SwePreppers – Prylar för prepping

Permalänk
Geeks
SweClockers

SwePreppers – Prylar för prepping

Med Putler på krigsstigen, NATO runt hörnet och diverse uppmaningar från högre ort att vara förberedd på annat än evig fred, är det nog en och annan medlem som köpt hem åtminstone en vevradio på sistone. Men vilka prylar behövs för att vara förberedd på riktigt?

Jag är nyfiken på hur nördar som vi förbereder oss för oväntade situationer. Prepping är inte bara för survivalister i skogen, utan även för oss som är teknikintresserade. Så jag tänkte starta en diskussion om prylar som kan vara bra att ha ifall det värsta händer. Vad har du för prylar i din bug out-bag?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Moderator

Inget, lämnar hemmet och inställer mig på begärd plats.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är ingen prepper. Jag har dock ett spritkök (från början införskaffat för att ha på tävlingsresor inom den sport jag höll på med förr) och 4 liter rödsprit (skaffat för ett byggprojekt som inte blev av), och ett par dricksvattendunkar (som används i båten sommartid) som kan fyllas snabbt vid behov. Mat finns så det räcker långt bortom en vecka, så länge jag har vatten och matlagningsvärme. Pasta, ris och lite konserver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inget, lämnar hemmet och inställer mig på begärd plats.

Så vid en naturkatastrof som gör att elnätet slås ut och vattenförsörjningen blir besvärlig, så ska du låtsas att det är krig?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cyklonen:

Så vid en naturkatastrof som gör att elnätet slås ut och vattenförsörjningen blir besvärlig, så ska du låtsas att det är krig?

Tror att du läste trådstarten lite snabbt med sammanhanget, "Med Putler på krigsstigen, NATO runt hörnet och diverse uppmaningar från högre ort att vara förberedd på annat än evig fred[..]".

Vilken av dessa faktorer flaggar förhöjd risk eller utlöser en naturkatastrof snarare än konflikt enligt dig?
Edit: Oavsett typ av kris så kan man säkerligen göra en större insats för samhället än att sitta på hemmavrån.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag preppar inte, men har alltid torrfoder ( pasta/ris ) så det räcker i veckor, inte för att jag preppar utan för att jag inte orkar hålla på och köpa något som håller flera år i skåpet.

Vatten har vi alltid på reserv då det känns som att det blir avstängt 2-3 gånger per månad ( byggnad som står inför stambyte ).

Sen är tanken alltid full i bilen, fungerar det inte att vara hemma så har jag alternativ som jag når på en tank.

Ska man lägga ner tid specifikt för att preppa så kommer man bli paranoid om allt som händer, Ukraina stannade inte helt även om de blev invaderade och bombade, vi kommer ha väldigt mycket mer tid på oss om det skulle hända i Sverige ( vilket det är otroligt låg risk för ).

Folk måste inse att Finland/Polen och Baltikum står först på tur, finns absolut noll chans för invasion av Sverige från Ryssarna utan att de måste hantera dessa länder först.

Vill man vara beredd på att hjälpa så ser man till att man har grejer att skicka till dessa länder vid kris om man själv inte kan/vill åka dit och kriga.

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers stödja https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1149 ?
Annars är det väl mest en powerbank, laddare och kablar i väskan som gäller när det kommer till teknik för min del. Inget som direkt ändrat sig de senaste åren. Jo en UPS och 4G modem som backup till fibern. Men det beror mer på problem med strömavbrott och internet är segt att komma igång efter varje avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inget, lämnar hemmet och inställer mig på begärd plats.

Den här attityden behöver vi mer av i Sverige!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Bor på landet, har alltid hemma så vi klarar oss ett bra tag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk måste inse att Finland/Polen och Baltikum står först på tur, finns absolut noll chans för invasion av Sverige från Ryssarna utan att de måste hantera dessa länder först.

Nja. OT, men det är ändå inte osannolikt att de behöver ockupera Gotland först, för att säkra hav och luftrum i Östersjön för att enklare kunna härja i t ex Litauen.

Resten av Sverige, nä, där är det så nära noll man kan tänka sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är lite förberedd om något händer

3000 i kontanter

60 liter vatten i 10 liter dunkar
Roterar en dunk per månad så vattnet inte blir gammalt
6 månader hållbarhet

En papperskasse med mat för en vecka
Hållbarhet till och över 2025

Mvh

Edit kvar att köpa
Laddabar powerbank solceller
Samma pannlampa

Permalänk
Medlem

Vi har inte riktigt preppat för krig utan fokuserat mer på kris som att el eller vattennät slås ut under längre period.
Har därför gott om torrvaror och mat som kan tillredas på gas/kolgrill eller spritkök. Vi har vatten i dunkar så att vi ska klara oss tills kommunens tankbilar förhoppningsvis börjar komma och vi kan köra gasolvärme för att kunna ha lite värme.
Sedan har vi vevradio, vevladdare och powerbanks som hålls laddade för att kunna informera oss. Slutar betalsystem fungera har vi kontanter tillgängligt. Det går väl aldrig att preppa för allt men vi jobbar på att försöka följa MSBs rekommendationer så långt vi kan.
Skulle behöva en större powerbank och mer batteridriven belysning och det vore fint att komplettera vevladdaren med solceller.

Sedan har en sak slagit mig, toalett. Nummer ett är väl lätt löst men var gör alla i villaområdet sitt nummer två om avloppssystemet inte funkar... Här behöver vi tänka till lite.

Permalänk
Medlem

I mitt fall har jag under halva året tillgång till en båt som är bobar. Där finns solpaneler för el med laddningsmöjligheter, dusch (kallvatten) och både kemtoa och sjövattenspolad toa med tank. Dit hade jag eventuellt flyttat om det blev ohållbart att bo i lägenheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Sedan har en sak slagit mig, toalett. Nummer ett är väl lätt löst men var gör alla i villaområdet sitt nummer två om avloppssystemet inte funkar... Här behöver vi tänka till lite.

går ut i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

går ut i skogen?

Funkar bra för de större i hushållet, är ett skogsparti nån kilometer bort som kan nyttjas men de mindre hemmavid får vi köra hink till. Finns ju såna där dasslösningar vi hade i lumpen, tänkte kolla in något liknande som kan förvaras hopfällt hemma och monteras vid behov.

Permalänk
Hedersmedlem

Kriget i Ukraina har typ livestreamats dagligen, men sitt för all del i skogen och veva på din radio om det gör dig lycklig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

3x15L vatten
Solcellsladdare
Vevradio
Värmeljus
Tändstickor
Laddbar lampa
Värmefiltar
Överlevnadsmat för några dagar
Gasolplatta + gasol

Behöver kompletteras men har precis börjat.

Eldar kamin för värme och ved finns alltid flera kubik.
Tips på mat med lång hållbarhet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tips på mat med lång hållbarhet?

Försök att ha mat som du tycker om och som du äter till vardags. Då är det mycket lättare att rotera förrådet och du riskerar inte att bäst-före datumet passeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tips på mat med lång hållbarhet?

Torrvaror och konserver. Håller i stort sett hur länge som helst. Pasta, ris, linser. Även saker som mjöl, socker och sånt håller i många år om det förvaras korrekt. Matfett i form av olja i slutna förpackningar håller också länge i rumstemperatur.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Preppar inte. Skulle något hända får jag leta upp en kompis som preppat och bo där. Alternativt ge upp och dö.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Försök att ha mat som du tycker om och som du äter till vardags. Då är det mycket lättare att rotera förrådet och du riskerar inte att bäst-före datumet passeras.

Exakt! Gör det till rutin att rotera förrådet. Sett en hel del som under Covid handlade på sig massor men som nu har tveksamma konserver och torrvaror i förrådet.

Själv använder har jag olika MRE's och proteinbars som förvaras i ett kylskåp i källaren. Brukar använda ett tiotal per år när man är ute i vildmarken och på så sätt roterar man långsamt igenom förrådet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk måste inse att Finland/Polen och Baltikum står först på tur, finns absolut noll chans för invasion av Sverige från Ryssarna utan att de måste hantera dessa länder först.

Jag tror det mer realistiska scenariot är att ryssland fortsätter med gamla sovjet-stater, vilket drar in nato, vilket då blir tredje världskrig. Sen kan det mycket väl vara så att sidorna lyckas hålla sig ifrån att börja skjuta kärnvapen på varandra, men situationen för oss i Sverige/Europa lär snabbt bli lite knepig. Så DET kanske man behöver förbereda sig på, problem med varuleveranser, flyktingströmmar o.s.v. kan bli hårt, kallt och knapert.

Hur som, har väl mest följt MSB-broschyren bortsett från kontanter (som jag utgår ifrån ändå inte går att använda i dagens digitaliserade samhälle om vi är utan el).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk måste inse att Finland/Polen och Baltikum står först på tur, finns absolut noll chans för invasion av Sverige från Ryssarna utan att de måste hantera dessa länder först.

Jag ser det snarare som risk än som chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Sedan har en sak slagit mig, toalett. Nummer ett är väl lätt löst men var gör alla i villaområdet sitt nummer två om avloppssystemet inte funkar... Här behöver vi tänka till lite.

Plastpåse som sätts i toaletten är den rekommenderade metoden av MSB.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Plastpåse som sätts i toaletten är den rekommenderade metoden av MSB.

Vilket är den riktiga orsaken till varför plastpåseskatten nu tas bort. Att kunna gå på toa även om vattenförsörjningen har bombats sönder.

Permalänk
Medlem

Med lägenhet är det frågan om hur väl min nuvarande lägenhet går att klara sig i någon längre tid. Spritkök och vevradio är det som nog egentligen saknas.

Någorlunda preppad för kris, vid krig blir vi ändå alla inkallade.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Plastpåse som sätts i toaletten är den rekommenderade metoden av MSB.

Här måste vän av ordning protestera och ifrågasätta om MSB:s rekommendation verkligen är förenlig med förordning (2016:1041), om minskad förbrukning av plastbärkassar med en väggtjocklek mellan 15–50 mikrometer?

Tvivlar starkt på att myndigheten tagit med risken för ökad plastförbrukning i sin beräkning!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tvivlar starkt på att myndigheten tagit med risken för ökad plastförbrukning i sin beräkning!

Det tvivlar jag också på, precis som jag tvivlar på satsningar avseende minska co2 utsläpp från allmänt krigande...

“Army tanks have to go electric … because the tanks, if they’re electric, they’re going into a country blasting the hell out of it. But at least we’re doing it in an environmentally friendly way,” - Trump

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag är van att bo på sådant sätt att man vintertid blir väderfast i uppemot en vecka när vägarna snöar igen eller det blir perioder med 35-40 minus och man verkligen inte vill/ska ut och åka i onödan. Det var tidigare också vanligt med elavbrott då det stormade, träd som blåste över ledningarna, men för kanske 15 år sedan blev elbolaget lea på allt det där och grävde ner alltihopa, så elavbrott är mycket sällsynta numera. Det är flera stora vattenkraftverk i närheten, så det är ganska osannolikt att elen försvinner nån längre tid på den större skalan.

Finns vedspis med ett par kubik färdighuggen ved, kan värma den väsentliga delen av bostaden med det. Trangiakök med 2-3 liter etanol, ca 30 liter kranvatten att koka kaffe, soppor mm med, ca 50 liter disk och tvättvatten, och ett större vattendrag bara några hundra meter bort om det behövs mer. Inga problem att inte kunna handla på 2-3 veckor. Finns en jätteliten radio jag fick av vägverket och som klarar sig förvånansvärt länge på ett enda litet batteri, och i annat fall finns ju radio i bilen. Mobiltelefon går ju också ladda i bilen om det krisar.

Kontanter finns, men det är väl kanske då den svaga punkten, borde nog ha lite mer av den varan, och kanske även valuta som funkar i närmaste grannland om man måste åka över och handla, tanka mm och kronan inte skulle godtas av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Vi har inte riktigt preppat för krig utan fokuserat mer på kris som att el eller vattennät slås ut under längre period.
Har därför gott om torrvaror och mat som kan tillredas på gas/kolgrill eller spritkök. Vi har vatten i dunkar så att vi ska klara oss tills kommunens tankbilar förhoppningsvis börjar komma och vi kan köra gasolvärme för att kunna ha lite värme.
Sedan har vi vevradio, vevladdare och powerbanks som hålls laddade för att kunna informera oss. Slutar betalsystem fungera har vi kontanter tillgängligt. Det går väl aldrig att preppa för allt men vi jobbar på att försöka följa MSBs rekommendationer så långt vi kan.
Skulle behöva en större powerbank och mer batteridriven belysning och det vore fint att komplettera vevladdaren med solceller.

Sedan har en sak slagit mig, toalett. Nummer ett är väl lätt löst men var gör alla i villaområdet sitt nummer två om avloppssystemet inte funkar... Här behöver vi tänka till lite.

Bor du i villa är toalett inte värre än att du bygger dig ett dass, har funkat i årtusenden innan så borde gå ett par år nu också. Det "riktiga" problemet får du när toapappret är slut...

I övrigt förstår jag inte varför så många preppers siktar på att lämna huset. Var ska alla ta vägen? Ut i skogen?

Min prepping bygger tvärt om på att vara kvar hemma. Vad ska jag med en sovsäck till i en nödsituation? Jag har ju säng med täcke och kuddar, ska jag lägga mig på golvet och sova istället? Snarare borde jag lösa problemet med att mitt vattenburna värmesystem fryser sönder om det blir elavbrott när det är 20 minus (ha en dunk glykol samt utrustning för att spola igenom systemet eller liknande).

Leva lyx får man klara sig utan, går utmärkt att leva på pasta eller ris i ett par veckor och lyxen får bli en burk kidneybönor om lördagarna.

I övrigt har jag ett gott lager med grillkol och gasol så jag klarar matlagning och koka vatten. Bor nära en sjö så tillgången på vatten i sig är inget problem. Skulle den bli förgiftad i händelse av krig, ja då är jag nog troligtvis redan död.