Permalänk
Medlem

Var köpa Mini-PC?

Jag har en numera ganska gammal och slö dator som min Plex/mediaserver. Kommer inte ihåg exakt, men tror att det är någon AMD A6 CPU som går rätt så segt. Men det spelar egentligen ingen roll.

Jag har funderat på att byta ut nuvarande dator som kör i ett Fractal Design Node 804 chassi (sitter nog 6 3,5" diskar + 2 SSD i) mot en MiniPC och ett externt USB-chassi för diskarna. Med USB3 så får man tillräcklig hastighet och det är fullt tillräckligt för användningen.

Jag har läst om Beelink S12 med Intel N100 CPU och vad jag kan se så är den fullt tillräcklig rent prestandamässigt.

Så frågan är var man köper en dylik eller snarlik billigast? Och vad finns det för alternativ till Beelink som är hyfsade?

Tänker att (minst) 16 GB RAM vill jag ha, men diskstorlek är inte så avgörande.

Vågar man köpa okända märken från Kina-shoppar?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Amazon? Där finns det mesta. .se tycks inte ha S12 modellen men jag som är från Finland beställer mycket från amazon.de https://www.amazon.de/-/en/Processor-N100-16G-500G-Computer/d...

Har faktiskt gått och funderar på nästa alternativ på NAS när jag pensionerar min HP MicroServer G8 (senast till sommaren), detta verkar ju verkligen bra alternativ, söker något litet till formatet, relativt strömsnålt som man kan koppla hddiskbur med 4 diskar till via USB3 exempelvis. Alternativet vore något custom build med tillräckligt stor plats för 4 diskar men tror nog det är lika smidigt med skild hdd bay, går enklare att uppgradera hårdvaran. Borde räcka mer än väl för att köra NAS, Plex, Home Assistant, kanske någon VM linux box i testsyfte osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Jag har en numera ganska gammal och slö dator som min Plex/mediaserver. Kommer inte ihåg exakt, men tror att det är någon AMD A6 CPU som går rätt så segt. Men det spelar egentligen ingen roll.

Jag har funderat på att byta ut nuvarande dator som kör i ett Fractal Design Node 804 chassi (sitter nog 6 3,5" diskar + 2 SSD i) mot en MiniPC och ett externt USB-chassi för diskarna. Med USB3 så får man tillräcklig hastighet och det är fullt tillräckligt för användningen.

Jag har läst om Beelink S12 med Intel N100 CPU och vad jag kan se så är den fullt tillräcklig rent prestandamässigt.

Så frågan är var man köper en dylik eller snarlik billigast? Och vad finns det för alternativ till Beelink som är hyfsade?

Tänker att (minst) 16 GB RAM vill jag ha, men diskstorlek är inte så avgörande.

Vågar man köpa okända märken från Kina-shoppar?

Chuwi har liknande vet inte hur kvalitén är på dom men deras laptops ska tydligen vara extremt prisvärda och betyderligt mer för pengarna än liknande från dom större aktörerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare på jakt efter en Ryzen-baserad mini-PC eftersom de har tillräckligt bra grafikprestanda för casual gaming. Lutade åt Beelink själv sedan de har fått bra omdöme av Servethehome:
https://www.servethehome.com/?s=beelink
men tvekade också då bästa alternativ jag kunde hitta var att köpa via Aliexpress. Det verkar inte finnas mycket att välja på svenska Amazon. Följer diskussionen då jag är nyfiken vad du kommer fram till.
Minisforum är väl annars ett bra alternativ? De har åtminstone en tysk butik: https://store.minisforum.de

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja