Permalänk

Välja ny ISP (internetleverantör)

Hej

Jo min nuvarande ISP lägger ner sin verksamhet och jag behöver byta till annan ISP 1 Januari.
Det är i Openuniverse nät:

De jag tittar på är 100/10 som jag har haft tidigare.
Dessa leverantörer jag kollar på:

Bredband2 249:- (224:- i 12mån pga 10% rabatt första året)

Internetport 249:-

Bahnhof 259:- (194:- i 3mån pga rabatt under 3 mån)

Eller om jag går upp till 250/100

Bredband 2 329:- (296:- i 12mån pga 10% rabatt första året)

Internetport 329:-

Bahnhof 339:- (254:- i 3mån pga rabatt under 3 mån)

Det finns flera leverantörer att välja på men kollar bland de billigare ISP:erna.

Permalänk
Medlem

Har du behov av mer än 100? Det är ju viktigast egentligen, om du känner skillnad i det du gör till vardags. Sen är det ju också en fråga vad du vill lägga ut under ett år. Skillnaden mellan ditt billigaste alternativ och dyraste är över 1100kr. Billigaste i detta fall blir ju Bredband2 100/10.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Hade kört det billigaste. BB2 är okej, inte bäst routing men inte jättedålig heller. Vet flera som har dem och aldrig varit några större avbrott, dock inte i ditt stadsnät.

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Har du behov av mer än 100? Det är ju viktigast egentligen, om du känner skillnad i det du gör till vardags. Sen är det ju också en fråga vad du vill lägga ut under ett år. Skillnaden mellan ditt billigaste alternativ och dyraste är över 1100kr. Billigaste i detta fall blir ju Bredband2 100/10.

Behöver egentligen inte mer än 100/10 för laddar bara ner uppgraderingar till dator och telefonens appar och system samt Xbox One och dess spel ibland vid behov samt streamar.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Hade kört det billigaste. BB2 är okej, inte bäst routing men inte jättedålig heller. Vet flera som har dem och aldrig varit några större avbrott, dock inte i ditt stadsnät.

Då blir det nog Bredband2 men har hört att de hoppar upp och ner i pris utan att meddela sina kunder att priset höjs.

Permalänk

Vilken ISP lägger ned?

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Behöver egentligen inte mer än 100/10 för laddar bara ner uppgraderingar till dator och telefonens appar och system samt Xbox One och dess spel ibland vid behov samt streamar.

Då blir det nog Bredband2 men har hört att de hoppar upp och ner i pris utan att meddela sina kunder att priset höjs.

Det är de inte ensamma om, finns en stor tråd om Bahnhof här på forumet.

Vet dock inte hur illa det är med BB2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Behöver egentligen inte mer än 100/10 för laddar bara ner uppgraderingar till dator och telefonens appar och system samt Xbox One och dess spel ibland vid behov samt streamar.

Då blir det nog Bredband2 men har hört att de hoppar upp och ner i pris utan att meddela sina kunder att priset höjs.

Du vet naturligtvis själv bäst vad du behöver men personligen så skulle jag känna mig oerhört begränsad med så långsamt bredband.

För mig är 250/250 det absolut minsta jag skulle kunna leva med. Men såklart olika människor har olika behov

Jag skulle rekommendera Halebop (Telia) och Ownit (Telenor).

God Jul!

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Vilken ISP lägger ned?

Brabredband (Nordiska Servercentralen)

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är de inte ensamma om, finns en stor tråd om Bahnhof här på forumet.

Vet dock inte hur illa det är med BB2.

Läst om att bb2 inte meddelar sina kunder utan man ser det på sin e-faktura eller autogiro om man har det.
Då får man ingen chans att avbryta innan iaf inte om man har autogiro.

Skrivet av Brandx:

Du vet naturligtvis själv bäst vad du behöver men personligen så skulle jag känna mig oerhört begränsad med så långsamt bredband.

För mig är 250/250 det absolut minsta jag skulle kunna leva med. Men såklart olika människor har olika behov

Jag skulle rekommendera Halebop (Telia) och Ownit (Telenor).

God Jul!

Jag streamar samt laddar ner några uppgraderingar det räcker gottt med nedladdning i 10-12Mb/s för inte så ofta jag maxar min lina sen behöver jag tänka hyfsat ekonomiskt absolut max 350:- mån på bredband då kan man inte ha en högre bandbredd som man kanske utnyttjar 2% av tiden.
Nyttjar nätet dagligen men inte bandbredden i sig drar nog max kring 5-30Mbit stor del av tiden.

Vad gör du som kräver så mycket bandbredd?

Permalänk

Tror som sagt inte BB2 är värre än någon annan där. Om jag minns rätt får de göra mindre justeringar utan att meddela kunden men är det över en viss summa så måste det meddelas.

Även Bahnhof har gjort en sån mindre justering emot min mamma tex.

Bästa är att binda sig ett år och sen byta till någon annan. Brukar bli bäst pris och de kan inte ändra något när man är bunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Behöver egentligen inte mer än 100/10 för laddar bara ner uppgraderingar till dator och telefonens appar och system samt Xbox One och dess spel ibland vid behov samt streamar.

Då blir det nog Bredband2 men har hört att de hoppar upp och ner i pris utan att meddela sina kunder att priset höjs.

De höjer priser under pågående låsta priser, räkna med kanske 2 månader till lågt pris och sen höjning trots den låsta bindningstiden. (tror du mig inte så kolla trustpilot). Var bra länge men verkar bytt ledning eller nåt och kör numera på den stilen tyvärr, så bör finnas stabilare(prismässigt, anslutningen funkade som den ska men det gör det väl oavsett val då de använder samma kablar)/bättre alternativ.
Prishöjningar tror det var 3 ggr på mindre än ett år.

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Hej

Jo min nuvarande ISP lägger ner sin verksamhet och jag behöver byta till annan ISP 1 Januari.
Det är i Openuniverse nät:

De jag tittar på är 100/10 som jag har haft tidigare.
Dessa leverantörer jag kollar på:

Bredband2 249:- (224:- i 12mån pga 10% rabatt första året)

Internetport 249:-

Bahnhof 259:- (194:- i 3mån pga rabatt under 3 mån)

Eller om jag går upp till 250/100

Bredband 2 329:- (296:- i 12mån pga 10% rabatt första året)

Internetport 329:-

Bahnhof 339:- (254:- i 3mån pga rabatt under 3 mån)

Det finns flera leverantörer att välja på men kollar bland de billigare ISP:erna.

Finns Ownit? Dem är billiga har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

De höjer priser under pågående låsta priser, räkna med kanske 2 månader till lågt pris och sen höjning trots den låsta bindningstiden. (tror du mig inte så kolla trustpilot). Var bra länge men verkar bytt ledning eller nåt och kör numera på den stilen tyvärr, så bör finnas stabilare(prismässigt, anslutningen funkade som den ska men det gör det väl oavsett val då de använder samma kablar)/bättre alternativ.
Prishöjningar tror det var 3 ggr på mindre än ett år.

Låter som det jag också hört tidigare.

Skrivet av internet946:

Finns Ownit? Dem är billiga har jag för mig.

Jo dem finns men är dyra i nätet
100/10 399:- ( 99:- i 3 mån)
250/100 479:- ( 99:- i 3 mån)

Sen vill jag inte indirekt stödja Telenor då jag inte alls gillar bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Låter som det jag också hört tidigare.

Jo dem finns men är dyra i nätet
100/10 399:- ( 99:- i 3 mån)
250/100 479:- ( 99:- i 3 mån)

Sen vill jag inte indirekt stödja Telenor då jag inte alls gillar bolaget.

Så dom i ditt första inlägg kostar ca 250 för 100/10 och Ownit ca 400.
En skillnad på ca 150kr,undrar om Ownit har några kunder alls i ert nät?
Och hur tusan motiverar dom prisskillnaden?
Jaja, tillbaka till ämnet. Mitt råd är att ta det billigaste och vad gäller farten 100/10.
Det brukar vara snabbt och enkelt att byta upp sig om man vill. Tvärtom kan vara knepigare. (bindningstid)

Permalänk
Rekordmedlem

Bahnhof och B2 använder nuera generellt CGN och det brukar kosta extra att få tillgång till en publik ip utifall man behöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bahnhof och B2 använder nuera generellt CGN och det brukar kosta extra att få tillgång till en publik ip utifall man behöver det.

Bahnhof tar betalt, inte Bredband2.