Skall man ha en soundbar eller AV-receiver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Ja har bott 10 år lilla Klippan sen förra året bor jag i Perstorp är uppvuxen här när jag var yngre som 5-10 år.
Ja får vara nöjd med det pris för den Sony TV gav 2022 7000 kr.

Nä inte lätt beslut men köpa den Sony STR-DH790 är budget hemmabioreceiver perfekt för min plånbok finns på Komplett.
Subwoofer får hitta en begnad på blocket eller tradera eller Facebook.
Skall ta tänka till lite se om hjärnan får lite spader hehehe

Hoppas att du blir nöjd, vad du än gör.

Skrivet av theBoosing:

Hej,

Jag tycker den är suverän på allting, vanligt stereo när man skall lyssna på musik och sen kanon surround samt atmos vid filmer. Låter som att helikoptern är ovanför dig i rummet när filmen har atmos. Tycker den gör allt riktigt bra. 10/10

Får mig att tänka på "San Andreas", har den på Blu ray.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hoppas att du blir nöjd, vad du än gör.
Får mig att tänka på "San Andreas", har den på Blu ray.

Jo håller på fundera men tänker ekonomisk vill inte förköpa mig.
Slipper dra med trådar också.
Skall bestämma mig på söndag middag.
Köper den på Proshop får vänta till den 21 mars 2024, men köper den på Samsung så får jag den inom 14 dagar.
Fick sålt min ena Apple TV HD fick 688 kr alltid något.
Men kör nuvarande Apple TV 4k och Disneyplus och tar en Starwars film visar Dolby Atmos men i Netflix gör det inte bara 4k och UHD och Dolby Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jo håller på fundera men tänker ekonomisk vill inte förköpa mig.
Slipper dra med trådar också.
Skall bestämma mig på söndag middag.
Köper den på Proshop får vänta till den 21 mars 2024, men köper den på Samsung så får jag den inom 14 dagar.
Fick sålt min ena Apple TV HD fick 688 kr alltid något.
Men kör nuvarande Apple TV 4k och Disneyplus och tar en Starwars film visar Dolby Atmos men i Netflix gör det inte bara 4k och UHD och Dolby Vision

Som sagt finns en Atmos bug på Netflix premium. Ska titta på dom 2 sista avsnitten av "The irraregulars", som har Dolby Atmos ljud, även det bara står 5.1 ljud, i displayen på min reciever står det "DDAtmos". Har sett serien flera gånger.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Som sagt finns en Atmos bug på Netflix premium. Ska titta på dom 2 sista avsnitten av "The irraregulars", som har Dolby Atmos ljud, även det bara står 5.1 ljud, i displayen på min reciever står det "DDAtmos". Har sett serien flera gånger.

Får kolla den sen då , ser nu Strange Thing
Skall bestämma mig på söndag vilket blir iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Får kolla den sen då , ser nu Strange Thing
Skall bestämma mig på söndag vilket blir iaf.

Bra serie Stranger Things.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Bra serie Stranger Things.

Nu har bestämt mig blir dessa högtalare Samsung SWA-9500S
Fick lite hjälp via Samsung reservdels sida får de inom 14 dagar skickas ifrån Tyskland.
Hade beställt från Proshop hade fått vänta till 21 mars.
Sen vill inte ha för många avbetalningar tänker på den reciever från Komplett.
Skall intressant koppla in dem då, har 14 dagar ångerrätt därt också.

Permalänk
Medlem

själv hoppade jag av surround tåget för många år sedan då jag inte ansåg att det gav så mycket mer förutom kablar och nya lådor i överflöd. så jag har länge kört på ett 2.1 system där subbwoffern är ett hemma bygge. Lyssnat på lite soundbars och "fusk surround" och det funkar i bästa fall hjälpligt om du verkligen har rätt material i väggar och möblerar rummet efter ljudet men min erfarenhet är att den inte fungerar(folk säger att den fungerar men jag hör det inte).

Så jag kollade upp atmos och insåg att inga soundbars och liknade "fusk surround" kommer fungera till detta. Man ska tydligen ha helst 4 st högtalare i taket också.

Hur har ljudet ändrats sedan 5.1 tiden som jag knappast tyckte gav mer värde. Är det värt att utöver 5.1 ljud även fästa 4 st(eller fler) högtalare i taket?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Nu har bestämt mig blir dessa högtalare Samsung SWA-9500S
Fick lite hjälp via Samsung reservdels sida får de inom 14 dagar skickas ifrån Tyskland.
Hade beställt från Proshop hade fått vänta till 21 mars.
Sen vill inte ha för många avbetalningar tänker på den reciever från Komplett.
Skall intressant koppla in dem då, har 14 dagar ångerrätt därt också.

Bra att det löser sig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

själv hoppade jag av surround tåget för många år sedan då jag inte ansåg att det gav så mycket mer förutom kablar och nya lådor i överflöd. så jag har länge kört på ett 2.1 system där subbwoffern är ett hemma bygge. Lyssnat på lite soundbars och "fusk surround" och det funkar i bästa fall hjälpligt om du verkligen har rätt material i väggar och möblerar rummet efter ljudet men min erfarenhet är att den inte fungerar(folk säger att den fungerar men jag hör det inte).

Så jag kollade upp atmos och insåg att inga soundbars och liknade "fusk surround" kommer fungera till detta. Man ska tydligen ha helst 4 st högtalare i taket också.

Hur har ljudet ändrats sedan 5.1 tiden som jag knappast tyckte gav mer värde. Är det värt att utöver 5.1 ljud även fästa 4 st(eller fler) högtalare i taket?

Finns även sk "Takstudsare" som sätts ovanpå Frontarna (helst samma serie, för passformens skull), eller kan väggmonteras. Har själv ett par såna (bor i lägenhet). Har klangmatchade frontar (2 vägs stativ/bokhylle), Center å "Takstudsare" (ur samma serie, Polk Monitor XT). Dessa är " Dolby Atmos/DTS:X enabled speakers". Surroundhögalarna är Polk T15/2 vägs stativ/bokhylle, har dom på stativ. Lite budget över det hela. Kör Atmos/DTS:X 5.2.2 på en 7.2 Marantz NR 1711 reciever å Atmos/DTS:X ljud (4K/vanliga Blu ray filmer) via en 4K Blu ray spelare Reavon UBR - X110. Netflix 4K/Disney + 4K apparna körs på en 4K Apple TV.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Bra att det löser sig.
Finns även sk "Takstudsare" som sätts ovanpå Frontarna (helst samma serie, för passformens skull), eller kan väggmonteras. Har själv ett par såna (bor i lägenhet). Har klangmatchade frontar (2 vägs stativ/bokhylle), Center å "Takstudsare" (ur samma serie, Polk Monitor XT). Dessa är " Dolby Atmos/DTS:X enabled speakers". Surroundhögalarna är Polk T15/2 vägs stativ/bokhylle, har dom på stativ. Lite budget över det hela. Kör Atmos/DTS:X 5.2.2 på en 7.2 Marantz NR 1711 reciever å Atmos/DTS:X ljud (4K/vanliga Blu ray filmer) via en 4K Blu ray spelare Reavon UBR - X110. Netflix 4K/Disney + 4K apparna körs på en 4K Apple TV.

Mitt tak är mjukt bor i ett gammalt hus så det funkar nog inte för mig. Är det så pass mycket bättre än att tex köra ett bra 2.1 system? när jag hade 5.1 så kändes det som det knappt utnyttjades. Saving private ryan var den film där det faktiskt märktes mest minns jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mitt tak är mjukt bor i ett gammalt hus så det funkar nog inte för mig. Är det så pass mycket bättre än att tex köra ett bra 2.1 system? när jag hade 5.1 så kändes det som det knappt utnyttjades. Saving private ryan var den film där det faktiskt märktes mest minns jag.

Har samma film (4K Blu ray) med Atmos ljud å i början av landstigningen är ljudet kanon. Finns flera st Blu ray som har hyfsat Atmos ljud (bättre än 4K Netflix/Disney + 4K) men jag föredrar DTS:X, har en del Blu ray filmer med detta ljudformat. Ett 2.1 system, nätack.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har samma film (4K Blu ray) med Atmos ljud å i början av landstigningen är ljudet kanon. Finns flera st Blu ray som har hyfsat Atmos ljud (bättre än 4K Netflix/Disney + 4K) men jag föredrar DTS:X, har en del Blu ray filmer med detta ljudformat. Ett 2.1 system, nätack.

Får kanske testa med 5.1 igen vid tillfälle.

Mitt 2.1 låter faktiskt bra men flera mindre subbar är att föredra. Kanske 5.3 vore något att börja med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hej igen,
Måste fråga vad innebär detta:
Antal Kanaler 3.1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får kanske testa med 5.1 igen vid tillfälle.

Mitt 2.1 låter faktiskt bra men flera mindre subbar är att föredra. Kanske 5.3 vore något att börja med.

Har en gamal Yamaha SW - NS 200, 8 tum å Polk Monitor XT 12 tum, mycket bättre än Yaman, då denna stänger av sig ca 20 min utan basljud till subben. Får att köra 12:an på hela tiden eller som på Yaman. Detta ihopkok är ju budget subbar.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Hej igen,
Måste fråga vad innebär detta:
Antal Kanaler 3.1.2

3 = 2 Fronthögtalare + Center, 1= Sub å 2 bakre (Surround), jag kan vara fel ute här. 5.2.2 blir 2 st Frontar, 1 st Center, 2 st Surround, 2 = 2 st Subbar å 2 = 2 st Atmos höjd högtalare. Hur dom räknar inom Soundbars borde vara samma.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

3 = 2 Fronthögtalare + Center, 1= Sub å 2 bakre (Surround), jag kan vara fel ute här. 5.2.2 blir 2 st Frontar, 1 st Center, 2 st Surround, 2 = 2 st Subbar å 2 = 2 st Atmos höjd högtalare. Hur dom räknar inom Soundbars borde vara samma.

Då vet mer får mina trådlösa högatalare inom 14 dagar så skall vara där bak blir bättre surround ljud förmodar jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har en gamal Yamaha SW - NS 200, 8 tum å Polk Monitor XT 12 tum, mycket bättre än Yaman, då denna stänger av sig ca 20 min utan basljud till subben. Får att köra 12:an på hela tiden eller som på Yaman. Detta ihopkok är ju budget subbar.

Bygger alltid mina subbar själv och vill man ha lite riktig kraft och kontroll är ett PA steg svårslaget. Tycker vanliga sub steg som ofta är inbyggda är lite klena och tappar kontrollen vid höga volymer och en subb behöver bra kontroll. Så kanske dina subbar skulle fungera bättre med annat steg?

Jag stänger av allt med hjälp av Google nest 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Då vet mer får mina trådlösa högatalare inom 14 dagar så skall vara där bak blir bättre surround ljud förmodar jag då.

Jo, det stämmer. Tänk på att du inte har ljud i Surroundhögtalarna hela tiden. Vet inte hur det med Atmos på Soundbars, då jag själv har 2 st högtalare avsedda för Objektljuds effekterna. I ett vanligt 5.1 system har du Surround effekterna i dom 2 bakre högtalarna. Beror väl lite hur dom har mixat ljudet i filmerna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bygger alltid mina subbar själv och vill man ha lite riktig kraft och kontroll är ett PA steg svårslaget. Tycker vanliga sub steg som ofta är inbyggda är lite klena och tappar kontrollen vid höga volymer och en subb behöver bra kontroll. Så kanske dina subbar skulle fungera bättre med annat steg?

Jag stänger av allt med hjälp av Google nest 👍

Säkert men det är ju en pengafråga. Mitt system är budget, förutom Recievern å Blu ray:n (hade en 4K Sony UBP - X700 tidigare) å medlem på Hembiobutiken, så ibland kan få medlemspriser på utvalda grejor. Ingen billig hobby direkt. Har 24 st banankontakter som borde bytas ut.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Säkert men det är ju en pengafråga. Mitt system är budget, förutom Recievern å Blu ray:n (hade en 4K Sony UBP - X700 tidigare) å medlem på Hembiobutiken, så ibland kan få medlemspriser på utvalda grejor. Ingen billig hobby direkt. Har 24 st banankontakter som borde bytas ut.

Byggde billiga "disco" högtalare med 4x 15 tums basar och 4x 6.5 tums mellanregister och 2 horn. Nackdelen är att dom väger nog nära 100kg styck. Blev lite 21mm mdf skivor. Baffeln har såklart dubbla.

Snubblade in på detta billiga steg som jag upptäckte var populärt i subbwoffer världen.
Det jag har driver dessa 2 högtalare högt men klarar inte riktigt hela vägen. Fördelen är att det inte låter dåligt utan istället "klipper" så det är lätt att avgöra vad som inte klarar.
Det skulle nog lätt klara ett par hem subbar och DSPn är en trevlig bonus.
https://www.discostore.se/Produkt/568/iNUKE-NU3000DSP

Ett 6000 kanske blir uppgraderingen men det får bli om jag släpar med dom till en större fest där den extra kraften behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har gått från Atmos (5.2.4) till Stereo 2.1 och nu till Soundbar + 2 satelliter och subwoofer.
För film är helt klart ett Atmos-system med minst 4 takmonterade högtalare bäst (sådana där takstudsare är inte i närheten imo). Ska du nyttja Atmos så gör det ordentligt så som det är tänkt. Med det sagt är det få filmer som mixat ljudet på ett sätt att jag tyckte det va värt alla högtalare.
Min stereo va i 200k klassen och den va ju såklart helt överlägsen för musik. Till film dög den ganska bra också, men eftersom jag tyvärr aldrig har tid längre att sitta och lyssna på musik obehindrat av familjen så kändes det lite overkill att ha kvar den till Netflix och HBO.
Soundbaren (Bluesound) med satelliterna gör ett bättre jobb än stereon till film. Jag kan dock sakna den där riktiga biokänslan som ett kompetent Atmos-system uppbringar, men det kräver fler högtalare, blu-ray och att filmen man kollar på är mixad rätt.

Om du lyssnar en del på musik så kan du nog sitta nöjd med din stereo. Om du absolut vill köra Atmos så se till att skaffa ett ordentligt system och montera iaf 4 högtalare i taket. Va dock beredd på att Atmos via Netflix och dylikt inte är värt det. Jag trodde inte jag kopplat mina Atmos-högtalare rätt förrän jag drog på en blu-ray med atmos-spår.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hej igen,
Hoppas det varit bra vecka då.
Får mina trådlösa högtalarna inom kort det är 2 st men kan ha 2 st till då totalt 4 st då.
Kanske man det skall kolla med Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Hej igen,
Hoppas det varit bra vecka då.
Får mina trådlösa högtalarna inom kort det är 2 st men kan ha 2 st till då totalt 4 st då.
Kanske man det skall kolla med Samsung.

Jodå, kallt å sådär. Själv då? Låter bra angående dina högtalare, bäst å kolla med Samsung angående först om du ska skaffa fler högtalare.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jodå, kallt å sådär. Själv då? Låter bra angående dina högtalare, bäst å kolla med Samsung angående först om du ska skaffa fler högtalare.

jo det rullar på, relativt nöjd med den soundbar, skall fråga dem om kan ha två till typ ha två bak trvå sidan om tv då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har pratat med Samsung nyss det går inte bara ett par kan kopplas synd gör inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

jo det rullar på, relativt nöjd med den soundbar, skall fråga dem om kan ha två till typ ha två bak trvå sidan om tv då.

På en normal 5.1 uppsättningen har du: Höger/Vänster (Frontar, musik), en bit sidan om TV:n, Centern (dialogerna), under/över TV:n, Surround (bakre högtalare, ljudeffekter), på väggen ovanför soffan eller vid sidan (armstöden, har mina på stativ). Sub/subbar är testa sig fram. Beror ju hur rummet ser ut osså å var/hur din lyssningplats är. Jag har mina Front/Atmos (ovanpå frontarna) högtalarna,
en bit från TV:n. Tänk på att jag har 7 st högtalare (utan subbarna inräknade).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Har pratat med Samsung nyss det går inte bara ett par kan kopplas synd gör inget.

Jo, så kan det bli. När jag köpte min Yamaha RX - V485, hade jag kollat infon om denna rätt så noga å hade pengar över. Varit borta från Hembiofronten ett tag, dåligt med pengar bl.a å 2 barn, är vuxna nu (har kvar min gamla Pioneer VSX 515 (2003/4, ca 5000 kr), inga HDMI portar å bara 6.1 kanaler å en sub men den funkar ännu) Visste inte mycket om Atmos just då men tänkte som så: Kan va bra å ha, om ändrar sig längre fram i tiden, vilket det blev osså.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jo, så kan det bli. När jag köpte min Yamaha RX - V485, hade jag kollat infon om denna rätt så noga å hade pengar över. Varit borta från Hembiofronten ett tag, dåligt med pengar bl.a å 2 barn, är vuxna nu (har kvar min gamla Pioneer VSX 515 (2003/4, ca 5000 kr), inga HDMI portar å bara 6.1 kanaler å en sub men den funkar ännu) Visste inte mycket om Atmos just då men tänkte som så: Kan va bra å ha, om ändrar sig längre fram i tiden, vilket det blev osså.

Jo men tänkte måste kolla upp det. Väntar på de trådlösa högtalarna iaf.
Kommer en säsong av Strange Things kollade det nyss troligtvis 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jo men tänkte måste kolla upp det. Väntar på de trådlösa högtalarna iaf.
Kommer en säsong av Strange Things kollade det nyss troligtvis 2025.

Du blir säkert nöjd med dom trådlösa. Va, säsong 5 av Stranger Things? Hon (labbflickan), kommer inte på namnet, har vuxit upp å spelar huvudrollen i Enola Holmes* 1/2 filmerna på Netflix.* = Sherlock Holmes lillasyster. Tack för infon.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Du blir säkert nöjd med dom trådlösa. Va, säsong 5 av Stranger Things? Hon (labbflickan), kommer inte på namnet, har vuxit upp å spelar huvudrollen i Enola Holmes* 1/2 filmerna på Netflix.* = Sherlock Holmes lillasyster. Tack för infon.

Jo tyckte det var konstigt slut i sesong 4 av Strange Things som det monster som de försökte döda lever ännu tydligen.
Så googlade lite till våren 2025 kommer sista säsong 5 blir final tydligen.
Blir alltid nyfiken när sista avsnittet av en bra serie då kollar jag upp det.
Ja de filmer har sett de roliga som Sherlock spelar han som gjort en Stålman filmen Steel tro den heter.

Blir säkert bra med trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jo tyckte det var konstigt slut i sesong 4 av Strange Things som det monster som de försökte döda lever ännu tydligen.
Så googlade lite till våren 2025 kommer sista säsong 5 blir final tydligen.
Blir alltid nyfiken när sista avsnittet av en bra serie då kollar jag upp det.
Ja de filmer har sett de roliga som Sherlock spelar han som gjort en Stålman filmen Steel tro den heter.

Blir säkert bra med trådlösa.

Låter bra, blir säkert nån säsong (6) till. Länge sen man kollade på Stålmannen men den har jag inte sett. Har "snöat" in mig på vissa Marvel serier just nu, köpte "Aquaman" (den vanliga Blu ray filmen (Atmosljud) å letar efter 4K version å har förbokat 4 K 2:an, tror det blir 25/3 som jag får den) för några år sen. Det är du som ska bli nöjd med dom trådlösa.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.