Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Var hittar jag detta? Behöver nog uppdatera företagsledningen ang förmånsskatt

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/431798.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl det sämsta av två världar. Dyr. Tung. Dåligt utnyttjade utymmen. Tråkig, bullrig förbränningsmotor, litet batteri med klen elmotor. Hög servicekostnad och en massa rörliga delar som går sönder.

Håller med, mild hybrider eller elbil med range-extender är mycket smartare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Något som är förvånande är hur många fossilbilsägare som minsann har grannar och jobbarkompisar som är så extremt missnöjda med sina elbilar men man hör sällan dessa ägare själva. Det är väldigt ofta det istället handlar om personer som inte kört elbil själva som kommenterar. Rätt tröttsamt det också.

Skrivet av MacAllan:

Nähä, men det kan jag och ofta hänvisar dom till hörsägen utan att själv ha kunskap eller provat.
Lika tröttsamt som när Elbilsägare blir idiotförklarade.
Som sagt så passar det inte alla och merparten av de som är missnöjda är dom som inte tagit reda på vad det innebär innan elbilen införskaffas.
Haha, långt ifrån, hade varit roligt att veta vad du grundar det påståendet på?
För mig ser det ut som ett typiskt påstående från någon som varken vet vad det innebär eller har kört en elbil.
Om man tittar på hur långt en personbil körs i genomsnitt så skulle dom allra flesta klara sig utmärkt med elbil, sen kan där finnas lite andra saker än körsträcka som inverkar och då gör att en del faller bort.
Den kan jag tyvärr inte svara på.

Det larvigaste i dessa diskussioner är att det ekar så in i hoppsan, motkommentarerna bygger alltid på samma påståenden.

För egen del har jag kört laddhybrid under 6 år samt haft elbil som lånebil vid några tillfällen. Antingen när jag haft bil på service eller åkt ut på kundbesök.

Och det passar inte mitt mig eller mina hobby.
Jag har varken lust eller tid att behöva stanna 2-3 gånger om jag ska åka upp till exempelvis Jämtland för att fiska. Och väl där finns extremt få möjligheter att ladda.

Att räckvidden sjunker så extremt på vintern är också ett stort aber.

Vad gäller antalet elbilar så får jag be om ursäkt för att jag skrev promille.
Antal påställda bilar 202402: 4 963 258
Antal avställda bilar 202402: 1 394 090
Antal registrerade elbilar 202402: 337 685

Antal nyregistrerade elbilar 202303-202403: 121 342
Antal, privat: 17 245
Antal, företag: 25 772
Antal, leasing: 78 325

Det framgår dock inte hur många som är privat- respektive företagsleasade.

Antal elbilar som gjordes ägarbyte på 202303-202403: 131 389

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det larvigaste i dessa diskussioner är att det ekar så in i hoppsan, motkommentarerna bygger alltid på samma påståenden.

Kanske beror på att majoriteten av argumenten mot elbil alltid är det samma, dvs hörsägen och okunskap i stor omfattning, så om det är något som är larvigt är det väl det?

Citat:

För egen del har jag kört laddhybrid under 6 år samt haft elbil som lånebil vid några tillfällen. Antingen när jag haft bil på service eller åkt ut på kundbesök.

Och det passar inte mitt mig eller mina hobby.
Jag har varken lust eller tid att behöva stanna 2-3 gånger om jag ska åka upp till exempelvis Jämtland för att fiska. Och väl där finns extremt få möjligheter att ladda.

Jag har själv också haft laddhybrid innan elbilen och det går inte att jämföra, lånebil vid några tillfällen har åtminstone gjort att du provat och då har jag inte problem med att respektera din åsikt om att det inte passar dig.
Dock får man ingen riktigt bild av det förrän man kört över en liten tid och testat sin normala körning.

Citat:

Att räckvidden sjunker så extremt på vintern är också ett stort aber.

Där har du en poäng, jag håller med att det kan vara ett problem för dom som kör mycket varje dag, men många klarar en dag trotts allt och bilen är ju "fulltankad" varje morgon
Har du inte möjlighet att ladda hemma ökar ju visserligen problemet.

Citat:

Vad gäller antalet elbilar så får jag be om ursäkt för att jag skrev promille.
Antal påställda bilar 202402: 4 963 258
Antal avställda bilar 202402: 1 394 090
Antal registrerade elbilar 202402: 337 685

Antal nyregistrerade elbilar 202303-202403: 121 342
Antal, privat: 17 245
Antal, företag: 25 772
Antal, leasing: 78 325

Det framgår dock inte hur många som är privat- respektive företagsleasade.

Antal elbilar som gjordes ägarbyte på 202303-202403: 131 389

Nu var det ju inte antalet påställda du nämnde i promille utan antalet det "passar" och det är ju faktiskt två olika saker.
Finns många som inte har elbil idag men där en elbil hade passat baserat på deras körning, sen anledningen till att dom inte har det kan bero på priset eller okunskap/myter om hur det är att ha elbil, eller något annat.
Sen att elbil inte passar alla är vi överens om, men många som tror att det inte funkar hade blivit förvånade om dom bara provat.

(Texten nedan är inte riktad till dig Otori utan generell i ämnet)
Jag har inga problem med att någon inte vill ha elbil, det är upp till var och en, men kom inte med en massa struntprat, myter eller felaktigheter som argument utan säg istället då att du inte gillar elbil.
Det är just att många "fossilkramare" använder okunskap, myter och felaktigheter som argument som gör att jag liknar dom vid en sekt minst lika mycket som en del elbilsägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det larvigaste i dessa diskussioner är att det ekar så in i hoppsan, motkommentarerna bygger alltid på samma påståenden.

För egen del har jag kört laddhybrid under 6 år samt haft elbil som lånebil vid några tillfällen. Antingen när jag haft bil på service eller åkt ut på kundbesök.

Och det passar inte mitt mig eller mina hobby.
Jag har varken lust eller tid att behöva stanna 2-3 gånger om jag ska åka upp till exempelvis Jämtland för att fiska. Och väl där finns extremt få möjligheter att ladda.

Att räckvidden sjunker så extremt på vintern är också ett stort aber.

Bara för att föra diskussion runt det du skrev.
- Hur ofta åker du till Jämtland för att fiska? Om det är några gånger per år, är det inte en mindre uppoffring/planering till vardags för att helt säga att det inte funkar för dig?
Själva resan förstår jag dilemmat och frustrationen.. har en kollega som fiskar mycket med båt och brukar åka 30-40 mil till bra havsfiske. Han får idag stanna två gånger för att ladda (andra gången för att ha tillräckligt tillbaka från havet till laddstolpe) Förstår den frustrationen om man jämför med hans tidigare dieselbil då han kom tur/retur utan att behöva tanka i princip.

Åker själv som jag skrev i inlägg tidigare ofta 28 mil/dag plus de vanliga vardagsbestyren som affär/shopping etc och klarar mig helt utan publik stolpe mer än en gång i månaden ca. Skulle säga att det är långt över snittet på Svensson i bilåkande.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Bara för att föra diskussion runt det du skrev.
- Hur ofta åker du till Jämtland för att fiska? Om det är några gånger per år, är det inte en mindre uppoffring/planering till vardags för att helt säga att det inte funkar för dig?
Själva resan förstår jag dilemmat och frustrationen.. har en kollega som fiskar mycket med båt och brukar åka 30-40 mil till bra havsfiske. Han får idag stanna två gånger för att ladda (andra gången för att ha tillräckligt tillbaka från havet till laddstolpe) Förstår den frustrationen om man jämför med hans tidigare dieselbil då han kom tur/retur utan att behöva tanka i princip.

Åker själv som jag skrev i inlägg tidigare ofta 28 mil/dag plus de vanliga vardagsbestyren som affär/shopping etc och klarar mig helt utan publik stolpe mer än en gång i månaden ca. Skulle säga att det är långt över snittet på Svensson i bilåkande.

Så det går inte att acceptera mitt svar, utan du känner ett stort behov av att försöka pusha vidare att elbil ändå borde passa för mig?

Jag tog ETT exempel, måste jag beskriva hela mitt liv för att du ska acceptera min åsikt?

Men okej.
* Vi hälsar på släktingar i både södra delarna och mitten av Sverige (varken Sthlm eller Gävle tillhör mitten) ett par gånger om året.
* Vi tycker om att bilsemestra.
* Jag åker iväg och fiskar ett par gånger om året, inte Jämtland vid alla tillfällen självfallet, men det innebär 25 - 65 mil enkel resa (beroende på var vi ska fiska).
* Jag håller utbildning i olika delar av landet 3-5 gånger per år.

Ta bara att behöva stanna och ”fyllnadstanka” för att ta sig ToR till Örebro…
En resa på ca 35 mil som inte går att genomföra om man inte ligger 20-30 km/h under gällande hastighetsbegränsning när det är 15-20 grader ute.
Vintertid? 🤣

Nej, jag har varken tid, lust eller ork att uppoffra 2-3h per längre resa för att stå och ladda bilen.

Jag/vi vill komma fram i lämplig tid utan att behöva avbryta sömnen och åka hemifrån klockan 4 på morgonen, pga att tvingas ladda 2 ggr a’ 45min (eller 3-4x ’a 20min).
Om det nu finns en fungerande laddare och/utan kö…
Pratar vi när dessa resor sker under -5 så orkar jag inte ens gissa hur många laddstopp det skulle kräva.

Har jag gjort någon av dessa resor med elbil?
Ja, men inte samtliga.

Kan du acceptera det svaret?
Eller känner du ytterligare behov av att pusha vidare för att alla minsann kan uppoffra sig iom det fungerar så bra för dig…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så det går inte att acceptera mitt svar, utan du känner ett stort behov av att försöka pusha vidare att elbil ändå borde passa för mig?

Jag tog ETT exempel, måste jag beskriva hela mitt liv för att du ska acceptera min åsikt?

Men okej.
* Vi hälsar på släktingar i både södra delarna och mitten av Sverige (varken Sthlm eller Gävle tillhör mitten) ett par gånger om året.
* Vi tycker om att bilsemestra.
* Jag åker iväg och fiskar ett par gånger om året, inte Jämtland vid alla tillfällen självfallet, men det innebär 25 - 65 mil enkel resa (beroende på var vi ska fiska).
* Jag håller utbildning i olika delar av landet 3-5 gånger per år.

Ta bara att behöva stanna och ”fyllnadstanka” för att ta sig ToR till Örebro…
En resa på ca 35 mil som inte går att genomföra om man inte ligger 20-30 km/h under gällande hastighetsbegränsning när det är 15-20 grader ute.
Vintertid? 🤣

Nej, jag har varken tid, lust eller ork att uppoffra 2-3h per längre resa för att stå och ladda bilen.

Jag/vi vill komma fram i lämplig tid utan att behöva avbryta sömnen och åka hemifrån klockan 4 på morgonen, pga att tvingas ladda 2 ggr a’ 45min (eller 3-4x ’a 20min).
Om det nu finns en fungerande laddare och/utan kö…
Pratar vi när dessa resor sker under -5 så orkar jag inte ens gissa hur många laddstopp det skulle kräva.

Har jag gjort någon av dessa resor med elbil?
Ja, men inte samtliga.

Kan du acceptera det svaret?
Eller känner du ytterligare behov av att pusha vidare för att alla minsann kan uppoffra sig iom det fungerar så bra för dig…?

Som jag skrev, ställde jag frågan mer som ett diskussionsunderlag snarare än ett påhopp och en övertalan. Det är lätt att folk absolut inte kan ha en viss bil pga att de måste ladda en gång när de åker till fjällen, en gång om året. Därav frågan, hur ofta du måste ha den för de längre resorna till Jämtland.

Som du beskriver så förstår jag din frustration. Särskilt när laddningen fortfarande har att önska. Antingen funkar inte stolparna, inte existerar där man önskar/behöver eller att tex de beskrivna ”upp till 350kw” i verkligheten är 80kwh när det står fullt med bilar på laddatationen.

Så i ditt fall hade jag inte heller orkat med elbil i dessa lägen!

Så… åter igen! Var inte menat som något påhopp på något sätt, sorry om du blev stött!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Som jag skrev, ställde jag frågan mer som ett diskussionsunderlag snarare än ett påhopp och en övertalan. Det är lätt att folk absolut inte kan ha en viss bil pga att de måste ladda en gång när de åker till fjällen, en gång om året. Därav frågan, hur ofta du måste ha den för de längre resorna till Jämtland.

Som du beskriver så förstår jag din frustration. Särskilt när laddningen fortfarande har att önska. Antingen funkar inte stolparna, inte existerar där man önskar/behöver eller att tex de beskrivna ”upp till 350kw” i verkligheten är 80kwh när det står fullt med bilar på laddatationen.

Så i ditt fall hade jag inte heller orkat med elbil i dessa lägen!

Så… åter igen! Var inte menat som något påhopp på något sätt, sorry om du blev stött!

Får be om ursäkt för tonen, för det kändes som det eviga raljerandet att elbil minsann passar alla om man anpassar sitt normala körbeteende.

Men nej, jag blev inte stött. Bara onödigt irriterad 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Får be om ursäkt för tonen, för det kändes som det eviga raljerandet att elbil minsann passar alla om man anpassar sitt normala körbeteende.

Men nej, jag blev inte stött. Bara onödigt irriterad 😊

Ingen fara. Jag förstår!
Och jag är ingen sektförespråkare mer än jag blivit övertygad om ägandet i min vardag. Och vet att jag som kör ca 5000 mil/år kör mer än säkert 90% av Sveriges befolkning (siffra helt tagen ur röven av sannolikhet) med sin personbil borde ha det extremt jobbigt om det var så dåligt som många med okunskap verkar hävda.

Det största problemet generellt är så fort jag måste ladda offentligt. Nu är det på god väg, men vi är långt ifrån att det är bra. Förstår att du gett det chanser men avskytt tillfällen med långsam laddning och kanske till och med letande av stolpar. Jag har 800v laddning på min bil, men har nog kommit upp i full styrka 1/20 laddtillfällen.

Just nu är man lite som Intel Arc ägarna, en hjälte i en beta-fas. Vet inte om jag hade velat vara det om bilen inte var en förmånsbil utan bekostas ur egen ficka

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ta bara att behöva stanna och ”fyllnadstanka” för att ta sig ToR till Örebro…
En resa på ca 35 mil som inte går att genomföra om man inte ligger 20-30 km/h under gällande hastighetsbegränsning när det är 15-20 grader ute.
Vintertid? 🤣

Nej, jag har varken tid, lust eller ork att uppoffra 2-3h per längre resa för att stå och ladda bilen.

Jag/vi vill komma fram i lämplig tid utan att behöva avbryta sömnen och åka hemifrån klockan 4 på morgonen, pga att tvingas ladda 2 ggr a’ 45min (eller 3-4x ’a 20min).

Argumenten du ger är ju dock inte något som är applicerbart på alla elbilar, för vissa elbilar är det 2-3h laddtid först om du ska köra 150-200 mil samma dag och 35 mil kräver ingen laddning alls även i motorvägsfart vintertid. För många med elbil så är snarare verkligheten att Stockholm - Jämtland innebär ett till två stopp på totalt kring 30 minuter även på vintern, vilket såklart kan göra att elbil inte fungerar för dig.

Elbilar är såklart inte för alla och du kanske är en av dem, men att förkasta alla elbilar med hyperboler ger ingen vettig diskussion. Det är det som brukar vara tröttsamt när man kört elbilar i 6-7 år, folk som överdriver kraftigt hur dåligt det är att göra långresor med elbil med argument som bara stämmer för vissa elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Argumenten du ger är ju dock inte något som är applicerbart på alla elbilar, för vissa elbilar är det 2-3h laddtid först om du ska köra 150-200 mil samma dag och 35 mil kräver ingen laddning alls även i motorvägsfart vintertid. För många med elbil så är snarare verkligheten att Stockholm - Jämtland innebär ett till två stopp på totalt kring 30 minuter även på vintern, vilket såklart kan göra att elbil inte fungerar för dig.

Elbilar är såklart inte för alla och du kanske är en av dem, men att förkasta alla elbilar med hyperboler ger ingen vettig diskussion. Det är det som brukar vara tröttsamt när man kört elbilar i 6-7 år, folk som överdriver kraftigt hur dåligt det är att göra långresor med elbil med argument som bara stämmer för vissa elbilar.

Vilka elbilar klarar att hålla 120km/h på motorväg 35mil i minus 10grader?
Hade nöjet att åka med en xc40 med long range(54mil räckvidd eller något sådant). Skulle köra Malmö-göteborg först någon mil i malmö för att sedan köra motorväg, höll ca 130km/h i minus 8 grader. Behövde stanna och ladda i varberg för att klara av att komma till göteborg+att vi skulle lämna av 2pers så lite mer körning(max 1 mil). Anser att detta är rena skämtet och en resa ner i Europa med elbil hade ju inte varit görbart om man nu inte vill åka i ca 80 genom autobahn och även på det stanna flertalet gånger, hade tagit extremt lång tid, med en förbränningsmotor brassar du igenom hela tyskland på en tank i stort sett och kan hålla bra hastighet på det.
Elbil i stadstrafik i all ära men så fort du ska åka längre är det en pina, jag förstår att många försöker hålla minen och påstå att det inte är jobbigt, men vet man så vet man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så det går inte att acceptera mitt svar, utan du känner ett stort behov av att försöka pusha vidare att elbil ändå borde passa för mig?

Jag tog ETT exempel, måste jag beskriva hela mitt liv för att du ska acceptera min åsikt?

Men okej.
* Vi hälsar på släktingar i både södra delarna och mitten av Sverige (varken Sthlm eller Gävle tillhör mitten) ett par gånger om året.
* Vi tycker om att bilsemestra.
* Jag åker iväg och fiskar ett par gånger om året, inte Jämtland vid alla tillfällen självfallet, men det innebär 25 - 65 mil enkel resa (beroende på var vi ska fiska).
* Jag håller utbildning i olika delar av landet 3-5 gånger per år.

Ta bara att behöva stanna och ”fyllnadstanka” för att ta sig ToR till Örebro…
En resa på ca 35 mil som inte går att genomföra om man inte ligger 20-30 km/h under gällande hastighetsbegränsning när det är 15-20 grader ute.
Vintertid? 🤣

Nej, jag har varken tid, lust eller ork att uppoffra 2-3h per längre resa för att stå och ladda bilen.

Jag/vi vill komma fram i lämplig tid utan att behöva avbryta sömnen och åka hemifrån klockan 4 på morgonen, pga att tvingas ladda 2 ggr a’ 45min (eller 3-4x ’a 20min).
Om det nu finns en fungerande laddare och/utan kö…
Pratar vi när dessa resor sker under -5 så orkar jag inte ens gissa hur många laddstopp det skulle kräva.

Har jag gjort någon av dessa resor med elbil?
Ja, men inte samtliga.

Kan du acceptera det svaret?
Eller känner du ytterligare behov av att pusha vidare för att alla minsann kan uppoffra sig iom det fungerar så bra för dig…?

Med ditt användande förstår jag att du kan tycka det är jobbigt med elbil, använder man bilen på det viset måste man vara beredd på att resorna tar något längre tid totalt och att det blir något stopp mer.

Men frågan är vilken elbil du syftar på i dina exempel?
För en resa på ca 35 mil i 15-20 grader finns det modeller som klarar på en laddning även om du kör i gällande hastighet, dock behövs det att du kan ladda när du kommer fram, vintertid blir det annorlunda.

Sen att en resa skulle ta 2-3 timmar längre vid dina exempel tror jag är en överdrift, men visst kommer det ta något längre tid med en elbil.

Vad många glömmer är att man normalt gör stopp även om man kör en ICE bil vid längre resor, har man då elbil laddar man samtidigt även om det kanske bara är 10 minuter, detta gör att stoppet kanske tar ett par minuter längre men inte mer.
Det kan även innebära att man kanske inte kan stanna på samma ställe som normalt, men det är ju bara en fråga om planering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Argumenten du ger är ju dock inte något som är applicerbart på alla elbilar, för vissa elbilar är det 2-3h laddtid först om du ska köra 150-200 mil samma dag och 35 mil kräver ingen laddning alls även i motorvägsfart vintertid. För många med elbil så är snarare verkligheten att Stockholm - Jämtland innebär ett till två stopp på totalt kring 30 minuter även på vintern, vilket såklart kan göra att elbil inte fungerar för dig.

Elbilar är såklart inte för alla och du kanske är en av dem, men att förkasta alla elbilar med hyperboler ger ingen vettig diskussion. Det är det som brukar vara tröttsamt när man kört elbilar i 6-7 år, folk som överdriver kraftigt hur dåligt det är att göra långresor med elbil med argument som bara stämmer för vissa elbilar.

Nu överdriver du å det grövsta.
- Vilka elbilar klarar 150-200mil körning på en dag med endast 2-3h laddning?
* Malmö - Luleå (150 mil) tar normalt 18h
* Malmö - Treriksröset (203 mil) tar normalt 23h

- Vilka elbilar klarar köra 17 mil motorvägsfart 110-120km/h i -10C och sedan 17 mil tillbaka, utan att stödladda?
- Vilka elbilar klarar samma resa i normal vår-/hösttemperatur (inte en Id4 GTX iaf).

- Vilka elbilar klarar 65 mil enkel resa med enbart ett 30min laddstopp?
- Vilka elbilar klarar samma resa med endast 2 laddstopp om 15min vardera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Med ditt användande förstår jag att du kan tycka det är jobbigt med elbil, använder man bilen på det viset måste man vara beredd på att resorna tar något längre tid totalt och att det blir något stopp mer.

Men frågan är vilken elbil du syftar på i dina exempel?
För en resa på ca 35 mil i 15-20 grader finns det modeller som klarar på en laddning även om du kör i gällande hastighet, dock behövs det att du kan ladda när du kommer fram, vintertid blir det annorlunda.

Sen att en resa skulle ta 2-3 timmar längre vid dina exempel tror jag är en överdrift, men visst kommer det ta något längre tid med en elbil.

Vad många glömmer är att man normalt gör stopp även om man kör en ICE bil vid längre resor, har man då elbil laddar man samtidigt även om det kanske bara är 10 minuter, detta gör att stoppet kanske tar ett par minuter längre men inte mer.
Det kan även innebära att man kanske inte kan stanna på samma ställe som normalt, men det är ju bara en fråga om planering.

2-3h är en sammanslagning av resa upp och hem, alltså 1,5h extra för att resan upp och 1,5h extra för resan hem.
Stundtals ger det ju även onormalt avvikelse från rutten för att man måste åka runt och leta en laddare.
Nej, det är inte helt ovanligt för folk.

Att kunna ladda 10min vid ett kort stopp kräver ju självfallet att det finns en ledig laddare. Annars blir det ett ytterligare stopp, eller två. Som blir längre.

När vi åker 40 mil enkel resa för fiske gör vi ett hastigt stopp på McD för att äta.
Vi vill komma fram intid och fiska ett oar timmar innan det är dags att käka, men vi vill inte starta klockan 06 bara för att bilen måste laddas halvvägs ner.

Två dagar senare åker vi hem och stannar på samma MvD på vägen hem.
En elbil hade inte klarat tillbaka hit med endast 20min stödladdning vid lunchpausen på ditvägen.

Väl hemma tar det 5min att tanka upp bilen, bränsle för hela resan.

Vid en 65 mils tur gör vi ett kort fikastopp med medhavd kaffe/macka.
Sedan stannar vi på en ICA och handlar när vi har 1h kvar. När det är ca 20min kvar stannar vi 5min och tankar upp bilen, så kan vi fritt åka runt till olika fiskeställen när vi väl är på plats.
Det finns inga möjligheter att ladda på platsen.
Den resan skulle se väldigt annorlunda ut med elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

- Vilka elbilar klarar 150-200mil körning på en dag med endast 2-3h laddning?
* Malmö - Luleå (150 mil) tar normalt 18h
* Malmö - Treriksröset (203 mil) tar normalt 23h

Vilken människa orkar köra så långt själv utan avlösning eller längre pauser på en dag?
Det hör ju inte till vardagsåkningen precis, förväntningarna på förbränningsbilarna är redan höga och sen föra över gamla förväntningar på en teknik som är till för att lösa utsläppsproblematik och inte räckvidd är egentligen ganska... tramsigt.

#ilandsproblem

Ja det är ju bra att kunna åka långt men vi byter inte till elbilar för att de är så bra på att åka långt eller bra för plånboken, utan för att om inte klimatet blir en katastrof för oss så blir klimatdemonstranterna till slut det.

Jag åkte 120 mil i arbetet en gång själv, med lätt lunchpaus. Jag var inte katig när jag kom fram.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

2-3h är en sammanslagning av resa upp och hem, alltså 1,5h extra för att resan upp och 1,5h extra för resan hem.
Stundtals ger det ju även onormalt avvikelse från rutten för att man måste åka runt och leta en laddare.
Nej, det är inte helt ovanligt för folk.

Att kunna ladda 10min vid ett kort stopp kräver ju självfallet att det finns en ledig laddare. Annars blir det ett ytterligare stopp, eller två. Som blir längre.

När vi åker 40 mil enkel resa för fiske gör vi ett hastigt stopp på McD för att äta.
Vi vill komma fram intid och fiska ett oar timmar innan det är dags att käka, men vi vill inte starta klockan 06 bara för att bilen måste laddas halvvägs ner.

Två dagar senare åker vi hem och stannar på samma MvD på vägen hem.
En elbil hade inte klarat tillbaka hit med endast 20min stödladdning vid lunchpausen på ditvägen.

Väl hemma tar det 5min att tanka upp bilen, bränsle för hela resan.

Vid en 65 mils tur gör vi ett kort fikastopp med medhavd kaffe/macka.
Sedan stannar vi på en ICA och handlar när vi har 1h kvar. När det är ca 20min kvar stannar vi 5min och tankar upp bilen, så kan vi fritt åka runt till olika fiskeställen när vi väl är på plats.
Det finns inga möjligheter att ladda på platsen.
Den resan skulle se väldigt annorlunda ut med elbil.

Jag skall inte försöka övertyga dig att en elbil hade funkat, för jag ser problemen och håller med att det blivit omständligare.

Men rent generellt finns det ju bra appar att använda för att planlägga sina resor med alla laddare längs rutten.
Den andra saken är att många vanemänniskor ser stora problem om man inte kan stanna på exakt samma ställe som man brukar, även om det i realiteten finns andra ställen att stanna på som gjort att det inte blivit så stor skillnad.

Vill även bara nämna att infrastrukturen för laddning växer ganska fort och det som inte fungerade för ett år sedan kan mycket väl fungera idag pga nya laddare som tillkommit, så en vacker dag kanske du kan göra dina resor utan större problem även med en elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Vilken människa orkar köra så långt själv utan avlösning eller längre pauser på en dag?
Det hör ju inte till vardagsåkningen precis, förväntningarna på förbränningsbilarna är redan höga och sen föra över gamla förväntningar på en teknik som är till för att lösa utsläppsproblematik och inte räckvidd är egentligen ganska... tramsigt.

#ilandsproblem

Ja det är ju bra att kunna åka långt men vi byter inte till elbilar för att de är så bra på att åka långt eller bra för plånboken, utan för att om inte klimatet blir en katastrof för oss så blir klimatdemonstranterna till slut det.

Jag åkte 120 mil i arbetet en gång själv, med lätt lunchpaus. Jag var inte katig när jag kom fram.

Det var en fråga på ett påstående som @Aktsu kom med, jag tog bara fram exempel på två resor potentiellt skulle kunna se ut.

Men här kommer vi till ett stort issue, du kallar argumenten för tramsiga och ilandsproblem.
Där har vi något som gör att det inte går att föra en vettig diskussion.

Skrivet av MacAllan:

Jag skall inte försöka övertyga dig att en elbil hade funkat, för jag ser problemen och håller med att det blivit omständligare.

Men rent generellt finns det ju bra appar att använda för att planlägga sina resor med alla laddare längs rutten.
Den andra saken är att många vanemänniskor ser stora problem om man inte kan stanna på exakt samma ställe som man brukar, även om det i realiteten finns andra ställen att stanna på som gjort att det inte blivit så stor skillnad.

Vill även bara nämna att infrastrukturen för laddning växer ganska fort och det som inte fungerade för ett år sedan kan mycket väl fungera idag pga nya laddare som tillkommit, så en vacker dag kanske du kan göra dina resor utan större problem även med en elbil

Apparna är klockrena men bygger på att bilen klarar de sträckor som utlovas och att det finns fungerande laddare där man från början, med appens hjälp, väljer att stanna.

Sist jag körde elbil var för en månad sedan.
Flög ut och höll utbildning 5 dagar.
Fick en Citroen e-C4 på flygplatsen, skulle få betala en hutlös avgift om det var under 80% kvar av laddningen.
Sista trippen skulle innebära 5km från hotellet och sedan 24km till flygplatsen.
Då jag höll utbildning fram till 16 och sedan behövde packa ihop en massa material som skulle skickas separat, så skulle jag inte hinna ladda något på vägen.

Jag hade laddar fullt på hotellet och mätaren visade 325km. Och det klarade den INTE hade jag lärt mig under veckan.
Jag fick ligga i 70kmh på 110-sträckan för att slippa betala 600kr för 29km körning. Och det var på den berömda gränsen!!!

Det blev en principsak, jag vägrade stå för den km-kostnaden (även fast jobbet fått stå för den i slutändan).
Hade det varit en diesel/bensin så hade det tagit två min att fylla upp (för hela veckan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu överdriver du å det grövsta.
- Vilka elbilar klarar 150-200mil körning på en dag med endast 2-3h laddning?
* Malmö - Luleå (150 mil) tar normalt 18h
* Malmö - Treriksröset (203 mil) tar normalt 23h

- Vilka elbilar klarar köra 17 mil motorvägsfart 110-120km/h i -10C och sedan 17 mil tillbaka, utan att stödladda?
- Vilka elbilar klarar samma resa i normal vår-/hösttemperatur (inte en Id4 GTX iaf).

- Vilka elbilar klarar 65 mil enkel resa med enbart ett 30min laddstopp?
- Vilka elbilar klarar samma resa med endast 2 laddstopp om 15min vardera?

Nej jag överdriver inte, mycket av det där har jag redan testat i elbilar och klarat av så jag vet att det går. Resa på 160 mil från mig till en polare i Nederländerna kräver laddning kring 2,5 timme i bilar som Model 3, Model S, VW ID.7, Porsche Taycan, Ioniq 6, EQS osv. Då räknar jag också med att köra lite över hastighetsgränsen och att man åker med vädret idag.

Du kan kika på ”elbilsracet” (SECC) som brukar anordnas varje år, förra året körde man Ystad - Haparanda och någon hamnade under 1,5 timme i laddtid totalt på den sträckan men många var under 2,5 timmar, men det är sommartid.

Bilar som klarar 17 mil en väg i motorvägsfart och 17 mil tillbaka i -10? Det har jag gjort i en Model 3 och en Model S iaf, gissar på att min i4 jag hade förut hade klarat det också baserat på de resorna jag gjort och vad förbrukningen låg på. Vågar säga att med stor sannolikhet hade en EQS och VW ID.7 klarat det också.

Bilar som klarar 65 mil enkel resa med enbart ett 30 min laddstopp eller 2 laddstop om 15 min vardera? Några av de tidigare nämnda bilar, jag har kört hemifrån mig till Åre (65 mil) på två laddstopp på under 30 min totalt i en äldre Model 3 på vintern iaf, en nyare hade varit ännu snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej jag överdriver inte, mycket av det där har jag redan testat i elbilar och klarat av så jag vet att det går. Resa på 160 mil från mig till en polare i Nederländerna kräver laddning kring 2,5 timme i bilar som Model 3, Model S, VW ID.7, Porsche Taycan, Ioniq 6, EQS osv. Då räknar jag också med att köra lite över hastighetsgränsen och att man åker med vädret idag.

Du kan kika på ”elbilsracet” (SECC) som brukar anordnas varje år, förra året körde man Ystad - Haparanda och någon hamnade under 1,5 timme i laddtid totalt på den sträckan men många var under 2,5 timmar, men det är sommartid.

Bilar som klarar 17 mil en väg i motorvägsfart och 17 mil tillbaka i -10? Det har jag gjort i en Model 3 och en Model S iaf, gissar på att min i4 jag hade förut hade klarat det också baserat på de resorna jag gjort och vad förbrukningen låg på. Vågar säga att med stor sannolikhet hade en EQS och VW ID.7 klarat det också.

Bilar som klarar 65 mil enkel resa med enbart ett 30 min laddstopp eller 2 laddstop om 15 min vardera? Några av de tidigare nämnda bilar, jag har kört hemifrån mig till Åre (65 mil) på två laddstopp på under 30 min totalt i en äldre Model 3 på vintern iaf, en nyare hade varit ännu snabbare.

Har du testat 160 mil i dessa ”Model 3, Model S, VW ID.7, Porsche Taycan, Ioniq 6, EQS osv” eller tar du det för givet enligt produktblad?
Och är det standardmodellerna eller pratar vi LR?

Vad gäller Tesla så verkar det vara de bilar som bäst klarar vad de lovar. En av de i min bekantskapskrets som är nöjd med elbil är deras Tesla. Men de är då inte nöjd med deras andrabil, en ID4. Dock har de en hel del åsikter om kvalitetskänslan i Teslan.

Men du kan inte att med säkerhet nämna några andra bilar än Tesla klarar att köra 17+17 mil i -10 utan stödladdning?

Vilka av de, utom Tesla, vanligast förekommande elbilarna klarar en så simpel resa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har du testat 160 mil i dessa ”Model 3, Model S, VW ID.7, Porsche Taycan, Ioniq 6, EQS osv” eller tar du det för givet enligt produktblad?
Och är det standardmodellerna eller pratar vi LR?

Vad gäller Tesla så verkar det vara de bilar som bäst klarar vad de lovar. En av de i min bekantskapskrets som är nöjd med elbil är deras Tesla. Men de är då inte nöjd med deras andrabil, en ID4. Dock har de en hel del åsikter om kvalitetskänslan i Teslan.

Men du kan inte att med säkerhet nämna några andra bilar än Tesla klarar att köra 17+17 mil i -10 utan stödladdning?

Vilka av de, utom Tesla, vanligast förekommande elbilarna klarar en så simpel resa?

Nej jag har inte gjort den resan i alla själv, men jag utgår inte från produktbladet. Jag kollar på tester andra har gjort och kollar i A Better Route Planner (ABRP) som inte är exakt men ger en fingervisning (den appen brukar också vara pessimistisk snarare än optimistisk). Som sagt kan man kika på SECC som körts några år om man vill, rekordet förra året var runt 1 timme och 20 minuter laddtid på Ystad - Haparanda i en Model 3. Pratar också LR-varianter då det är såklart det man väljer om just långresa är viktigt.

Nej med 100% säkerhet kan jag inte säga annat än Tesla på 17+17 mil i -10 då jag inte gjort sådan resa i något annat än Tesla, kolla i ABRP så lär du hitta fler. Kikade lite och Porsche Taycan, EQS och Zeekr 001 verkar vara några där man vågar lita på att göra en sådan resa utan att behöva riskera att ladda (förutom Teslorna då).

Permalänk
Medlem

Elbil är bra om.
-kan ladda hemma.
-pendlar / kör i tjänst 10-30 mil per dag

Elbil är mindre bra om
-ej kan ladda hemma
-regelbundet kör resor om +40 mil

Har elbil sedan cirka 6 månader, i vardagen är den betydligt mycket trevligare än min gamla dieselbil men långresor som jag tidigare körde nonstop (50 mil) tar jag andra färdmedel pga. hålla lägre hastigheter för att inte suga ur batteriet samt slippa stanna och ladda.

Så 50 mils turen tog tidigare cirka 4H 15 min men med elbil cirka 6H. Så det positiva är att det är en mindre fartdåre på vägarna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lindson:

Elbil är bra om.
-kan ladda hemma.
-pendlar / kör i tjänst 10-30 mil per dag

Elbil är mindre bra om
-ej kan ladda hemma
-regelbundet kör resor om +40 mil

Har elbil sedan cirka 6 månader, i vardagen är den betydligt mycket trevligare än min gamla dieselbil men långresor som jag tidigare körde nonstop (50 mil) tar jag andra färdmedel pga. hålla lägre hastigheter för att inte suga ur batteriet samt slippa stanna och ladda.

Så 50 mils turen tog tidigare cirka 4H 15 min men med elbil cirka 6H. Så det positiva är att det är en mindre fartdåre på vägarna.

Håller med om det. Vi har 3 bilar, elbilen är den som kommer rulla flest mil men då vi har möjligheten att välja mellan bensin och elbil har det blivit så att om man ska köra "tillräckligt långt" hamnar valet på bensinbilen. Rätt mycket värt att kunna gå upp 30-40 min senare iväg på jobbresa direkt på morgonen.

"Körde" inne i stan i veckan, gissar att ingen gillar att sitta fast i bilkö men när man blir illa tvungen tycker i alla fall jag att det är ett område där BEV skiner över ICE. Har generellt sett lite svårt för one-pedal-drive, men i detta fall är det direkt lysande!

Eller finns en sak där "roliga bilen" (V8 med rätt aggressivt ljud) är bättre på inne i stan, det då de båda andra bilar är uppenbarligen så pass tysta att folk dräller ut i gatan utan att titta. Ljudet från en V8 med X-pipe och straight-through ljuddämpare verkar hålla folk ur vägen

Var helt inne på elbil även privat, men är rätt glad att jag skippade det "for now". Händer lite för mycket just nu på elbilsfronten. Perfekt att ha elbil via jobbet, men inköpspriset + värdeminskningen + försäkringskostnad ger ingen vidare ekonomi om man planerar behålla bilen lite längre.

Just försäkringskostnaden borde lösa sig. Fattar att det är väldigt enkelt att skruva upp effekten i en elbil och att det gör sig bra i produktbladet. Men hur vettigt är det egentligen, framförallt när vridmoment vid låga farter är långt viktigare än hästkrafter för den typ av körning man gör >99% av tiden en "normal" bil. En annan stor fördel med elbil är just väldigt högt vrid direkt, även utan att man skruvar upp hästkrafter (som alltid ligger "på toppen" då det är vrid*RPM).

Försäkringsbolagen har koll på statistik, korrelationen mellan många hästkrafter och kvaddad bil är glasklar. Knappast en slump att Tesla numera toppar statistik för bilmärket med högst olycksstatistik (att gömma allt i en ipad bredvid ratten hjälper nog inte heller till...).

Visst är det 2030 som är slutdatum för nyförsäljning av ICE bilar som går på bensin/diesel (ICE som körs på "förnybara" bränslen är som jag förstår undantagen, men just nu finns egentligen inget sådant tillgängligt för "svensson")? Varit lite fram och tillbaka mellan 2030 och 2035, men det gör oavsett att man rätt snart inte kommer ha något alternativ.

Och när det väl kommer till det: visst fungerar det att åka långt även med elbil, bara lite mer "fippel/planering" jämfört med att köra ICE.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Elbil är bra om.
-kan ladda hemma.
-pendlar / kör i tjänst 10-30 mil per dag

Elbil är mindre bra om
-ej kan ladda hemma
-regelbundet kör resor om +40 mil

Har elbil sedan cirka 6 månader, i vardagen är den betydligt mycket trevligare än min gamla dieselbil men långresor som jag tidigare körde nonstop (50 mil) tar jag andra färdmedel pga. hålla lägre hastigheter för att inte suga ur batteriet samt slippa stanna och ladda.

Så 50 mils turen tog tidigare cirka 4H 15 min men med elbil cirka 6H. Så det positiva är att det är en mindre fartdåre på vägarna.

Får man fråga vad för elbil det var? Vi har kört Stockholm - Göteborg ToR relativt ofta och det är inte tal om några vidare långa laddstopp även om vi är sådana som kör fort. Men det finns helt klart elbilar som inte är lika bra på långresa och kräver lång laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej jag har inte gjort den resan i alla själv, men jag utgår inte från produktbladet. Jag kollar på tester andra har gjort och kollar i A Better Route Planner (ABRP) som inte är exakt men ger en fingervisning (den appen brukar också vara pessimistisk snarare än optimistisk). Som sagt kan man kika på SECC som körts några år om man vill, rekordet förra året var runt 1 timme och 20 minuter laddtid på Ystad - Haparanda i en Model 3. Pratar också LR-varianter då det är såklart det man väljer om just långresa är viktigt.

Nej med 100% säkerhet kan jag inte säga annat än Tesla på 17+17 mil i -10 då jag inte gjort sådan resa i något annat än Tesla, kolla i ABRP så lär du hitta fler. Kikade lite och Porsche Taycan, EQS och Zeekr 001 verkar vara några där man vågar lita på att göra en sådan resa utan att behöva riskera att ladda (förutom Teslorna då).

Tack för förtydligandet att du faktiskt bara gissar vilka bilar som klarar ditt påstående.

Men att behöva välja en LR för att kunna göra en 17+17 i -10 är för mig ett stort skäl att inte välja elbil.
Den extra kostnaden för en sådan bil, för att klara en så enkel sträcka, jämfört med exakt vilken bränsledriven bil som helst är inte försvarbart i mina ögon.

Att det sedan är bekvämt och roligt (inte i samtliga fall) med en elbil vid normal körning går inte att sticka under stolen.
Men det är sjuka pengar och mer show än go i dagsläget.

Men om räckvidd, speciellt vintertid, samt pris blir mer optimalt så börjar det bli ett annat läge.
Men jag kommer nog inte sälja våra två bilar, 2015 och 2018) till förmån för elbil på bra många år.
Och jag kommer inte heller återgå till förmånsbil, låst till elbil pga miljöpolicy, förrän de klarar mina normala rescykler utan stödladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för förtydligandet att du faktiskt bara gissar vilka bilar som klarar ditt påstående.

Men att behöva välja en LR för att kunna göra en 17+17 i -10 är för mig ett stort skäl att inte välja elbil.
Den extra kostnaden för en sådan bil, för att klara en så enkel sträcka, jämfört med exakt vilken bränsledriven bil som helst är inte försvarbart i mina ögon.

Att det sedan är bekvämt och roligt (inte i samtliga fall) med en elbil vid normal körning går inte att sticka under stolen.
Men det är sjuka pengar och mer show än go i dagsläget.

Men om räckvidd, speciellt vintertid, samt pris blir mer optimalt så börjar det bli ett annat läge.
Men jag kommer nog inte sälja våra två bilar, 2015 och 2018) till förmån för elbil på bra många år.
Och jag kommer inte heller återgå till förmånsbil, låst till elbil pga miljöpolicy, förrän de klarar mina normala rescykler utan stödladdning.

Nej det är inte bara en gissning, det är antingen återrapportering av andras tester samt en extrapolering baserat på data från verkligheten (både egen och ABRP som samlar in massvis med statistik från folk som använder appen). Kör aldrig 160 mil på en dag så det är svårt att testa det i många olika elbilar, men som sagt körs det SECC varje år där folk faktiskt gör just det och loggar laddtid mm, där ser man att det finns många bilar som klarar sig under 3 timmars laddning på så långa distanser.

Det är helt okej att tycka att det är för dyrt att få en elbil som är vettig på långfärd, men du började med att säga saker som att elbilar inte kan köra 35 mil utan laddning när det är 15-20 grader om man inte kör 20-30 km/h under hastighetsgränsen vilket är något helt annat. Bilarna som klarar långfärd bra finns idag i det högre prissegmentet, förmodligen uppfyller de inte heller allas krav men man behöver inte överdriva hur dåliga de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det är inte bara en gissning, det är antingen återrapportering av andras tester samt en extrapolering baserat på data från verkligheten (både egen och ABRP som samlar in massvis med statistik från folk som använder appen). Kör aldrig 160 mil på en dag så det är svårt att testa det i många olika elbilar, men som sagt körs det SECC varje år där folk faktiskt gör just det och loggar laddtid mm, där ser man att det finns många bilar som klarar sig under 3 timmars laddning på så långa distanser.

Det är helt okej att tycka att det är för dyrt att få en elbil som är vettig på långfärd, men du började med att säga saker som att elbilar inte kan köra 35 mil utan laddning när det är 15-20 grader om man inte kör 20-30 km/h under hastighetsgränsen vilket är något helt annat. Bilarna som klarar långfärd bra finns idag i det högre prissegmentet, förmodligen uppfyller de inte heller allas krav men man behöver inte överdriva hur dåliga de är.

Hur menar du när du skriver att det är många bilar som klarar sträckan Ystad-Haparanda på under 3h laddning?
Det är inte många olika modeller på SECC’s hemsida och hälften 2023 (7 av 14) var Tesla.

Sedan kör de med mindre fälgstorlek än normalt, avstängd AC, lättade bilar samt i vissa fall fyllt upp baksätet med madrasser för att inte behöva värma upp så mycket luft????

Låter långt ifrån ett jämförligt ”test”.

Tittar man sedan på de bilar som du nämner borde klara 17+17 -10 så pratar vi bilar för 630’ - 1,2M.

Dina exempel hör ju bara till entusiaster och höginkomsttagare.
Ska man snacka bilar för Svensson får man väl ändå anpassa urvalet av exempel.

Svårt att föra en diskussion om mn jämför äpplen med päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur menar du när du skriver att det är många bilar som klarar sträckan Ystad-Haparanda på under 3h laddning?
Det är inte många olika modeller på SECC’s hemsida och hälften 2023 (7 av 14) var Tesla.

Sedan kör de med mindre fälgstorlek än normalt, avstängd AC, lättade bilar samt i vissa fall fyllt upp baksätet med madrasser för att inte behöva värma upp så mycket luft????

Låter långt ifrån ett jämförligt ”test”.

Tittar man sedan på de bilar som du nämner borde klara 17+17 -10 så pratar vi bilar för 630’ - 1,2M.

Dina exempel hör ju bara till entusiaster och höginkomsttagare.
Ska man snacka bilar för Svensson får man väl ändå anpassa urvalet av exempel.

Svårt att föra en diskussion om mn jämför äpplen med päron.

Nja det är inte många som gör något speciellt med sina bilar i SECC, har varit någon såklart men de flesta bara kör normalt. Det enda ”orealistiska” är väl att de måste följa skyltad hastighet och det känns som stor del av befolkningen normalt kör snabbare vilket ökar förbrukningen och därmed laddtiden. För året 2023 var det bland annat Polestar 2, BMW i4, Kia EV6 GT, Nio ET5 och Mercedes EQE som körde sträckan med under 3h laddning, de flesta låg runt 2 timmar. Men det är också ett test på sommaren vilket såklart är ett lättare test på flera vis än genomsnittet för året i Sverige.

Spelar ingen roll om de är i det dyrare segmentet, de är väl forfarande elbilar? Vi pratar inte bilar för Svensson utan du sa bara ”elbilar” från början. Så ska man hävda att elbilar inte klarar X och Y så måste det såklart vara sant även för dessa även om de kostar en del, rent generellt har väl nya bilar blivit en sak för höginkomsttagare i allmänhet när en Volvo V60 börjar på 630k och den mest sålda bilen förra året var en Model Y…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja det är inte många som gör något speciellt med sina bilar i SECC, har varit någon såklart men de flesta bara kör normalt. Det enda ”orealistiska” är väl att de måste följa skyltad hastighet och det känns som stor del av befolkningen normalt kör snabbare vilket ökar förbrukningen och därmed laddtiden. För året 2023 var det bland annat Polestar 2, BMW i4, Kia EV6 GT, Nio ET5 och Mercedes EQE som körde sträckan med under 3h laddning, de flesta låg runt 2 timmar. Men det är också ett test på sommaren vilket såklart är ett lättare test på flera vis än genomsnittet för året i Sverige.

Spelar ingen roll om de är i det dyrare segmentet, de är väl forfarande elbilar? Vi pratar inte bilar för Svensson utan du sa bara ”elbilar” från början. Så ska man hävda att elbilar inte klarar X och Y så måste det såklart vara sant även för dessa även om de kostar en del, rent generellt har väl nya bilar blivit en sak för höginkomsttagare i allmänhet när en Volvo V60 börjar på 630k och den mest sålda bilen förra året var en Model Y…

Det jag skrev om mindre jul, ingen AC samt madrass i bilen kom ju från tipsen på SECC’s hemsida.
Så då borde det ju vara förutsättningarna för att klara resan på ”ett lämpligt sätt”?
Varför skriver de annars ut de tipsen?

Ok, ytterligare en issue.
Det går inte att exempelvis ta en Skoda Octavia bensin eller diesel från 2018 när man vill jämföra med en elbil?

Hur ska man då kunna få till en vettig jämförelse?

Klart alla kan skaffa elbil och köra långa sträckor. Men man får vara beredd att betala 1M för att göra det. Fast resan blir 2-3h längre.
Jaha, vill du ha en Svensson-bil, ja det går inte att ta med i jämförelse då den är på tok för dålig räckvidd.
Men det spelar ju ingen roll…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Elbil är bra om.
-kan ladda hemma.
-pendlar / kör i tjänst 10-30 mil per dag

Elbil är mindre bra om
-ej kan ladda hemma
-regelbundet kör resor om +40 mil

Har elbil sedan cirka 6 månader, i vardagen är den betydligt mycket trevligare än min gamla dieselbil men långresor som jag tidigare körde nonstop (50 mil) tar jag andra färdmedel pga. hålla lägre hastigheter för att inte suga ur batteriet samt slippa stanna och ladda.

Så 50 mils turen tog tidigare cirka 4H 15 min men med elbil cirka 6H. Så det positiva är att det är en mindre fartdåre på vägarna.

Det är faktisk den mest vettiga konklusionen.

Den där personliga kärleks resa hatar/elskar elbil/fossilbil diskussionen folk kommer med hela tiden (och dom som konstant ska påpeka att någon älskar/hetsar "insert-your-favourite-thing-here") bidrager inte nåt vettig till en diskussion alls.

Om du gillar nåt, så njut det - älskar du din fossilbil så älska den och sköt om den tills du hittar nåt annat eller ej. Samma med elbil, funkar den för dig så är det ju perfekt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det jag skrev om mindre jul, ingen AC samt madrass i bilen kom ju från tipsen på SECC’s hemsida.
Så då borde det ju vara förutsättningarna för att klara resan på ”ett lämpligt sätt”?
Varför skriver de annars ut de tipsen?

Ok, ytterligare en issue.
Det går inte att exempelvis ta en Skoda Octavia bensin eller diesel från 2018 när man vill jämföra med en elbil?

Hur ska man då kunna få till en vettig jämförelse?

Klart alla kan skaffa elbil och köra långa sträckor. Men man får vara beredd att betala 1M för att göra det. Fast resan blir 2-3h längre.
Jaha, vill du ha en Svensson-bil, ja det går inte att ta med i jämförelse då den är på tok för dålig räckvidd.
Men det spelar ju ingen roll…

Kan säga att när jag följde eventet i somras så var det ingen som gjorde något galet men det har varit någon tidigare år som spexat till det för att göra det bästa av det. De allra flesta sätter sig i bilen och kör men under åren har det funnits enstaka personer som gjort massa saker mest på skoj.

Som sagt håller jag med dig om att elbilarna som är bra på långresa idag kostar en del, men det blir billigare med tiden. När jag köpte min Model S för drygt 6 år sedan så var det mycket dyrare än idag för vad man fick vad gäller räckvidd och laddtid (och det är trots inflationen och svagare krona), förhoppningsvis fortsätter det på den vägen. Tycker helt enkelt att det som krävs för att en klar majoritet ska bli nöjda är att trycka ner den hårdvara vi redan har i pris, inte att vi måste få fram bättre hårdvara.

Nu börjar dessutom begagnatpriserna bli mer normala för elbilarna vilket gör att det blir vettigt att köpa sådana vilket såklart kommer göra det mer tillgängligt. Men frågan är väl också vad en Svensson-bil är år 2024, den mest sålda bilen förra året var ju en Model Y så en ”normal” nybil verkar vara rätt dyr idag.