Permalänk
Medlem

Bitcoin ATH i SEK

Bitcoin är nära ATH i USD, och i kronor är den där nu, på 642 000 kronor. Inte sedan i november 2021 har kursen stått häromkring.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Min ticker visar 631kkr, var något högre i onsdags, använder https://bitpay.com/api/rates

Permalänk
Medlem

Dags att fylla på med nya idioter för att pyramidspelet ska hålla i längden?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Dags att fylla på med nya idioter för att pyramidspelet ska hålla i längden?

Värdet bestäms av vad folk är villiga att betala för den, precis som med vilken annan tillgång som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Värdet bestäms av vad folk är villiga att betala för den, precis som med vilken annan tillgång som helst.

Japp, precis som med kokain och heroin.
Vill man göda den svarta marknaden och kriminella samt bidra till växthuseffekten finns det få saker som är bättre än att handla bitcoin. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Dags att fylla på med nya idioter för att pyramidspelet ska hålla i längden?

(Som allt annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Japp, precis som med kokain och heroin.
Vill man göda den svarta marknaden och kriminella samt bidra till växthuseffekten finns det få saker som är bättre än att handla bitcoin. 😁

Haha, det här trötta argumentet igen. Räkna på vad alla banker kostar i energi att hålla igång så märker du nog väldigt snart att bitcoins energianvändning är en piss i havet.

Vad gjorde alla kriminella innan Bitcoin fanns? Finansierade sina brott med puttekulor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Haha, det här trötta argumentet igen. Räkna på vad alla banker kostar i energi att hålla igång så märker du nog väldigt snart att bitcoins energianvändning är en piss i havet.

Vad gjorde alla kriminella innan Bitcoin fanns? Finansierade sina brott med puttekulor?

Hört den förut. Hur stor del av världens ekonomi hanterar Bitcoin nu igen sa du?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av vad Satoshi (skaparen av Bitcoin, för de som inte vet) tänkte kring energianvändning så skrev han detta i ett mail där han verkar ha fått en fråga kring Bitcoins energiförbrukning.

Citat:

Ironic if we end up having to choose between economic liberty and
conservation.

Unfortunately, proof of work is the only solution I've found to
make p2p e-cash work without a trusted third party. Even if I
wasn't using it secondarily as a way to allocate the initial
distribution of currency, PoW is fundamental to coordinating the
network and preventing double-spending.

If it did grow to consume significant energy, I think it would
still be less wasteful than the labour and resource intensive
conventional banking activity it would replace. The cost would be
an order of magnitude less than the billions in banking fees that
pay for all those brick and mortar buildings, skyscrapers and junk
mail credit card offers.

Satoshi

Jag håller med om att Bitcoins energiförbrukning är väldigt hög, men när man tittar på vad Bitcoin tillför för mänskligheten är det uppenbart för mig att det finns andra saker vi istället borde skära ner på. Självklart är ju det långsiktiga målet att all energi ska vara grön och billig (fusion, som ständigt är 30 år bort osv...), och i en sådan värld spelar det såklart ingen större roll hur mycket energi Bitcoin förbrukar.

I övrigt är det en väldigt stor missuppfattning många har att Bitcoin skulle användas för primärt kriminella. Detta var troligen sant kring 2011-2013, men har inte varit sant på över 10 år nu, vilket rapporter från Chainalysis visar år efter år efter år (de senaste åren används ju krypto till och med i lägre utsträckning av kriminella än sedlar om jag minns rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

För de som är intresserade av vad Satoshi (skaparen av Bitcoin, för de som inte vet) tänkte kring energianvändning så skrev han detta i ett mail där han verkar ha fått en fråga kring Bitcoins energiförbrukning.

Jag håller med om att Bitcoins energiförbrukning är väldigt hög, men när man tittar på vad Bitcoin tillför för mänskligheten är det uppenbart för mig att det finns andra saker vi istället borde skära ner på. Självklart är ju det långsiktiga målet att all energi ska vara grön och billig (fusion, som ständigt är 30 år bort osv...), och i en sådan värld spelar det såklart ingen större roll hur mycket energi Bitcoin förbrukar.

I övrigt är det en väldigt stor missuppfattning många har att Bitcoin skulle användas för primärt kriminella. Detta var troligen sant kring 2011-2013, men har inte varit sant på över 10 år nu, vilket rapporter från Chainalysis visar år efter år efter år (de senaste åren används ju krypto till och med i lägre utsträckning av kriminella än sedlar om jag minns rätt)

Måste erkänna att jag är nyfiken på vad det har tillfört mänskligheten annat än möjligheten till pyramidspelsliknande spekulation med stort klimatavtryck?
Jag är med på att det SKULLE kunna användas på ett bra sätt men det är inte verkligheten mer än i ett fåtal fall. Det är en försvinnande liten del av alla transaktioner som inte handlar om spekulation, skattesmitande, tvättande av pengar eller diverse illegala online affärer.

Det skedde en fullständig explosion gällande cyberbrott som ransomware och annan utpressning när kryptovalutor dök upp och det ökar fortfarande så jag köper inte att det skulle handla om 2011-2013 och det är inte vad FBI säger heller.
Det jag möjligtvis skulle kunna köpa är att det sjunkit procentuellt i förhållande till transaktioner kopplat till spekulation men inte i förhållande till riktiga ”nyttiga” transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Haha, det här trötta argumentet igen. Räkna på vad alla banker kostar i energi att hålla igång så märker du nog väldigt snart att bitcoins energianvändning är en piss i havet.

Vad gjorde alla kriminella innan Bitcoin fanns? Finansierade sina brott med puttekulor?

Skillnaden är fördelningen mellan transaktioner som har en praktisk nytta och de som är kopplat till spekulation och kriminella aktiviteter. Finns ingen brist på exempel gällande kriminellt utnyttjande av vanliga monetära system men skillnaden är att de inte enbart drivs upp av spekulation och intresse från kriminella.

När vi pratar om rena transaktioner så finns det statistik framtaget gällande energiåtgång vid jämförelse mellan visa/mastercard och bitcoin.
..och den är inte till bitcoins fördel om du undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Måste erkänna att jag är nyfiken på vad det har tillfört mänskligheten annat än möjligheten till pyramidspelsliknande spekulation med stort klimatavtryck?
Jag är med på att det SKULLE kunna användas på ett bra sätt men det är inte verkligheten mer än i ett fåtal fall. Det är en försvinnande liten del av alla transaktioner som inte handlar om spekulation, skattesmitande, tvättande av pengar eller diverse illegala online affärer.

Det skedde en fullständig explosion gällande cyberbrott som ransomware och annan utpressning när kryptovalutor dök upp och det ökar fortfarande så jag köper inte att det skulle handla om 2011-2013 och det är inte vad FBI säger heller.
Det jag möjligtvis skulle kunna köpa är att det sjunkit procentuellt i förhållande till transaktioner kopplat till spekulation men inte i förhållande till riktiga ”nyttiga” transaktioner.

Ja om du läser citatet från Satoshi (eller Bitcoins whitepaper för den delen) hade du själv kunnat svara på vad det har tillfört mänskligheten
Det är första gången man har löst en digital valuta som man kan skicka från vem som helst på planeten till vem som helst på planeten utan att behöva lita på en tredjepart. För personer i förtryckta länder med korrupta banker har det här varit en game changer.

Läser man senaste rapporten från chainalysis så är det totalt 0,34% av on-chain transaktionsvolymen som bedöms som "illicit transactions". I detta innefattas darknet marknaden, scams, ransomware, terroristfinansiering osv. Chainalysis jobbar alltså med att analysera blockkedje-data och arbetar bland annat tillsammans med polismyndigheter osv i hela världen. Den absoluta majoriteten verkar vara investeringar (man kan kalla det spekulation, eller store of value eller investeringar, du förstår poängen), medan en förhållandevis liten del är transaktioner för rena betalningar. Värt att nämna är att rena betalningar ofta görs (och borde göras) på Lightning Network. Det är t.ex. Lightning Network som El Salvador har valt att använda sedan de införde Bitcoin som officiell valuta 2021

Jag kör för övrigt sedan några år tillbaka själv en Lightning Node där alla bitcoin-betalningar som route:as genom den får routas helt gratis av folk. På det sättet kan jag i Sverige hjälpa till att betalningar med Lightning Network blir billigare för folk i andra delar av världen. Det tycker jag är fint att göra, du får själv bedöma om du anser att det är "nyttigt" eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Skillnaden är fördelningen mellan transaktioner som har en praktisk nytta och de som är kopplat till spekulation och kriminella aktiviteter. Finns ingen brist på exempel gällande kriminellt utnyttjande av vanliga monetära system men skillnaden är att de inte enbart drivs upp av spekulation och intresse från kriminella.

När vi pratar om rena transaktioner så finns det statistik framtaget gällande energiåtgång vid jämförelse mellan visa/mastercard och bitcoin.
..och den är inte till bitcoins fördel om du undrade.

Så alla investeringar i varor som inte har "praktisk nytta", till exempel guld, är illegitima?

Du kan droppa attityden också. Jag är väl medveten om att energiåtgång per transaktion är förhållandevis hög ännu. Om du undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du kan droppa attityden också. Jag är väl medveten om att energiåtgång per transaktion är förhållandevis hög ännu. Om du undrade.

Man kan också börja fundera över vad definitionen av "en transaktion" är när det kommer till Bitcoin
Om jag öppnar en Lightning-kanal med någon, sedan gör en miljon transaktioner i den lightning-kanalen och därefter stänger den lightning-kanalen. Då hävdar statistiken att det har skett 2 st transaktioner (öppningen och stängningen av kanalen) medan jag kan hävda att det har skett 1 miljon transaktioner. Den statistiken som visas när folk säger att Bitcoin använder mycket energi per transaktion är den som definierar ovan som 2 transaktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så alla investeringar i varor som inte har "praktisk nytta", till exempel guld, är illegitima?

Du kan droppa attityden också. Jag är väl medveten om att energiåtgång per transaktion är förhållandevis hög ännu. Om du undrade.

..men du sa ju precis att det bara var en piss i Mississippi? Jämför inte äpplen och päron, självklart drar banksektorn mer då den också är många, många gånger större. Det betyder inte att man bara ska acceptera att nya lösningar är mindre energieffektiva bara för att de har en mindre total andel initialt.

Ingenstans har jag skrivit att spekulation är en illegitim transaktion, det går att ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag listade enbart vad bitcoin primärt används till.

Läs om ditt förra inlägg om du tycker att jag hade attityd, du har lite att jobba på där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Man kan också börja fundera över vad definitionen av "en transaktion" är när det kommer till Bitcoin
Om jag öppnar en Lightning-kanal med någon, sedan gör en miljon transaktioner i den lightning-kanalen och därefter stänger den lightning-kanalen. Då hävdar statistiken att det har skett 2 st transaktioner (öppningen och stängningen av kanalen) medan jag kan hävda att det har skett 1 miljon transaktioner. Den statistiken som visas när folk säger att Bitcoin använder mycket energi per transaktion är den som definierar ovan som 2 transaktioner

riksbanken disagrees

Permalänk
Medlem

Svarade du till fel person nu? För den länken säger väl exakt det jag säger?
Dvs att de räknar on-chain transaktioner och tar inte hänsyn överhuvudtaget till L2 transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Svarade du till fel person nu? För den länken säger väl exakt det jag säger?
Dvs att de räknar on-chain transaktioner och tar inte hänsyn överhuvudtaget till L2 transaktioner.

Måste erkänna att jag inte har följt BTC till någon större grad de senaste åren så du får gärna länka till någon källa som motbevisar mig angående L2.

Inget agg mot dig, intressant om energikonsumtionen har sjunkit för den var inget vidare tidigare när jag var mer påläst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja om du läser citatet från Satoshi (eller Bitcoins whitepaper för den delen) hade du själv kunnat svara på vad det har tillfört mänskligheten

Är det följande du syftar på?

Citat:

[...]I think it would still be less wasteful than the labour and resource intensive conventional banking activity it would replace. The cost would be an order of magnitude less than the billions in banking fees that pay for all those brick and mortar buildings, skyscrapers and junk mail credit card offers.

I sådana fall är jag mållös. Ta och räkna upp fem andra saker som banksystemet tillhandahåller så kanske du inser att bitcoin inte är i närheten av att ersätta det.

Dessutom har jag svårt att se att Satoshi skulle ha samma optimistiska inställning idag med tanke på vad bitcoin-systemet har utvecklats till. Ta den här skiten, t.ex.: Bitcoin Average Transaction Fee. Jag tror han tog bitcoin för det experiment det är och när han insåg att han dragit det så långt det gick ensam, lämnade han över bitcoin till den stora massan och hoppades på att det på ett organiskt sätt skulle utvecklas lösningar på problemen som förhindrar bitcoin att bli en riktigt valuta.

Personligen tror jag att det är kryptomarknaden har en lång uppförsbacke om den på något sätt ska kunna jämföra sig med det traditionella banksystemet. Det är alldeles för många människor med stora känslor och små kunskaper. De som kan något om ekonomi ägnar sig åt att tjäna pengar på andra istället för att förbättra någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja om du läser citatet från Satoshi (eller Bitcoins whitepaper för den delen) hade du själv kunnat svara på vad det har tillfört mänskligheten
Det är första gången man har löst en digital valuta som man kan skicka från vem som helst på planeten till vem som helst på planeten utan att behöva lita på en tredjepart. För personer i förtryckta länder med korrupta banker har det här varit en game changer.

Läser man senaste rapporten från chainalysis så är det totalt 0,34% av on-chain transaktionsvolymen som bedöms som "illicit transactions". I detta innefattas darknet marknaden, scams, ransomware, terroristfinansiering osv. Chainalysis jobbar alltså med att analysera blockkedje-data och arbetar bland annat tillsammans med polismyndigheter osv i hela världen. Den absoluta majoriteten verkar vara investeringar (man kan kalla det spekulation, eller store of value eller investeringar, du förstår poängen), medan en förhållandevis liten del är transaktioner för rena betalningar. Värt att nämna är att rena betalningar ofta görs (och borde göras) på Lightning Network. Det är t.ex. Lightning Network som El Salvador har valt att använda sedan de införde Bitcoin som officiell valuta 2021

Jag kör för övrigt sedan några år tillbaka själv en Lightning Node där alla bitcoin-betalningar som route:as genom den får routas helt gratis av folk. På det sättet kan jag i Sverige hjälpa till att betalningar med Lightning Network blir billigare för folk i andra delar av världen. Det tycker jag är fint att göra, du får själv bedöma om du anser att det är "nyttigt" eller inte

Jag är alltså inte emot blockkedjetekniken och digitala valutor som sådana, jag är bara emot hur det används primärt idag och då särskilt kopplat till energiåtgången för att skapa flertalet av dessa kryptovalutor.
El Salvador lär ju knappast gjort sig av med banker och deras klimatpåverkan bara för att de har valt bitcoin som officiell valuta vilket innebär att det bara blir ytterligare nettopåverkan.

Senast jag kollade så räknades inte pengatvätt och skattesmitande in i deras statistik för illegitima transaktioner då de är väldigt svårdefinierade och det lär vara en inte obetydlig del. Är nog ganska stora summir från kapitalvinster som inte tagits upp i deklarationer t.ex.

Vore även intressant att se var miljardstölderna från olika kryptobörser sorteras in. Det går ju att spåra transaktioner åtminstone delvis även om tanken var att det inte skulle gå från början som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Man kan också börja fundera över vad definitionen av "en transaktion" är när det kommer till Bitcoin
Om jag öppnar en Lightning-kanal med någon, sedan gör en miljon transaktioner i den lightning-kanalen och därefter stänger den lightning-kanalen. Då hävdar statistiken att det har skett 2 st transaktioner (öppningen och stängningen av kanalen) medan jag kan hävda att det har skett 1 miljon transaktioner. Den statistiken som visas när folk säger att Bitcoin använder mycket energi per transaktion är den som definierar ovan som 2 transaktioner

Om du tänker på vad som avses med en "transaktion" när det gäller t.ex. kedjan butik-kortinlösare-bank så borde det vara uppenbart hur man ska räkna kryptotransaktioner.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Måste erkänna att jag inte har följt BTC till någon större grad de senaste åren så du får gärna länka till någon källa som motbevisar mig angående L2.

Inget agg mot dig, intressant om energikonsumtionen har sjunkit för den var inget vidare tidigare när jag var mer påläst

Med tanke på att det vanligaste är att köra Lightning (L2) nodes med raspberry pi:s och dessa har tillräcklig prestanda för att hantera ganska många kanaler, och i varje kanal kan det ske väldigt många transaktioner, så tror jag du inser att energiförbrukningen per L2 transaktion måste vara låg (en raspberry pi drar väl något i stil med 10W?).

Läser man den här forskningsartikeln från 2022 och skrollar ner till conclusion så verkar det som att de räknar både L1 + L2. De kommer fram till 0.7 KWh/tx för "classical system", banking systemet antar jag, hinner ej läsa nu. Och 0,00282 kWh/Tx för Bitcoin L1 + L2

Skrivet av Phod:

Är det följande du syftar på?

I sådana fall är jag mållös. Ta och räkna upp fem andra saker som banksystemet tillhandahåller så kanske du inser att bitcoin inte är i närheten av att ersätta det.

Dessutom har jag svårt att se att Satoshi skulle ha samma optimistiska inställning idag med tanke på vad bitcoin-systemet har utvecklats till. Ta den här skiten, t.ex.: Bitcoin Average Transaction Fee. Jag tror han tog bitcoin för det experiment det är och när han insåg att han dragit det så långt det gick ensam, lämnade han över bitcoin till den stora massan och hoppades på att det på ett organiskt sätt skulle utvecklas lösningar på problemen som förhindrar bitcoin att bli en riktigt valuta.

Personligen tror jag att det är kryptomarknaden har en lång uppförsbacke om den på något sätt ska kunna jämföra sig med det traditionella banksystemet. Det är alldeles för många människor med stora känslor och små kunskaper. De som kan något om ekonomi ägnar sig åt att tjäna pengar på andra istället för att förbättra någonting.

Självklart finns det några saker som Bitcoin idag inte tillhandahåller, men det finns folk som arbetar på lösningar på i princip alla. Tvärtom finns det hur många saker som helst som Bitcoin löser som banksystemet inte tillhandahåller..
Och ja, det visar average transaction fee på L1, och tar inte hänsyn till L2 som sagt. Folk som vill göra betalningar använder inte L1..

Skrivet av Salcin74:

Jag är alltså inte emot blockkedjetekniken och digitala valutor som sådana, jag är bara emot hur det används primärt idag och då särskilt kopplat till energiåtgången för att skapa flertalet av dessa kryptovalutor.
El Salvador lär ju knappast gjort sig av med banker och deras klimatpåverkan bara för att de har valt bitcoin som officiell valuta vilket innebär att det bara blir ytterligare nettopåverkan.

Senast jag kollade så räknades inte pengatvätt och skattesmitande in i deras statistik för illegitima transaktioner då de är väldigt svårdefinierade och det lär vara en inte obetydlig del. Är nog ganska stora summir från kapitalvinster som inte tagits upp i deklarationer t.ex.

Vore även intressant att se var miljardstölderna från olika kryptobörser sorteras in. Det går ju att spåra transaktioner åtminstone delvis även om tanken var att det inte skulle gå från början som jag förstått det.

Så jag förstår vad du säger, "då särskilt kopplat till energiåtgången för att skapa flertalet av dessa kryptovalutor", vi lämnar alltså BTC nu och pratar om andra kryptovalutor? Isåfall blir du nog glad när du hör att i princip alla antingen kör Proof of Stake (nära på noll energiförbrukning) eller är tokens på L1 som kör Proof of Stake. Finns några enstaka undantag, men detta är regeln.

De (chainalysis) säger att de har siffran för pengatvätt vad jag kan se, och siffrorna (miljardstölderna) från kryptobörserna räknas med i de där 0,34% vad jag kan se

Skrivet av Phod:

Om du tänker på vad som avses med en "transaktion" när det gäller t.ex. kedjan butik-kortinlösare-bank så borde det vara uppenbart hur man ska räkna kryptotransaktioner.

Okej, då håller vi med varandra om att de siffrorna som har presenterats av andra (bland annat riksbanken) är fel då?
Eftersom de ju inte innefattar L2 transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Okej, då håller vi med varandra om att de siffrorna som har presenterats av andra (bland annat riksbanken) är fel då?
Eftersom de ju inte innefattar L2 transaktioner.

Jag tror jag förstår skillnaden mellan L1 och L2.

Men ponera att när du går till en automat och tar ut pengar, eller swishar, eller drar ditt kort.

Vore det då praktiskt genomförbart att din "transaktion" buntas ihop med 1 miljon andra transaktioner och lägger sig och väntar på att faktiskt genomföras?
Jag funderar på hur det faktiskt ska lösas.

För om det är fördröjning på det man betalar, hur ska vi då undvika att nån lurar systemet genom att betala 2 saker på snabb följd, utan att ha täckning för pengarna?

Eller loggas transaktionen som i en DB, som något som "ska genomföras" men inte har committats än? Är denna log då åtkomlig för samtliga delar i systemet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tror jag förstår skillnaden mellan L1 och L2.

Men ponera att när du går till en automat och tar ut pengar, eller swishar, eller drar ditt kort.

Vore det då praktiskt genomförbart att din "transaktion" buntas ihop med 1 miljon andra transaktioner och lägger sig och väntar på att faktiskt genomföras?
Jag funderar på hur det faktiskt ska lösas.

För om det är fördröjning på det man betalar, hur ska vi då undvika att nån lurar systemet genom att betala 2 saker på snabb följd, utan att ha täckning för pengarna?

Eller loggas transaktionen som i en DB, som något som "ska genomföras" men inte har committats än? Är denna log då åtkomlig för samtliga delar i systemet?

Utan att veta om det så beskriver du det traditionella banksystemet. T.ex. Visa och Mastercard har rätt många dagar innan transaktionerna är slutgiltiga. Och problem med att det går att "lura systemet" är relativt utbrett.

Pratar vi endast säkerhet och ett fullt autonomt system utan manuella kontroller så är Bitcoin L1 och L2(t.ex liquid och lightning network) mycket säkrare.

Det finns flera L2 för Bitcoin så går inte att säga generiskt, men Lightning som är mest utbrett har mekanismer för att skydda mot double spend. Är du nyfiken så finns en ok sammanfattning här: https://coincentral.com/lightning-network-beginners-guide/

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tror jag förstår skillnaden mellan L1 och L2.

Men ponera att när du går till en automat och tar ut pengar, eller swishar, eller drar ditt kort.

Vore det då praktiskt genomförbart att din "transaktion" buntas ihop med 1 miljon andra transaktioner och lägger sig och väntar på att faktiskt genomföras?
Jag funderar på hur det faktiskt ska lösas.

För om det är fördröjning på det man betalar, hur ska vi då undvika att nån lurar systemet genom att betala 2 saker på snabb följd, utan att ha täckning för pengarna?

Eller loggas transaktionen som i en DB, som något som "ska genomföras" men inte har committats än? Är denna log då åtkomlig för samtliga delar i systemet?

Som @Teval är inne på så går det inte att säga något generiskt om L1 och L2. Jag har kört en Lightning Node nu i några år och har därför lite kunskap i om hur Lightning Network fungerar. Hur de andra L2:s som finns (eller utvecklas just i denna stund) på Bitcoin opererar har jag ingen aning om. Det jag kan säga är att Lightning och L2:s på Ethereum (där det som bekant finns typ 10-15 etablerade och minst 10-25 ytterligare hyfsat okända) opererar väldigt olika. L2:s på Ethereum behöver ständigt publicera sin data på L1, vilket ju kräver blockyta på L1. Därför går dessa endast att skala begränsat mycket (nu kommer ju den efterlängtade Dencun-uppgraderingen till Ethereum om några dagar som ju kommer göra att L2:s får en rejält skjuts). Lightning-implementationen på Bitcoin möjliggör däremot om jag har förstått det rätt i teorin oändlig skalning, då man aldrig behöver stänga en kanal, utan kan ha den öppen för evigt och göra hur många transaktioner som helst inom den. För övrigt skulle jag inte säga att en L2 (Lightning) transaktion "ligger och väntar på att faktiskt genomföras". Utan en L2 transaktion genomförs direkt (storleksordningen millisekunder till sekunder), däremot skrivs inte slutsatsen av den in i L1 förrän kanalen stängs.

Utöver att skala Bitcoin genom L2s så gör ju alla börser såklart sina betalningar i batches. Senast jag tog ut pengar (bitcoins) från Coinbase så gjordes transaktionen med 54 st outputs. Dvs trots att det var en transaktion gjordes 54 betalningar av Coinbase. Den som vill säga att Bitcoin använder mycket energi per transaktion räknar det såklart som en transaktion. Den som vill hävda att Bitcoin inte alls använder så mycket energi räknar det som att 54 betalningar gjordes. Återigen är begreppet "transaktion" inte så solklart som folk först tror

Vi har gått lite off topic från att Bitcoin har nått ATH i SEK, men eftersom du verkar intresserad på riktigt så fortsätter jag jättegärna i PM (eller såklart i den här tråden om moderatorerna tillåter att man går så off topic)
Vi har ju pratat tidigare i PM, om just kryptovalutor som du kanske kommer ihåg

Förtydligande :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Japp, precis som med kokain och heroin.
Vill man göda den svarta marknaden och kriminella samt bidra till växthuseffekten finns det få saker som är bättre än att handla bitcoin. 😁

1. Falskt, traditionella valutor är mycket mycket mycket mer populärt att använda bland kriminella eftersom de är svårare att spåra, ja du läste rätt, det är bara idioter som använder bitcoin i kriminell verksamhet istället för kontanter.
2. Det är energiproduktion som bidrar till den, om det görs på fel sätt, en miner släpper inte ut någonting alls. Och om den använder miljövänlig el så bidrar den inte mer till klimatförändring än en tesla.

Trist att folk sväljer MSM-propagandan med hull och hår

Ah, Riksbanken som har i uppdrag att upprätthålla svenska kronans värde, konstigt att dom inte propagerar FÖR Bitcoin... De har enbart kollat på transaktioner på blockkedjan, inte de som går på lager 2 (Lightning), och vet du varför? För att det inte går. Sen att du inte är insatt är en annan sak, men är du inte insatt så borde du inte heller argumentera.

Skrivet av FX9:

Jag tror jag förstår skillnaden mellan L1 och L2.

Men ponera att när du går till en automat och tar ut pengar, eller swishar, eller drar ditt kort.

Vore det då praktiskt genomförbart att din "transaktion" buntas ihop med 1 miljon andra transaktioner och lägger sig och väntar på att faktiskt genomföras?
Jag funderar på hur det faktiskt ska lösas.

För om det är fördröjning på det man betalar, hur ska vi då undvika att nån lurar systemet genom att betala 2 saker på snabb följd, utan att ha täckning för pengarna?

Eller loggas transaktionen som i en DB, som något som "ska genomföras" men inte har committats än? Är denna log då åtkomlig för samtliga delar i systemet?

Transaktionen på Lightning är genomförd direkt när den är signerad, det finns flera strategier för att att se till att så är fallet utan att kanalen stängs, så fort du har fått "kvittot" kan du betrakta den som klar.

Doublespend-problemet är löst för länge sen, Bitcoin löste det när det skapades 2008... Det är exakt det Bitcoin löser.

Nej det finns ingen "logg", båda parterna har ett gemensamt state och de har alltid samma state.

Om du vill veta hur Lightning funkar så kan du läsa whitepaper.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Salcin74:

Japp, precis som med kokain och heroin.
Vill man göda den svarta marknaden och kriminella samt bidra till växthuseffekten finns det få saker som är bättre än att handla bitcoin. 😁

Japp, för att inte tala om maffiastater och tätt förbundna kriminella, som dagens "usual suspects" (Ryssland, Kina, Iran, Nordkorea). 🦝

När världen var mer fredlig pga. att iaf. merparten av dylika länder var till synes mer normalt funtade (åtm. uns av demokrati & goda villkor, handel på rättvisa villkor, m.m.), så tänkte även jag naivt "kul grej", "schysst potential" etc.

Nu skulle jag hellre se en total bannlysning bland demokratiska länder, med förbehållet att folk får en chans att konvertera tillbaka till "fiat-pengar" innan en fullständig bankrusning som gärna får ruinera de parasitiska aktörerna.

Jag misstänker å det grövsta att främst Ryssland och Kina i nuläget hoardar kryptovalutor på samma sätt och av samma skäl som de gör med råvaror och ädelmetaller (kringgående av sanktioner som de rättmätigt har).

Edit: så, kursrusning av nyss nämnda skäl "kanske"... 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1. Falskt, traditionella valutor är mycket mycket mycket mer populärt att använda bland kriminella eftersom de är svårare att spåra, ja du läste rätt, det är bara idioter som använder bitcoin i kriminell verksamhet istället för kontanter.
2. Det är energiproduktion som bidrar till den, om det görs på fel sätt, en miner släpper inte ut någonting alls. Och om den använder miljövänlig el så bidrar den inte mer till klimatförändring än en tesla.

Trist att folk sväljer MSM-propagandan med hull och hår

Ah, Riksbanken som har i uppdrag att upprätthålla svenska kronans värde, konstigt att dom inte propagerar FÖR Bitcoin... De har enbart kollat på transaktioner på blockkedjan, inte de som går på lager 2 (Lightning), och vet du varför? För att det inte går. Sen att du inte är insatt är en annan sak, men är du inte insatt så borde du inte heller argumentera.

Transaktionen på Lightning är genomförd direkt när den är signerad, det finns flera strategier för att att se till att så är fallet utan att kanalen stängs, så fort du har fått "kvittot" kan du betrakta den som klar.

Doublespend-problemet är löst för länge sen, Bitcoin löste det när det skapades 2008... Det är exakt det Bitcoin löser.

Nej det finns ingen "logg", båda parterna har ett gemensamt state och de har alltid samma state.

Om du vill veta hur Lightning funkar så kan du läsa whitepaper.

Men hela det här med att bunta ihop massor av "transaktioner" måste väl ändå betyda att alla dessa transaktioner inte kan ha inträffat på exakt samma nanosekund, d.v.s. att det finns tidsskillnad mellan dem. Jag trode det var det L1/L2 var. Men men, orkar inte dra i detta utan försöker bara lära mig lite ytligt egentligen

Jag är inte så intresserad av att jag kommer läsa whitepaper, så det i säg är ett utmärkt argument som får de flesta att vika hädan
Och om man fortsätter argumentera så kan man bara strunta i personen för den har inte läst på

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är energiproduktion som bidrar till den, om det görs på fel sätt, en miner släpper inte ut någonting alls. Och om den använder miljövänlig el så bidrar den inte mer till klimatförändring än en tesla.

Resonerar du likadant kring all typ av el-konsumtion? Du som konsument har inget ansvar överhuvudtaget om hur mycket skit du konsumerar? Det är inte ditt fel om Bitcoin minas på rysk gas eller kolkraft? Det där håller inte överhuvudtaget.

Skillnaden mot en elbil är man försöker aktivt förbruka så lite som möjligt för att uppnå målet, idag försöker man helt enkelt sadla om till mindre skadliga sett att uppnå målet. Bitcoin gör det motsatta, både om man jämför med traditionella valutor och även med andra kryptos som Ethereum om jag inte är helt borta, där man faktiskt försöker lösa det här problemet.