Permalänk
Medlem

Quick connect finns på Clash Ohlsson och Kjell med, kostar dock 79 där med.

Det här är ju också en grej (ej själv testat)

https://www.fruugo.se/quick-connect-co2-adapter-for-sodastrea...

Permalänk
Medlem

Finns det inga modeller från Sodastream som tar den gamla gasbehållaren längre ? Bara nya quick connect ?

Permalänk
Medlem

Quickconnect?
Har sodastream ändrat så man inte skruvar på flaskorna?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quickconnect?
Har sodastream ändrat så man inte skruvar på flaskorna?

Det är gaspatronen - nya modeller från sodastream accepterar endast en ny typ av gaspatroner (med quickconnect) som endast finns från sodastream själva och därmed är "dyr"

Du kan inte använda de gamla vanliga gaspatronerna som går att fylla på för allt mellan 20-50:- lite överallt utan det är endast ett fåtal återförsäljare som har de nya för standardpriset 79:- vid påfyllning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det är gaspatronen - nya modeller från sodastream accepterar endast en ny typ av gaspatroner (med quickconnect) som endast finns från sodastream själva och därmed är "dyr"

Du kan inte använda de gamla vanliga gaspatronerna som går att fylla på för allt mellan 20-50:- lite överallt utan det är endast ett fåtal återförsäljare som har de nya för standardpriset 79:- vid påfyllning.

Ok då blir det bojkott av sodastream den dagen sodastreamern pajjar.
Alt försöka hitta nån gammal som man skruvar på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Med länken i min förra post så kan man använda vanliga flaskor. Ej testat själv dock.

Tyckte jag såg att är man medlem hos Kjell så kostar flaskorna 59:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Med länken i min förra post så kan man använda vanliga flaskor. Ej testat själv dock.

Tyckte jag såg att är man medlem hos Kjell så kostar flaskorna 59:-

Jag fick inte din länk att fungera, men det verkar finnas på amazon.se också.

Köpte förövrigt en (gammal) patron på Eko stormarknad idag och noterade att de nya kostade 60:- där (30:- för de gamla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quickconnect?
Har sodastream ändrat så man inte skruvar på flaskorna?

För övrigt så skruvas inte flaskorna heller på nyare sodastream, nej. Men den vi har känns också som gjord för att slösa kolsyra då den inte har ett distinkt läge riktigt där säkerhetsventilen öppnar, utan den pyser typ "konstant" så det känns som att man kan pytsa i hur mycket som helst utan att den "pssssh!" ordentligt. Ja, ni vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

För övrigt så skruvas inte flaskorna heller på nyare sodastream, nej. Men den vi har känns också som gjord för att slösa kolsyra då den inte har ett distinkt läge riktigt där säkerhetsventilen öppnar, utan den pyser typ "konstant" så det känns som att man kan pytsa i hur mycket som helst utan att den "pssssh!" ordentligt. Ja, ni vet...

Men vafan, så du menar att när ens plastflaskor "är slut" så finns det inga nya att köpa om man har en modell där man skruvar fast flaskorna ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Någonting jag har märkt är att det finns inga reservdelar. Det är nästan så att dom är konstruerade för att hålla tills garantitiden går ut. Sedan blir det någon plastdetalj som går sönder, så är det bara åka köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Någonting jag har märkt är att det finns inga reservdelar. Det är nästan så att dom är konstruerade för att hålla tills garantitiden går ut. Sedan blir det någon plastdetalj som går sönder, så är det bara åka köpa en ny.

Skrivet av Molotov:

Men vafan, så du menar att när ens plastflaskor "är slut" så finns det inga nya att köpa om man har en modell där man skruvar fast flaskorna ?

Kapitalism i ett nötskal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Någonting jag har märkt är att det finns inga reservdelar. Det är nästan så att dom är konstruerade för att hålla tills garantitiden går ut. Sedan blir det någon plastdetalj som går sönder, så är det bara åka köpa en ny.

japp, det kallas Planned obsolescence, dvs att saker planeras för att hålla i en viss tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men vafan, så du menar att när ens plastflaskor "är slut" så finns det inga nya att köpa om man har en modell där man skruvar fast flaskorna ?

Nej, fördelen är att även gamla flaskor fungerar! Så det är inget problem. Vi körde ett tag med 2 sodastream, en för varje typ av kolsyrepatron och den nya utan skruv för flaskan, och körde både gamla och "nya" flaskor i båda maskinerna utan problem.

Permalänk

Headsup
Har en äldre modell av sodastream som används flitigt!
Nya flaskorna är för långa och passar inte även om man tar ut bottenplattan som ska fånga upp vattendroppar
Så leta efter de gamla knubbiga flaskorna ifall ni funderar på att köpa fler flarror

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Headsup
Har en äldre modell av sodastream som används flitigt!
Nya flaskorna är för långa och passar inte även om man tar ut bottenplattan som ska fånga upp vattendroppar
Så leta efter de gamla knubbiga flaskorna ifall ni funderar på att köpa fler flarror

Värt att veta att alla Sodastream-flaskor också har bäst-före-datum. Jag har använt flaskor där datumen har gått ut men antar att det har att göra med att plasten sakta försvagas så det kan vara värt att vara försiktig så man inte får plastsplitter som exploderar i ens ansikte en dag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Värt att veta att alla Sodastream-flaskor också har bäst-före-datum. Jag har använt flaskor där datumen har gått ut men antar att det har att göra med att plasten sakta försvagas så det kan vara värt att vara försiktig så man inte får plastsplitter som exploderar i ens ansikte en dag.

Ja jag såg det. Så är det med alla behållare som har någon form av tryck, går säkert att använda efter bäst-före men på egen risk.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Nej, fördelen är att även gamla flaskor fungerar! Så det är inget problem. Vi körde ett tag med 2 sodastream, en för varje typ av kolsyrepatron och den nya utan skruv för flaskan, och körde både gamla och "nya" flaskor i båda maskinerna utan problem.

Fungerar petflaskor som inte skruvas i en gammal sodastream där man skruvar fast petflaskorna eller menar du att gamla petflaskor passar i nya sodastream?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kapitalism i ett nötskal.

Om man inte köpte skräpet hade de inte funnits.

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad i bubbel-kvaliteten om man köper en billig eller dyr sodastreamer? Är väl samma patroner oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fungerar petflaskor som inte skruvas i en gammal sodastream där man skruvar fast petflaskorna eller menar du att gamla petflaskor passar i nya sodastream?

Ja, nu finns det ju olika gamla sodastream såklart, men i "vår" "gamla" som har gänga för både flaska och gaspatron så funkade "nya" maskindiskbara flaskor fint. De har gängor även om de inte krävs i nyare maskinerna. Så för oss inga problem, men det verkar alltså finnas fall då de nya flaskorna är för långa för att få plats. En sådan här är det vi har som är "äldre":

https://www.remodelista.com/posts/kitchen-soda-stream-water-c...

Glasflaskor däremot är en helt annan grej, men det kanske alla vet. För det krävs sprängskydd gissar jag?

Permalänk

Måste slänga upp en varningens finger för Sodas egna patroner. Iaf om man har den basicmodellen med skruv. Kör alltid med patroner från Öb/rusta m.fl. vanligtvis. Varje år vid jul brukar jula ha sodastream patroner extra billigt och varje gång jag kört in en sådan har maskinen gått sönder. Verkar som det är något högre tryck så plastknappen går sönder när man pumpar ut kolsyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, nu finns det ju olika gamla sodastream såklart, men i "vår" "gamla" som har gänga för både flaska och gaspatron så funkade "nya" maskindiskbara flaskor fint. De har gängor även om de inte krävs i nyare maskinerna. Så för oss inga problem, men det verkar alltså finnas fall då de nya flaskorna är för långa för att få plats. En sådan här är det vi har som är "äldre":

https://www.remodelista.com/posts/kitchen-soda-stream-water-c...

Glasflaskor däremot är en helt annan grej, men det kanske alla vet. För det krävs sprängskydd gissar jag?

Ok då är jag med, nyanflaskor gar fortfarande gänga med andra ord
Då är det bara hålla liv i sodstreamern då så man kan fortaätt med kolsyra från rusta, elgiganten mm ist flr "sodastream original"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny Sodastream Duo för några veckor sen och blev vansinnig när jag insåg att dom gjort om gasflaskorna för den modellen. Men en snabb googling så hittade jag en adapter för de gamla gasflaskorna så de passar i nya quickconnect-historian.

Man fick modda själva sodastreamern för att flaskorna ska få plats tillsammans med adaptern men det var inget som tog lång tid eller var krångligt.