Permalänk
Medlem

Virtuella skärmar?

Hej,
Jag har en liten fundering. Men jag börjar med mitt behov.

På jobbet har jag två stycken 27" 1440p skärmar. Det passar arbetet väldigt bra.
Hemma hade jag 1st 24" 1080p skärm med freesync, men under pandemin behövde jag uppgradera för att det inte gick att utföra arbetet så väl. Så nu har jag en 27" 1440p skärm (och har ställt 24" bredvid). Det är inte så snyggt och även lite opraktiskt ibland.
Jag har tyvärr inte plats för två stycken 27" (egentligen inte för nuvarande setup heller).

Men jag gillar verkligen funktionaliteten med två skärmar, att kunna ha olika applikationer öppna i de olika skärmarna. Egentligen skulle jag klara mig långt med 27" 1440p och en stående mindre skärm för t.ex. dokument.

Kan man köpa en riktigt bred, kanske curved, och dela upp skärmen i två? Så att typ två tredjedelar motsvarar en "normal" 1440-skräm och den sista tredjedelen blir som en stående skärm? Tekniken har ju kommit långt. Jag tycker nästan att den här funktionaliteten borde kunna existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Hej,
Jag har en liten fundering. Men jag börjar med mitt behov.

På jobbet har jag två stycken 27" 1440p skärmar. Det passar arbetet väldigt bra.
Hemma hade jag 1st 24" 1080p skärm med freesync, men under pandemin behövde jag uppgradera för att det inte gick att utföra arbetet så väl. Så nu har jag en 27" 1440p skärm (och har ställt 24" bredvid). Det är inte så snyggt och även lite opraktiskt ibland.
Jag har tyvärr inte plats för två stycken 27" (egentligen inte för nuvarande setup heller).

Men jag gillar verkligen funktionaliteten med två skärmar, att kunna ha olika applikationer öppna i de olika skärmarna. Egentligen skulle jag klara mig långt med 27" 1440p och en stående mindre skärm för t.ex. dokument.

Kan man köpa en riktigt bred, kanske curved, och dela upp skärmen i två? Så att typ två tredjedelar motsvarar en "normal" 1440-skräm och den sista tredjedelen blir som en stående skärm? Tekniken har ju kommit långt. Jag tycker nästan att den här funktionaliteten borde kunna existera.

Ja, sitter själv på äldre 49" från Samsung och fungerar utmärkt att ändra så det är två vanliga 16:9 skärmar alternativt en 21:9 och en 4:3 skärm.

Brukar finnas i beskrivningen för skärmen att den har stöd för picture i picture (bild i bild)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja, sitter själv på äldre 49" från Samsung och fungerar utmärkt att ändra så det är två vanliga 16:9 skärmar alternativt en 21:9 och en 4:3 skärm.

Brukar finnas i beskrivningen för skärmen att den har stöd för picture i picture (bild i bild)

Tack, det var precis egenskapen picture in picture jag behövde, nu kan jag söka. Hittade dock inget vid första anblick på inet.
Sen blir jag så klart nyfiken på hur själva picture in picture fungerar, så jag får kanske besöka en butik.

Permalänk
Medlem

Microsoft Fancy Zones kanske är vad du letar efter.
https://youtu.be/ld-vmpbngDE?t=87

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är inte picture in picture något som normalt används för att visa innehåll från två olika källor? Jag ser inte riktigt poängen att simulera två skärmar om källan är samma dator. Går det inte lika bra att justera respektive programs fönsterstorlek?

Permalänk
Medlem

Men varför? Du får väl dela upp dina fönster på skärmen. Förstår verkligen inte varför du skulle försöka få till PIP. Du har ju egentligen bara en bildingång.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Microsoft Fancy Zones kanske är vad du letar efter.
https://youtu.be/ld-vmpbngDE?t=87

Tack! Det här var ett riktigt fint tips, känns riktigt bra att känna till. Tyvärr är det ingen optimal lösning på mitt problem.
Jag jobbar mycket remote, både till windowsdatorer för t.ex. programmering och till linuxdatorer för vårt verktyg för chipdesign. Det är en väldigt stor fördel att kunna köra full screen i båda fallen, så att man får startmeny/aktivitetsfält på den datorn man remotar till. Att sätta upp ett fönster med rätt storlek blir helt enkelt inte samma sak. Fram tills nu (med hjälp av din youtube-länk) så har det dessutom varit rätt omständligt att varje gång sätta upp en annan fördelning än windows egna. Jag hoppas fortfarande att picture in picture är vad jag söker.

Skrivet av joakim99:

Är inte picture in picture något som normalt används för att visa innehåll från två olika källor? Jag ser inte riktigt poängen att simulera två skärmar om källan är samma dator. Går det inte lika bra att justera respektive programs fönsterstorlek?

Skrivet av Dreijer:

Men varför? Du får väl dela upp dina fönster på skärmen. Förstår verkligen inte varför du skulle försöka få till PIP. Du har ju egentligen bara en bildingång.

Ni måste helt enkelt inte använda datorn på samma sätt som jag.

Permalänk
Skrivet av burrap:

Tack! Det här var ett riktigt fint tips, känns riktigt bra att känna till. Tyvärr är det ingen optimal lösning på mitt problem.
Jag jobbar mycket remote, både till windowsdatorer för t.ex. programmering och till linuxdatorer för vårt verktyg för chipdesign. Det är en väldigt stor fördel att kunna köra full screen i båda fallen, så att man får startmeny/aktivitetsfält på den datorn man remotar till. Att sätta upp ett fönster med rätt storlek blir helt enkelt inte samma sak. Fram tills nu (med hjälp av din youtube-länk) så har det dessutom varit rätt omständligt att varje gång sätta upp en annan fördelning än windows egna. Jag hoppas fortfarande att picture in picture är vad jag söker.

Ni måste helt enkelt inte använda datorn på samma sätt som jag.

Fancy zones ger dig mer flexibilitet utifrån behovet du beskriver samt powertoys men det låter som om du vill ha typ virtual desktop kanske (fler skrivbord fast en dator) Win+ ctrl+D sen beroende på hur många skärmar du har kan du med fancyzones fördela skrivborden över din yta. tror även att du kan lägga till ditt remote desktop som en virtual desktop och ha den i n egen zon med fanzy zones Win+ shift för att bläddra mellan skrivbord och sedan fästa dom på lämplig plats på skrivbordet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av burrap:

Hej,
Jag har en liten fundering. Men jag börjar med mitt behov.

På jobbet har jag två stycken 27" 1440p skärmar. Det passar arbetet väldigt bra.
Hemma hade jag 1st 24" 1080p skärm med freesync, men under pandemin behövde jag uppgradera för att det inte gick att utföra arbetet så väl. Så nu har jag en 27" 1440p skärm (och har ställt 24" bredvid). Det är inte så snyggt och även lite opraktiskt ibland.
Jag har tyvärr inte plats för två stycken 27" (egentligen inte för nuvarande setup heller).

Men jag gillar verkligen funktionaliteten med två skärmar, att kunna ha olika applikationer öppna i de olika skärmarna. Egentligen skulle jag klara mig långt med 27" 1440p och en stående mindre skärm för t.ex. dokument.

Kan man köpa en riktigt bred, kanske curved, och dela upp skärmen i två? Så att typ två tredjedelar motsvarar en "normal" 1440-skräm och den sista tredjedelen blir som en stående skärm? Tekniken har ju kommit långt. Jag tycker nästan att den här funktionaliteten borde kunna existera.

Jag skulle ställa den skärmen som inte används för att spela på i porträtt-läge, eller det är redan något du testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Ni måste helt enkelt inte använda datorn på samma sätt som jag.

Det var inte så mycket information att gå efter i din trådstart och då är det inte så enkelt att komma med bra råd.

Permalänk
Medlem

PIP känns som enda lösningen.

Skrivet av joakim99:

Det var inte så mycket information att gå efter i din trådstart och då är det inte så enkelt att komma med bra råd.

Jag har samma problem och alla lösningar om att dela skärmen med windows snap och fancy zones är fel. Jag vill ha hela skärmen och kommer att köra med två källor som input från samma dator, två utgångar till två separata ingångar, då verkar PIP vara enda lösningen.

Permalänk
Medlem

Ni får nog läsa igenom manualerna på aktuella modeller. Men på min jobbskärm vilken är en Samsung C49J890 kan man med PBP ha antingen två 16:9 eller ena 21:9 och den andra 11:9 (2560x1080 + 1280x1080). Så om dom inte tagit bort funktioner på senare år så borde dom ju finnas kvar. På just den här modellen är det också ett lätt knapptryck på skärmen för att byta mellan just en sån setup och att ena anslutningen tar över hela skärmen i full upplösning om man så vill.