Permalänk
Medlem

Lenovo fast i underlig boot loop

Köpte nyligen en "Lenovo Legion t5 28IMB05" begagnat.
Säljaren var tydlig med att den inte bootade men då komponenterna var dyrare än hans totalpris så köpte jag den.

När jag startar den första gången så kommer jag in i safe mode, tittar runt i den i ~15 minuter innan jag startar om den och då vill den inte boota alls.

Den visar "Prepairing automatic repair" i någon sekund innan den stänger av och startar om sig själv.

Jag kommer in i Bios utan problem, kommer även in i Lenovos Diagnostic där jag scannade alla komponenter utan att de visade några problem.

Försökt ominstallera windows genom olika usb och versioner utan att det fungerat. Den visar Windows loggan och den snurrande cirkeln i någon sekund för att sedan starta om.

Det som fungerade bäst var när jag körde en USB Recovery gjord för min dator ifrån Lenovo för att få datorn till "fabriksinställningar". Då lyckades jag ominstallera datorn och komma in i den. Jag blir glad och börjar installera Spotify, steam, discord etc. Väljer även att köra windows update men efter totalt ca 40 minuter stund så stängs datorn av abrupt och startar igen, är inne i datorn igen i någon minut innan den gör samma sak, detta händer några gånger innan den återgår till den boot loop som jag beskrev innan.

Saker jag provat för att lösa detta:
Testat med annat grafikkort
Återställt CMOS genom att ta bort batteriet ~5 minuter
Provat ett annat Usb i alla slots.
Kört datorn med endast skärm + tangentbord.

En annan lite halvskum halvrelaterad grej med datorn är att jag fick datorn med en i3 10th gen cpu men min modell säljs inte med denna. Undrar ifall jag blivit lite scammad där

Vad jag tror kan vara problem
Problem med CPU(ska kolla kylpastan)
Problem med PSU
Knas med moderkortet?

Har ni stött på liknande eller har några ideer vad jag kan göra för att lösa det?

Permalänk
Medlem

Ingen expert men jag hade ju testat med en annan hårddisk vad är det för specs på datorn och vad köpte du den för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Ingen expert men jag hade ju testat med en annan hårddisk vad är det för specs på datorn och vad köpte du den för?

Eftersom den inte vill boota ifrån ett Linux usb så misstänker jag starkt att det inte är ssd:n.

Jag har nu bytt kylpasta, och testat med en annan psu utan framgång.

Det som gjorde lite framsteg är att jag stängde av C-state i Bios.
Då lyckades jag komma vidare en bit i boot, och komma in i safe mode, windows repair.

Detta fungerade endast en stund innan den återgick tillbaka till samma problem.

Misstänker nu att det är moderkort eller cpu som är problemet

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Mycket tjafs med denna.
Lyckades ominstallera denna igen, och snabbt uppdatera Bios vilket löste det mer eller mindre.

Det jag undersöker nu är att den stänger av sig när jag spelar och ger felmeddelandet "kernel power 41 (63)"