Permalänk
Medlem

Hög Ping

Hej.
Jag har inte direkt "hög" ping med ungefär 40 ping när jag spelar spel som fortnite. Jag har 250/250 Mbps och cat 8 kabel och routern ASUS RT-AX88U. Jag har testat två olika bredband, Bredband 2 och Ownit men får hög ping på båda medan vänner som bor längre in i stan får typ 10-20ping. Jag bor precis bredvid skogen och undrar om detta kan vara ett problem för pinget. Eller är det något speciellt bredband som man borde testa, jag bor i Borås. På Asus router appen står det: "OBS, försök med enkla sätt att förbättra kvaliten på portanslutingen". Sen står det också att de uttaget jag har min ethernet kabel i är 100mbps, kan detta vara något problem och varför står det 100 Mbps när jag har 250/250 och uppnår det på speed tests?

Permalänk
Skrivet av axzyygg:

Hej.
Jag har inte direkt "hög" ping med ungefär 40 ping när jag spelar spel som fortnite. Jag har 250/250 Mbps och cat 8 kabel och routern ASUS RT-AX88U. Jag har testat två olika bredband, Bredband 2 och Ownit men får hög ping på båda medan vänner som bor längre in i stan får typ 10-20ping. Jag bor precis bredvid skogen och undrar om detta kan vara ett problem för pinget. Eller är det något speciellt bredband som man borde testa, jag bor i Borås. På Asus router appen står det: "OBS, försök med enkla sätt att förbättra kvaliten på portanslutingen". Sen står det också att de uttaget jag har min ethernet kabel i är 100mbps, kan detta vara något problem och varför står det 100 Mbps när jag har 250/250 och uppnår det på speed tests?

100 Mbps tyder på att du behöver byta ut kabeln som routern klagar på. Gå till typ Kjell & Co och säg att du vill ha en nätverkskabel som klarar gigabithastighet så kan de leda dig rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon ledare i kabeln före eller efter uttaget är skadad eller illa inkopplad, då blir det 100Mbps då 1000 kräver att alla 8 trådar är hela.

Varför har du köpt en ”cat 8” kabel till en 250 uppkoppling?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

100 Mbps tyder på att du behöver byta ut kabeln som routern klagar på. Gå till typ Kjell & Co och säg att du vill ha en nätverkskabel som klarar gigabithastighet så kan de leda dig rätt.

Fast TS skrev att han uppnår c:a 250 i hastighetstest, så kabeln lär vara OK.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Någon ledare i kabeln före eller efter uttaget är skadad eller illa inkopplad, då blir det 100Mbps då 1000 kräver att alla 8 trådar är hela.

Varför har du köpt en ”cat 8” kabel till en 250 uppkoppling?

Men grejen är att vi använder 2 ethernet kablar i vår router och båda står 100mbps och en av dom köpte jag för typ 2 veckor sen så förstår inte hur båda kablarna kan vara skadade så fort. Och sen Cat 8 kabel är ju den bästa och dom alla kostar ju typ lika mycket ändå.

Permalänk
Skrivet av axzyygg:

Men grejen är att vi använder 2 ethernet kablar i vår router och båda står 100mbps och en av dom köpte jag för typ 2 veckor sen så förstår inte hur båda kablarna kan vara skadade så fort. Och sen Cat 8 kabel är ju den bästa och dom alla kostar ju typ lika mycket ändå.

Du hade kunnat köra cat 5e eller cat 6 de är good enough för upp till 1000Mbit. Tror cat 6 ev kan köra lite högre.

Du har bara eldat pengar till ingen nytta på att köpa cat8 viste inte äns att det existerade en cat8 standard redan tyckte det var nyss cat7 började surras om.

Att du och din polare inte får samma ping är troligen att du har sämre routing och en annan basstation.

Men skulle defenetivt inte klaga på 40ms relativt normal ping känns det som till spelservrar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

En cat 8 är inte "bäst" utan bara onödigt dyr och styv så länge det handlar om normalt lan som klarar sig med cat 5e.
Det låter som du endera har kabel problem eller manuellt har låst nån port till en 100Mbit länk.
Har du möjligen aktiverat nån "speloptimering" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det där 100mbit bara är ett visningsfel, för jag kan inte erinra mig ha sett någon nätverksutrustning som indikerar uddahastigheter som 250 eller 50 osv. De brukar visa jämna 10, 100, 1000.
Oftast visar de 1000 när det går mer än 100, men då trafiken enligt ts går 250/250 så är det uppenbarligen inte 100mbit genom kabeln, logiskt sett återstår alltså ett visningsfel.

Ping då, vad kan det bero på? Här finns väl lite av varje att klura på, kanske är det annan trafik på tåten, kanske isp översålt kapacitet eller routar trafiken omvägar via sydafrika, eller det är nån vpn som tar omvägar, eller isp kör någon sorts shaper/prioritering som tycker att ping kan vänta lite, eller det är nåt fastighetsnät som inte är alltför piggt just idag, eller det är nåt antivirusprogram med inbyggd brandvägg eller annat jox som är segt eller... finns säkert många här som kan just det där bättre än mig och har flera, bättre och mer specifika förslag, men där är iaf lite att börja fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag tror att det där 100mbit bara är ett visningsfel, för jag kan inte erinra mig ha sett någon nätverksutrustning som indikerar uddahastigheter som 250 eller 50 osv. De brukar visa jämna 10, 100, 1000.
Oftast visar de 1000 när det går mer än 100, men då trafiken enligt ts går 250/250 så är det uppenbarligen inte 100mbit genom kabeln, logiskt sett återstår alltså ett visningsfel.

Det är inte hastigheten som mäts och visas, det är förbindelsen som är 10/100/1000. Det man förväntar sig ska stå är alltså 1000Mbit. Har du ADSL med 0,5Mbit ska det ändå stå 1000Mbit i routern för porten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

han verkar titta i asus "app" och den kan vara hur som helst