Skrivet av 0cool:
(Ber om förståelse för att jag saxar brutalt i ditt inlägg för att bemöta de sakerna jag har starkast åsikter om)
Det här är ännu ett exempel på det jag menar - visst man har minskat utsläppen men de är inte ofarliga för det, utsläppen är direkt giftiga än i dag. Los Angeles har problem med smog fortfarande etc.
En FYI kring just LA
"Despite seemingly optimistic ratings, Los Angeles’s air pollution is among the worst in the United States, both for PM2.5 and ozone."
PM2.5 är en storlek som till större del kommer från non-tailpipe emissions än från avgasröret. Så det är något man inte löser genom att införa elbilar. Det är som sagt komplext...
Skrivet av 0cool:
Och de sällsynta jordmetallerna i en katalysator i en ICE-bil är väl ändå "nya problem" de också?
Jag tycker mig se en återkommande tendens att problem med elbilar överdrivs medan befintliga långt värre problem med fossilbilar knappt nämns eller förminskas. Man är liksom blind för dem för att de alltid funnits.
(Nu är inte just ditt inlägg det värsta exemplet på långa vägar, det är många andra inlägg jag har stört mig på genom åren som delvis driver denna rant )
Bara så du har det klart för dig: en sak som kanske skiljer mitt agerande från många andra är att jag inte har några problem att totalt såga saker jag lagt pengar på men där det inte uppfyller förväntningar.
En katalysator innehåller ädelmetaller i första hand. Att de är stöldbegärliga på vissa bilmodeller är en kombo av att de innehåller platina samt är på vissa modeller väldigt lätt att komma åt även om bilen står på marken. När dessa blev ett krav kom det med en del problem, bl.a. lägre effekt på motorn, men de löste ju ett större problem! Bortsett från tappad effekt är det väl mest ett ekonomiskt problem.
Inte så att du egentligen ville lyfta användning av kobolt som katalysator när man raffinerar olja?
Ja, det är ett problem. Vi behöver komma bort från användning av olja!
Men när vi pratar metaller: det man inte kan sticka under stolen med är att elbilar kräver flera gånger mer metaller/mineraler än ICE (även en som körs på vätgas). Om vi bara tar en, koppar, så har man detta lilla problem att tampas med
"Targets for 100% electric vehicle adoption by 2035 cannot be achieved without an unprecedented acceleration in copper mining"
Vilket rimligen borde ge lite obehagskänslor givet att just koppar är något som en rad andra områden också kommer se kraftigt ökande behov av som led i "elektrifieringen".
Nu är jag inte helt med på "det är många andra inlägg..." refererar specifikt till mina, eller generellt sådana som råkar uttrycka saker du känner inte stämmer med din åsikt.
Specifikt kring ny teknik, även i bilar m.a.p. miljöaspekt, har jag gissningsvis testat på betydligt fler saker än de flesta. Haft CNG-bil när det var på ropet, skaffade PHEV när första Passat:en med det lanserades och har just nu elbil. Ovanpå det har jag lagt 6-siffrigt belopp på solceller och har jobbat med att utveckla BMS-programvara för EV-batterier.
Duckade i.o.f.s etanolbil. Kändes som den kunskap jag har givet en civ.ing i kemiteknik var tillräckligt för att från start säga: det är en dålig idé...
Skrivet av 0cool:
För egen del är jag emot vätgasbilar generelt eftersom jag gillar att aldrig behöva tanka min bil någonsin, den har all räckvidd jag behöver varje morgon.
Vi har uppenbarligen olika prioriteringar. Spenderar hundra gånger hellre 5 min på att tanka 2-4 gånger i månaden än att sitta på en asfalterad parkering och vänta på "snabbladdning" (blev tyvärr ett par extra gånger med det innan vi fick upp en laddare i sommarhuset...).
Men är helt med på att bensin/diesel måste avvecklas. Huvudorsaken är för att komma till rätta med CO2.
Skrivet av 0cool:
ICE-vätgasbilar skulle ju dessutom ha alla nackdelar från ICE förutom just utsläpp. Dvs de kommer vara högljudda, ha tröga drivlinor, extremt komplicerade motorer, dyra att tillverka, dyr service mm. Inte minst kvarstår problemet med omfattande tungtransport av bränsle.
Det är som sagt komplext: EVs and hybrids are twice as likely to hit pedestrians as gas cars
Sen skulle jag säga att det är bara i väldigt låga hastigheter som en EV är tystare än en modern ICE.
Och angående tillförlitligheten: https://www.instituteforenergyresearch.org/fossil-fuels/elect...
"EV owners suffer from 79 percent more reliability issues than gasoline or diesel vehicles."
Som jag skrev innan, har bl.a. utvecklat BMS-programvara och jobbat tillräckligt nära bilindustrin (jobbade med embedded/RTOS under nästan 20 år) för att inte vara det minsta överraskad över att elbilar inte alls blev så problemfria som många var övertygade att de skulle vara.
Drivlinan kan absolut gå sönder, det är lägre sannolikhet att den gör det på en BEV än på en ICE. Men det är inte alls en speciellt vanlig felkälla på moderna ICE, även på dessa bilar är datorrelaterade problem en snabbt ökande felkälla.
Vet inte vad definitionen på "dyr service" är. På en helt ny bil måste kan göra service för att upprätthålla garanti. När det är ett icke-problem är det väldigt små summor, olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter är <1000 kr per år (om man nu inte kör en V8 som tar nästan 10l olja då blir det nästan det dubbla...). Sen tillkommer bromsbelägg, däck etc men det är ju långt ifrån varje år.
Förhoppningsvis och rimligen kommer samma sak gälla BEVs när de passerat garantitiden. Då slipper man oljan och oljefiltret, vilket i.o.f.s. är en större del av kostnaden!
Skrivet av 0cool:
Sedan är ju just vätgas ovanligt svårhanterat så man lär råka ut för fler saker som detta: Big boom
Hur var det med att bara se problemen?
Ja, det är absolut ett problem i nuläget. Men finns väldigt lovande forskning inom avancerad ytkemi där man siktar på att lagra vätgas genom att binda det till ett fast poröst material som kan påverkas så det absorberar/släpper vätet efter behov.
Är vi framme än? Nope, men vi är inte precis "klar" med forskning kring batterier heller och här går det inte att vara säker vilken som gör genombrott först (eller alls...).
Var inte alls speciellt övertygad om vätgas bara för ett par år sedan. Det som ändrats är dels att få andra tekniker kan med dagens kunskap fungera som storskaligt energilager för intermittent elproduktion.
Dels gjorde man en enormt genombrott i att nu kunna göra elektrolys av havsvatten, när det tidigare krävdes avsaltning/färskvatten. Det passar otroligt väl ihop med offshore-vindproduktion!
Det skrivet: råder inget tivel om att BEV kommer vara en av de tekniker vi behöver förlita oss på framåt. Man ska inte bara köra motvals och klara, Fast att bara lyssna på de mest positiva är inte heller någon bra idé, det kan ge orealistiska förväntningar för de som inte är "early adopters"
https://www.forbes.com/sites/peterlyon/2024/03/24/why-arent-e...