Permalänk
Medlem

Datorn krashar. Klent nätagg?

För en tid sedan har datorn börjat krasha vid spel. Funderar på om det kan vara nätagg som är för klent? Sitter på ett 3060 Ti, B550 F Gaming, Ryzen 5 5600x, samt med en Cooler Master B600 ver.2, 600W PSU. Jag köpte en elmätare för vägguttag från Clas Ohlson, och där kommer jag upp i runda slängor runt 350 W som mest under spel. Tänkte då att nätagget kanske inte var problemet. Plockade hem OCCT för stresstester.

CPU+RAM ok.
CPU ok.
Linpack ok.
Memory ok.
3d standard ok.
3d adaptive ok.
Power --> Krash efter 18 sec.

Inte klockad. Boosts disabled i BIOS. Tror ni det kan vara nätagg problem, även fast det generellt sett aldrig går över 350 W? Jag är osäker på hur man ska tolka ett power stress test i och med att det loadar extremt och kanske inte är representativt för hur förhållandena normalt sett ser ut. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Min 7800x3d gör detsamma när jag har undervoltat för mycket.. du skriver dock oklockad men men ☺️
Mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem

Klat nätagg kan vara problemet, men det är inte att 600w inte räcker.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätaggregatet?
Modellen släpptes för nästan 10 år sedan och verkar inte ha sålts på ett tag, så skulle tro att du passerat de tre åren som Cooler Master ger i garanti. Så det är nog helt klart att det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är väl runt tio år gammalt med tre års garanti? Kan mycket väl vara det som håller på att bli dåligt då det är den klart äldsta komponenten.

Komplett har ju fria returer och bra betyg så kanske kan vara värt att testa en ny PSU, typ denna?

https://www.komplett.se/product/1224874/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Ja, nätagget har absolut ett antal år på nacken nu. Men funderar på om det verkligen är det som är problemet i och med att användandet aldrig kommer över, lite drygt, 350 w under load enl. väggmätaren. Sen är det sant att det kan vara värt att byta oavsett i och med åldern.