Hur undviker man flaskhalsar i sitt bygge?

Permalänk

Hur undviker man flaskhalsar i sitt bygge?

Her byggt några datorer men det var ett tag sedan.

Finns där någon vettig sida man kan jämföra produkter i sitt tänkta bygge för att försöka undvika flaskhalsar?
Sätta i hop en dator och så kan programmet varna för att man kanske ska välja ett annat minne eller annat grafikkort till den processorn.
Eller måste man fortfarande räkna för hand så att säga.

Jag tänker prestandamässigt. Låter man en motorväg sluta i en 30-väg får du köer långt ut på motorvägen.

Permalänk
Medlem

Den här sidan ger väl en fingervisning, även om det kan visa lite fel ibland.
Oftast brukar det stora vara att balansera grafikkort med processor.

Jag brukar ha följande tumregler: (Upp till dessa procent av hela bygget)
GPU 50%
CPU 20%
MoBo 20%
RAM 10%
PSU 10%
Lagring 10%
Box 10%
Kylning 10% (vattenkylning och alla extra fläktar i boxen)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linslus66:

Her byggt några datorer men det var ett tag sedan.

Finns där någon vettig sida man kan jämföra produkter i sitt tänkta bygge för att försöka undvika flaskhalsar?
Sätta i hop en dator och så kan programmet varna för att man kanske ska välja ett annat minne eller annat grafikkort till den processorn.
Eller måste man fortfarande räkna för hand så att säga.

Jag tänker prestandamässigt. Låter man en motorväg sluta i en 30-väg får du köer långt ut på motorvägen.

Hur man använder datorn har stor betydelse till exempel så kan en cpu flaskhalsa ett grafikkort i 720p medan i 4k så kan det vara tvärtom.

Annars om du berättar om vad din pc ska användas till och budget så är det många här som gärna hjälper dig.