Google höjer integritetsskyddet i Maps – slutar koppla historik till konton

Permalänk
Melding Plague

Google höjer integritetsskyddet i Maps – slutar koppla historik till konton

Google Maps är världens mest använda digitala kartor, och nu blir den praktiska historikfunktionen Tidslinjen säkrare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns ofta mer känsliga saker än var någon har varit på Google kontona. De flesta personer gör inga speciella hemliga resor någonstans och använder deras spårbara kontokort för att handla, bussbiljett för att resa. Mobil som master sparar ungefär positionering på.. Såklart att all resehistorik ej bör komma ut, på samma sätt att all mail de har i mailkorgen inte heller bör komma ut.

För övrigt är det många som inte endast har en tracker med historik med sig utan flera. Och detta på helt olika mobila enheter emot helt olika företag. Jag själv skulle vilja ha bättre spårning på mina hörlurar, men det kommer säkert om något år.

*edit*
Den stora risk jag ser är att svartsjuka partners kan spåra personer. Men man ska inte låta någon få tillgång till ens mobil även om man är gift med den. Undantaget jag kan se är att man är en ungdom och låter vårdnadshavare ha tillgång. Det skulle även kunna vara en person som har förmyndare, men där bör man tänka till.
Jag vet nya bilar som har trackers där ägaren kan se vart den har varit och hur någon har kört.

Som sagt, jag ser den stora risken med trackers närstående personer. Många av oss andra gör inga resor någonstans som på något sätt är känslig. Det betyder inte att informationen bör komma ut, i Googles fall är nog Google Drive + mail mer känsligt för de flesta än hur ofta och vilka pizzerior man brukar besöka.

*edit2*
Ett annat problem är att folk ofta inte fattar att det finns så många prylar idag som spårar plats där man i efterhand kan se detta.

Permalänk
Medlem

Undviker att använda den tjänsten för allt man ser är att man åkte till Eslöv 2014...
#ickeberest

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men man ska inte låta någon få tillgång till ens mobil även om man är gift med den. Undantaget jag kan se är att man är en ungdom och låter vårdnadshavare ha tillgång. Det skulle även kunna vara en person som har förmyndare, men där bör man tänka till.

Vi kör med öppna kort hemma hos oss och tilliten är 100%. Båda jag och frugan har tillgång till både varandras telefoner och till barnens telefoner. Är lyckligt gift i över tio år.
Skulle jag plötsligt byta kod och inte ge frugan tillgång skulle det bara skapa massa misstankar som jag helst slipper då jag har rent mjöl i påsen och är inte intresserad av någon annan.
Men om det för andra funkar med att låsa ute sina partners så för all del.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Vi kör med öppna kort hemma hos oss och tilliten är 100%. Båda jag och frugan har tillgång till både varandras telefoner och till barnens telefoner. Är lyckligt gift i över tio år.
Skulle jag plötsligt byta kod och inte ge frugan tillgång skulle det bara skapa massa misstankar som jag helst slipper då jag har rent mjöl i påsen och är inte intresserad av någon annan.

Detta ämne gå ha en lång diskussion med. Det är idag inga konstigheter att ha extrem kontroll över produkter. Veta exakt var någon har varit hela tiden. Flera olika loggers bekräftar samma information. När folk handlar med bankkort och får ofta kvitto på kivra, så går precis allt spåra till den förbannelse. Bilkörningen loggas hela tiden, man ser precis hur någon har kört. Kameror i varenda rum som spelar in både bild och ljud. Historik på ens musiklysning, där någon ska analysera på varför lyssnade den på denna musik just nu.
Denna extrema spårning skulle jag inte ens vilja någon annan familjemedlem har. Det handlar om att få koppla av, inte att man på något sätt döljer något.

Sedan kan man låta andra se mer grundläggande saker, vilket nog det du syftar på..

Permalänk
Medlem

Detta ämne gå ha en lång diskussion med. Det är idag inga konstigheter att ha extrem kontroll över produkter. Veta exakt var någon har varit hela tiden. Flera olika loggers bekräftar samma information. När folk handlar med bankkort och får ofta kvitto på kivra, så går precis allt spåra till den förbannelse. Bilkörningen loggas hela tiden, man ser precis hur någon har kört. Kameror i varenda rum som spelar in både bild och ljud. Historik på ens musiklysning, där någon ska analysera på varför lyssnade den på denna musik just nu.
Denna extrema spårning skulle jag inte ens vilja någon annan familjemedlem har. Det handlar om att få koppla av, inte att man på något sätt döljer något.

Sedan kan man låta andra se mer grundläggande saker, vilket nog det du syftar på..

Helt ärligt har inte använt mig av google maps historik. Vi kan dock se var alla mobiler befinner sig med find my device. Dock har vi det på för de barnens skull som har mobiler.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Helt ärligt har inte använt mig av google maps historik. Vi kan dock se var alla mobiler befinner sig med find my device. Dock har vi det på för de barnens skull som har mobiler.

Varför är det för barnens skull?

Permalänk
Medlem

Allt blir bara sämre och sämre. Timeline är alldeles utmärkt, och det är bra att komma åt den via vanliga webläsare. Perfekt att se hur man åkt på semestrar, när man åkte till och från jobb, med mera. Kombinerat med foton underlättar det att hålla koll på saker och ting.

Man kommer ju att kunna ha den lokalt, men kan man då se sin timeline på plattan eller bara telefonen? Synkas den mellan enheter, eller är det verkligen bara en säkerhetskopia som Google har i molnet?

Ja, jag använder även Google Bonus-appen, har fått ca 50kr på 5 veckor, det är ju småpengar för att sälja sin själ kanske, men, jag har inga problem att berätta för Google och dess kunder att jag gick till Hemköp och inte Kjell & Company i fredags.

Enda felet är att barnens timeline inte går att komma åt, jag får ge dem en telefon, jag får övervaka dem med Family Link - där jag kan se var de är (om än sorgligt långsamt uppdaterat ibland), men barnen kan inte ha timeline eller läsa epost i en extern klient. Alltså, va? Om jag som förälder vill komma åt mail etc är det ju ändå en smal sak att göra, kan ju logga in på barnens konton i Chrome på min dator liksom, då jag är administratör för familjekontona. Likaså har Googles spel-app (den som håller koll på progress i spel) inte funkar bra med barnkonton, vilket gjort att progress förlorats när man bytt telefon. Vansinne.

Ok, fattar att en del är nojiga över personlig integritet, sekretess, osv, och alla brottslingar jublar ju över att domstolar inte kan begära ut location history från Google, men...låt mig själv få välja vilka tjänster jag vill ha tack. Det går utmärkt att stänga av timeline om man inte vill ha det.

I de fall man har en kontrollerande partner så är det ju ändå så att timeline är tillgängligt lokalt, så där blir ingen större skillnad antar jag, då man kan tvingas att låsa upp sin mobil. Men visst, kanske blir det lite svårare att övervaka i smyg.

Jag vet nya bilar som har trackers där ägaren kan se vart den har varit och hur någon har kört.

Japp, min 2014 Volvo V70 loggar när och var den körs, var den står parkerad, och det är ju inte en avancerad bil. Jag kan komma åt det från min mobil och få tillskickat som excel, csv eller html om jag vill ha komplett historik 3 månader bakåt.

Förstår att folk har olika åsikter och behov, men jag kommer åt min frus datorkonto och även hennes timeline i webläsaren, och mail; samtidigt har hon lösenord till min dator, och kommer åt mail, timeline, ja, allt mer eller mindre. Man kan ha principer om sådant här, men jag tänker mer praktiskt. Däremot brukar vi inte kolla varandras mail osv givetvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför är det för barnens skull?

Ifall något händer så jag vet var de är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte denna ändring.

Jag använder tidslinjen otroligt mycket och tycker det är både användbart och kul att gå tillbaka på den. Vill gärna ha det på mitt google konto och inte bara lokalt.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ok, fattar att en del är nojiga över personlig integritet, sekretess, osv, och alla brottslingar jublar ju över att domstolar inte kan begära ut location history från Google, men...låt mig själv få välja vilka tjänster jag vill ha tack. Det går utmärkt att stänga av timeline om man inte vill ha det.

Detta får mig att fundera hur många som har på den?
Liksom det är superlätt att spåra vad folk har varit, de vet exakt var. Denna information går sedan jämföra med en massa annat som övervakningskameror. I usa där dashcam är vanligare så går även denna information jämföra för att bekräfta platsinformation.

Jag håller med att platsspårbarhet är riktigt bra, jag använder det hela tiden till precis allt möjligt. Bara en sådan sak att bussen var försenad och man vill ha ersättning, där man i efterhand på minuten kan se när nästa buss kom, när den kom fram osv.

Permalänk
Medlem

Liksom det är superlätt att spåra vad folk har varit, de vet exakt var. Denna information går sedan jämföra med en massa annat som övervakningskameror. I usa där dashcam är vanligare så går även denna information jämföra för att bekräfta platsinformation.

Jag håller med att platsspårbarhet är riktigt bra, jag använder det hela tiden till precis allt möjligt. Bara en sådan sak att bussen var försenad och man vill ha ersättning, där man i efterhand på minuten kan se när nästa buss kom, när den kom fram osv.

Ja, jag fick faktiskt en parkeringsfaktura riven då jag kunde visa att jag kört därifrån efter bara 10 minuter, men fakturerats för flera dagar. Ok, bevis går att förfalska, men många accepterar skärmdumpar, även svenska domstolar, så...

Jag kollade just ett äldre gmail-konto jag aldrig haft på mobilen, det har inte timeline aktiverat och det går heller inte att aktivera det. Jag kollade sedan med ett gmail-konto jag HAR haft, och har, på en mobil, men det verkar inte heller ha timeline aktiverat. Jag rekommenderas använda Google Maps app för Timeline.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ju mindre de sparar om mig desto bättre. För säkerhets skull försöker jag stänga av plats-funktionen i mobilen när jag inte använder den men det är lätt att glömma och vissa appar aktiverar plats för att använda bluetooth. Så jag stänger också av bluetooth när jag inte använder det. Om jag inte måste ha mobildata eller wifi så stänger jag av det också (flygplansläge).

Men loggarna skickas väl upp till google och andra så fort man sätter på nätverket igen...

Edit: För navigering använder jag Osmand+ med offlinekartor.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ja, jag fick faktiskt en parkeringsfaktura riven då jag kunde visa att jag kört därifrån efter bara 10 minuter, men fakturerats för flera dagar. Ok, bevis går att förfalska, men många accepterar skärmdumpar, även svenska domstolar, så...

fri bevisföring i sverige. Kan Google, Samsung, Apple och Volvos tracker visa att man har kommit till en plats en viss tid och åkt det från en annan. Så är det ett bevis. Sedan kan motparten anklaga en för att man kan teleporterna sig som i star trek eller andra argument.

Jag tror att detta kommer bli mer vanligt för varje år, allteftsom fler enheter loggar platsinformation.

Permalänk
Medlem

Platshistorik i Google maps är det enda sättet jag hittat som fungerar när jag ska rapportera mina timmar på jobbet och ska försöka komma ihåg en vecka bakåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Platshistorik i Google maps är det enda sättet jag hittat som fungerar när jag ska rapportera mina timmar på jobbet och ska försöka komma ihåg en vecka bakåt

Exel?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Personlig assistent som rapporterar det man gör i Excel. Det hade varit underbart.
Det är många som vill att vissa saker ska skötas automatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Jag gillar inte denna ändring.

Jag använder tidslinjen otroligt mycket och tycker det är både användbart och kul att gå tillbaka på den. Vill gärna ha det på mitt google konto och inte bara lokalt.

Helt enig... borde var opt-in...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Men man ska inte låta någon få tillgång till ens mobil även om man är gift med den.

Gift med mobilen!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Alla nyare bilar är utrustade med gps och mobiltelefon/bredband oavsett om du ser nått av det eller inte för det är lagkrav på det.
eCall
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Alla nyare bilar är utrustade med gps och mobiltelefon/bredband oavsett om du ser nått av det eller inte för det är lagkrav på det.
eCall

Från din länk: eCall-systemet aktiveras bara om din bil råkar ut för en allvarlig trafikolycka. Annars är systemet inaktivt. Det betyder att systemet vid normal körning inte övervakar bilen (registrerar positionen eller kontrollerar körningen) och inte heller överför några uppgifter.
Så jag tror inte nya bilar övervakas så. Så spårbarheten är nog valbar i bilar idag. Och det finns flera positiva anledningar att kunna ha denna. Såklart det även finns negativa anledningar. Det beror på hur det tillämpas och vem som kan få ut informationen.

Säg att man skulle ha en bil för 1miljon, som en tesla. Av någon anledning har en bekant behov att låna bilen, det kan vara en väldigt bra anledning och man har svårt att säga nej. Jag skulle tro att de flesta då vill veta väldigt mycket om körningen. Sedan kan detta vara integritetskränkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vi har också 100% tillit till varandra och behöver därmed inte kunna varandras inloggningsuppgifter. Är övertygad om att jag skulle få dem ifall jag frågade dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

eCall

Ecall är ett separat system som är avstängt tills bilen hamnar i en olycka. Tex krockkuddarna utlöser eller gkrafterna indikerar på en krock. Biltillverkarna spårar via en inbyggd sändare med simkort eller vsim, tekniskt sett är det en inbyggd mobiltelefon i bilen. Den går att stänga av om man är tekniskt händig.

I USA säljer biltillverkarna förarnas körvanor bland annat till försäkringsbolag som sedan anpassar priset på försäkringspremierna. De loggar precis allt. Hastighet, hastighetsbegränsning på väg, acceleration, deacceleratiom, rattutslag, bromsverkan, gps position, pratar föraren i telefon medans den kör, volym på högtalarna när media spelas, används bilbältet, video från trötthets kameran, video från filassistans systemet.

Permalänk
Medlem

Tips: Medan tid är, gå till https://takeout.google.com/settings/takeout/custom/maps,mymap... och plocka ut aktuell data innan Google raderar den. Sägs kunna läsas i https://github.com/Freika/dawarich . Ska även gå att plocka ut på mobil, men jag kan inte hitta var, möjligen får man lite mer fokuserad data som kan vara enklare att importera i andra program.

Nedstängningen av web-Timeline och Picasa är två riktigt dåliga saker Google gjort. Men det finns ju fler : https://killedbygoogle.com/

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tips: Medan tid är, gå till https://takeout.google.com/settings/takeout/custom/maps,mymap... och plocka ut aktuell data innan Google raderar den. Sägs kunna läsas i https://github.com/Freika/dawarich . Ska även gå att plocka ut på mobil, men jag kan inte hitta var, möjligen får man lite mer fokuserad data som kan vara enklare att importera i andra program.

Nedstängningen av web-Timeline och Picasa är två riktigt dåliga saker Google gjort. Men det finns ju fler : https://killedbygoogle.com/

När stänger Google web-timeline? För mig fungerar det att gå in där än så länge och har inte hört om något datum. Edit: Synd att man inte kan ha den på Windows :/ Edit 2: Gick, måste använda Docker Desktop

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Motsatsen till tillit

Skrivet av Zargoz:

För mig låter det inte som "100% tillit" om ni behöver konstant tillgång till varandras mobiler för att inte svartsjukemisstankar ska uppstå. Det låter snarast som falsk trygghet och kontrollbehov. Som hypotetisk vänsterprasslare hade jag använd en extern webbtjänst i inkognitoläge och sett till att inga spår lämnades på mobilen.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

För mig låter det inte som "100% tillit" om ni behöver konstant tillgång till varandras mobiler för att inte svartsjukemisstankar ska uppstå. Det låter snarast som falsk trygghet och kontrollbehov. Som hypotetisk vänsterprasslare hade jag använd en extern webbtjänst i inkognitoläge och sett till att inga spår lämnades på mobilen.

Jag behöver inte "konstant tillgång" vi kollar inte ens varandras telefoner. Men, om jag skulle vilja så skulle jag kunna. Det är så vi kör och 13 år ihop going strong och 4 barn tillsammans. Andra får köra sitt race hur dom än vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När stänger Google web-timeline? För mig fungerar det att gå in där än så länge och har inte hört om något datum. Edit: Synd att man inte kan ha den på Windows :/ Edit 2: Gick, måste använda Docker Desktop

Verkar oklart när det stängs. Ett av mina konton, mitt första Google-konto som kanske egentligen är "amerikanskt", har redan låst Web-timeline, men det kontot har jag bara använt i mobiler extremt sporadiskt. På konton där timeline inte redan är aktiverat kan man sedan ett tag inte aktivera det (i webläsaren alltså, i mobilen går det väl).

Mitt konto som jag använder i mobilen och skapade i Sverige 2011 verkar fortfarande funka på webben och jag har inte fått någon varning för ändringar vad jag sett.

Tipset är ändå december 2024 som längst.

Efter vad jag förstått får man info om att web-timeline kommer att stängas och man måste flytta timeline till 1st mobil.

_Direkt efter_ att man godkänt flytten är web-timeline borta. Då går inte att spara ner kopia på Timeline. (detta baserar jag på stackares vittnesmål på Reddit etc när de upptäckt att Google raderat deras timeline över bröllopsresor, extremt viktiga jobbresor etc osv)
Godkänner man inte flytten görs den efter ett tag möjligen automatiskt (om man har timeline aktiverad) och all timeline äldre än 3 månader raderas även i mobilen. Annars tycks default vara att äldre än 36 månader raderas, men det går troligen att ändra (förhoppningsvis innan gammal timeline raderats)

Kan ju inflika att jag oftast skulle klara mig med Timeline i mobilen, men nu sist när jag var på en treveckors roadtrip i Skottland så tänkte jag spara ner hur vi kört, och när, sammanställa resan som GPS-spår, kunna titta på den i andra program/Mina Kartor/Google Earth och då var Timeline i webläsaren perfekt. Jag körde med navigering så Timeline hade mycket data att gå på. Likväl var det vissa sträckor (på flera mil alltså) där det bara blev ett rakt streck. Gissningsvis hade barnen lånat laddarsladden och jag körde med Android Auto och mobilen i energisparläge eller nåt...hur som helst, genom att använda det som min frus telefon till och från visade på hennes timeline (i webläsarfönster bredvid mitt) och använda web-timelines "snap"-funktion kunde jag dra in rätt vägsträcka.

Provar nu (att som exempel för sakens skull) att korrigera en snutt jag körde i Norge. Man kan i web-timeline få en röd prick varje gång Google har registrerat en location, och kombinerat med "snap"-funktionen kan man enkelt fixa en bättre visning av den väg man kört. (kan ju vara extra intressant om det finns 2 eller fler alternativa vägar men Timeline bara visar ett streck fågelvägen, men, orkade inte hitta sådant exempel även om vi hade ett sådant i Skottland som jag korrigerade)

Jag kunde i web-timeline även korrigera en sträcka som vi till en början körde med bil, sedan gick till ett vattenfall, och sedan körde vidare med bil. Den blev i mobilen helt knas, på kartan såg det ut som vi åkte zig-zag flera mil omväg osv, men då kunde jag i web-timeline dela upp sträckan i 3 etapper och få det bra.

Vi bodde även i flera dagar på ett ställe med katastrofal mobiltäckning, vilket vi visste på förhand, men i Timeline såg det ut som att vi hade gjort tämligen många resor per dag när vi egentligen hade suttit och eldat i öppna spisen och spelat sällskapsspel. Samtidigt hade vi ju gjort några resor till stränder, affärer etc, och det var smidigt i web-timeline att redigera bort felen. Bland annat kunde jag se att vi en viss dag kört ca 5 mil bil, inte 15 som man först kunde tro...

Nej, det här är dåligt Google.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag behöver inte "konstant tillgång" vi kollar inte ens varandras telefoner. Men, om jag skulle vilja så skulle jag kunna. Det är så vi kör och 13 år ihop going strong och 4 barn tillsammans. Andra får köra sitt race hur dom än vill.

Min formulering var lite onödigt aggressiv, jag ber om ursäkt för det. Det jag menade var att "tillit" i min värld innebär att man inte behöver kunna kontrollera sin partner, man litar på dem. Det är också relativt enkelt att kommunicera dolt på en mobil, så länge övervakningen inte består av lokalt installerade övervakningsprogram eller att någon har insyn i nätverkstrafiken. Därmed är det lite av en falsk trygghet i mina ögon.

Anledningen att jag retade upp mig är mest att attityden "jag har inget att dölja" skadar oss alla när den växer utanför den privata sfären. Men du talade uttryckligen om din familjesfär; jag borde varit lika tydlig i vad jag avsåg. Min avsikt var inte klanka ner på ditt familjeliv som ett bittert, ensamt internet-troll.. men det lät som det.

Jag hoppas att du inte tog illa upp. Att förolämpa folk är inte ett bra sätt att föra fram min ståndpunkt.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Min formulering var lite onödigt aggressiv, jag ber om ursäkt för det. Det jag menade var att "tillit" i min värld innebär att man inte behöver kunna kontrollera sin partner, man litar på dem. Det är också relativt enkelt att kommunicera dolt på en mobil, så länge övervakningen inte består av lokalt installerade övervakningsprogram eller att någon har insyn i nätverkstrafiken. Därmed är det lite av en falsk trygghet i mina ögon.

Anledningen att jag retade upp mig är mest att attityden "jag har inget att dölja" skadar oss alla när den växer utanför den privata sfären. Men du talade uttryckligen om din familjesfär; jag borde varit lika tydlig i vad jag avsåg. Min avsikt var inte klanka ner på ditt familjeliv som ett bittert, ensamt internet-troll.. men det lät som det.

Jag hoppas att du inte tog illa upp. Att förolämpa folk är inte ett bra sätt att föra fram min ståndpunkt.

Nej, jag tog absolut inte illa upp. Jag bara berättade vad det är som funkar för oss. Andra är fria att göra hur de vill.

Visa signatur