Motorola Moto G72, går ej att ringa till när man spelar

Permalänk
Medlem

Motorola Moto G72, går ej att ringa till när man spelar

Köpte i våras en Motorola Moto G72 till min gamla mamma (80+). Hon har telefonen för att kunna nås och ringa, spelar lite krysskamp, wordfeud, etc med sin syster och läser nyheter.

På senaste tiden har det hänt flera gånger att det inte går att ringa till henne (abonnenten kan inte nås för närvarande". Efter en del felsökande så verkar det som att telefonen har någon funktion som gör att så fort man spelar något spel så går det helt sonika inte att ringa till den. Nyligen när hon hade spelat med syster och noterat att batteriet var lågt lade hon telefonen på laddning utan att avsluta spelet. Resultatet var att det inte gick att nå henne på många timmar och jag fick ta en il-tur hem till henne för att kolla om det hänt henne nåt.

Motorola har någon funktion som åstadkommer detta och någon app "gametime" där man ska kunna ställa in det., men oavsett om jag har appen avaktiverad, eller aktiverad så kommer fenomenet tillbaka.

Igår kväll tillbringade jag ett par timmar med felsökning. Om appen är avaktiverad så blockas alla inkommande samtal medan man spelar. Om appen är aktiverad så kan man ställa in att samtal inte ska blockeras. Jag lät appen vara aktiverad och ställde in att den inte skulle blocka inkommande samtal när man spelar och efter lite testande verkade allt vara frid och fröjd. Ikväll igen så blockar den ¤%&/( telefonen inkommande samtal igen.

Tänkte jag skulle höra om någon har några tips om hur man permanent kan stänga av detta beteende. Annars blir det nog till att reklamera telefonen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Köpte i våras en Motorola Moto G72 till min gamla mamma (80+). Hon har telefonen för att kunna nås och ringa, spelar lite krysskamp, wordfeud, etc med sin syster och läser nyheter.

På senaste tiden har det hänt flera gånger att det inte går att ringa till henne (abonnenten kan inte nås för närvarande". Efter en del felsökande så verkar det som att telefonen har någon funktion som gör att så fort man spelar något spel så går det helt sonika inte att ringa till den. Nyligen när hon hade spelat med syster och noterat att batteriet var lågt lade hon telefonen på laddning utan att avsluta spelet. Resultatet var att det inte gick att nå henne på många timmar och jag fick ta en il-tur hem till henne för att kolla om det hänt henne nåt.

Motorola har någon funktion som åstadkommer detta och någon app "gametime" där man ska kunna ställa in det., men oavsett om jag har appen avaktiverad, eller aktiverad så kommer fenomenet tillbaka.

Igår kväll tillbringade jag ett par timmar med felsökning. Om appen är avaktiverad så blockas alla inkommande samtal medan man spelar. Om appen är aktiverad så kan man ställa in att samtal inte ska blockeras. Jag lät appen vara aktiverad och ställde in att den inte skulle blocka inkommande samtal när man spelar och efter lite testande verkade allt vara frid och fröjd. Ikväll igen så blockar den ¤%&/( telefonen inkommande samtal igen.

Tänkte jag skulle höra om någon har några tips om hur man permanent kan stänga av detta beteende. Annars blir det nog till att reklamera telefonen.

Gå in i appen Spel och sedan inställningar (kugghjulet i höger hörn)

Så finns valet "Blockera samtal", bara att stänga av den funktionen. Den är dock avstängd som standard så någon har ändrat denna inställning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack, men det var den appen jag mekade med igår.

Med appen "Spel" inaktiverad så blockas alltid samtal vid spelande (appen går ej att avinstallera) och med avaktiverad app så borde ju det inte blockas samtal alls.

Med appen "Spel" aktiverad och funktionen "Blockera samtal" avslagen så funkade det igår (funktionen var redan avslagen när jag kollade).

Problemet är bara att idag funkar det inte igen och jag håller det för väldigt osannolikt att min mamma hittat in där och slagit på skiten.

Finns det nån gest eller annat mek som kan slå på eländet?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack, men det var den appen jag mekade med igår.

Med appen "Spel" inaktiverad så blockas alltid samtal vid spelande (appen går ej att avinstallera) och med avaktiverad app så borde ju det inte blockas samtal alls.

Med appen "Spel" aktiverad och funktionen "Blockera samtal" avslagen så funkade det igår (funktionen var redan avslagen när jag kollade).

Problemet är bara att idag funkar det inte igen och jag håller det för väldigt osannolikt att min mamma hittat in där och slagit på skiten.

Finns det nån gest eller annat mek som kan slå på eländet?

Mig veterligen nej. Eller jo, det skulle vara stör ej läget i Android. Den finns under Inställningar -> Ljud -> Stör ej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla om nåt av spelen har rättigheter att ändra nåt och om stör ej på nåt sätt är med i leken. Om jag inte får rätt på det så blir det till att reklamera telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Blockera samtal" i appen "Spel" var avslaget, trots det kunde jag inte ringa till telefonen när ett spel var igång.

Hittade att två appar som hade behörighet att ändra "Stör ej", den ena var "Spel" och den andra var nån "Google Play-nånting". När jag tog bort behörigheten för "Stör ej" på "Google Play-nånting" kom nån dialog om att alla "stör-ej inställningar" som den appen gjort i systemet togs bort. Jag tog även bort behörigheten för "Spel" att ändra på "Stör-ej" inställningar.

Just nu går det att ringa till telefonen även när man spelar, får se om det håller i sig.

Rant: Vad är det för jävla ljushuvud som hittar på nån sån här skit! Jag köper att man kan vilja ha en sån här inställning, men det måste för bövelen vara enkelt att ändra och förstå hur det är inställt. Att gömma skiten i nån app vid sidan om androids normala inställningar är ju helt jävla befängt. Epic jävla fail och hål i huvet är vad det är!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Rant: Vad är det för jävla ljushuvud som hittar på nån sån här skit! Jag köper att man kan vilja ha en sån här inställning, men det måste för bövelen vara enkelt att ändra och förstå hur det är inställt. Att gömma skiten i nån app vid sidan om androids normala inställningar är ju helt jävla befängt. Epic jävla fail och hål i huvet är vad det är!

Menar du Motorolas grej eller Googles?
Åtminstone på min Motorola så kommer både en notifikation OCH en ikon fram när man är i en app den klassar som spel. Trycker man ikonen kommer inställningarna fram direkt i en liten popup. Smidigt i mina ögon och inte dolt.
Visste däremot inte att det ens gick att nå från andra appar (Moto-appen).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Menar du Motorolas grej eller Googles?
Åtminstone på min Motorola så kommer både en notifikation OCH en ikon fram när man är i en app den klassar som spel. Trycker man ikonen kommer inställningarna fram direkt i en liten popup. Smidigt i mina ögon och inte dolt.
Visste däremot inte att det ens gick att nå från andra appar (Moto-appen).

Det finns ingen indikation alls på att samtal blockeras. Om Motorolas spel app är aktiverad (vilket den inte var) så finns en inställning för att få en flytande ikon, eller dra-in-från sidan pryl (bådadera är i vägen för spelet), eller inget alls. Det finns ingen indikering att samtal blockeras utan att man går in i UI:t och kollar. Inte smidigt och dessutom väldigt dolt att samtal blockeras, då man måste in i inställningar för att se om samtalsblockering är påslagen (vilket UI:t indikerade att det var avslaget, men likförbannat blockades samtal).

Googles grej vetifan vad det var. Jag bara plockade bort dess rättigheter att meka med stör-ej. Om telefonen börjar blocka inkommande samtal igen så reklamerar jag den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahopp, nu började den igen. Går ej att ringa till telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du uteslutet att det inte är något med abonnemanget, sim-kortet eller mobilnätet i närområdet som spökar? Med tanke på att du får "abonnenten kan inte nås för närvarande" meddelandet vilket skulle kunna bero på externa faktorer som inte är direkt kopplade till telefonen i fråga. Testa exempelvis att ringa när hon sitter på en annan mast än den vanliga, eller om du växlar sim-kort mellan telefonerna för att se om du får samma problem med sim-kortet i din telefon eller om problematiken kvarstår i hennes telefon fast med ditt sim-kort i.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

håller med ovan.

stör ej funktionerna brukar bara innebära att det tutar upptaget.

låter mer som bekymmer med telenätet där hon bor om den kopplar ner totalt från det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske helt enkelt inte vill bli störd under spelandet. Jobbiga ungar liksom.

Annars finns det en massa saker som är lätt att komma åt. Man kan ju alltid pröva att ta bort sånt som flygplansläge, stör ej osv från swipe-menyn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Har du uteslutet att det inte är något med abonnemanget, sim-kortet eller mobilnätet i närområdet som spökar? Med tanke på att du får "abonnenten kan inte nås för närvarande" meddelandet vilket skulle kunna bero på externa faktorer som inte är direkt kopplade till telefonen i fråga. Testa exempelvis att ringa när hon sitter på en annan mast än den vanliga, eller om du växlar sim-kort mellan telefonerna för att se om du får samma problem med sim-kortet i din telefon eller om problematiken kvarstår i hennes telefon fast med ditt sim-kort i.

Japp, det är uteslutet så gott det går. Jag kan få fram samma fel om jag slår på "fokuserat spelande" och fått samma fel både hemma hos henne och hemma hos mig och jag har dessutom samma operatör och har inga problem med min telefon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Kanske helt enkelt inte vill bli störd under spelandet. Jobbiga ungar liksom.

Det jobbiga är när hemlarmet gått och hon inte hört när dom tjoar och sen har dom inte kunnat ringa. Då stövlar det helt plötsligt in vårdpersonal som tror hon behöver hjälp.

Skrivet av AndreaX:

Annars finns det en massa saker som är lätt att komma åt. Man kan ju alltid pröva att ta bort sånt som flygplansläge, stör ej osv från swipe-menyn.

Det är inget sånt hon kommer åt. Jag har själv åkt dit en kväll när jag blev orolig. Det räckte med att trycka på powerknappen för att tända skärmen så gick det plötsligt att ringa till den.

Har helt sonika beställt en ny telefon. Det funkar inte med en opålitlig lur. Dessvärre tror inte det kommer gå helt enkelt att reklamera den eftersom dom vill ha in den på reparation. Jag tror knappast dom kommer hitta något fel.

Visa signatur