Finns det någon datorstol man kan ligga skönt i?

Permalänk

Finns det någon datorstol man kan ligga skönt i?

Sitter och jobbar mycket framför datorn. Blir så öm i baken att jag inte vill spela spela längre i samma ställning. Finns det någon bra stol som funkar framför skrivbordet men som också har inbyggt fotstöd och vikbart ryggstöd så att man, i princip, kan vika ut den och "ligga" framför skärmen med en kontroll när man vill ta en paus och spela?

Har tittat på vilofåtöljer/"recliners" med de verkar klumpiga framför skrivbordet. Samtidigt verkar gaming/kontorsstolar med utskjutbart fotstöd rätt skraltiga? Finns det något bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Soffan?

Annars så tror jag du ska titta på en professionell kontorsstol från IKEA eller AJ-produkter eller liknande.

Se så den har många möjliga vinklar / tryck / handtag att reglera.

En bra variant är att kunna sitta i en S-ställning. Där du har fötterna indragna något inunder stolen och kunna dra ryggen framåt / bakåt utan att att någon kroppsdel känner du känner att du väger något. Pröva är bästa sättet då det är väldigt individuellt.

Självklart ska du komplettera detta med någon form av fysisk aktivitet för att stärka rygg och benmuskler. Simning exempelvis ger 450% tillbaka (jämfört med ansträngningen, dvs känns som 5000 promenerade steg, men ger fysik som om du promenerat 22 500 steg).

Min IKEA-stol är långt över 20 år och fungerar fortfarande utmärkt. Jag väger ändå strax över100kg.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en ordentlig kontorsstol istället, ex. steelcase leap/gesture eller herman miller embody/aeron.

Permalänk
Medlem

det beror väl på vem du ligger med? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullMackan:

Sitter och jobbar mycket framför datorn. Blir så öm i baken att jag inte vill spela spela längre i samma ställning. Finns det någon bra stol som funkar framför skrivbordet men som också har inbyggt fotstöd och vikbart ryggstöd så att man, i princip, kan vika ut den och "ligga" framför skärmen med en kontroll när man vill ta en paus och spela?

Har tittat på vilofåtöljer/"recliners" med de verkar klumpiga framför skrivbordet. Samtidigt verkar gaming/kontorsstolar med utskjutbart fotstöd rätt skraltiga? Finns det något bra alternativ?

Skulle vilja föreslå att du reser dig upp ibland och gör lite gymnastik istället för att lägga dig ner.
Behövs inte många minuter i timmen för att göra stor skillnad.