Hittar inte min boot drive.

Permalänk
Medlem

Hittar inte min boot drive.

Har ett litet problem.. mest störande.

När jag startar min dator då går den direkt in i bios, för att den inte kan se min hdd som windows ligger på.
Däremot om jag trycker F8 där jag väljer vilken hdd den ska starta ifrån så hitta rjag min C(där windows ligger).
Men kan inte välja att den ska starta ifrån den hela tiden(för den finns inte i listan att välja).

Förstår inte riktigt problemet, varför det blivit såhär.
Blev så efter att jag rensade datorn på damm..

Någon som kan hjälpa mig? Säg till om jag behöver bifoga något för att hjälpa till..

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur rensa du datorn från damm? Du kan prova byta sata port och se om det hjälper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur rensa du datorn från damm? Du kan prova byta sata port och se om det hjälper.

Tryckluft, fläktar osv osv

Kan det hjälpa? Då jag ändå kan boota med den ifrån bios, fastän jag inte kan välja den som startboot disk

Permalänk
Medlem

Cmos batteriet som tappat kontakt?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Cmos batteriet som tappat kontakt?

Inte helt 100 på vad det är. Men, tycker det är konstigt att jag kan välja ifrån F8 menyn, men inte välja den hddn från startsidan i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephx:

Har ett litet problem.. mest störande.

När jag startar min dator då går den direkt in i bios, för att den inte kan se min hdd som windows ligger på.
Däremot om jag trycker F8 där jag väljer vilken hdd den ska starta ifrån så hitta rjag min C(där windows ligger).
Men kan inte välja att den ska starta ifrån den hela tiden(för den finns inte i listan att välja).

Förstår inte riktigt problemet, varför det blivit såhär.
Blev så efter att jag rensade datorn på damm..

Någon som kan hjälpa mig? Säg till om jag behöver bifoga något för att hjälpa till..

Tack på förhand.

Lägg upp en bild på bios "Boot Priority List" som visar vad du har för enheter där. Möjligen kan du behöva ta bort någon enhet i listan för att kunna lägga till din C-disk med windows på.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"