Amazons Fallout-serie regisseras av Jonathan Nolan (Inte den Nolan, men hans brorsa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sett ungefär hälften av första säsongen. Jag blev faktiskt positivt överraskad, speciellt med tanke på att jag är extra kritiskt som Fallout-nörd. Lite synd att vi inte fick se mer av världen innan atom-bomberna föll dock...Bomberna föll ca 5 min in i serien?

Inför serien så var jag orolig över att den kvinnliga huvudrollsinnehavaren skulle bli en typiskt "Mary Sue", men hon är faktiskt en väldigt sympatiskt karaktär.

Skrivet av mistahh:

Har sett 4 avsnitt nu, serien är helt ok.

Skrivet av Ragnvlad:

En riktigt pissdålig serie. Stod ut 1 och ett halvt avsnitt.

Det var verkligen spridda skurar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Menar du att det skulle vara en överraskning att det föll atombomber??

Vad är det som får dig tro det? Det handlar mer om scopet på serien, ex hur mycket man etablerar historien som leder upp till katastrofen.

Det var inte häller det enda man pratade om.

Skrivet av D3str0yer:

Alltså, man går vän inte in i tråden om man är helt ovetandes kring Fallout? Herregud...

Som att inte kunna diskutera sagan om ringen, utan att nämna just ringen... 😂

Men herregud alltså...😂

Varför skulle man inte kunna besöka en tråd som handlar om en ny serie oavsett om man känner till Fallout sen tidigare?

Absolut det finns alltid en risk att man råkar läsa någon spoiler i en sådan här tråd, jag följde den dock främst för att bli påmind och för att se vad folk tyckte utan att för den delen ta del av detaljer. Vanligt i trådar som dessa är att man lägger detaljer inom spoiler oavsett hur banala de må vara. Kanske inte så vanligt på Sweclockers? men på Reddit är det mycket vanligt.

Jag är inte själv särskilt känslig för spoilers egentligen, dock anser jag att det hör till att man lägger information från verket inom spoilers oavsett vad det handlar om så att folk får en möjlighet att själva avgöra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur serien fångat stora delar av essensen från (viktigt att här vara specifik) Bethestas version av Fallout universumet.
Mixat med actionscener som känns väldigt Judge Dredd a'la Stallone i sin underbara blodbadslöjlighet.
En skön mix av karaktärsbyggande och actionsekvenser med miljöer som än så länge känns helt perfekta. (Förrutom bilarna som helt tydligt avviker från de atomdrivna fordonen i Falloutspelen)

Men visst är den långt ifrån felfri. Det finns aspekter som jag finner svårsmälta. Men jag vill inte gå in i detaljer för mycket utav respekt för de som inte vill få spoilers.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Skrivet av Etherhawk:

Jag gillar hur serien fångat stora delar av essensen från (viktigt att här vara specifik) Bethestas version av Fallout universumet.
Mixat med actionscener som känns väldigt Judge Dredd a'la Stallone i sin underbara blodbadslöjlighet.
En skön mix av karaktärsbyggande och actionsekvenser med miljöer som än så länge känns helt perfekta. (Förrutom bilarna som helt tydligt avviker från de atomdrivna fordonen i Falloutspelen)

Men visst är den långt ifrån felfri. Det finns aspekter som jag finner svårsmälta. Men jag vill inte gå in i detaljer för mycket utav respekt för de som inte vill få spoilers.

Ja det med bilarna var det jag hängde upp mig lite på också.

Inte en enda atomdriven hover car

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad är det som får dig tro det? Det handlar mer om scopet på serien, ex hur mycket man etablerar historien som leder upp till katastrofen.

Det var inte häller det enda man pratade om.

Men herregud alltså...😂

Varför skulle man inte kunna besöka en tråd som handlar om en ny serie oavsett om man känner till Fallout sen tidigare?

Absolut det finns alltid en risk att man råkar läsa någon spoiler i en sådan här tråd, jag följde den dock främst för att bli påmind och för att se vad folk tyckte utan att för den delen ta del av detaljer. Vanligt i trådar som dessa är att man lägger detaljer inom spoiler oavsett hur banala de må vara. Kanske inte så vanligt på Sweclockers? men på Reddit är det mycket vanligt.

Jag är inte själv särskilt känslig för spoilers egentligen, dock anser jag att det hör till att man lägger information från verket inom spoilers oavsett vad det handlar om så att folk får en möjlighet att själva avgöra.

Håller inte alls med, att diskutera handlingen och storyn i generella termer betyder inte att man spoilar något, det måste man kunna göra ganska öppet i en tråd dedikerad till serien. Det är upp till var och en om man besöker dessa typer av trådar, jag har all förståelse för att man väljer inte att göra det.

Mitt inlägg specifikt skrevs väl också en +24h sedan det första avsnittet blev tillgängligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Men visst är den långt ifrån felfri. Det finns aspekter som jag finner svårsmälta. Men jag vill inte gå in i detaljer för mycket utav respekt för de som inte vill få spoilers.

Av de tre olika huvudrollsspåren så anser jag att Brootherhood of Steel-delen är den klart svagaste, vilket jag kan tycka är sant om spelen också, men som blir ännu tydligare i en serie. Även hur lite serien bygger upp bakgrunden till "resurskriget" mellan USA och Kina är mycket svagt. Introt till Fallout 4 bygger upp just den delen helt magnifikt, önskar man tog lite från den och byggde upp det mer i avsnitt 1.

https://www.youtube.com/watch?v=EM3Y6uw6FtU

Permalänk
Medlem

Väldigt bra serie efter att ha sett de 3 första avsnitten. Tycker inte att något är woke (varifrån får folk allt ifrån) eller cringe eller kasst.

8/10 än så länge som sammantaget betyg. Tycker de har lyckats med Fallout viben väldigt bra, designen sitter och handlingen känns väldigt Fallout. Det enda jag egentligen kan sakna är lite fler throwbacks till Fallout 1 & 2, men jag förstår också att Fallout 3, New Vegas & 4 är mer kända och tillgängliga för en modern publik.

Baserat på diskussioner som pågår så ska väl nämnas att jag också är ett stort fan av The Boys.

Permalänk
Medlem

Serien är ju grym! Bara sett två avsnitt hittills och gillar det jag sett.
Som referens är jag 40+ och har endast spelat Fallout 1, 2 och 3. Ca 1000h kombinerad speltid (2an är favoriten).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Håller inte alls med, att diskutera handlingen och storyn i generella termer betyder inte att man spoilar något, det måste man kunna göra ganska öppet i en tråd dedikerad till serien. Det är upp till var och en om man besöker dessa typer av trådar, jag har all förståelse för att man väljer inte att göra det.

Absolut, generell handling är hel okay men denna del anser jag är en absolut spoiler :

Skrivet av D3str0yer:

Lite synd att vi inte fick se mer av världen innan atom-bomberna föll dock...Bomberna föll ca 5 min in i serien?

Dold text
Skrivet av D3str0yer:

Mitt inlägg specifikt skrevs väl också en +24h sedan det första avsnittet blev tillgängligt...

Vad har det för betydelse? Är avsnittet förbrukat nu? Alla har redan sett det?

Men vi lägger ner det, det verkar ändå inte vara någon annan som bryr sig och egentligen är jag inte själv särskilt känslig för spoilers. Hade det varit ex reddit så hade det garanterat blivit liv i luckan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

All right, sett klart hela säsongen...Överlag en mycket bra serie från en tittare som har lite koll på Fallout-universumet! Jag tycker ändå att serieskaparna har lyckas återskapa känslan och utseendet från spelen mycket bra. Handlingen har en tydlig röd tråd, där det dessutom finns en spännande tvist. Karaktärerna Lucy och The Ghoul är båda mycket välskrivna vars skådespelare dessutom är talangfulla. Min tidigare kritik angående hur lite av världen man ser före kriget blir en aning mildare tack vare diverse intressanta flashbacks.

Skulle ge säsong ett en 8/10, men misstänker att tittare utan förkunskaper kommer att känna sig en aning förvirrade. Serien är inte "woke", likt många andra serier och filmer dessa dagar. Det finns inget som tyder på att någon slags modern politik har smittat av serien. Filmen har visserligen mycket mångfald, men det återspeglar väl ändå hur Kalifornien och USA i stort ser ut i det verkliga livet. Mångfald är därmed inte ett problem i mitt tycke för denna serie, det blir dock problematiskt i andra serier som till exempel Rings of Power.

Den största problematiken är som sagt att det kan bli en aning förivrande, men det är också svårare att förklara diverse koncept i en tv-serie eller film jämfört med böcker och spel.

Stort plus att serien inte är rädd för att visa våld och viss sexuellt innehåll, likt "The Boys"...Alltid uppfriskande med en serie vars målgrupp är vuxna och inte barn.

Initialt så var jag rädd att karaktären Lucy helt enkelt skulle bli ännu en variant av Rey från Star Wars...Men karaktären är väldigt välskriven och skådespelerskan gör ett utmärkt jobb.

Permalänk
Medlem

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

Själv stängde jag av efter 20min på 3 body problem för den var så kass medan jag tycker fallout började trevande men sedan växte. (börjar 4e avsnittet ikväll)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

Vad är det för uppenbara checkboxes för en som tydligen inte förstår uppenbara saker?

Permalänk
Medlem

Kollade igenom alla 8 avsnitt igår.

Den lider av samma problem som Last of Us:

I princip inga monster/mutanter/infekterade varelser, något spelen är kända för att ma massvis av i ödemarken aka Wastelands, Feral Ghouls ser vi kanske i ett avsnitt, i ett par sekunder som mest.

Inte så många vanliga Ghouls heller utöver Cowboyen.

Väldigt mycket cringe ibland, som när de två sitter på varsin sjukhusbädd..

The Brotherhood of Steel är också portrayade som inkompetenta som satan och i sista avsnittet verkar Power Armor ha i princip noll roll då tre? av dem går ner direkt i den lilla byn på ~20 personer utan att ta direkta träffar

Dold text
Permalänk
Medlem

Sett 2 avsnitt, blev positivt överraskad av all gore, sexism och överlag icke-pk stämning haha. Kändes uppfriskande.
Förväntar mig inga stordåd dock, kul underhållning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

Verkar ha massa fördomar och förutsättningar för hur just du vill ha en serie och checkar den inte alla dina boxar så stänger du av.

Blir tyvärr inte mycket du kan titta på då den ska följa din agenda och inte någon som har egna idéer, vilket också betyder att det är en tråkig upplevelse oavsett...

Sen att du ens nämner någon random person som har hand om streaming men har 0 input på själva serien är komiskt, detta är inte LoTR rebooten, helt andra förutsättningar och krav från IP-ägaren...

Min gissning är att du tittade på 0 minuter och har noll intresse av Fallout alls.

Permalänk
Medlem

Rätt ok serie än så länge,bra tidsfördriv men inget mästerverk direkt.
Bara sett 3 avsnitt men den kanske blir bättre,mest kul för se om man spelade spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Av de tre olika huvudrollsspåren så anser jag att Brootherhood of Steel-delen är den klart svagaste, vilket jag kan tycka är sant om spelen också, men som blir ännu tydligare i en serie. Även hur lite serien bygger upp bakgrunden till "resurskriget" mellan USA och Kina är mycket svagt. Introt till Fallout 4 bygger upp just den delen helt magnifikt, önskar man tog lite från den och byggde upp det mer i avsnitt 1.

https://www.youtube.com/watch?v=EM3Y6uw6FtU

Instämmer. Brotherhood delen är svagast. Och bakgrundshistoriken utgick allt för mycket på att man hade spelat spelen.
Men karaktärerna är i övrigt väldigt välskrivna.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Är ett fan av fallout serien bortsett från 76.Tycker serien överraskade positivt. Väldigt lättsam och hade kunnat vara lite mer seriös men tycker ändå att det funkar. 7/10 för min del.

Permalänk
Medlem

Tycker den är över förväntan 4 avsnitt in. Ett stort minus är den påtvingade humorn och överdrivet flum, fallout balanserar oseriöst med allvar på egen hand. När det är seriös och hård stämning fungerar serien bättre.

Men jag fattar vad de försökt göra. Den naiva ovetande vault dvellern mot stränga wasteland.

Permalänk
Medlem

Inga spoilers.

Nu har jag sett alla 8 avsnitten. Underhållande, men inget mästerverk. Personligen tyckte jag att den började svagt och växte efter hand.

Seriens stryka och svaghet är att den följer spelets stil rätt väl. Gillar man Fallout, så finns det en god chans att man uppskattar serien. Sedan är spelet mycket längre än serien, så jag misstänker att mångas omdöme kommer att påverkas av om man gillar vilka delar av spelet man plockat ut. Som andra har påpekat så finns det element i som var stora i spelet, men som bara syns som hastigast i serien.

Den klassiska "War never changes" dyker upp till slut. De får in repliken väl, och jag tycker att det var rätt val att spara på den till de får in den i ett sammanhang där den passar in.

"The golden rule of the wasteland" känns mitt i prick för alla datorspel i genren.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än de flesta spel-adaptioner får man väl säga.
Underhållningsmässigt var den väl bättre än den mesta dynga som annars kommer ut. Och de behöll många element som man återfinner i spelen.

Fast de tog en lite för humoristisk approach enligt mig och jag hoppas att de gör den mörkare i kommande säsonger och blir mer trogna spelet. Finns inte en chans att man kan springa genom en öken lite sådär lätt utan att bli attackerad 30 gånger i Fallout.

Sen förstår jag inte varför de framställer Brotherhood of steel som ett gäng inkompetenta clowner.

6.5 / 10

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

3 Body Problem är nog bland det mest överskattade och tråkiga sömnpiller jag sett på länge. Lite som sci-fi-världens svar på Hem till Gården. Så i mina ögon så är Fallout jämförelsevis rena rama oscarmaterialet om man nu ska gå efter underhållningsvärdet 😄

Permalänk
Medlem

Gillar den mer o mer, är på avsnitt 6 och det blir bara bättre ju mer avsnitt man ser imo aldrig spelat Fallout dock.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Diggade serien starkt, underbar!

Permalänk

Har bara sett 1:a ska mata igenom serien under mina nattpass på jobbet

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Fast de tog en lite för humoristisk approach enligt mig och jag hoppas att de gör den mörkare i kommande säsonger och blir mer trogna spelet. Finns inte en chans att man kan springa genom en öken lite sådär lätt utan att bli attackerad 30 gånger i Fallout.

Det var samma gnäll på Last of Us, alldeles för få zombies per kilometer... Men man får ta lite hänsyn till vad som gör sig bra i TV. I spelet handlar det om att spelaren skall känna spänning när hen går från A till B, men det gör sig inte lika bra på TV. Hur skulle det se ut om hela avsnitt 4 handlade om en wasteland-promenad där Lucy blev attackerad 30 gånger? Tror till och med du skulle tycka att det blev lite tjatigt. Man får nöja sig med ett par väl valda fighter och däremellan handlar det om att driva storyn vidare och inte tråka ut tittarna.

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat spelen och tagit in förhållandevis lite information om dem öht under åren. Visste att det skulle handla om bunkrar och ett postapokalyptiskt landskap men inte mycket mer.

Fastnade ganska bra och har matat igenom avsnitt så fort det funnits möjlighet. Tycker tvärtom att jag blev mycket fascinerad från början och att det sen dök upp lite saker jag ansåg vara lite slappa ju fler avsnitt jag såg. Men på det stora hela absolut sevärd.

Jag gillar faktiskt hur absurt lättsam tonen är samtidigt som hela serien är proppfull med gravallvarliga funderingar kring ideologier och medmänsklighet.

Enda saken som stack ut för mig var

Chris Parnells karaktärs snack med Lucy där han är totalt främlingsfientlig, trots att det verkar som i scenerna både före och efter att han logiskt nog vet att dessa kring honom endast varit till hjälp samt är hans vänner.

Dold text

Känns som ett typiskt "AppleTV+ moment" (trots att detta var Amazon, då) att ett sånt tal måste klämmas in.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Spolers nedan.

Sett 3 avsnitt och fortsätter nog ikväll. som ett stort fan av spelen får man förklara en massa saker de gjort fel eller missat för damen. Vissa saker skulle inte kunna ske i spelen känns det som. Speciellt BOS verkar väldigt slarviga och har NOLL koll på vilka psykopater de anställer. I spelen är det mycket mer kompetenta. Den enda monstret vi sett förutom en kakerlacka är väll raiders(om de räknas) och gulper som jag bara sett i far harbour(inte spelat 76). Hoppas på feral ghouls och mer robotar då vi enbart sett lik av dessa om man bortser från cowboyen.
I spelen är ghouls ganska många och skulle kunna skapa läskiga partier medan robotar kan man göra många roliga saker med, eller farliga.
Hon från valvet är alltför godtrogen och korkad allt för länge. Hennes valv blev raidat av raiders så hon borde veta hur folk på ovansidan är när dessutom ALLA hon möter säger det.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Trevlig serie!