Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det blir ett problem om man måste ha hög effekt hela vägen, men det var ju någon nyhet i dagarna om någon som börjat tillverka laddstationer med batterubuffer. Dvs de ger sina 800w till bilarna från batterilagret i backen men de laddas själva från nätet med lägre effekt och därmed lägre belastning på befintlig infrastruktur.

Jag tycker generellt att det verkar vara bäddat för ett mer distribuerat elnät, där produktion sker i liten skala nära där den konsumeras. Sol och vind genererar gas som sedan eldas på plats för att generera ström året runt, exempelvis. Eller laddar batterier som funkar på natten.

Helt klart intressant lösning och tror vi kommer se mer av denna typ framåt, lagra energi i form av vätgas är något som man tittat på länge.
Bara för att förtydliga, det är inte "brännbar" gas som skapas utav sol och el utan vätgas, så det blir inga utsläpp när det omvandlas till energi.

Det händer en del på EU nivå när det gäller skifte till vätgas.
https://www.whitecase.com/insight-alert/european-hydrogen-and...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I Sverge är inte produktionskapaciteten huvudproblem, framförallt inte i kontext "kan vi ladda ett par miljoner elbilar".

Problemet är, som vanligt i kontext av elproduktion, inte kWh utan kW. Det som kommer vara utmanande med 1 miljon elbilar är att få accessnäten att stå pall för effekten då väldigt många har väldigt snarlika användarmönster.

Var helt inne på att köpa elbil privat, men skippade det då det inte var vettigt när man kör så pass lite som jag gör ~1500 mil per år.

Och i efterhand är jag utöver nöjd från en annan aspekt: utvecklingen går så snabbt på elbilar att de som är ett par år gamla känns inte speciellt roliga idag... Har ändå elbil, frugan har en via jobbet där de bara får välja BEV eller PHEV.

Klippt citat. Har med det jag svarar på bara.

Ja, idag är bristen i överföringen men "allt" ska ju elektrifieras så är frågan om kapaciteten räcker till? T.ex. så för att driva Hybrit som ska tillverka fossilfritt stål beräknas det gå åt 70 Twh, då behöver vi öka vår produktion med cirka 50% av det vi producerar idag. Något som ingen idag vet hur det ens ska kunna lösas. Sedan säkert en hel fordonsflotta inom bygg/anläggning/industrin också.

Som du säger är min uppfattning om hur folk generellt resonerar också, folk har elbilar via företag. Billigare leasing än att ta diesel-/bensindrivna bilar tack vare skatterabatter. Att köpa en elbil privat är extremt dyrt och en begagnad är en chansning med tanke på batteriet som kan kosta stora pengar att byta.

Ska elbilar vara framtiden måste priserna ner och kapciteten på batterierna måste upp, och även anpassas mer för kallt klimat. Materialen tas ju redan från låglöneländer under riktigt dåliga former så det är i andra led priserna måste justeras ner. Vi måste även med största sannolikhet hitta nya fyndigheter för materialen (ja, olja måste vi också hitta mer av) som krävs för tillverka batterierna samt öka produktionatakten.

Innan jag blir påhoppad, så jag är varken för eller emot elbilar, dieselbilar eller bensinbilar. Jag äger inte ens en bil.

Edit: sen tillkommande serverhallar, automatiserade lager, de kräver rejält med kräm det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Absolut, kräver enormt med NY infrastruktur för snabbladdarna - du måste förstå att varje elbil per år drar lika mycket ström (om inte magnitud mer) som ett hushåll per år.
Blir typ att hela Sveriges elnät behöver koncentreras ner och dras parallellt bara för att föda snabbladdarna.

Skulle inte tro det faktiskt. Bilarna kommer ju mestadels laddas nattetid när elnätet har massor med kapacitet över ändå.
Snabbladdarna som levererar stor effekt kommer kräva lösningar men det finns ju alternativ till att dra ny infrastruktur från norrland till skåne, exempelvis batterilager i marken vid snabbladdarna som i sin tur laddas med befintlig infrastruktur.

Det kommer säkert krävas enstaka utbyggnader men knappast några enorma projekt på nationell skala.

Och oavsett, alla såna projekt är ju engångskostnader, vilket kontinuerlig leverans av bränsle inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det blir ett problem om man måste ha hög effekt hela vägen, men det var ju någon nyhet i dagarna om någon som börjat tillverka laddstationer med batterubuffer. Dvs de ger sina 800w till bilarna från batterilagret i backen men de laddas själva från nätet med lägre effekt och därmed lägre belastning på befintlig infrastruktur.

Jag tycker generellt att det verkar vara bäddat för ett mer distribuerat elnät, där produktion sker i liten skala nära där den konsumeras. Sol och vind genererar gas som sedan eldas på plats för att generera ström året runt, exempelvis. Eller laddar batterier som funkar på natten.

Känns som alla lösningar bara ger mer och mer potentiella felkällor?
Batterier som kan ladda säg 10 bilar på raken för en laddare kommer inte bara bli stora utan även dyra då även de kommer behöva tex temp reglering.
Det brukar kallas en riktig fullösning eller fulfix. Lös kapacitetsproblemet istället då det inte lär försvinna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att macken har belysning och lite el till att driva pumparna betyder inte att det finns sådan kapacitet vare sig på anslutningen in till macken, eller utanför, så att det snabbt och enkelt går att sätta upp laddare. Det är här somliga lever fullständigt uppe i det blå. Ett tydligt exempel är att "halva Vaxholm" ska grävas upp framförallt för att Trafikverket ska få till laddare till den eldrivna vägfärja de har beställt till Vaxholmsleden. Vi pratar grävning på en sträcka på 2,2 km, i tätbebyggt område. Snabbt och enkelt, sa Bull. Det är klart att detta även kommer att kunna komma andra förbrukare till del också, men den som inbillar sig att elnätet överallt är dimensionerat för att sätta upp snabbladdare saknar verklighetskontakt. Dessutom kan ta det ta tid att komma från idé till faktiskt genomförande, så att nå fram till fungerande laddare kan ibland ta flera år. Om inte sådan anslutning bara nekas pga kapacitetsbrist.

Notabelt angående Trafikverkets avtal med nätägaren är att i överenskommelsen ingår att de inte ska utnyttja kapaciteten fullt ut, på grund av elnätets kapacitetsbrist. Annars hade det blivit njet på fler anslutningar tills ytterligare omfattande arbeten har genomförts. Det här är inte som att hänga upp nätverkskablar som tvättlinor kors och tvärs i lägenheten...

Glesbygd är väl lite utan fast definition. Vissa glesbygdsmackar har väl både tvätthall, pelarlyft, tryckluftanläggning, 14 glasfrysar och AC så rimligtvis borde elnätet klara av två elbilsladdare också, om det fanns vilja/prio.

Visioner om att slå över till elektriferat 2030 är nog en utopi. Bensinstationsutbyggnaden har ju pågått sedan tidigt förra seklet så vi får väl helt enkelt räkna med att det tar liiite längre tid att slå om.
Det är väl lite dagens (i-)problem.
Allt ska vara tillgängligt nu, alltid och för alla, utan kostnad och utan ansträngning.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan. 🤓

Leasat elbil nu i 3 år. Varit mycket nöjd förutom kanske med publika laddare men använder de så sällan ändå.

Nu vill jag köpa bil istället och vet inte vilket bränsle/drivlina man ska satsa på. Vår maxbudget är 200k. T ex kia Ceed finns ju med bensin för ca 180 000kr, plug in hybrid för ca 220k. Vårt kör mönster passar nog hybrid ganska bra men vågar man köpa hybrid?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som alla lösningar bara ger mer och mer potentiella felkällor?
Batterier som kan ladda säg 10 bilar på raken för en laddare kommer inte bara bli stora utan även dyra då även de kommer behöva tex temp reglering.
Det brukar kallas en riktig fullösning eller fulfix. Lös kapacitetsproblemet istället då det inte lär försvinna.

Jag tror tvärt-om, att det kommer krävas buffertar på fler ställen för att lösa effektproblematiken. Det är ju ofta korta stunder som hög effekt krävs. Idealt vore om varje hus har ett stort batteri som kan kapa topparna när värmepumpen går. Ytterligare fördelar blir ju att hela distributionen blir mer resilient mot störningar. Strömavbrott skulle också hanteras bättre med flera nivåer av batterier. Dessutom kan de ta hand om överproduktion när det blåser eller när solen lyser. Det efterfrågas ju redan nu i elnätet, du kan få betalt för att konsumera el när det är för mycket effekt i nätet.

För laddstationerna kan batterierna fungera så att de tar ut topparna vid snabbladdning. Idealt vore riktigt stora batterier som kan lagra laddning för flera bilar. Dessa batterier kan laddas upp långsamt under den tid på dygnet färre bilar laddas. I förlängningen skulle det vara idealt om konsumtionen styrs centralt av elnätsbolaget för att balansera effekten. Batterierna skulle också kunna ge ut effekt i nätet om det efterfrågas.

Batterier är således en elegant lösning på kapacitetproblemet. Tänk cacheminne i en dator. Istället för att göra RAM-minnet snabbare, så går det att komma undan med ett mindre, snabbt minne för att lösa accesstidsproblematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som alla lösningar bara ger mer och mer potentiella felkällor?

Inte helt med på att ett batteri i backen skulle vara en större felkälla än en tankbil som åker 100+ mil med flera ton flytande bränsle varje vecka men vi får la se, det blir iaf gjort as we speak så att säga.

Vi har passerat 5000 snabbladdare i Sverige med kapacitet över 100kW och det byggs nya hela tiden. Det måste bero på att de som monterar dem inte har fått veta att det är omöjligt. Som när prärievargen springer utanför stupet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu har jag knappt läst i den hår tråden, men sett att frågan dykt upp ibland och det är något jag tycker är intressant. Nämligen om ni kör elbil har köpt en privat eller om ni har företag som betalar den?

Jag känner ingen som har elbil privat, men flera som valt elbil som tjästebil.

Hittills i år har flera olika bilmärken sänkt priserna på nya elbilar med 20-30%, det hade varit katastrof att ha köpt en av dem som privatperson och fått ett värdetapp över natten på 80-150 000 kr.

Gissningsvis är "rätt pris" för en elbil ungefär samma som en motsvarande bensinbil brukade kosta. Elbilarna kommer vara billigare att tillverka men tillverkarna kommer sno en del av den bränslebesparingen man räknar in som ägare av elbilen så det kan nog stabiliseras på ungefär samma slutpris.

Innan priserna ligger på den nivån borde man kolla på begagnade elbilar istället. Det är en ständig ström in nu från alla leasingbilar som börjar passera 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag tror tvärt-om, att det kommer krävas buffertar på fler ställen för att lösa effektproblematiken. Det är ju ofta korta stunder som hög effekt krävs. Idealt vore om varje hus har ett stort batteri som kan kapa topparna när värmepumpen går. Ytterligare fördelar blir ju att hela distributionen blir mer resilient mot störningar. Strömavbrott skulle också hanteras bättre med flera nivåer av batterier. Dessutom kan de ta hand om överproduktion när det blåser eller när solen lyser. Det efterfrågas ju redan nu i elnätet, du kan få betalt för att konsumera el när det är för mycket effekt i nätet.

För laddstationerna kan batterierna fungera så att de tar ut topparna vid snabbladdning. Idealt vore riktigt stora batterier som kan lagra laddning för flera bilar. Dessa batterier kan laddas upp långsamt under den tid på dygnet färre bilar laddas. I förlängningen skulle det vara idealt om konsumtionen styrs centralt av elnätsbolaget för att balansera effekten. Batterierna skulle också kunna ge ut effekt i nätet om det efterfrågas.

Batterier är således en elegant lösning på kapacitetproblemet. Tänk cacheminne i en dator. Istället för att göra RAM-minnet snabbare, så går det att komma undan med ett mindre, snabbt minne för att lösa accesstidsproblematiken.

Inte dagens batterier. Alldeles för dyra. De nya järnlufts batterierna kanske kan vara något men utrymmet blir ett problem tillslut eftersom de måste ofta bli väldigt stora. Är faktiskt nu i diskussion med ett större företag om järnluftsbatteri. problemet är att det tar så otroligt stor yta i anspråk och även underhållet blir ett gigantiskt projekt även om järnluftsbatterier är ganska billiga och miljövänliga saker.
Ett cache minne lever väldigt länge och klarar otroligt många cykler, det gör inte batterier. Att byta dom sen blir ett helt eget projekt eller reparation av dessa med alla tillhörande system. Ett cache minne är litet och gör minimal skada på tex miljön om det efter användning kastas i naturen.

Skrivet av 0cool:

Inte helt med på att ett batteri i backen skulle vara en större felkälla än en tankbil som åker 100+ mil med flera ton flytande bränsle varje vecka men vi får la se, det blir iaf gjort as we speak så att säga.

Vi har passerat 5000 snabbladdare i Sverige med kapacitet över 100kW och det byggs nya hela tiden. Det måste bero på att de som monterar dem inte har fått veta att det är omöjligt. Som när prärievargen springer utanför stupet.

Batterier i marken skulle bli jobbiga att serva. Tankbils systemet är väl utbyggt och fungerar bra som det är idag.

Vill gärna veta mer om laddarna med batterier och vart de byggs som man kan se hur de tänkt lösa detta. Speciellt priserna på gigantiska batterier, vem ska bekosta dessa?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Så elbilarna har nått en tillräckligt stor marknadspenetration för att EU tycker att dom skall straffbeskattas.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_2...

Egentligen är det ju riktade handelstullar mot kina (följer i såklart USA's fotspår).
Men nu när vi dygnet runt i många veckor inför EU valet bombarderats med "miljön framförallt" känns det ju lite konstigt att straffa just elbilar.
För nog måste varje förbränningsmotor som byts mot en elmotor vara en miljövinst?
Men det är ju klart EU valet är ju över, så nu blir det "business as usual" i 5 år till.

F.ö. så verkar Geely (Volvo) hamna på en 20% straffskatt.

Och för er som tycker att det låter som en bra ide med tuffa tullar eller subventioner, så kom ihåg att det finns massor av exempel på länder som skyddat sin industri med tullar genom historien.
Det är sällan det slutar bra (vår egna varvsindustri är ett lysande exempel).
Och en omedelbar effekt blir ju att även märken som inte drabbas kan höja sina priser.
Så grattis, dyrare elbilar på g.

Självklart så kommer de mer miljöfokuserade politikerna skrika sig hesa över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Batterier i marken skulle bli jobbiga att serva. Tankbils systemet är väl utbyggt och fungerar bra som det är idag.

Tankbilar är ännu jobbigare att serva. Jag tror du benådar komplexiteten i det som redan finns bara för att det redan finns.
Rent objektivt om man tänker sig en värld där ingen av lösningarna finns hade man valt elkablar och batterier i backen framför borrning efter olja, raffinering och distribution via skepp och lastbil alla gånger, givetvis.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill gärna veta mer om laddarna med batterier och vart de byggs som man kan se hur de tänkt lösa detta. Speciellt priserna på gigantiska batterier, vem ska bekosta dessa?

Batteripriserna har ju rasat kraftigt på senaste så det är inte en så stor tröskel som man trodde för några år sedan. De flesta bolagen verkar lösa det genom att helt enkelt sätta stora batterier nära laddstolparna, ingen rocket science med andra ord men det funkar.

Här är ett i Göteborg: https://www.energi.se/artiklar/2023/oktober-2023/laddstatione...

Här från Finland: https://kempower.com/news/kempower-and-polarium-charging-solu...

Norge: https://www.pixii.com/market/ev-charging/

Här från trafikverket, det verkar finnas en hög "laddbara laddare" i Sverige redan: https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte dagens batterier. Alldeles för dyra. De nya järnlufts batterierna kanske kan vara något men utrymmet blir ett problem tillslut eftersom de måste ofta bli väldigt stora. Är faktiskt nu i diskussion med ett större företag om järnluftsbatteri. problemet är att det tar så otroligt stor yta i anspråk och även underhållet blir ett gigantiskt projekt även om järnluftsbatterier är ganska billiga och miljövänliga saker.
Ett cache minne lever väldigt länge och klarar otroligt många cykler, det gör inte batterier. Att byta dom sen blir ett helt eget projekt eller reparation av dessa med alla tillhörande system. Ett cache minne är litet och gör minimal skada på tex miljön om det efter användning kastas i naturen.

Batterier i marken skulle bli jobbiga att serva. Tankbils systemet är väl utbyggt och fungerar bra som det är idag.

Vill gärna veta mer om laddarna med batterier och vart de byggs som man kan se hur de tänkt lösa detta. Speciellt priserna på gigantiska batterier, vem ska bekosta dessa?

Ja, det har du säkert rätt i att dagens batterier både är för dyra och "ohållbara" i miljöaspekten. Men jag har ändå svårt att se hur de skall uppnå målen med "elektrifieringen" utan batterilagring.

Min spaning är att batterilagring måste vara på plats inom 5-10 år för att nå klimatmålen. 2035 skall alla bilar som säljs vara elbilar. Redan 2030 är det tal om att förbjuda bilar med förbränningsmotor i miljözoner. Tariff-baserad elnätsavgift skall vara på plats inom 2 år, dvs. snabbladdning kan bli riktigt dyrt. Jag tror också att inom 1-3 år så kommer det att vara svårt att sälja solcellsproducerad el då fler och fler installerar solceller på sina tak. Det är redan prat om "ankkurvor" och för mycket fluktuation.

På kontinenten verkar de värma sina hus med gas, så de är kanske inte lika känsliga för högre elpriser. Men här har vi satsat allt på värmepumpar. Ska vi värma våra hus eller ladda våra bilar(?)

Vad är din förhoppning om att lösa elförsörjning och distribution? Det är bara 10 år kvar till 2035. Ej planerbar vindkraft och solceller byggs ut i Europa. Skulle inte dagens batterier kunna subventioneras för att få bollen i rullning? Det måste ju börjas någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

”Utrop till radiobil xx, vi behöver hjälp med ett ryck…”

”Negative, vi har ca 45min kvar till 80%. Laddaren släpper inte ut mer än 120kW”.

”Ok, bil yy då?”

”Negative, vi har bara 18% och det är kö till alla laddare”.

😅
Blir säkert jättebra att tvinga bort alla utryckningsfordon 🫣

Vet inte vad polisen har i framkörning, men tar man ambulansen där tanken är att man ska vara framme inom 15 minuter så är det ofta max 15km, men ibland 50km fram. Att lasta av en patient på akuten och städa bil tar cirka 20-60 minuter, alltså en snabbladdare hade kunnat fylla ett tomt batteri.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så elbilarna har nått en tillräckligt stor marknadspenetration för att EU tycker att dom skall straffbeskattas.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_2...

Egentligen är det ju riktade handelstullar mot kina (följer i såklart USA's fotspår).
Men nu när vi dygnet runt i många veckor inför EU valet bombarderats med "miljön framförallt" känns det ju lite konstigt att straffa just elbilar.
För nog måste varje förbränningsmotor som byts mot en elmotor vara en miljövinst?
Men det är ju klart EU valet är ju över, så nu blir det "business as usual" i 5 år till.

F.ö. så verkar Geely (Volvo) hamna på en 20% straffskatt.

Och för er som tycker att det låter som en bra ide med tuffa tullar eller subventioner, så kom ihåg att det finns massor av exempel på länder som skyddat sin industri med tullar genom historien.
Det är sällan det slutar bra (vår egna varvsindustri är ett lysande exempel).
Och en omedelbar effekt blir ju att även märken som inte drabbas kan höja sina priser.
Så grattis, dyrare elbilar på g.

Självklart så kommer de mer miljöfokuserade politikerna skrika sig hesa över detta.

Jag tror elbilar kommer bli billigare ändå trots detta. Det finns mer "luft" i priserna än denna strafftullen.

Tanken är att kunder skall tvingas köpa europeiska elbilar till de priserna som europeiska tillverkare vill ha, men det fungerar bara om folk faktiskt har råd. Har de inte råd kommer priserna ändå sjunka.

Enda fördelen med detta är att det kan köpa lite tid, VW & co kommer sänka sina produktionskostnader ganska snart och jag tror de kommer sänka priserna. Då skadar det förstås inte om kunderna har väntat lite istället för att slå till på en superbillig MG under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så elbilarna har nått en tillräckligt stor marknadspenetration för att EU tycker att dom skall straffbeskattas.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_2...

Egentligen är det ju riktade handelstullar mot kina (följer i såklart USA's fotspår).
Men nu när vi dygnet runt i många veckor inför EU valet bombarderats med "miljön framförallt" känns det ju lite konstigt att straffa just elbilar.

Enligt Financial Times ska det vara Spanien och Frankrike som var för de nya skatterna medans Sverige, Tyskland och Ungern var emot de nya skatterna. Jag såg fram emot billigare elbilar som BYD Seagull.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I Sverge är inte produktionskapaciteten huvudproblem, framförallt inte i kontext "kan vi ladda ett par miljoner elbilar".

Problemet är, som vanligt i kontext av elproduktion, inte kWh utan kW. Det som kommer vara utmanande med 1 miljon elbilar är att få accessnäten att stå pall för effekten då väldigt många har väldigt snarlika användarmönster.

Vi ser det i vår BRF. Alla har fått sin "egen" 11 kW laddbox, kändes rimligt när skattebetalarna får stå för 50 % av notan i kombination med "råder inget tvivel om vad vi är påväg" här.

Men redan nu när 20-25 % av boxarna används händer det att "tillräckligt många" elbilar/PHEV behöver ladda samtidigt att det blir en ren utopi att ens få i närheten av några 11 kW (automatiskt lastbalansering).

Normal kan vi ladda vår bil över natten, 80 kWh kapacitet. Men i fallen det blir ladd-race kan det bli så att man bara fått 20-30 kWh på morgonen

Vi har ändå hyfsade huvudsäkringar, 120 A per fas. Men blir inte så mycket när det finns 80 boxar + undergrupperna har ju fler begränsningar. 4-8 boxar delar på 16 A till 20 A var... Att fixa undergrupper är rejält dyrt, men ligger ändå helt i våra händer. Att fixa huvudsäkringarna kräver utbyggnad av transformatstation och liknande, så lär knappast hända inom överskådlig tid.

Ja, givetvis finns det problem att lösa!

Men, självklart har vi i Sverige alla förutsättningar att klara detta.
Om, folkföreträdarna gör sitt jobb.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tankbilar är ännu jobbigare att serva. Jag tror du benådar komplexiteten i det som redan finns bara för att det redan finns.
Rent objektivt om man tänker sig en värld där ingen av lösningarna finns hade man valt elkablar och batterier i backen framför borrning efter olja, raffinering och distribution via skepp och lastbil alla gånger, givetvis.

Batteripriserna har ju rasat kraftigt på senaste så det är inte en så stor tröskel som man trodde för några år sedan. De flesta bolagen verkar lösa det genom att helt enkelt sätta stora batterier nära laddstolparna, ingen rocket science med andra ord men det funkar.

Här är ett i Göteborg: https://www.energi.se/artiklar/2023/oktober-2023/laddstatione...

Här från Finland: https://kempower.com/news/kempower-and-polarium-charging-solu...

Norge: https://www.pixii.com/market/ev-charging/

Här från trafikverket, det verkar finnas en hög "laddbara laddare" i Sverige redan: https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-bra...

Vi behöver olja för att samhället ska snurra och en tankbil är inte speciellt komplex eller teknisk och har funnits i 50-60 år om inte mer och har kunnat förfinats under den tiden och alla distributions system. Ge elektrifieringen lika mycket tid så kanske det börjar likna något.

Klart alla kommer hoppa på batteriladdare med batteri om de får stöd för det, då kostnaden blir markant mindre. men man kan ju inte suga ut skattebetalarna för att saker är för dyra för företag att etablera själva, då är något fel helt klart.
Utöver det får vi se hur systemen fungerar över tid, en så dyr investering bör ha en livslängd på ca 30 år som de flesta större investeringar företag gör har.
Själv jobbat på olika företag och ett av de jag jobbat på hade robotar till för ett år sedan från 1983. Alltså 40 år.

Skrivet av cp_:

Ja, det har du säkert rätt i att dagens batterier både är för dyra och "ohållbara" i miljöaspekten. Men jag har ändå svårt att se hur de skall uppnå målen med "elektrifieringen" utan batterilagring.

Min spaning är att batterilagring måste vara på plats inom 5-10 år för att nå klimatmålen. 2035 skall alla bilar som säljs vara elbilar. Redan 2030 är det tal om att förbjuda bilar med förbränningsmotor i miljözoner. Tariff-baserad elnätsavgift skall vara på plats inom 2 år, dvs. snabbladdning kan bli riktigt dyrt. Jag tror också att inom 1-3 år så kommer det att vara svårt att sälja solcellsproducerad el då fler och fler installerar solceller på sina tak. Det är redan prat om "ankkurvor" och för mycket fluktuation.

På kontinenten verkar de värma sina hus med gas, så de är kanske inte lika känsliga för högre elpriser. Men här har vi satsat allt på värmepumpar. Ska vi värma våra hus eller ladda våra bilar(?)

Vad är din förhoppning om att lösa elförsörjning och distribution? Det är bara 10 år kvar till 2035. Ej planerbar vindkraft och solceller byggs ut i Europa. Skulle inte dagens batterier kunna subventioneras för att få bollen i rullning? Det måste ju börjas någonstans.

Klimat målen kommer inte nås då bilar inte är boven i grunden. En människa andas ut mer "avgaser" än en bil gör och slänger man på allt annat så är det människan som är den största miljöboven. Problemet med människor är att i fortplantas ganska snabbt. Få se när de listar ut det och gör åt det problemet men det är en annan tråd om sisådär 30 år.

Klimat målen är en vision och inget annat, visioner blir sällan som man tänkt sig. Bara för att jag säger att jag ska bli mångmiljardär imorgon så blir det inte automatiskt så.

Olja har tyvärr alldeles för mycket energi i förhållande till batterier och kärnkraft ska vi inte ens tala om.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Litium teknologin kommer från tidigt 70 tal och blev tillgängligt kommersiellt ca 1990. Vi behöver något nytt och bättre helt enkelt och framför allt billigare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi behöver olja för att samhället ska snurra och en tankbil är inte speciellt komplex eller teknisk

Min poäng är att på vilken skala man än väljer är ett batteri mindre komplext än en tankbil. Det blir alltså en enklare, billigare och mer felsäker infrastruktur med elbilar än fossilbilar hur man än vrider på frågan.

Det är alltså bättre i sig, helt utan att sätta något värde i att sluta elda upp kolreserver och sprida dem i atmosfären, vilket kanske är det dyraste människor har ägnat sig åt någonsin för allt vi vet.

Jag tror du mest stör dig på att saker förändras lite snabbare än man är bekväm med och det är en känsla jag absolut kan sympatisera med.
Men rent rationellt ser jag inget stopp för den, den är så jäkla överlägsen att den känns oundviklig.

Det största problemet med omställningen är att den kommer avveckla en massa arbetsplatser, ex fossilbilmekaniker är inte ett framtidsdsyrke längre. Men det skapas ju andra jobb istället.

Skrivet av Aka_The_Barf:

och har funnits i 50-60 år om inte mer och har kunnat förfinats under den tiden och alla distributions system. Ge elektrifieringen lika mycket tid så kanske det börjar likna något.

Elektifieringen har la pågått i över 100 år så den biten är nog helt lugn!

Snabbladdningsstationer i sverige är ungefär lika gamla som Intel Ivy Bridge, det känns för en gubbe som "i går" och att det gått svinfort men det är ju över 10 år sedan, ouch...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Själv jobbat på olika företag och ett av de jag jobbat på hade robotar till för ett år sedan från 1983. Alltså 40 år.

Var den månne eldriven...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Min poäng är att på vilken skala man än väljer är ett batteri mindre komplext än en tankbil. Det blir alltså en enklare, billigare och mer felsäker infrastruktur med elbilar än fossilbilar hur man än vrider på frågan.

Det är alltså bättre i sig, helt utan att sätta något värde i att sluta elda upp kolreserver och sprida dem i atmosfären, vilket kanske är det dyraste människor har ägnat sig åt någonsin för allt vi vet.

Jag tror du mest stör dig på att saker förändras lite snabbare än man är bekväm med och det är en känsla jag absolut kan sympatisera med.
Men rent rationellt ser jag inget stopp för den, den är så jäkla överlägsen att den känns oundviklig.

Det största problemet med omställningen är att den kommer avveckla en massa arbetsplatser, ex fossilbilmekaniker är inte ett framtidsdsyrke längre. Men det skapas ju andra jobb istället.

Elektifieringen har la pågått i över 100 år så den biten är nog helt lugn!

Snabbladdningsstationer i sverige är ungefär lika gamla som Intel Ivy Bridge, det känns för en gubbe som "i går" och att det gått svinfort men det är ju över 10 år sedan, ouch...

Var den månne eldriven...?

Känns inte som de är där riktigt än...Får se hur de klarar sig när de blir 20-30 år gamla. Har själv 2 fossilbilar som båda börjar närma sig 40 år. Nästan allt är original och en är dessutom trimmad, får se om den hinner bli 40. Den andra är en 740 så den får de säkert begrava mig i
https://www.cbsnews.com/news/electric-vehicles-consumer-repor...

Vi har varit tvungna att elda olja/kol för att klara oss helt enkelt. El är den finaste energi källan vi känner till och det gör den svår och dyr att producera. Lagringen i form av batterier måste ändras.
Jag väntar(troligtvis förgäves) på leds motsvarighet till glödlampan, det var verkligen en revolution på många sätt. Händer det på batterifronten så kommer allt ändras men uppenbarligen verkar det ganska svårt och dyrt att göra.

När en vettig liten elbil med dagens batteri teknologi kommer, kommer jag nog köpa en men den ska vara mycket billigare än de är nu. Den billigaste begagnade jag hittat kostar runt 80 tusen och är en gammal leaf och deras batterier brukar inte må så bra. men OM en ny jättebra teknologi anländer lär de nuvarande reas ut rejält.

Ja de flesta robotar är eldrivna då de arbetar inomhus med människor, där vill man inte ha avgaser.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tror inte en ICE idag håller i 40 år med all elektronik , så att jämföra med Volvo 240 blir inte helt rätt i mina ögon.

Kanskje borde fråga alla experter på Facebook😂 nog av manliga Karens som verkar hata allt med elbilar och dylikt.

Själv byter jag nu til en elbil, inte för att jag tror jag räddar planeten , inte er det ekonomisk heller ser det ut som, men för att jag är sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När en vettig liten elbil med dagens batteri teknologi kommer, kommer jag nog köpa en men den ska vara mycket billigare än de är nu. Den billigaste begagnade jag hittat kostar runt 80 tusen och är en gammal leaf och deras batterier brukar inte må så bra. men OM en ny jättebra teknologi anländer lär de nuvarande reas ut rejält.

Så resonerar jag också, elbilarna har varit alldeles för dyra och de gamla har generellt varit alldeles för dåliga. "Första försöken" från fossiltilvlerkarna kommer nog skrotas i skamlig ung ålder.

Men det ser bättre ut nu. Bättre bilar och prissänkningar på i vissa fall över 100 000 kr. Det finns också begagnade elbilar med ca 40 mils räckvidd under 200 000 kr.

Sen får man inte glömma bränslebesparingen i kalkylen. Äger man bilen 10 000 mil är en elbil för ca 200 000 egentligen lika "billig" som en bensinare för ca 50 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Så resonerar jag också, elbilarna har varit alldeles för dyra och de gamla har generellt varit alldeles för dåliga. "Första försöken" från fossiltilvlerkarna kommer nog skrotas i skamlig ung ålder.

Men det ser bättre ut nu. Bättre bilar och prissänkningar på i vissa fall över 100 000 kr. Det finns också begagnade elbilar med ca 40 mils räckvidd under 200 000 kr.

Sen får man inte glömma bränslebesparingen i kalkylen. Äger man bilen 10 000 mil är en elbil för ca 200 000 egentligen lika "billig" som en bensinare för ca 50 000.

Min dyraste bil jag köpt kostade 15 000 så jag gillar när det är billigt. Att den sedan inte krånglat på 8 år är en trevlig bonus. Enbart avrostat avgasrör men det kostade bara 600kr fram till katten.
Fast tiden när man kunde köpa en gammal 240 besiktigad och klar för 5 tusen är nog förbi.
Har man som mig hus eller laddstolpe är det billigare, tyvärr verkar publika laddare vara rätt dyra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Datavetare

Visade sig att det inte bara är ICE-bilarna som drar runt på gifter. Våra EU-politiker är på väg att stifta en lag som, om den skulle införas utan restriktioner, i praktiken skulle förbjuda försäljning och tillverkning av elbilar här.

De flesta har kommit i kontakt med PFAS, ni har kanske ägt en teflon-stekpanna (teflon introducerades så tidigt som på 1920-talet). Hög-fluorerade kolväten är väldigt kemiskt inerta, länge trodde man de därför var i stort sätt ofarliga för levande organismer då de inte borde ställa till med något tack vare sin ovilja att reagera med något. Det stämde inte och men då de inte vill reagera med något är de väldigt svåra att bryta ned.

Här visade det sig att våra EU-politiker ämnar ta i med hårdhandskarna, de finns ett förslag för ett totalförbud av PFAS inom EU.

Ett undantag har efterfrågas av AVERE (the European Association for Electromobility).

En rätt viktig orsak är detta

"No viable alternative to PFAS for cell manufacturing process of lithium-ion batteries"

Tyvärr ligger en realistisk teknisk lösning för att komma runt detta minst 10-15 år bort.

Nu kommer detta naturligt lösa sig, allt pekar på att elbilar kommer få ett undantag.

Men givet vad denna tråd handlar: detta kanske visar hur pass svårt det är att ersätta något som finns i den stora skala som är fallet för personbilar i världen. Väldigt lätt att ersätta ett problem med ett annat (men självklart måste vi komma bort från att bränna olja, det utesluter dock inte fortsatt användning av ICE-motorer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

detta kanske visar hur pass svårt det är att ersätta något som finns i den stora skala som är fallet för personbilar i världen. Väldigt lätt att ersätta ett problem med ett annat (men självklart måste vi komma bort från att bränna olja, det utesluter dock inte fortsatt användning av ICE-motorer).

Jag tycker detta visar hur lätt det är att känna motstånd mot allt som är nytt och hitta fel samtidigt som man är i praktiken blind för problemen med det man växte upp med.

Är man på riktigt oroad över PFAS så pratar man om kläder, inte elbilar.

Pratar man elbilar istället så är man nog mer bekymrad över elbilar än man är över PFAS, och använder bara PFAS som ett substitut som alla kan hålla med om är dåligt.

Vi eldar 4 miljarder ton olja per år, skolbarnen står meter från skolbussens avgasrör, städer runt om i världen är dimmiga av avgaserna från ICE-bilar, det är ett okänt antal tusen dödsfall per år ena och allena från ICE-avgaser.

Det är inte rimligt att kalla detta "ersätta ett problem med ett annat". Det är snarare "vi löser de värsta problemen men inte alla".

PFAS är förstås ett problem men i elbilsammanhang är det ju på en helt annan skala än problemen med ICE-bilar. Volymerna kommer inte vara i närheten av det vi redan har från textilindustrin.

Typos
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

PFAS är förstås ett problem men i elbilsammanhang är det ju på en helt annan skala än problemen med ICE-bilar. Volymerna kommer inte vara i närheten av det vi redan har från textilindustrin.

Problemet kommer ju om ämnena inte håller sig i bilen,
börjar en elbil brinna så lär väl brandkåren stå och se på tills batteriet gått upp i rök med pfas och allt.
Det blir samma problem som efter att de släckt en brand med skum, brunnar blir oanvändbara och bönder nedströms får odla något annat än mat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Jag tycker detta visar hur lätt det är att känna motstånd mot allt som är nytt och hitta fel samtidigt som man är i praktiken blind för problemen med det man växte upp med.

Är man på riktigt oroad över PFAS så pratar man om kläder, inte elbilar.

Pratar man elbilar istället så är man nog mer bekymrad över elbilar än man är över PFAS, och använder bara PFAS som ett substitut som alla kan hålla med om är dåligt.

Vi eldar 4 miljarder ton olja per år, skolbarnen står meter från skolbussens avgasrör, städer runt om i världen är dimmiga av avgaserna från ICE-bilar, det är ett okänt antal tusen dödsfall per år ena och allena från ICE-avgaser.

Det är inte rimligt att kalla detta "ersätta ett problem med ett annat". Det är snarare "vi löser de värsta problemen men inte alla".

PFAS är förstås ett problem men i elbilsammanhang är det ju på en helt annan skala än problemen med ICE-bilar. Volymerna kommer inte vara i närheten av det vi redan har från textilindustrin.

Nu är inte PFAS en substans, det är ett namn för en rejält stor familj av substanser som delar egenskapen att de alla är högfluorerade.

Det har uppenbarligen tagit en bra stund för oss att riktigt greppa på vilket sätt PFAS-substanser var en dålig idé, de har trots allt används i nästan ett århundrade. Nu vet vi bättre och därför är EU på väg att införa ett totalförbud för användning av PFAS.

Klädindustrin har redan PFAS-fria alternativ, så de har en tekniskt lösning om/när lagen går igenom.

OBS: säger inte att batteritillverkarna är rövhattar, de har ju bara löst ett tekniskt problem på ett sätt som när lösningen gjordes var helt förenligt med gällande regler.

Var inte heller batteritillverkning som först sa: det där är ett problem för vi har ingen annan lösning just nu. Den första reaktionen från bilindustrin verkar ha kommit från de som gör AC-enheter, för som förslaget är utformat nu påverkas även de. Även där saknas i nuläget ett realistiskt alternativ.

Det skrivet, i detta specifika fall kan man vara rätt säker att just batteritillverkning är huvudproblemet och forskarna som upptäckte detta säger specifikt att

"Slashing [carbon dioxide] emissions with innovations like electric cars is critical, but it shouldn’t come with the side effect of increasing PFAS pollution."

Anledningen till att man här vet att det inte är PFAS i kläder är för att man upptäckte en väldigt specifik variant som är (ö)känd för att vara exceptionellt motståndskraftig mot nedbrytning: bis-perfluoroalkyl sulfonimides (bis-FASIs).

Poängen är: det är komplicerat och lätt att man får omvärdera saker.

Du nämner ICE-avgaser. De har varit på radarn länge, vilket gjort att man faktiskt minskat de för människor direkt farliga utsläppen rejält ställt mot ett par år sedan. Här blev det inte nya problem, däremot pushade man just denna specifik del så långt utan att ställa sig frågan "finns det andra liknande problem?".

När man väl började titta på non-tailpipe emissions visade sig, beroende på hur man definierar "utsläpp" att dessa non-tailpipe emissions är 10-1000 gånger högre än utsläppen från avgasröret från en modern ICE. Den högre siffran är om man räknar alla utsläpp sett till vikt, den lägre är om man rensar bort partiklar som är för stora för att direkt ta sig in i kroppen.

Ett annat aktuellt exempel på "lösning på ett problem kan orsaka ett annat" är batterikemi. Tydligen är det bara ca 5 % av alla batterier som återvinns idag. D.v.s. ett rejält problem om vi rejält skalar upp användning av "forever chemicals" för något som tyvärr lär hamna i en land-fill vad det lider.

Ett stort problem är att vettig återvinning måste anpassas till en specifik batterikemi. Så när man gör något nytt genombrott som ändrar batterikemi är man lite tillbaka på ruta ett vad det gäller återvinning.

Mer specifikt, LFP batterier är trevliga då de eliminerar nickel och kobolt från katoden. Men p.g.a. av att nickel och än mer kobolt har geopolitiska utmaningar är dessa relativt värdefulla, vid återvinning av NCA-celler är egentligen det enda ekonomiska incitamentet att bry sig om återvinning att de har rätt stort innehåll av just nickel och kobolt.

LFP innehåller egentligen inget av värde. I det läget blir återvinning lite att försöka extrahera äggvita och äggula ur färdigbakade bakverk för att användas i ett nytt bakverk. Tekniskt möjligt, men långt billigare och enklare att bara slänga de gamla bakverken och köpa nya ägg.

Så det mesta är mer komplicerat att det ser ut att vara!

Och det här med att vara emot saker: har lite svårt att se varför många som är för elbilar verkar vara emot vätgasbilar (ICE). Båda löser huvudproblemet, utsläpp av CO2, i nuläget (det är komplicerat, så lär dyka upp problem) löser storskalig vätgasutvinning en rad problem och enda egentliga argumentet emot verkar vara ekonomiska, inte tekniska.

Tror i.o.f.s. inte någon av dessa på egen hand kan ersätta dagens oljeeldade bilflotta. Det lär behövas en kombo av massa olika saker, något som tyvärr i sig har massor med (främst ekonomiska) utmaningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

(Ber om förståelse för att jag saxar brutalt i ditt inlägg för att bemöta de sakerna jag har starkast åsikter om)

Skrivet av Yoshman:

Du nämner ICE-avgaser. De har varit på radarn länge, vilket gjort att man faktiskt minskat de för människor direkt farliga utsläppen rejält ställt mot ett par år sedan. Här blev det inte nya problem,

Det här är ännu ett exempel på det jag menar - visst man har minskat utsläppen men de är inte ofarliga för det, utsläppen är direkt giftiga än i dag. Los Angeles har problem med smog fortfarande etc.

Och de sällsynta jordmetallerna i en katalysator i en ICE-bil är väl ändå "nya problem" de också?

Jag tycker mig se en återkommande tendens att problem med elbilar överdrivs medan befintliga långt värre problem med fossilbilar knappt nämns eller förminskas. Man är liksom blind för dem för att de alltid funnits.

(Nu är inte just ditt inlägg det värsta exemplet på långa vägar, det är många andra inlägg jag har stört mig på genom åren som delvis driver denna rant )

Skrivet av Yoshman:

Och det här med att vara emot saker: har lite svårt att se varför många som är för elbilar verkar vara emot vätgasbilar (ICE).

För egen del är jag emot vätgasbilar generelt eftersom jag gillar att aldrig behöva tanka min bil någonsin, den har all räckvidd jag behöver varje morgon.

ICE-vätgasbilar skulle ju dessutom ha alla nackdelar från ICE förutom just utsläpp. Dvs de kommer vara högljudda, ha tröga drivlinor, extremt komplicerade motorer, dyra att tillverka, dyr service mm. Inte minst kvarstår problemet med omfattande tungtransport av bränsle.

Sedan är ju just vätgas ovanligt svårhanterat så man lär råka ut för fler saker som detta: Big boom

Nu borde jag för balansens skull nämna fördelar med vätgas i bilar men jag kommer inte på några! De nyaste batteribilarna har ju längre räckvidd och laddar nästan lika snabbt som man kan tanka en vätgasbil, vilket ju var den enda fördelen vätgasbilarna hade.

(Vätgas känns däremot nära perfekt som energilager i elnätet)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

(Ber om förståelse för att jag saxar brutalt i ditt inlägg för att bemöta de sakerna jag har starkast åsikter om)

Det här är ännu ett exempel på det jag menar - visst man har minskat utsläppen men de är inte ofarliga för det, utsläppen är direkt giftiga än i dag. Los Angeles har problem med smog fortfarande etc.

En FYI kring just LA

"Despite seemingly optimistic ratings, Los Angeles’s air pollution is among the worst in the United States, both for PM2.5 and ozone."

PM2.5 är en storlek som till större del kommer från non-tailpipe emissions än från avgasröret. Så det är något man inte löser genom att införa elbilar. Det är som sagt komplext...

Skrivet av 0cool:

Och de sällsynta jordmetallerna i en katalysator i en ICE-bil är väl ändå "nya problem" de också?

Jag tycker mig se en återkommande tendens att problem med elbilar överdrivs medan befintliga långt värre problem med fossilbilar knappt nämns eller förminskas. Man är liksom blind för dem för att de alltid funnits.

(Nu är inte just ditt inlägg det värsta exemplet på långa vägar, det är många andra inlägg jag har stört mig på genom åren som delvis driver denna rant )

Bara så du har det klart för dig: en sak som kanske skiljer mitt agerande från många andra är att jag inte har några problem att totalt såga saker jag lagt pengar på men där det inte uppfyller förväntningar.

En katalysator innehåller ädelmetaller i första hand. Att de är stöldbegärliga på vissa bilmodeller är en kombo av att de innehåller platina samt är på vissa modeller väldigt lätt att komma åt även om bilen står på marken. När dessa blev ett krav kom det med en del problem, bl.a. lägre effekt på motorn, men de löste ju ett större problem! Bortsett från tappad effekt är det väl mest ett ekonomiskt problem.

Inte så att du egentligen ville lyfta användning av kobolt som katalysator när man raffinerar olja?
Ja, det är ett problem. Vi behöver komma bort från användning av olja!

Men när vi pratar metaller: det man inte kan sticka under stolen med är att elbilar kräver flera gånger mer metaller/mineraler än ICE (även en som körs på vätgas). Om vi bara tar en, koppar, så har man detta lilla problem att tampas med

"Targets for 100% electric vehicle adoption by 2035 cannot be achieved without an unprecedented acceleration in copper mining"

Vilket rimligen borde ge lite obehagskänslor givet att just koppar är något som en rad andra områden också kommer se kraftigt ökande behov av som led i "elektrifieringen".

Nu är jag inte helt med på "det är många andra inlägg..." refererar specifikt till mina, eller generellt sådana som råkar uttrycka saker du känner inte stämmer med din åsikt.

Specifikt kring ny teknik, även i bilar m.a.p. miljöaspekt, har jag gissningsvis testat på betydligt fler saker än de flesta. Haft CNG-bil när det var på ropet, skaffade PHEV när första Passat:en med det lanserades och har just nu elbil. Ovanpå det har jag lagt 6-siffrigt belopp på solceller och har jobbat med att utveckla BMS-programvara för EV-batterier.

Duckade i.o.f.s etanolbil. Kändes som den kunskap jag har givet en civ.ing i kemiteknik var tillräckligt för att från start säga: det är en dålig idé...

Skrivet av 0cool:

För egen del är jag emot vätgasbilar generelt eftersom jag gillar att aldrig behöva tanka min bil någonsin, den har all räckvidd jag behöver varje morgon.

Vi har uppenbarligen olika prioriteringar. Spenderar hundra gånger hellre 5 min på att tanka 2-4 gånger i månaden än att sitta på en asfalterad parkering och vänta på "snabbladdning" (blev tyvärr ett par extra gånger med det innan vi fick upp en laddare i sommarhuset...).

Men är helt med på att bensin/diesel måste avvecklas. Huvudorsaken är för att komma till rätta med CO2.

Skrivet av 0cool:

ICE-vätgasbilar skulle ju dessutom ha alla nackdelar från ICE förutom just utsläpp. Dvs de kommer vara högljudda, ha tröga drivlinor, extremt komplicerade motorer, dyra att tillverka, dyr service mm. Inte minst kvarstår problemet med omfattande tungtransport av bränsle.

Det är som sagt komplext: EVs and hybrids are twice as likely to hit pedestrians as gas cars
Sen skulle jag säga att det är bara i väldigt låga hastigheter som en EV är tystare än en modern ICE.

Och angående tillförlitligheten: https://www.instituteforenergyresearch.org/fossil-fuels/elect...

"EV owners suffer from 79 percent more reliability issues than gasoline or diesel vehicles."

Som jag skrev innan, har bl.a. utvecklat BMS-programvara och jobbat tillräckligt nära bilindustrin (jobbade med embedded/RTOS under nästan 20 år) för att inte vara det minsta överraskad över att elbilar inte alls blev så problemfria som många var övertygade att de skulle vara.

Drivlinan kan absolut gå sönder, det är lägre sannolikhet att den gör det på en BEV än på en ICE. Men det är inte alls en speciellt vanlig felkälla på moderna ICE, även på dessa bilar är datorrelaterade problem en snabbt ökande felkälla.

Vet inte vad definitionen på "dyr service" är. På en helt ny bil måste kan göra service för att upprätthålla garanti. När det är ett icke-problem är det väldigt små summor, olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter är <1000 kr per år (om man nu inte kör en V8 som tar nästan 10l olja då blir det nästan det dubbla...). Sen tillkommer bromsbelägg, däck etc men det är ju långt ifrån varje år.

Förhoppningsvis och rimligen kommer samma sak gälla BEVs när de passerat garantitiden. Då slipper man oljan och oljefiltret, vilket i.o.f.s. är en större del av kostnaden!

Skrivet av 0cool:

Sedan är ju just vätgas ovanligt svårhanterat så man lär råka ut för fler saker som detta: Big boom

Hur var det med att bara se problemen?

Ja, det är absolut ett problem i nuläget. Men finns väldigt lovande forskning inom avancerad ytkemi där man siktar på att lagra vätgas genom att binda det till ett fast poröst material som kan påverkas så det absorberar/släpper vätet efter behov.

Är vi framme än? Nope, men vi är inte precis "klar" med forskning kring batterier heller och här går det inte att vara säker vilken som gör genombrott först (eller alls...).

Var inte alls speciellt övertygad om vätgas bara för ett par år sedan. Det som ändrats är dels att få andra tekniker kan med dagens kunskap fungera som storskaligt energilager för intermittent elproduktion.

Dels gjorde man en enormt genombrott i att nu kunna göra elektrolys av havsvatten, när det tidigare krävdes avsaltning/färskvatten. Det passar otroligt väl ihop med offshore-vindproduktion!

Det skrivet: råder inget tivel om att BEV kommer vara en av de tekniker vi behöver förlita oss på framåt. Man ska inte bara köra motvals och klara, Fast att bara lyssna på de mest positiva är inte heller någon bra idé, det kan ge orealistiska förväntningar för de som inte är "early adopters"
https://www.forbes.com/sites/peterlyon/2024/03/24/why-arent-e...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte så att du egentligen ville lyfta användning av kobolt som katalysator när man raffinerar olja?

Jovisst det också, jag tog nara ett exempel. Kort sagt önskar jag att jävig propaganda försvinner från debatten och att man bedömer för- och nackdelar lika.
Jag är helt övertygad om att på en skala där ICE-bilens nackdelar är 10 är elbilens 0.1, inklusive eventuella PFAS-problem.

Skrivet av Yoshman:

Nu är jag inte helt med på "det är många andra inlägg..." refererar specifikt till mina, eller generellt sådana som råkar uttrycka saker du känner inte stämmer med din åsikt.

Med "många andra inlägg" så menar jag generellt, inte just dina inlägg.

Några exempel på argument som framförts är att elbilar orsakar större utsläpp en ICE-bilar eftersom bara kolkraftverk kan byggas snabbt nog och därmed laddas alla elbilar med 100% kol, litium kommer inte räcka, elnätet kommer inte klara av det, kobolt och nickel är hemskt och utvinns med barnarbete, vägarna kommer slitas mycket mer pga att elbilar är för tunga, mm mm mm. Likaså är det förstasidestoff när en elbil brinner samtidigt som fossilbilar brinner väsentlig oftare.

Vissa av argumenten har en liten kärna av sanning men många har inte ens det. Ändå får det uppmärksamhet eftersom det tydligen säljer lösnummer ock klick att gå till attack mot elbilarna.

Skrivet av Yoshman:

Vi har uppenbarligen olika prioriteringar. Spenderar hundra gånger hellre 5 min på att tanka 2-4 gånger i månaden än att sitta på en asfalterad parkering och vänta på "snabbladdning"

Skulle du känna så även om det tar lika lång tid? Vi är rätt nära redan i dag.

Skrivet av Yoshman:

Men är helt med på att bensin/diesel måste avvecklas. Huvudorsaken är för att komma till rätta med CO2.

Jag tycker andra saker har försvunnit i debatten. Att bli av med annat skräp i avgaserna är viktigt också, kanske viktigare egentligen eftersom det dödar personer redan i dag.

Skrivet av Yoshman:

Ja, det är absolut ett problem i nuläget. Men finns väldigt lovande forskning inom avancerad ytkemi där man siktar på att lagra vätgas genom att binda det till ett fast poröst material som kan påverkas så det absorberar/släpper vätet efter behov.

Men vilken fördel kommer det ge? Polestar har demonstrerat 200 miles på 10 minuter redan i dag, att "vänta på laddning" är inte ett faktiskt problem om 2-3 år. Vilka andra problem löser man med vätgas?