AOC CU34G2X med RTX4060 Ti

Permalänk
Medlem

AOC CU34G2X med RTX4060 Ti

Grabben fick en AOC CU34G2X i julklapp och vi har precis kopplat in den till hans dator. Datorn har i5-12400F och RTX 4060 Ti kort, och tänker att datorn i kombination med nya skärmen vore häftig.

Men vi tycke nog inte att det bli riktigt bra, känns som att det är några inställningar vi inte hittat. Upplever tearing i vissa spel som vi inte gjorde på hans förra skärm (ASUS 27" 144HZ).

Kan det finnas ngn här med kanske samma prylar som knäckt koden?

Permalänk
Medlem

Kolla så Freesync är på i skärmen och sätt på G-sync i nvidias kontrollpanel samt sätt skärmen på 144 Hz.
Har ni en DisplayPort kabel? Köp det annars.

Denna videon har lite tips på hur ni kan ställa in mjukvaran för grafikkortet.

När ni fått rätt på allt så råder jag er att söka på nätet om hur andra har ställt in själva skärmen.
Det är sällan skärmar kommer med bra inställningar från fabrik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kolla så Freesync är på i skärmen och sätt på G-sync i nvidias kontrollpanel samt sätt skärmen på 144 Hz.

Du menar att Freesync väljs på skärmen inte via PCn? Kan även välja HDR via skärmen men har läst att den inte är så bra....

Ska kolla G-sync i Nvidea.

Du menar att sätta 144HZ i videosettings i det aktuella spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Du menar att Freesync väljs på skärmen inte via PCn? Kan även välja HDR via skärmen men har läst att den inte är så bra....

Ska kolla G-sync i Nvidea.

Du menar att sätta 144HZ i videosettings i det aktuella spelet?

Det beror på skärmen, men mest troligt finns det en inställning för det ja.
Fresync on på skärmen, G-sync on i nvidias kontrollpanel.
Bry er inte om HDR just nu. Det kan ni testa senare och se om det blir bra

Nej, jag menar i windows inställningar eller i Nvidias kontrollpanel.
Sen ska ni så klart välja 144Hz i spelen med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är overdrive på skärmen inställt med max så sätt det på medium till att börja med. Den där skärmen är inge vidare för fps i standard inställningar. Googla CU34G2X settings

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kolla så Freesync är på i skärmen och sätt på G-sync i nvidias kontrollpanel samt sätt skärmen på 144 Hz.
Har ni en DisplayPort kabel? Köp det annars.

Denna videon har lite tips på hur ni kan ställa in mjukvaran för grafikkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=9IaES0HIizc&embeds_referring_...

När ni fått rätt på allt så råder jag er att söka på nätet om hur andra har ställt in själva skärmen.
Det är sällan skärmar kommer med bra inställningar från fabrik.

Han ändrar på ganska mycket. Kan man på ett enkelt sätt sätta allt på default igen? Har du själv testat och ändrat som han på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Är overdrive på skärmen inställt med max så sätt det på medium till att börja med. Den där skärmen är inge vidare för fps i standard inställningar. Googla CU34G2X settings

Satte overdrive på medium (det var default på off). Men efter att ha satt det på medium dök ett ”sikte” upp på mitten av skärmen som inte försvann, så jag fick sätta det på off igen.

Nu vet jag inte vad overdrive gör, men off eller medium vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Satte overdrive på medium (det var default på off). Men efter att ha satt det på medium dök ett ”sikte” upp på mitten av skärmen som inte försvann, så jag fick sätta det på off igen.

Nu vet jag inte vad overdrive gör, men off eller medium vad spelar det för roll?

Sonen har denna skärm och när jag letade förut var detta dom bästa inställningarna jag hittade.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Sonen har denna skärm och när jag letade förut var detta dom bästa inställningarna jag hittade.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Guld Ska kolla in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Sonen har denna skärm och när jag letade förut var detta dom bästa inställningarna jag hittade.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Noterar att ni avaktiverat ”adaptive sync”? På min skärm heter samma AMD FreeSync, men det kanske är samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Noterar att ni avaktiverat ”adaptive sync”? På min skärm heter samma AMD FreeSync, men det kanske är samma?

Jo det e samma. På denna skärm rekommenderade dom att klicka ur det för bättre flyt

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jo det e samma. På denna skärm rekommenderade dom att klicka ur det för bättre flyt

Ok, där ser man. Men det är denna AOC CU34G2X ni har va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ok, där ser man. Men det är denna AOC CU34G2X ni har va?

CU34G2X/BK

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850