycker man nödvändigtvis får avsevärt mer för pengarna med AMD i de övre prisklasserna utan jag tycker man får ungefär det man betalar för. Man får mer rastoriseringsprestanda per krona i native upplösning med AMD och mer vram men Nvidia har DLSS som oftast ser ungefär lika bra ut som native och ger runt 30% boost i fps med quality i 1440p.
Fsr är inte alls lika bra.
Nvidia har även betydlig bättre RT prestanda.
Rt reflections ger oftast stor förbättring i grafiken imo dock tycker jag personligen inte att de andra RT funktionerna är värda konstnaden i fps.
Sen är nvidias kort lite mer energieffektiva med så de går tystare och svalare om kylaren är jämförbar vid samma prestanda.
Men med det sagt så ÄR 7900xtx ett bra val. Men att ett 4080 är lite dyrare är rättvist.

Shit, du gör det bara svårare för mig nu Om jag börjar kika på 4080, vilken variant enligt dig själv är jag då ute efter?

Permalänk
Viking
Skrivet av Eclipse:

Jag är inte direkt en expert. Men beställt en nyligen och hade samma budget som dig. Blev detta:

https://komponentkoll.se/bild/exUKQ.png

Om du fortfarande kan så borde du skicka tillbaka de där minnena. För det första så köper man ett paket med 2x16GB som andra redan sagt för att garantera bästa kompatibilitet. För det andra är de extremt långsamma, särskilt för priset.
5200MHz CL40 för över 1300kr är bedrövligt när man kan köpa ett paket med 6000MHz CL36 för samma pris eller 6000CL30 för en hundring mer.

För med minnena du har nu kan du förlora över 20% (!) i prestanda. Det är som att du skulle få ett RTX 4090 för en hundring mer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Om du fortfarande kan så borde du skicka tillbaka de där minnena. För det första så köper man ett paket med 2x16GB som andra redan sagt för att garantera bästa kompatibilitet. För det andra är de extremt långsamma, särskilt för priset.
5200MHz CL40 för över 1300kr är bedrövligt när man kan köpa ett paket med 6000MHz CL36 för samma pris eller 6000CL30 för en hundring mer.

För med minnena du har nu kan du förlora över 20% (!) i prestanda. Det är som att du skulle få ett RTX 4090 för en hundring mer.

Jag ändrade min beställning efter föregående inlägg till:

https://www.inet.se/produkt/5304667/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Men kan jag köra 6000 i det bygget? Fattade det som att jag bara kunde 5200?

Kan fortfarande ändra då dom inte skickats så tipsa gärna om något som passar om du vill.

Är dessa bättre?

https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag ändrade min beställning efter föregående inlägg till:

https://www.inet.se/produkt/5304667/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Men kan jag köra 6000 i det bygget? Fattade det som att jag bara kunde 5200?

Kan fortfarande ändra då dom inte skickats så tipsa gärna om något som passar om du vill.

Är dessa bättre?

https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Du borde köra på typ dessa istället.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Moderkortet ska klara upp till 6400 MHz så jag ser inte problemet riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag ändrade min beställning efter föregående inlägg till:

https://www.inet.se/produkt/5304667/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Men kan jag köra 6000 i det bygget? Fattade det som att jag bara kunde 5200?

Kan fortfarande ändra då dom inte skickats så tipsa gärna om något som passar om du vill.

Är dessa bättre?

https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

6000 MHz CL36 är enormt mycket bättre än 5200 MHz CL40, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

6000 MHz CL36 är enormt mycket bättre än 5200 MHz CL40, ja.

Ok tack, ändrade till dom 👍

Permalänk
Viking
Skrivet av Eclipse:

Jag ändrade min beställning efter föregående inlägg till:

https://www.inet.se/produkt/5304667/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Men kan jag köra 6000 i det bygget? Fattade det som att jag bara kunde 5200?

Kan fortfarande ändra då dom inte skickats så tipsa gärna om något som passar om du vill.

Är dessa bättre?

https://www.inet.se/produkt/5306277/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Ska du ha 64GB nu? I första bygget hade du bara valt 32GB.
Men ja, de andra är bättre.

Skrivet av Alastor Moody:

Du borde köra på typ dessa istället.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Moderkortet ska klara upp till 6400 MHz så jag ser inte problemet riktigt?

Gigabyte anger faktiskt stöd upp till 8000MHz på deras hemsida, men då ska man nog ha tur med processorn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ska du ha 64GB nu? I första bygget hade du bara valt 32GB.
Men ja, de andra är bättre.

Ja, ändrade det när jag la beställningen häromdagen. Sitter en del och redigerar foton osv så tänkte framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ska du ha 64GB nu? I första bygget hade du bara valt 32GB.
Men ja, de andra är bättre.

Gigabyte anger faktiskt stöd upp till 8000MHz på deras hemsida, men då ska man nog ha tur med processorn.

Okej, på Inet stod det 6400 MHz.

Permalänk
Medlem

Så ser det ut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av billito:

Om du lirar i 4K är nog 4090 värt det, det är ca 34 % snabbare än 4080 i 4K. Priset på hela datorn går bara upp med 16 % med 4090 vad jag kan se. Annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billito:

Shit, du gör det bara svårare för mig nu Om jag börjar kika på 4080, vilken variant enligt dig själv är jag då ute efter?

Skrivet av billito:

17 lax för ett 4080 är lite väl.
Jag vet inte exakt vilket kort du borde välja men finns flera kort under 15.

Jag brukar oftast ta det ett av de billigaste korten av sitt slag och sen dra en liten undervolt för att få ljudnivån till där jag är nöjd.
Går oftast få nästan alla kort tysta och svala utan att tappa mer än någon procent prestanda. Det är inte värt flera tusen för marginellt bättre kylprestanda.
Men sök gärna efter kortet du kikar på så att de inte har några kända problem.
Vad spelar du i för upplösning?
Hur mycket bryr du dig om ray tracing?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Nu är det inte mina pengar men 4000 serien är ett år nu och har knappt gått ner något i pris, om cirkus ett år kommer nya fräsiga kort förmodligen att hitta ut, eller Refresh på 4000 serien som kommer nu i Januari.

Hade jag vart du hade jag köpt ett 6950xt för 7k och sedan uppgraderat GPU om ett år om du känner det behovet. Du skriver att du inte tycker om FSR men i quality läget är det rimligt bra och 6950xt presterar bra i just quality när du spelar i 4k i så gott som alla spel.

Hoppas du blir nöjd med vad du än beslutar dig för, lycka till!