PIC styr krets schema, behöver hjälp med tolkning

Permalänk

PIC styr krets schema, behöver hjälp med tolkning

ja e lite konfunderad över hur man ska tolka de här tre scheman som i grund och botten e den samma...vi kan ju börja med den första ...

man kan se att där det finns "GND" dvs jord tecken..på två ställen dom ska kopplas ihop och sen ska dom allihop till pin 5 (seriall rs232) och vi vet ju att pin 5 e GND dvs den e kopplad direkt till datorns jord...men va f*n menas då med att han har ritat gjord tecknet igen vid den..(jag fattar inte) eller menar han att allt ska sen till nån annan jord....??? ja sen det där med VCC den ska va +5volt men frågan e om dom ska kopplas ihop (alltså den översta vcc med den som e längre ner) och sen ska dom till en "extern ström på + 5volt??

jag tyckte bilden va lite oklar så ´hitta jag den här andra som ska va än förbättrad version.

ser ni samma sak här med jord tecknet den går ju till pin 5 som e jord och sen ska den till jord igen..va??

en här bilden var klar den bästa..jag hitta..rent information mässigt..okay resonatorn kanske inte e den samma i bilderna..men det e inga problem..allt annat verkar va rätt förståligt..

ja kan nån va så snäll och förklara...för mig.. vad de menar..??
tack för hjälpen på förhand

Visa signatur

Athlon K7 900Mhz
A7V 1008a
CS Plantinum
Gef2 Deluxe V7700
Winxp pro Sv

Ram 384Mb
(1*128 noname+1*256 mosel)pc133Mhz SDram

Permalänk
Medlem

Jag ser tyvärr inga bilder...
kan du lägga in direktlänkar också?

[EDIT]: hittade själv.
bild1:
http://www.geocities.com/shomnv97/serservo.gif
bild2:
http://www.geocities.com/shomnv97/pc-servo2.gif
bild3:
http://www.geocities.com/shomnv97/PICServo.gif

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Det är inget speciellt konstigt med schemat. Alla punkter med jordsymbol ska helt enkelt kopplas till jord. Alla punkter där det står "VCC" ska kopplas till matningsspänningen (5V).

Det är bara ett snyggare sätt jämfört med att dra en massa extra streck som kopplar ihop alla jordpunkter t.ex.

Permalänk

du har helt rätt CYR men Pin 5 på en rs232 vilket e seriall porten med andra ord e jord.....det konstiga e att han vill ha jord igen därifrån om du tittar på andra bilden..

jag tycker bilderna e lite kluriga.....för jag vill oxå göra en sån .....kan nån förklara....ordentligt..

Visa signatur

Those who desire to give up Freedom in order to gain Security, will not have, nor do they deserve, either one

Permalänk

vad pratar ni om!? Alla Vcc ska kopplas ihop, alla GND tecknen ska koppla ihop. De är bara till för att göra det snyggare som Cyr sa. Vcc och GND används ju oftast på många olika ställen. Men jag fattar inte riktigt vid resonatorn, är det skalet man kopplar den till, lr finns det ett ben för gnd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som resonator använde jag denna: 74-620-62 (från elfa)
Den har de två kondensatorerna inbyggda. Mitten benet ska till GND. De andra två spelar ingen roll hur man kopplar om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

antagligen så är det så att med jord teknet vid 5 så menar han att den skall jordas vid tex. molexens jord..eller nått typ.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk

okay om jag har fattat det rätt så menar ni så här....jag har främst gått efter bild 2....men ändrat om bild 3

jag kolla med mulitimeter pin 5 e kopplad till chassin....där med jord..och det står så på en bild som jag hitta..men jag misstänker att jag forfarande inte har rätt ...eller?

jag har gjort schemat....och när jag mäter från kretsen där det e kopplat till jord till molex 5 volt (jag menar minus på resonatorns jord utgång och plus kabeln på molex 5 volt ut..)..då får jag 15volt ...då måste schemat va fel eller ?

hehe tänkte oxå fråga lite försiktigt vad den lilla ringen betyder vid pin 4 på pic:en hehe. ....

Visa signatur

Those who desire to give up Freedom in order to gain Security, will not have, nor do they deserve, either one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThUnDeR_ScReAm
jag kolla med mulitimeter pin 5 e kopplad till chassin....

Varför ska du kolla med chassit?? det spelar ingen roll, bara din koppling och serieporten har samma jordreferens så är allt fint. Alltså, koppla alla jordtecken på ditt schema till pin5 så är allt ok. Greja inte med chassijord o krångla till det...

Hur kan du få 15Volt? Om du får 15V är det inte ditt schema som är fel... säker på att du mätt rätt pinnar på molex-kontakten? Kolla om batterierna i din multimeter inte börjar ta slut. Koppla ur din krets och mät igen... Ja, testa lite

Det här med kristallerna och resonatorerna: Det finns flera olika typer av kristaller/resonatorer.
* När de har ritat en oscillator tillsammans med två stycken kondensatorer på ca 15-30pF så har de tänkt på en vanlig kristalloscillator med två ben.
* När de har ritat en oscillator som kopplas till jord i mitten menar de en resonator med inbyggda kondensatorer, alltså en sådan som kirkov hade hittat på elfa. De är billiga och smidiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThUnDeR_ScReAm
då får jag 15volt ...då måste schemat va fel eller ?

Jag får 10 volt när jag prova din....måste va nåt fel... ingen som har en fungerande schema på en servo controller..för pic16F84...skulle va mycke enklare..

Visa signatur

Athlon K7 900Mhz
A7V 1008a
CS Plantinum
Gef2 Deluxe V7700
Winxp pro Sv

Ram 384Mb
(1*128 noname+1*256 mosel)pc133Mhz SDram

Permalänk

nu börjar jag bli orolig här, vad snackar ni om? Pinne 5 är koppla till alla "jord" pinnar i kretsen för att det ska bli rätt spänning på pinne 3. Kan någon förklara lite mer ingående vad problemet är?

Ringen på pinne 4 på PICen betyder att den är inverterad. Om det kommer in en 1 så läser den det som en 0. Det är reset pinnen, när man sätter 5v på den så fungerar kretsen och när man kopplar den till jord så startar den om i programmet.

Det där schemat som ThUnDeR_ScReAm la upp funkar alldeles utmärkt, inga problem med det. Det är bara att koppla signalpinnen på varje servo till RB pinnarna på PICen. Men jag är inte säker på om man ska koppla pinne 3 från RS232 till RA4 lr RB0. Det beror nog på vilket program man använder.

Om ni får såna där spänningar så verkar det som att jord på RS232 inte är samma som jord i molex. Testa och se vad som händer om ni kopplar en kabel mellan pinne 5 på RS232 och ena svarta kabeln på en Molex-kontakt.

Visa signatur
Permalänk

hur kan jag testa för att se om servo signalen kommer ...kan man koppla en diod....lyser den starkare om det kommer nån signal..eller hur blir..det.
och var ska jag koppla dioden .....ett ben på signal kablen och ett ben på plus eller minus?? ..eller hur..

Visa signatur

Permalänk

du har programmerat den va? Har du nåt program man kan få titta på? Det kan vara så att pulsen ska vara åt andra hållet, alltså att den ska slockna när en puls kommer. Men testa att koppla dit en lysdiod med plus mot PICen och sedan ett motstånd på 150ohm - 1kohm. Det ska vara en röd, grön eller gul. Ej blå. Den kopplar du till till minus på lysdioden och jord. Få se här, signalerna är på ca 750ms så du borde kunna se den blinka. Antingen tänds den i nästan 1 sekund, eller så slocknar den. Spelar egentligen ingen roll. Koppla ur alla servon när du testar det här för att de inte ska sluka strömmen så att PICen startar om (Men det borde betyda att också datorn startar om)

Visa signatur
Permalänk

Orka inte skriva programmet själv ..för jag har itne fått ordning på controllen än..så det hade inte vatt lönt ..hur som helst .jag la in den här "hex" coden från http://www.rentron.com/SerialServo.htm
okay så plus det ska bli en röd diod.."traditionellt" .....så plus benet mot pic:en och minus benet på jord ...??
Tack för hjälpen ..hehe

Visa signatur

Permalänk

du måste ha ett motsånd också, annars mår inte PICen så bra

EDIT: Hoho, den där koden var ju inte svår. Eller ja, kanske om det hade varit i assembler. Du skickar seriedatat från datorn va?

Visa signatur