Anonyma mail gör mig obekväm

Permalänk
Medlem

Anonyma mail gör mig obekväm

Hej,
Jag har fått en oinbjuden följeslagare. Personen (med en outlook-adress) skickar mail till min arbetsgivare och söker bekräftelse på vad jag jobbar med (exakt befattning samt datum när jag började). Hela mitt personnummer finns med i mailet. Inga hot, inga ”onda ord” egentligen, men detta hände även hos min tidigare ag, varför det nu börjar kännas obehagligt. Polisen är inte intresserad av ärendet.

Har försökt mig på div tjänster på nätet för att spåra ip-adress, men går bet (kan för lite).

Tips någon?

Permalänk
Medlem

Fråga vem det är? Det går för övrigt inte att spåra någon med IP-adress. I bästa fall får du reda på vilken stad operatören håller hus typ, vilket kan vara en helt annan stad än där personen sitter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Får väl kontakta dom direkt, dom har ju redan tydligen din personliga information så är väl bara kvar att konfrontera dom och fråga vad dom håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medeazz:

Hej,
Jag har fått en oinbjuden följeslagare. Personen (med en outlook-adress) skickar mail till min arbetsgivare och söker bekräftelse på vad jag jobbar med (exakt befattning samt datum när jag började). Hela mitt personnummer finns med i mailet. Inga hot, inga ”onda ord” egentligen, men detta hände även hos min tidigare ag, varför det nu börjar kännas obehagligt. Polisen är inte intresserad av ärendet.

Har försökt mig på div tjänster på nätet för att spåra ip-adress, men går bet (kan för lite).

Tips någon?

Har du möjligen något gammalt kaosigt ex? Någon annan du eventuellt retat upp? Märk väl att det inte behövs mycket för att få den där typen av individer att trigga, kan vara någon ren skitsak till oförrätt för längesedan. Lyckligtvis är de så gott som undantagslöst de råttor de bär sig åt som, skiter man bara i dem är det ytterst sällan det eskalerar, förmodligen därav polisens ointresse. De bedömer sannolikt hotbilden som i praktiken obefintlig.

Föreslår att du helt enkelt ignorerar det. Snacka också med arbetsgivaren och be vederbörande göra samma sak. All feedback till den som håller på kommer utgöra kvitto på att vederbörande lyckats psyka dig, och bara verka uppmuntrande. Du kommer aldrig få veta vem det är som håller på och varför genom att fråga. Eskalerar det får man omvärdera och kontakta polisen igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du har kvar headrarna från även de föregående mailen kan det ju eventuellt gå att dra någon slutsats av det.

Whois-databasen ger troligtvis internetoperatören eller VPN-leverantören. Faktumet att någon använder VPN säger antagligen något om den personen. Finns det uppgift om e-post-klient i headrarna så säger det något. Om mailen kommer från en mobiloperatör snarare än från en bredbandsleverantör så säger det något om personen.

Kombinera med att slå i en geoip-databas.

Du lär inte få någon hjälp om du inte delar med dig av potentiell personlig information (du själv och den andra parten). Ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Whois-databasen ger troligtvis internetoperatören eller VPN-leverantören. Faktumet att någon använder VPN säger antagligen något om den personen.

Kombinera med att slå i en geoip-databas.

Var och varannan person använder VPN idag (för jobb, borttagning av reklam, åtkomst till media hemma och mycket mer) så även om det säger "något" så säger det verkligen också ingenting.

Att slå upp en IP-adress ger också verkligen ingenting. Slår man upp min IP så hamnar man i Stockholm, vilket är som allra minst 30 mil bort från mig. Det säger alltså nada. När jag hade en annan ISP så hamnade man istället i Göteborg, vilket är ännu längre bort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du möjligen något gammalt kaosigt ex? Någon annan du eventuellt retat upp?

Egna erfarenheter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Medeazz:

Hej,
Jag har fått en oinbjuden följeslagare. Personen (med en outlook-adress) skickar mail till min arbetsgivare och söker bekräftelse på vad jag jobbar med (exakt befattning samt datum när jag började). Hela mitt personnummer finns med i mailet. Inga hot, inga ”onda ord” egentligen, men detta hände även hos min tidigare ag, varför det nu börjar kännas obehagligt. Polisen är inte intresserad av ärendet.

Har försökt mig på div tjänster på nätet för att spåra ip-adress, men går bet (kan för lite).

Tips någon?

Det är olagligt så Polisen ska ta emot en anmälan.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är olagligt så Polisen ska ta emot en anmälan.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-...

Men det kommer med största sannolikhet läggas ner med vändande post, så det hjälper ju då inte TS ändå.

Enda jag kan tänka mig är att be arbetsgivaren blockera avsändaren efter att man förklarat situationen.

Hoppas det löser sig.

Permalänk

Svara med en länk med dokumentet där ni kan se vilka som kommer åt den, borde ni få en ip som stämmer lite bättre, och rätt snabbt se om det det är en VPN med

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Svara med en länk med dokumentet där ni kan se vilka som kommer åt den, borde ni få en ip som stämmer lite bättre, och rätt snabbt se om det det är en VPN med

Återigen, vad ska en IP göra? Visa en annan plats i Sverige?

Har folk gått på att man kan se var folk bor med IP eller vadå? Söker du på mitt publika IP så står det att jag är någonstans i Stockholm. Jag är mer än 30 mil bort, utan VPN.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Sötast

Du kan skapa en länk som denna t.ex https://imagevault.cloud/0H93MM <-obs den spårar din IP.
man kan skapa egna på https://grabify.link

Men sen kan man inte göra så mycket mer med IPn i guess.

Jag hade desarmerat situationen lite och bett chefen svara med att du är en av de högst avlönade raketforskarna de har och att du jobbat där i minst 32 år.

Permalänk
Medlem

Jobbar du för en myndighet? Då kan det ju falla under offentlighetsprincipen, om så är fallet är det nog svårt att göra något åt det (skulle till och med kunna vara så att du inte får försöka tar reda på vem det är som frågar)

Permalänk
Medlem

Får vibbar av att detta påminner om hen/dom/det som reggae sig på swec för att skriva att dom blivit hackade exakt överallt och det inte går att bli av med, svarar inte på frågor som ställs utan hittar på massa ny skit istället..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trent023:

Men det kommer med största sannolikhet läggas ner med vändande post, så det hjälper ju då inte TS ändå.

Enda jag kan tänka mig är att be arbetsgivaren blockera avsändaren efter att man förklarat situationen.

Hoppas det löser sig.

Man bör alltid anmäla oavsett om det läggs ner eller inte för att få in det i statistiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.