Permalänk

fråga angående Wifi-repeater

tänkte skaffa en Wifi-repeater TP-link RE450 Wifi-repeater AC1750
LÄNK

kommer endast använda trådbunden anslutning till PC.

min telia router har 2,4 ghz och 5 ghz nätverk separat.

frågor:
1. går PC:en automatiskt till den snabbare nätverket via kabel från extendern? antar att det är 5 ghz nätverket?
2. om så fallet, kan man skippa att ansluta extendern till 2,4 ghz nätet?

edit:
får 5 mbit långsammare med extendern --> kabel --> pc
problemet är löst.
slipper kabel från hallen.

kabel: ner & upp 280 mbit
extender/kabel: ner & upp 275 mbit

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker göra?
Repeater är ett bra sätt att halvera hastigheten i nätverket, inte mycket annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vad är det du försöker göra?
Repeater är ett bra sätt att halvera hastigheten i nätverket, inte mycket annat.

undvika kabel från router i hallen till PC rummet.
kort avstånd.

får 280 mbit på kabel.
om jag får 140 mbit på extender är jag belåten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

280mbi är värdelöst, 280Mbit är bättre dock;)
Undvik repeaters som pesten. Du får inte 280Mbps trådlöst ellerhur?
Det står att du kan köra den som AP så det är att föredra.

Men om du ska köra datorn med kabel, vill du verkligen ha en WiFi-repeater då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

undvika kabel från router i hallen till PC rummet.
kort avstånd.

får 280 mbit på kabel.
om jag får 140 mbit på extender är jag belåten.

Ett trådlöst nätverkskort i datorn är en mindre dålig lösning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att det du vill ha egentligen är ett trådlöst nätverkskort. Varför ska du blanda in en repeater? Hur stort bor du och hur långt är det från hallen till datorn?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Han använder repeatern som en nätverksbrygga som många gånger fungerar mycket bättre än att trycka i ett nätverkskort där antenner hamnar dåligt samt eventuellt ökar DPC-latency överlag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av diizzy:

Han använder repeatern som en nätverksbrygga som många gånger fungerar mycket bättre än att trycka i ett nätverkskort där antenner hamnar dåligt samt eventuellt ökar DPC-latency överlag.

Köper du en USB-pinne för 200 så kommer den vara skräp, ja. Men köper du ett för motsvarande vad den repeatern kostar så får du ett PCI-E med lös antennbas som går att placera bättre.

Men att lägga massa pengar på att trådlöst koppla upp en dator som ändå ska stå still på en och samma plats.. Dra kabel istället, det går alltid att göra på ett bra sätt om man tänker till lite.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Köper du en USB-pinne för 200 så kommer den vara skräp, ja. Men köper du ett för motsvarande vad den repeatern kostar så får du ett PCI-E med lös antennbas som går att placera bättre.

Men att lägga massa pengar på att trådlöst koppla upp en dator som ändå ska stå still på en och samma plats.. Dra kabel istället, det går alltid att göra på ett bra sätt om man tänker till lite.

jag hade inte lust att öppna chassit och installera ngt.

samt att det känns skönare att ha en kabelnätverk på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Köper du en USB-pinne för 200 så kommer den vara skräp, ja. Men köper du ett för motsvarande vad den repeatern kostar så får du ett PCI-E med lös antennbas som går att placera bättre.

Men att lägga massa pengar på att trådlöst koppla upp en dator som ändå ska stå still på en och samma plats.. Dra kabel istället, det går alltid att göra på ett bra sätt om man tänker till lite.

Du vill inte ha långa kablar för WIFI, det kommer påverka funktionalitet och stabilitet negativt. Kan utan tvekan säga att det är mycket smidigare med en mediakonverterare speciellt om du har flera enheter. Har du t.ex en nätverk som kör OpenWrt så är det mycket smidigt att lösa detta med WDS och när du är uppe i de där prisklasserna så kommer det vara billigare med en router som du flashar eller någon form av mediakonverterare.