Problem med att nå Sweclockers med Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Problem med att nå Sweclockers med Mullvad VPN

Jag har problem med att surfa på Sweclockers med Mullvad VPN med servrar i Stockholm. Jag kommer in på hemsidan men kommer inte vidare när jag klickar på artiklar och kommer inte heller åt forumdelen. Det funkar med servrar från Göteborg. Problemet blir då att jag inte kommer in på Swedbank appen med servrar från Göteborg. Är det bara jag som upplever detta? Varför funkar inte Sweclockers med Mullvad VPN och servrar från Stockholm?

Permalänk
Medlem

Att dela ip med idioter har sina nackdeler 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Problemet blir då att jag inte kommer in på Swedbank appen med servrar från Göteborg. Är det bara jag som upplever detta?

Jag hade samma problem och kontaktade Mullvad VPN under sena 2023. Här är deras svar:

Skrivet av Mullvad VPN:

Swedbank blockerar de flera av våra VPN servrar i Sverige. Prova anslut till Norge eller Danmark.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Man får räkna med att vara blockerad från diverse olika tjänster om man envisas med att köra all trafik via en VPN-tjänst.

Det finns sällan en anledning att göra det dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man får räkna med att vara blockerad från diverse olika tjänster om man envisas med att köra all trafik via en VPN-tjänst.

Det finns sällan en anledning att göra det dock.

Om man vill kryptera sin anslutning och göra det svårare för internetleverantör att se till exempel vad för webbsidor man har besökt, så ska man köra ett VPN Jag är en av de som inte gillar att min internetleverantör ska kunna se vad jag gör ute på internet, även om jag har Bahnhof. Mitt liv, min data, mina krav!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om man vill kryptera sin anslutning och göra det svårare för internetleverantör att se till exempel vad för webbsidor man har besökt, så ska man köra ett VPN Jag är en av de som inte gillar att min internetleverantör ska kunna se vad jag gör ute på internet, även om jag har Bahnhof. Mitt liv, min data, mina krav!

Visst, vill man lägga på ett ytterligare lager på den sannolikt redan krypterade trafiken så kan man göra det med en VPN-tjänst. DoH eller DoT + krypterad SNI när det väl används brett kommer dock dölja det mesta ändå.

Det enda du egentligen gör är att låta de som tillhandahåller VPN-tjänsten se vad du gör. Oavsett så får man vara beredd på att saker slutar funka då och då eftersom vissa av tjänstens IP-ranges kommer vara blockerade ibland på grund av abuse.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det enda du egentligen gör är att låta de som tillhandahåller VPN-tjänsten se vad du gör.

Nope. Inte med Mullvad VPN. Källa 1 och källa 2 (uppföljning av den andra källan). Och om du vill ha en lokal källa av den andra källan, varsågod: https://www.sweclockers.com/nyhet/36214-husrannsakan-mot-mull...

Mullvad VPN kör stenhårt på noll lagring och full integritet, vilket har bevisats. De stödjer även self-hosting, vilket de bevisade i deras i dag nästsenaste blogginlägg. Källkoden för deras klienter, DNS-blocklists och webbläsare är helt öppna (källa) och de stödjer anonym betalning.

Skrivet av blunden:

Oavsett så får man vara beredd på att saker slutar funka då och då eftersom vissa av tjänstens IP-ranges kommer vara blockerade ibland på grund av abuse.

Såklart, men då är det ju bara att byta VPN-server Jag använde de norska servrarna när Swedbank hade blockerat de svenska.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Att dela ip med idioter har sina nackdeler 😉

Ja, precis. Man får räkna med att många som använder VPN gör det för att kunna svina fritt, och att det därmed finns en viss överrepresentation av problematiska individer på sådana IP-nummer. Förlängningen är förstås att VPN-tjänster blockeras av många tjänsteleverantörer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nope. Inte med Mullvad VPN. Källa 1 och källa 2 (uppföljning av den andra källan). Och om du vill ha en lokal källa av den andra källan, varsågod: https://www.sweclockers.com/nyhet/36214-husrannsakan-mot-mull...

Mullvad VPN kör stenhårt på noll lagring och full integritet, vilket har bevisats. De stödjer även self-hosting, vilket de bevisade i deras i dag nästsenaste blogginlägg. Källkoden för deras klienter, DNS-blocklists och webbläsare är helt öppna (källa) och de stödjer anonym betalning.

Såklart, men då är det ju bara att byta VPN-server Jag använde de norska servrarna när Swedbank hade blockerat de svenska.

Jag vet en hel del om Mullvad redan då jag träffat folk som driftar tjänsten. Jag pratade dock generellt.

Mullvad är ju i alla fall ganska så ärliga i sin reklam. De andra stora VPN-tjänsterna är däremot rejält missvisande, till den grad att det nästan borde klassas som falsk marknadsföring. Därför är jag lite allergisk mot dem generellt då de drar nytta av folks okunskap.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag vet en hel del om Mullvad redan då jag träffat folk som driftar tjänsten. Jag pratade dock generellt.

Mullvad är ju i alla fall ganska så ärliga i sin reklam. De andra stora VPN-tjänsterna är däremot rejält missvisande, till den grad att det nästan borde klassas som falsk marknadsföring. Därför är jag lite allergisk mot dem generellt då de drar nytta av folks okunskap.

Aha. Det är ju bra

Jodå. Jag håller med dig om att andra företag än Mullvad VPN är oärliga av sig. Är rätt anti mot sånt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.