Person köpte falskt Geforce RTX 4090 via Amazon

Permalänk
Melding Plague

Person köpte falskt Geforce RTX 4090 via Amazon

En reparatör fick in falskt RTX 4090 som visade sig ha grafikkrets från laptop och uppmanar nu till försiktighet vid begagnade köp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist :(, rätt avancerad scam ändå... Annat PCB och GPU... galet..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kunden köpte pallar med amazon-returns till låga priser, och det är ett 4080 Mobile chip.

Gissar att det ursprungligen är ett bedrägeri av första köparen som tagit klistermärken från 4090't han köpte, smackade på dem på ett defekt 4080 mobile kort importerat från Kina och returnerat det till Amazon och behållit 4090 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kunden köpte pallar med amazon-returns till låga priser, och det är ett 4080 Mobile chip.

Gissar att det ursprungligen är ett bedrägeri av första köparen som tagit klistermärken från 4090't han köpte, smackade på dem på ett defekt 4080 mobile kort importerat från Kina och returnerat det till Amazon och behållit 4090 kortet.

Knepig sits för Amazon, optimalt vore att testa alla kort dem får in men det kanske kostar mer än det smakar med deras volymer.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Trist :(, rätt avancerad scam ändå... Annat PCB och GPU... galet..

Skrivet av str8forthakill:

Kunden köpte pallar med amazon-returns till låga priser, och det är ett 4080 Mobile chip.

Gissar att det ursprungligen är ett bedrägeri av första köparen som tagit klistermärken från 4090't han köpte, smackade på dem på ett defekt 4080 mobile kort importerat från Kina och returnerat det till Amazon och behållit 4090 kortet.

Jag undrar om det är något "mobile" inblandat öht?
Nerr Nordväst verkar ha rättat sig: "Correction. The core is 4080, not 4090 mobile as i suspected earlier"

Det känns som att det är ett 4080-kort som märkts som 4090... kanske bara ett par klistermärken egentligen; STRIX 4090 och 4080 är väl typ samma "på utsidan"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Amazon blir det nya Aliexpress, nu.. , då man tydligen inte ville åtgärda ärendet. urk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Knepig sits för Amazon, optimalt vore att testa alla kort dem får in men det kanske kostar mer än det smakar med deras volymer.

Skrivet av PeterP57:

Amazon blir det nya Aliexpress, nu.. , då man tydligen inte ville åtgärda ärendet. urk..

Om detta kom från en pall med bortsorterat "skräp" från Amazon Returns så har det väl Amazons hantering fungerat mer eller mindre?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Amazon blir det nya Aliexpress, nu.. , då man tydligen inte ville åtgärda ärendet. urk..

Tur att vi konsumenter i i Sverige har väldigt bra rättigheter, är nog knepigare i USA.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat på Amazon, handlar även aldrig begagnat. Håller mig till Komplett, Inet eller Webhallen då det kommer till grafikkort så man är på den säkra sidan.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Amazon blir det nya Aliexpress, nu.. , då man tydligen inte ville åtgärda ärendet. urk..

Amazon är som ett större CDON, har inte och kommer inte handla där.

Permalänk
Medlem

sålänge de inte är felmärkta som desktop chip är ju "mobile" chips i desktop form rätt coolt tycker jag, det ända jobbiga är att nvidia låser drivrutinerna till att vägra köra korten på desktops, så man måste köra modded drivers och stänga av kontroll av drivrutinssignering som är ett stort säkerhetsproblem.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Dyra grafikkort hade jag nog inte vågat handla från Amazon men dom är bra att ha när man behöver lite ovanligare grejor som annars är lite krångliga att importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag undrar om det är något "mobile" inblandat öht?
Nerr Nordväst verkar ha rättat sig: "Correction. The core is 4080, not 4090 mobile as i suspected earlier"

Det känns som att det är ett 4080-kort som märkts som 4090... kanske bara ett par klistermärken egentligen; STRIX 4090 och 4080 är väl typ samma "på utsidan"?

Om man tittar när han har rengjort GPUn så står det AD103-300-A1

Enligt TechPowerUp listan
NVIDIA GeForce RTX 4080 - AD103-300-A1
NVIDIA GeForce RTX 4090 Mobile - GN21-X11
NVIDIA GeForce RTX 4090 Max-Q - GN21-X11

Båda är visserligen med på "Graphics cards using the NVIDIA AD103 GPU" listan.
Men annars känns det som att det borde vara ganska lätt att inte läsa fel på "GN21-X11" och "AD103-300-A1"

Så ja, ett vanligt stationärt RTX 4080.
Åtminstone enligt den information vi kan få ut av videon.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett pågående ärende hos amazon, och som det ser ut just nu kommer även jag förlora rätten. I dagsläget skall man endast köpa hos amazon om du har möjligheten till faktura, men en annan medlem sa att endast gamla medlemmar kan välja faktura, och att det inte fungerar på nya kunder.

och att använda klarna kortet är ingen trygghet alls, eftersom klarna kan dra pengar ifrån dig om de skulle välja motpartens sida. Känns som om det är ett lotteri med amazon idag.

Vad gör ni om ni råkar få ett annan vara? Då resulterar det i ord mot ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Aldrig handlat på Amazon, handlar även aldrig begagnat. Håller mig till Komplett, Inet eller Webhallen då det kommer till grafikkort så man är på den säkra sidan.

Jag har aldrig handlat grafikkort på Amazon.
Men det finns företag som inte har lika etablerade försäljningskanaler som Nvidia, AMD, Asus, Sony, Microsoft och dylika jättar.

Så ibland har jag beställt saker som inte är lika lätta att hitta i Sverige.

Jag har en Kindle också vilket är Amazons egna produkt (e-bok läsare).

Permalänk
Medlem

Köpte 2 begagnade RT 6800 XT förra året när nypriserna var skyhöga här på Sweclockers marknad. De fungerade (och fungerar) utmärkt. Begagnad hårdvara via Amazon finns inte på kartan....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Köpt min 4090 på amazon under blackweek. Har allmänt haft bra erfarenhet av amazon.se, enkel retur, smidigt support med snabb återbetalning. Mkt bättre än webhallen. Dock köpt enbart nya prylar där varan både säljs och skeppas från Amazon.
Kan tänka mig att om man köper från tredje part blir det krångligt om det blir problem...

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Jag har själv ett pågående ärende hos amazon, och som det ser ut just nu kommer även jag förlora rätten. I dagsläget skall man endast köpa hos amazon om du har möjligheten till faktura, men en annan medlem sa att endast gamla medlemmar kan välja faktura, och att det inte fungerar på nya kunder.

och att använda klarna kortet är ingen trygghet alls, eftersom klarna kan dra pengar ifrån dig om de skulle välja motpartens sida. Känns som om det är ett lotteri med amazon idag.

Vad gör ni om ni råkar få ett annan vara? Då resulterar det i ord mot ord.

Beställde du från Amazon själva eller någon affär som sålde via dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Beställde du från Amazon själva eller någon affär som sålde via dem?

såld och skeppat från amazon, så amazon sålde vidare en retur som de inte ens kollade igenom, och jag misstänker att det är många varor som åker ut igen till salu som nya, precis som det sker hos Svenska kedjor. Skillnaden är att Svenska kedjorna har en process där de grundligt går igenom varorna innan de lägger ut dom på hyllorna igen.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

såld och skeppat från amazon, så amazon sålde vidare en retur som de inte ens kollade igenom, och jag misstänker att det är många varor som åker ut igen till salu som nya, precis som det sker hos Svenska kedjor. Skillnaden är att Svenska kedjorna har en process där de grundligt går igenom varorna innan de lägger ut dom på hyllorna igen.

Tråkigt att höra! Konstigt att de började tjafsa med dig. Jag trodde de var medgörliga när det kommer till sådant. Går det inte att reklamera den istället?

Permalänk
Medlem

Nått säger mig att ordet 'person' är överflödigt...

(ja, det är Internationella Anmärknings-dagen idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt att höra! Konstigt att de började tjafsa med dig. Jag trodde de var medgörliga när det kommer till sådant. Går det inte att reklamera den istället?

jag har historik av tidigare returer, (ca 15% av alla min ordrar har varit returer,), så jag antar att de på något vis flaggat mitt konto, och därmed extra jobbiga pga detta.

Men nej, ingenting jag har gjort har fumgerat, första och sista gången jag råkat ut för detta, och aldrig mer amazon efter detta. Upp till ARN nu att hantera detta.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

jag har historik av tidigare returer, (ca 15% av alla min ordrar har varit returer,), så jag antar att de på något vis flaggat mitt konto, och därmed extra jobbiga pga detta.

Men nej, ingenting jag har gjort har fumgerat, första och sista gången jag råkat ut för detta, och aldrig mer amazon efter detta. Upp till ARN nu att hantera detta.

Okej! De tidigare returerna var det för att de också skickade fel produkter till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! De tidigare returerna var det för att de också skickade fel produkter till dig?

Nej, en reklamation, en eller annan, återlämnade ex som jag hade fått. Så det har inte alltid varit mitt fel.

Permalänk

Inte så länge sen det var problem med falska AirPods hos Elgiganten.
Är nog ett ganska vanligt problem.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Nej, en reklamation, en eller annan, återlämnade ex som jag hade fått. Så det har inte alltid varit mitt fel.

En eller flera reklamationer för att det var återlämnade ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En eller flera reklamationer för att det var återlämnade ex?

Var inte det jag skrev. En reklamation gjordes eftersom budfirman (airmee) levererade mitt paket 2 dagar senare, och lämnade paketet utanför dörren trots att jag skrivit att inga paket skall lämnas utan uppsikt.

2st returer pga att jag fått begagnade ex.

3st returer, där ena var skadad kartong, och resterande var impulsköp

6st är det totalt som jag vet, och då har jag ca 26-27 ordrar,

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Var inte det jag skrev. En reklamation gjordes eftersom budfirman (airmee) levererade mitt paket 2 dagar senare, och lämnade paketet utanför dörren trots att jag skrivit att inga paket skall lämnas utan uppsikt.

2st returer pga att jag fått begagnade ex.

3st returer, där ena var skadad kartong, och resterande var impulsköp

6st är det totalt som jag vet, och då har jag ca 26-27 ordrar,

Okej tråkigt! Det är verkligen inte Inet vi snackar om här då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Var inte det jag skrev. En reklamation gjordes eftersom budfirman (airmee) levererade mitt paket 2 dagar senare, och lämnade paketet utanför dörren trots att jag skrivit att inga paket skall lämnas utan uppsikt.

2st returer pga att jag fått begagnade ex.

3st returer, där ena var skadad kartong, och resterande var impulsköp

6st är det totalt som jag vet, och då har jag ca 26-27 ordrar,

Har samma upplevelse av Airmee, att dem lämnar paketen utanför dörren oavsett vad man väljer.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2