Moderkortet säger 5200 som hastighet, men sett att många builds har 6000mhz på ram?

Permalänk
Medlem

Moderkortet säger 5200 som hastighet, men sett att många builds har 6000mhz på ram?

Ska plocka ihop en dator och funderar över det här med ram, just nu har jag valt 5200mhz ,men många builds verkar ha samma moderkort och processor men har 6000 mhz. Kommer det lira ihop? Är ovan vid allt sånt här så det blir lite av en djungel att försöka förstå. För om de funkar ihop kan jag ju lika gärna välja 5600 eller 6000 till ram.
Just nu har jag detta:

Permalänk
Medlem

Bara kolla i moderkortets QVL och se vilka minnen som officiellt stöds. 6000 ska fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Ska plocka ihop en dator och funderar över det här med ram, just nu har jag valt 5200mhz ,men många builds verkar ha samma moderkort och processor men har 6000 mhz. Kommer det lira ihop? Är ovan vid allt sånt här så det blir lite av en djungel att försöka förstå. För om de funkar ihop kan jag ju lika gärna välja 5600 eller 6000 till ram.
Just nu har jag detta: https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1481308/datorbygge

6000 MHz är lite av en sweetspot när det gäller AM5, så välj det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

6000 MHz är lite av en sweetspot när det gäller AM5, så välj det.

Måste jag aktivt göra något för att det ska fungera eller sker det automatiskt? Men varför skriver de då 5200 men ändå säljs det datorer med 6000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Måste jag aktivt göra något för att det ska fungera eller sker det automatiskt? Men varför skriver de då 5200 men ändå säljs det datorer med 6000?

Olika minnen säljs med olika hz..
Finns ett litet chipp som ditt moderkort kommer läsa av från minnena om du aktiverar xmp/docp och ställa in rätt hz.
Köp minnen med 6000 så får du 6000…
Just nu har du minnen med 5200 i din inköpslista.

https://www.inet.se/kategori/1227/6000mhz

Alla minnen presterar inte samma fastän dom är på 6000 heller utan då måste man titta på latenserna.
Dock uppges enbart dom primära, lägre ger en indikation på att dom är bättre överlag.

Att tänka på här, det är inte säkert att alla 6000 minnen fungerar med ditt moderkort.
Det du då måste göra är att titta på moderkortstillverkarens hemsida för det specifika moderkortet, denna lista kallas QVL.

Men detta är inte heller en garanti att det kommer fungera då det finns variation i tillverkningen av tex processor, moderkort samt minnena.

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Lagt till länkar och mer information
Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Olika minnen säljs med olika hz..
Finns ett litet chipp som ditt moderkort kommer läsa av från minnena om du aktiverar xmp/docp och ställa in rätt hz.
Köp minnen med 6000 så får du 6000…
Just nu har du minnen med 5200 i din inköpslista.

Att tänka på här, det är inte säkert att alla 6000 minnen fungerar med ditt moderkort.
Det du då måste göra är att titta på moderkortstillverkarens hemsida för det specifika moderkortet, denna lista kallas QVL.

Kollar på corsair eller kingston och båda modellerna funkar. Så då kör jag på något av det. Tack!

Permalänk
Medlem

Till det moderkortet är nog dessa mest prisvärda.

https://www.computersalg.se/i/8729224/g-skill-trident-z5-neo-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tänkte mig dessa, inte bra val?
https://www.inet.se/produkt/5306420/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Jo, de funkar nog bra också. CL30 är lite snabbare men ingen stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Men varför skriver de då 5200 men ändå säljs det datorer med 6000?

5200 är frekvensen som AMD specificerar att Ryzen 7000-serien klarar, allt över det räknas officiellt som överklockning. Inet skriver därför t.ex. att 5200 är standardfrekvensen för moderkortet men att det klarar 6400 med överklockning (vilket förvisso inte stämmer, Asus själva anger 7600+).

Notera bara att Inet som standard bara listar minnen upp till standardfrekvensen i datorbyggaren, men du kan välja snabbare genom att välja "Alla hastigheter" under "Tillåtna RAM-hastigheter" när du väljer minnen.

Sen kanske överklockning låter farligt, men när det gäller minnen så har de inbyggda profiler som man bara väljer i BIOS. Om Inet bygger datorn åt dig så brukar de ställa in sånt, men det kan vara bra att kontrollera det när du får datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

5200 är frekvensen som AMD specificerar att Ryzen 7000-serien klarar, allt över det räknas officiellt som överklockning. Inet skriver därför t.ex. att 5200 är standardfrekvensen för moderkortet men att det klarar 6400 med överklockning (vilket förvisso inte stämmer, Asus själva anger 7600+).

Notera bara att Inet som standard bara listar minnen upp till standardfrekvensen i datorbyggaren, men du kan välja snabbare genom att välja "Alla hastigheter" under "Tillåtna RAM-hastigheter" när du väljer minnen.

Sen kanske överklockning låter farligt, men när det gäller minnen så har de inbyggda profiler som man bara väljer i BIOS. Om Inet bygger datorn åt dig så brukar de ställa in sånt, men det kan vara bra att kontrollera det när du får datorn.

Ah se där, så om jag skickar ett mail och dubbelkollar kanske jag inte behöver göra nåt själv?

Permalänk
Medlem

Det är en överklock som moderkort/minnestillverkarna fipplat ihop själva.

Om du kollar på t ex Intels hemsida så säger de att bara stöder upp till 5600mhz.
På amd och deras hemsida står max 5200mhz på 7800x3d, med 2 stickor eller max 3600 med 4 stickor ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Ah se där, så om jag skickar ett mail och dubbelkollar kanske jag inte behöver göra nåt själv?

Det ska du inte behöva göra, Inet skriver att de väljer en passande minnesprofil vid bygget. Jag menade bara att det kan vara bra att kontrollera det när du väl fått datorn så att de inte råkat missa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Det är en överklock som moderkort/minnestillverkarna fipplat ihop själva.

Om du kollar på t ex Intels hemsida så säger de att bara stöder upp till 5600mhz.
På amd och deras hemsida står max 5200mhz på 7800x3d, med 2 stickor eller max 3600 med 4 stickor ram

Intressant!

Jag byggde en dator med 2x stickor som gick fint på 6000mhz men köpte nyligen 2x till och inte fått datorn att starta med dessa 4x på 6000mhz.

Hur tar jag reda på vad dessa 4x klarar på max? Vill jag gå tillbaka till 2x? Har 4x16gb, kanske overkill men kom över det andra paret nästan gratis så tänkte varför inte