Permalänk

Problem med PS4 Pro

Har haft problem ett tag tillbaka med mitt PS4 Pro, den startar inte ibland, och ibland startar den som vanligt.

Får felmeddelandet:
Det går inte att starta PS4-systemet.
Det går inte att komma åt lagringsminnet.
Stäng av PS4-systemet osv osv
(CD-34335-8)

Har bytt hårddisk för inte så länge sen, och har en SSD-disk som jag kör på nu. Så här i efterhand funderar jag på om felet kan ha uppstått när jag täckte över hyllan där PS4:an med en filt för att lampan lyste när jag skulle sova, och att den blev överhettad. Men det som är konstigt att den fungerar ibland, och ibland inte. Upplever också att när det väl börjar jäklas så går det inte få igång den, men låter jag den vara några dagar så kan det helt plötsligt starta igen. Som ikväll när jag startade den så fungerade det, stänger av det i viloläge, kommer tillbaka 1h senare och då fungerar det inte och nu går det inte att få igång igen.

Vad tror ni felet kan bero på, blir den överhettad eller kan det vara disken som är skadad och att den bara fungerar ibland?

Permalänk
Medlem

Det pekar mot lagring.
Har du gjort som tipset nedan?

https://www.playstation.com/sv-se/support/error-codes/ps4/ce-...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Det pekar mot lagring.
Har du gjort som tipset nedan?

https://www.playstation.com/sv-se/support/error-codes/ps4/ce-...

Jo, jag har testat det flera gånger. Kan en SSD skadad och fungera ibland?

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara SSD. Kan lika gärna vara porten.

Men lättast är väl att testa med annan lagring om du har någon liggandes.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lagring tänkte jag med först.
Men det kan också vara något som har löds på plast som har gått sönder. Så när det är kalt så fungerar det och när det blir varmt så expanderar/ändrar moderkortdet lite i form och då får det inte kontakt längre. Glappkontakt.

Är du lite händig så kan du ju öppna konsolen och se om du ser/känner något lödten som spruckit. Det kan vara väldigt svårt att se i bland.
Börja kanske runt sataporten .

Edit: vill du att lampan ska lysa mindre, så är det bättre att stänga av än viloläge. Eller ta en tuch penna och mörka/tona lampan.
Har skälv gjort så på en grej och det fungerade skapligt faktiskt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kanske läge att rensa den från lite damm? Kan ju va så den blir överhettad. Man ska aldrig täcka över en konsoll med filtar det är ju knappast smart.

Permalänk

Jag är själv inne på att den blir överhettad, och så här i efterhand var det inte smartaste jag gjort. Men ska testa och ta i sär den för att se om det är mycket dam där, men ska börja med att rengöra sata-kontakten och se om det blir någon skillnad.

Permalänk

Jag lyfter det här igen, får inte riktigt ihop det. Tog isär den, och det var knappt något damm överhuvudtaget. Sen kan jag spela i flera timmar utan det är några problem, och skulle problemet var upphettning tycker jag man skulle märka det då. Men blev tvungen att uppdatera den, och när den gjorde en omstart så fick jag samma fel och då var den helt kall. Men verkar samtidigt konstigt att det skulle vara hårddisken då den fungerar ibland, känns lite surt att köpa en ny hd bara för att testa om det visar sig att jag får samma fel igen.

Har ni några andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Jag lyfter det här igen, får inte riktigt ihop det. Tog isär den, och det var knappt något damm överhuvudtaget. Sen kan jag spela i flera timmar utan det är några problem, och skulle problemet var upphettning tycker jag man skulle märka det då. Men blev tvungen att uppdatera den, och när den gjorde en omstart så fick jag samma fel och då var den helt kall. Men verkar samtidigt konstigt att det skulle vara hårddisken då den fungerar ibland, känns lite surt att köpa en ny hd bara för att testa om det visar sig att jag får samma fel igen.

Har ni några andra förslag?

Om du köper en ny hdd och det visar att det inte gorde någon skillnad.
Så kan du köpa ett tomt hdd kabinett och stoppa in den i, så har du en portabel hdd till något

Bara ett av många sorter och priser.
https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.