Ny USB-sticka håller i 200 år – men det finns en hake

Permalänk
Melding Plague

Ny USB-sticka håller i 200 år – men det finns en hake

Säkra bolognesereceptet och lösenorden till eftervärlden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Finns ens Bitcoin om 200 år? Finns ens Facebook om 200 år? Finns ens Microsoft?

Den viktiga frågan finns ens USB kvar om 200 år?

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske något att klicka hem och lägger över lite text på för att sedan förvara i valvet

Skrivet av Catcode:

Finns ens Bitcoin om 200 år? Finns ens Facebook om 200 år? Finns ens Microsoft?

Den viktiga frågan finns ens USB kvar om 200 år?

Det finns säkert kvar tills jag dör, vilket kan vara bra att ha något sånt här.
Ifall jag dör så får frun och barnen ett h*lvete att försöka lista ut lösenord hit och dit.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att garantin borde varit längre om man nu ska lita på tillverkaren...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte produktsidan som refereras (länk?) men att den ideala förvaringstemperaturen skulle vara 35 grader C är nog en feltolkning. Det är nog så att den ideala förvaringstemperaturen högst ska vara 35 grader C, normalt bevaras saker bättre med lägre temperaturer. Sen är ju frågan hur de uppskattat sådana livslängder, det skulle också vara intressant att få veta.

Permalänk
Medlem

Om jag har ett USB-minne liggandes i byrålådan och tar upp det igen om 20 år, vad exakt är det som gör att den då (eventuellt?) inte fungerar längre eller att datan är skadad/borta? Aldrig förstått det där riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Om jag har ett USB-minne liggandes i byrålådan och tar upp det igen om 20 år, vad exakt är det som gör att den då (eventuellt?) inte fungerar längre eller att datan är skadad/borta? Aldrig förstått det där riktigt.

Vet ej. Jag har ett USB-minne som snart är så gammalt som fortfarande fungerar (uppskattar att den är från 2007-2009).

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av deltascu:

Nu hittar jag inte produktsidan som refereras (länk?) men att den ideala förvaringstemperaturen skulle vara 35 grader C är nog en feltolkning. Det är nog så att den ideala förvaringstemperaturen högst ska vara 35 grader C, normalt bevaras saker bättre med lägre temperaturer. Sen är ju frågan hur de uppskattat sådana livslängder, det skulle också vara intressant att få veta.

Har uppdaterat artikeln med en länk till produktsidan. Du har nog också säkert rätt i att det kan handla om maxtemperaturer snarare än idealtemperaturer, det utvecklas dock inte av tillverkaren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Om jag har ett USB-minne liggandes i byrålådan och tar upp det igen om 20 år, vad exakt är det som gör att den då (eventuellt?) inte fungerar längre eller att datan är skadad/borta? Aldrig förstått det där riktigt.

Minnesceller är elektriskt laddade, den laddningen minskar sakta men säkert om den inte ansluts till en energikälla regelbundet. Kallas för bitröta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu hittar jag inte produktsidan som refereras (länk?) men att den ideala förvaringstemperaturen skulle vara 35 grader C är nog en feltolkning. Det är nog så att den ideala förvaringstemperaturen högst ska vara 35 grader C, normalt bevaras saker bättre med lägre temperaturer. Sen är ju frågan hur de uppskattat sådana livslängder, det skulle också vara intressant att få veta.

De brukar nog sällan beskriva "ideala" temperaturer, för usb stickor och liknande skulle det inte förvåna om man kunde förvara det i en förseglad förpackning i frysen, kanske lägga usb minnet i en vakuum-påse och försegla (för fukten, inte för att det hade blivit ett problem när det ändå endast skulle förvarats i minusgrader).

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk

Och när zombieinvasionen kommer och all strömnätet är nere så står man där med usb stickan som har lösenordet till ens Netflex abonnemang...

Skämt åsido. Det viktiga att tänka på är att mycket media inte är bra för långtidslagring. Frågan är dock vilken information man har som man vill långtidslagring? Och inte för att uppröra alla 640k ought to be enough for anybody förespråkare. Så är minnet på 8Kb betydligt mindre än era 640kb som ni så ofta pratar om. Vanligt folk vill långtidslagring bilder, filmer etc.

När det gäller lösenord så går de flesta återskapa på något sätt. Alltså glömmer man Facebooklösenordet, så klicka på länken där man står att man har glömt det. Vanligt folk har då begränsat väldigt liten information som de vill spara på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vet ej. Jag har ett USB-minne som snart är så gammalt som fortfarande fungerar (uppskattar att den är från 2007-2009).

Grejen är inte så mycket att USB-minnet slutar fungera utan att data kan går förlorad om det bara ligger undangömt under lång tid.

Om det används då och då förlängs livslängden på datan.

Och livslängden på minnescellerna i sig är mycket längre än på datan.

Det som gör att datan försvinner är att elektronerna som representerar 1or och 0or sakta men säkert läcker ut ifrån cellerna.

Kvantmekaniska effekter innebär att även under totalt ideala och perfekta omständigheter så kommer elektronerna att röra på sig. Och tillverkningen och tekniken bakom NAND är långt ifrån perfekt.

Det är imponerande att det håller så länge som det gör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mihon:

Hmm, kanske något att klicka hem och lägger över lite text på för att sedan förvara i valvet

Det finns säkert kvar tills jag dör, vilket kan vara bra att ha något sånt här.
Ifall jag dör så får frun och barnen ett h*lvete att försöka lista ut lösenord hit och dit.

Sen kommer nästa problem, om man inte är snabb nog så tar tex Google bort din email efter 2 år om den inte används och flera sidor kommer nog följa med.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått det där med att saker inte håller så länge, massor med studier säger att VHS-band är helt obrukbara inom 30 år, men hur många har man inte känt som kört igång sin bröllopsfilm från typ 80-talet helt utan problem...

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Aldrig förstått det där med att saker inte håller så länge, massor med studier säger att VHS-band är helt obrukbara inom 30 år, men hur många har man inte känt som kört igång sin bröllopsfilm från typ 80-talet helt utan problem...

Jag har usb minne från 90talet, de fungerar än idag. När jag har testat dem så har de såklart "blivit uppladdade" och usb minne/ssd kan tappa data om de ej sitter i.

Men man ska skilja på att data kan vara kvar till att datan med väldigt hög sannolikhet är kvar. Tar vi VHS filmer så blir de hela tiden sämre, bilden blir sämre för varje spelning.
Inom datateknik så kan det vara så att viss data måste förvaras på ett tillförlitligt sätt under väldigt lång tid. Jag påstår att privatpersoner inte har så mycket av denna data som är väldigt liten. Det är mer stora mängder foton/filmer, där det inte är hela världen om det blir någon bitfel eller att en fil fil blir oläsbar.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår av produktsidan så är detta då alltså inte ett USB-minne i egentligen mening. Dvs, det är inte öht USB Mass Storage (eller för den delen då t.ex. UASP).

Det är ur USB-perspektiv istället en USB-ansluten serieport, som man kan ansluta till i valfri terminalemulator och prata med den terminalbaserade texteditorn som kör på RP2040-mikrokontrollern som är inbyggd i USB-pinnen.

Och det är texteditorn som kör på RP2040 som då sparar det du skriver i detta "8KB (64Kbit) Ferroelectric RAM"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3lk0r:

Om jag har ett USB-minne liggandes i byrålådan och tar upp det igen om 20 år, vad exakt är det som gör att den då (eventuellt?) inte fungerar längre eller att datan är skadad/borta? Aldrig förstått det där riktigt.

Har med statisk laddningen att göra med, när den väl blir urladdad så blir data skadad då drabbas man har dataförlust.
Gäller allt som har flash minne att göra med, läste på någon sida att den kan hålla sin statisk laddningen i något år.

Har flera USB minne som är säkert över 10 år som har drabbas av dataförlust.

Permalänk

Hade en usb minne på 2 giga från när de började komma typ 25-30 år sedan, gick inte ens läsa av för datorn hittade den inte reagerade inte alls

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har usb minne från 90talet, de fungerar än idag. När jag har testat dem så har de såklart "blivit uppladdade" och usb minne/ssd kan tappa data om de ej sitter i.

Men man ska skilja på att data kan vara kvar till att datan med väldigt hög sannolikhet är kvar. Tar vi VHS filmer så blir de hela tiden sämre, bilden blir sämre för varje spelning.
Inom datateknik så kan det vara så att viss data måste förvaras på ett tillförlitligt sätt under väldigt lång tid. Jag påstår att privatpersoner inte har så mycket av denna data som är väldigt liten. Det är mer stora mängder foton/filmer, där det inte är hela världen om det blir någon bitfel eller att en fil fil blir oläsbar.

Mina gamla dvd och Blu ray skivor fungerar inte alla fast provat på olika spelare för att eliminera bort fel på just spelaren och vhs filmer har kastat bort för länge sedan

Permalänk
Medlem

Va?! Ingen kkrieger-edition?

Permalänk
Medlem

säkert någon som lyckas få in Doom på den stickan!

Permalänk
Medlem

8000 tecken är ju inte skitjobbigt att knacka in med bokstavspunchar i en syrafast plåt eller nåt annat som håller betydligt längre än 200 år annars

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår av produktsidan så är detta då alltså inte ett USB-minne i egentligen mening. Dvs, det är inte öht USB Mass Storage (eller för den delen då t.ex. UASP).

Det är ur USB-perspektiv istället en USB-ansluten serieport, som man kan ansluta till i valfri terminalemulator och prata med den terminalbaserade texteditorn som kör på RP2040-mikrokontrollern som är inbyggd i USB-pinnen.

Och det är texteditorn som kör på RP2040 som då sparar det du skriver i detta "8KB (64Kbit) Ferroelectric RAM"

Skrivet av downup:

säkert någon som lyckas få in Doom på den stickan!

Det verkar ju iaf finnas förutsättningar att köra det på RP2040-mikrokontrollern i sig: https://kilograham.github.io/rp2040-doom/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Den viktiga frågan finns ens USB kvar om 200 år?

Just det är ju något som tillverkaren iaf avhandlar på produktsidan:

"Future data recovery

In the event that the USB interface were to become obsolete or the RP2040 were to become non-functional, it should still be possible to recover the FRAM data using a SOP-8 test clip. The FRAM IC is marked “RS64”."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett klassiskt exempel på värdelös ingenjörskonst.

8000 tecken är så pass lite att analog teknik är överlägsen.

En (kort) bok lagrar detta på ett i alla avseenden bättre sätt än möjligen volym och vikt.

Kanske kommer en version som kan lagra större datamängder. Men det finns sjuka problem med kompatibilitet för ett 100+ års perspektiv. Inte många datorer idag som kan läsa Fortran på hålkort. Det var ett halvt sekel-ish sedan.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Har uppdaterat artikeln med en länk till produktsidan. Du har nog också säkert rätt i att det kan handla om maxtemperaturer snarare än idealtemperaturer, det utvecklas dock inte av tillverkaren heller.

Så då är det fram att hitta på saker...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petter_mattsson:

Har uppdaterat artikeln med en länk till produktsidan. Du har nog också säkert rätt i att det kan handla om maxtemperaturer snarare än idealtemperaturer, det utvecklas dock inte av tillverkaren heller.

Lägre temperatur tycks vara bättre för FeRAM (som med det mesta).

Exempel från ett datablad (INTE för den exakta kretsen som används här, vet inte vilken det är):

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Minnesceller är elektriskt laddade, den laddningen minskar sakta men säkert om den inte ansluts till en energikälla regelbundet. Kallas för bitröta.

Hur fungerar det med SSD? Har haft en i förrådet sedan 2015. Hur länge klarar de sig utan att ansluta till energikälla?

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Hur fungerar det med SSD? Har haft en i förrådet sedan 2015. Hur länge klarar de sig utan att ansluta till energikälla?

ungefär lika bra som ett sketet usbminne samma teknik i botten bara bättre kvalite på chippen.

har för mig att ja läst om att det rekommenderas att plugga in flashlagring iaf minst en gång om året för att typ nästan garantera att inget går förlorat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

1 års garanti på en produkt som sägs hålla i 200 år. Låter inte riktigt som att dom tror på sin egna produkt.