Hur långt tid tar det att lokalisera fel på dator.

Permalänk
Medlem

Hur långt tid tar det att lokalisera fel på dator.

Hej alla.

Jag köpte en dator på Inet (Taurus) så deras egna produkt, så jag har 3 års garanti. med det sagt så lämnade jag in min dator på grund av att den frös i inloggnings skärmen ibland, och efter att det hade hänt ett par gånger började den starta om sig själv efter 1-1,5 timmar, sedan gick det ner till att den frös eller startade om efter 1-2 minuter. hela detta händelse förloppet är utsträckt över typ 2-3 veckor, så det blev gradvis sämre. Nu har dom haft datorn inne på reparation sedan 2 februari (lämnade in den 30 januari, men ligger som påbörjad den 2 februari kl16:00. Så antar att man inte börjat med den en fredag eftermiddag med en timma kvar på arbetsdagen, så började säkert måndagen därefter.

Men fråga är ni som kan detta, hur lång tid kan det ta att lokalisera felet. För i kassan sa dom att det är nog bara att installera om Windows så du har säkert tillbaka datorn denna veckan (alltså samma fredag dom började med den).

När jag pratade med kundtjänst 7 Februari sa dom att teknikerna inte har hittat vad felet är ännu.

Har ni varit med om nått liknande? Hur länge skall man behöva vänta innan man får någon info? Vad borde detta ta i tid?

Som ni säkert läser mellan raderna så är jag riktigt spelsugen tacksam för svar.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hmm, skickades datorn iväg för felsökning eller skulle allt ske i butiken där du lämnade in den? Om den ska skickas iväg är det nog inget konstigt att vänta ett par veckor i alla fall. Hur som helst är det svårt att felsöka och åtgärda sporadiska fel såsom ditt, personalen i kassan gissade förmodligen att en installation av Windows skulle lösa problemet, men det kan ju vara något helt annat som behöver göras och är mer tidskrävande.

Permalänk
Medlem

Beror helt klart på felet.

Är det ett enkelt fel, t.ex kabel som hoppat ut, så kan det ta några minuter.
Svårare fel kan kräva att man byter en del i taget och sedan testar om det gjorde någon skillnad, vilket kan kräva timmar för varje test.

Att det har tagit längre tid än att bara installera om Windows, kan bero på att det inte hjälpte utan det är något annat hårdvarufel som är i grunden och då kan det ta tid.

Permalänk
Medlem

Generellt sett tar det inte så lång tid på konsumentprylar.
Du swappar dom 6 prylarna som vanligtvis bråkar dvs agg, bräda, propp, minne, graffa och ev disk.
Dra en Windowsinstallation, se om den lirar som den ska.
Inets felsökning ger jag dock inte mkt för så att det tar tid där är jag absolut inte förvånad över.
Ring och fråga vad i helvete dom sysslar med

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hmm, skickades datorn iväg för felsökning eller skulle allt ske i butiken där du lämnade in den? Om den ska skickas iväg är det nog inget konstigt att vänta ett par veckor i alla fall. Hur som helst är det svårt att felsöka och åtgärda sporadiska fel såsom ditt, personalen i kassan gissade förmodligen att en installation av Windows skulle lösa problemet, men det kan ju vara något helt annat som behöver göras och är mer tidskrävande.

Inet sisjön dom har tekniker i samma hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Beror helt klart på felet.

Är det ett enkelt fel, t.ex kabel som hoppat ut, så kan det ta några minuter.
Svårare fel kan kräva att man byter en del i taget och sedan testar om det gjorde någon skillnad, vilket kan kräva timmar för varje test.

Att det har tagit längre tid än att bara installera om Windows, kan bero på att det inte hjälpte utan det är något annat hårdvarufel som är i grunden och då kan det ta tid.

Men dom har jobbat med den nu i 4 arbetsdagar, jag har frågat om det är så att man lägger undan den och börjar på nått annat imellan. Men fick som svar nej det är ett kösystem så dom har altså suttit med den i 4 hela arbestdagar och inte hittat felet? Är det rimligt? Jag har ingen aning jag jobbar inom bygg så jag är helt vilsen här

Permalänk
Medlem

Om det är intermittenta fel som händer slumpvis oberoende av hur belastad maskinen är så är det nog bara ett plus om de gör jobbet ordentligt över ett par veckor. Om det är som du säger att "de inte har hittat felet ännu" så kanske du ska be om ett förtydligande:
1. Har sett symptomen, men inte ringat in felorsaken ännu. (Vilket kan ta tid om felet yttrar sig sporadiskt)
2. De kanske inte lyckats få fram symptomen ännu enligt din felbeskrivning, då testar de vidare. Förmodligen genom att låta en testsnurra stå och puttra dygnet runt medans de jobbar med andra maskiner. Problemet med enkla testsnurror är att de kan vara en ganska stabil miljö för en maskin, dvs felet visar sig inte. Men kontorsbenchmarks som får gå är ju mera allsidiga, men kanske missar händelser vid låga laster (idle).

När man felsöker är det viktigt att först förstå felet, inte att börja byta en massa saker random. Man byter en sak i taget, vilket kanske inte är så lyckat om det är mer komplexa fel.

En av mina favoriter var en maskin jag slet med och bytte precis allt. Till slut flyttade jag kundens originaldelar till ett nytt chassi! Och se Heuruka, då fungerade den felfritt!. Köpte mig en tårta efter det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuff:

Men dom har jobbat med den nu i 4 arbetsdagar, jag har frågat om det är så att man lägger undan den och börjar på nått annat imellan. Men fick som svar nej det är ett kösystem så dom har altså suttit med den i 4 hela arbestdagar och inte hittat felet? Är det rimligt? Jag har ingen aning jag jobbar inom bygg så jag är helt vilsen här

Jag tror knappast att man suttit med endast din dator i fyra dagar. Det vore helt orimligt. Jag skulle snarare tro att man kör något sorts självtest, tar nästa dator, går tillbaka och kollar på din, ändrar något (exempelvis hårdvara), kör testet igen eller annat test osv.

Permalänk
Medlem

Diffusa, intermittenta fel kan vara lite knepigare. Ofta kan man köra stress test av RAM, CPU, GPU o.s.v. och snabbt se vad felet är men visar det inget fel kan det krävas lite mer tid, speciellt om felet inte är helt lätt att framkalla.

Däremot borde ju en stor datorbutik ha tillgång till hårdvara så de snabbt kan testa att byta ut PSU, RAM o.s.v. Ofta är detta vad som tar tid när man felsöker hemma, att man kanske måste beställa hem t.ex. ett nytt PSU bara för att kunna utesluta att det inte är problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allt beror på, huvudsakligen vilket fel du lämnade in den för och hur pass bra Inet kan återskapa felet och spåra varför det felet uppstår. Allt från en arbetsdag till längre tid..