Permalänk
Medlem

Meshnätverk

Hej! En fråga bor i dag på ett enplanshus ca 130kvm och jag har idag fiber med en router men jag skulle vilja ha täckning över hela huset. MEN jag skulle vilja ha kanske ett 3 pack?
1 för sätta jämte tvn med uttag till ethernet så man kan koppla in både xbox och tvn i
1 får stå där fibern går in ( köket/städskrubben)
1 i garaget med 1 ehternet uttag då jag har spel datorn där.

Det jag har har kollat på är TP-link Deco M4 Mesh-system AC1200

Anledningen är för jag vill självklart vill inte behöva dra ca 30 meter internet kabel till tvn och garaget.

Har ni några tips eller trix?

Permalänk
Medlem

Tips och trix: det finns inga genvägar till bra och stabilt nätverk, dra kabel.

Mesh kan funka bra, men bäst om man kör ethernet backhaul, alltså med sladd mellan accesspunkterna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av xccapman:

Hej! En fråga bor i dag på ett enplanshus ca 130kvm och jag har idag fiber med en router men jag skulle vilja ha täckning över hela huset. MEN jag skulle vilja ha kanske ett 3 pack?
1 för sätta jämte tvn med uttag till ethernet så man kan koppla in både xbox och tvn i

Anledningen är för jag vill självklart vill inte behöva dra ca 30 meter internet kabel till tvn och garaget.

3st på 130m2 låter väldigt mycket, risken är att du kommer få full stapel på telefoner och enheter men skitdålig genomströmning.
sätt 2 unifi ap, den som du inte vill dra kabel till ansluts trådlöst. räkna dock med att du kommer får ställa ner 2.4ghz bandet rätt ordentligt. som referens kör jag 2st på 187m2 två våningar, då kan jag endast köra 14db på 2.4ghz bandet, då täcker det trädgården på 1600m2 med. polaren har hus i betong på drygt 300m2 i två våningar, där kör vi 16db på enda och 14 på andra ap, på klubben har vi 550m2 med betong väggar överallt (massa små rum) så där har vi 5st men alla står på 12db på 2.4ghz bandet.
i dom större lokalerna sitter 1ap och då täcker det utan problem 180m2

ett alternativ är ju att dra en liten tunn fiberpatch bakom listen och ha en liten switch vid tv som sedan ger vanlig rj45 med poe.
jag kör själv den lösningen och är väldigt nöjd då jag blev av med all tjock kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xccapman:

Spelar du så är mesh inte så bra då man ofta för högre latency. Mitt tips är att dra kabel, hur tråkigt det än är. Har du en vind så blir det enklare. I mitt hus använde jag gamla dosor och rör från TV- och telefonuttag och satte nätverksuttag i alla rum där jag ville och satte UniFi AP i taket (borrade bara hål från vinden och ner).

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem

Kan du göra en liten skiss på planlösningen och lägga upp? Kör själv trådlös mesh till speldatorn (Deco X75) funkar helt okej, men då är det ca 4 meter mellan accesspunkter genom golvet och separat trådlöst backhaul. Men kommer dra kabel så fort jag får tid över att riva en av väggarna.

Permalänk

Tycker också 3 enheter på 130kvm låter mycket.

Jag bor på 90kvm och sen typ lika mycket tomt till på det tror t.om lite över 130kvm trädgård och har i ga problem att dra runt hela huset plus trädgård på bara routern.

Dock med rätt dålig signal längs trädgårdsgränsen längst från routern men då är man också typ 30m från routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xccapman:

Att sätta upp ett bra mesh-nätverk handlar om att få bra kommunikation mellan mesh-enheterna. Därav att du blir rekommenderad kabel. Vill du inte dra kabel så ska du sätta mesh-enheten mitt emellan platsen där du har basen och platsen där du vill ha bra mottagning. Du ska inte placera mesh-enheten där du vill ha bra mottagning, då lurar du bara dig själv att det är bra för du har fem staplar i telefonen, men genomströmningen suger.

Jag blir alltid förundrad över denna negativa inställning till att dra kabel. Jag drog nyligen ett nätverk i en lägenhet som jag bodde i tillfälligt. Jag lyckades göra det så att det blev både snyggt samt kunde återställas. Detta på grund av att jag visste att jag inte skulle bo så länge i denna hyresrätt och ville inte har problem vid utflytt. Nu har vi flyttat till hus och jag har dragit ett nätverk i det, förbi ett antal dörrar och annat. Innan jag började så undrade jag om jag skulle få ihop det. Huset är 160kvm i ett plan och är byggt som ett L. Inkommande fiber har sämsta möjliga planering och kabel behövde dras från inkommande punkt ner längs ena sidan och sedan längs med hela insidan av L-et till andra sidan av huset. Men efter att ha lagt två kvällar på detta så är det snyggt och fungerar bra. Nu sitter det dessutom två AP på väl valda punkter som ger full WiFi till de enheter som kräver det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag blir alltid förundrad över denna negativa inställning till att dra kabel.

Spontant så är det för att det är jäkligt fult när man inte kan dölja kabeln.
I mitt fall: ska tvärsöver en bred, lång hall. Kabeln får antingen gå under golvet (orka dra upp parkett för det) eller längs taket och då syns kabeln (lägenhet, kan inte gå via vind). Det finns inga lister att gå längs som går hela vägen utan kabeln kommer att synas på ett par ställen isf.
Nej tack, blev mesh som funkar tillräckligt bra för att streama film i vardagsrummet.

Hade jag velat ha dold kabel istället? 100%!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S