Permalänk
Medlem

Mobo till ryzen 5 3600x

Hej!

Behöver lite hjälp med val av moderkort till denna processorn

Har 16 gb ram ddr4
Har gpu med 4 gb tror jag
Har cpu ruzen 5 3600x

Men är det stor skillnad mellan micro- ATX och vanligt ATX förutom storleken?

Obs ej min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Hej!

Behöver lite hjälp med val av moderkort till denna processorn

Har 16 gb ram ddr4
Har gpu med 4 gb tror jag
Har cpu ruzen 5 3600x

Men är det stor skillnad mellan micro- ATX och vanligt ATX förutom storleken?

Obs ej min dator

Hejsan

Ett B450, X470, B550 eller X570 moderkort ska fungera. Skillnaden mellan mATX och ATX är I/O, sämre I/O och bara 2 ramslots på ett mATX mobo.

Glhf!

Edit: B350 och X370 moderkort ska också fungera beroende på vilket bios de ligger på, Utelämade dem för jag tror inte de går att skaffa nya i butik samt osäkerheten just runt biosversion medans B450, X470, B550 och X570 fortfarande bör att gå att hitta nya och de ska ta en 3xxx cpu oberoende av biosversion. Hade jag varit som du hade jag annonserat efter ett begagnat B450/B550 i den storlek du vill ha här på forumet.

Permalänk
Medlem

Ja sant men har kollat blocket, tradera men hittar dock ej mycket där

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar du ett B550/X570 till bra pris så kan det vara värt att satsa på för att säkra att det går att uppgradera lite vid senare tillfälle, de tidigare generationerna har bland annat ej PCIE4.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

Ja sant men har kollat blocket, tradera men hittar dock ej mycket där

En snabb googling på b450 så finns de några billiga nya kort. Men ett begagnat kvalitet kort är ett bättre köp, om man orkar leta och får de till rätt pris.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Ett B450, X470, B550 eller X570 moderkort ska fungera. Skillnaden mellan mATX och ATX är I/O, sämre I/O och bara 2 ramslots på ett mATX mobo.

Glhf!

Edit: B350 och X370 moderkort ska också fungera beroende på vilket bios de ligger på, Utelämade dem för jag tror inte de går att skaffa nya i butik samt osäkerheten just runt biosversion medans B450, X470, B550 och X570 fortfarande bör att gå att hitta nya och de ska ta en 3xxx cpu oberoende av biosversion. Hade jag varit som du hade jag annonserat efter ett begagnat B450/B550 i den storlek du vill ha här på forumet.

Tror du blandar ihop med mITX, mATX har ofta 4 RAM-slots (en del har bara 2 dock). Det är dock färre PCIe-slots och kanske 1-2 färre m.2-slots.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt B550 t.ex: https://www.amazon.se/dp/B089HF7ZRS/
Inget krux med BIOS och PCIE 4.0 stöd.
mATX har ofta färre antal expansionsplatser för RAM, PCI, USB etc, än ATX men kan vara samma också.

300 & 400 serien för AM4 säljs i princip inte begagnade utan tillhörande processor.

Reflänk raderad §9. // MOD
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror du blandar ihop med mITX, mATX har ofta 4 RAM-slots (en del har bara 2 dock). Det är dock färre PCIe-slots och kanske 1-2 färre m.2-slots.

Så är det givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

<Uppladdad bildlänk>

En snabb googling på b450 så finns de några billiga nya kort. Men ett begagnat kvalitet kort är ett bättre köp, om man orkar leta och får de till rätt pris.
Mvh Thomas

Har aldig köpt komponenter ifrån amazon

Permalänk
Medlem

Finns andra butiker som säljer för nästan samma pris med olika säkra betalnings alternativ, Google Am4 moderkort eller bara b450/b550 moderkort så kommer du hitta massa.
Sen är frågan vilket kort du vill ha och nytt eller begagnat, i vilken pris klas du vill lägga dig.
Jag har handlat från Amazon Sverige och inga problem alls med dom,och mycket bra kundservice och lätt med reklamationer.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Finns andra butiker som säljer för nästan samma pris med olika säkra betalnings alternativ, Google Am4 moderkort eller bara b450/b550 moderkort så kommer du hitta massa.
Sen är frågan vilket kort du vill ha och nytt eller begagnat, i vilken pris klas du vill lägga dig.
Jag har handlat från Amazon Sverige och inga problem alls med dom,och mycket bra kundservice och lätt med reklamationer.
Mvh Thomas

Okej, men hade du satsat på b450 eller b550?

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Håller du på med ett budget bygge så ta de billigaste b450 eller b550 kortet du hittar, ska du använda den länge och planerar på att uppgradera både cpu och grafikkort i framtiden innan du byter platform så lägg lite mer pengar på ett bra moderkort.
Vad har du för minnen? Viken hastighet?
Vad är de för grafikkort?
Vad är de hör disk du ska använda? Ssd,m.2 nvme gen 3 eller fyra.
Ska den bara spelas med och inte hålla på med massa lull lull så fungerar vilket moderkort som helst.
Varför valdes 3600x? Och inte billigare 3600?
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Håller du på med ett budget bygge så ta de billigaste b450 eller b550 kortet du hittar, ska du använda den länge och planerar på att uppgradera både cpu och grafikkort i framtiden innan du byter platform så lägg lite mer pengar på ett bra moderkort.
Vad har du för minnen? Viken hastighet?
Vad är de för grafikkort?
Vad är de hör disk du ska använda? Ssd,m.2 nvme gen 3 eller fyra.
Ska den bara spelas med och inte hålla på med massa lull lull så fungerar vilket moderkort som helst.
Varför valdes 3600x? Och inte billigare 3600?
Mvh Thomas

Jag kom över en 3600x för 800 åt min polare

Permalänk
Medlem

Japp då förstår jag 😀 vad ska polaren använda datorn till? Ska de bara spelas så köp ett billigt b450 kort. Uppgradera kan man göra i framtiden då 600-750kr inte är mycket pengar för ett kort med garanti på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror B550 är värt dom extra hundralapparna, om du inte gillar Amazon finns Inet: https://www.inet.se/produkt/1903378/asus-prime-b550m-a-csm 899Kr.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av andy2582:

Okej, men hade du satsat på b450 eller b550?

jag förespråkar nog att du köper ett B550 då det kommer förinstallerat med ett bios som klarar minst 3000 serien även om du får en hyllvärmare dvs relativt få saker som kan gå fel och bör fungera direkt ur lådan.

B450 är ju ett par hundralappar billigare men ingen garanti att det skeppas till dig med ett bios som faktiskt är kompatibelt med 3000 serien.

så se till att du får ett kort med flashfunktion som inte behöver en kompatibel cpu monterad för att göra en biosuppdatering inte alla kort stödjer denna funktion.

i mitt huve är det värt 200:- för att slippa ev framtida huvudvärk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag förespråkar nog att du köper ett B550 då det kommer förinstallerat med ett bios som klarar minst 3000 serien även om du får en hyllvärmare dvs relativt få saker som kan gå fel och bör fungera direkt ur lådan.

B450 är ju ett par hundralappar billigare men ingen garanti att det skeppas till dig med ett bios som faktiskt är kompatibelt med 3000 serien.

så se till att du får ett kort med flashfunktion som inte behöver en kompatibel cpu monterad för att göra en biosuppdatering inte alla kort stödjer denna funktion.

i mitt huve är det värt 200:- för att slippa ev framtida huvudvärk.

Tänkte höra om vilket b550 du hade kört på då?

Permalänk
Skrivet av andy2582:

Tänkte höra om vilket b550 du hade kört på då?

ta ett som har de portar och expansionsplatser du behöver vilket troligen är vad som skiljer dem åt om utséende inte har nån betydelse mellan korten i den prisklass du kan tänka dig.

asus eller msi har alltid fungerat för mig men akta dig för "killernic" på msi korten och har du ett alternativ med intel nätverkschip ta det istället och installera absolut inte mjukvaran för killernic på msi moderkort om du bara hittar med det drivaren är ok men mjukvaran som msi delar ut ihop med den är en stor bov i dramat kring många lustiga nätverksproblem

detta som länkades ovan kommer troligen fungera ypperligt om det har allt du kommer behöva.
https://www.inet.se/produkt/1903378/asus-prime-b550m-a-csm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har kollat på det och ett gigabyte