Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Sedan får man ju tänk ska man ha batteriet som balanserare i nätet så laddas bara halva batteriet då man både ska kunna skicka ut och ta emot el.

Intressant tanke, jag hade nog planerat att installera batterierna parallellt med den ordinarie strömförsärjningen och ladda vid "Lågpunkter" för att bidra vid topplasterna.
Men det du är ute efter är mer likt en seriekoppling av batteriet där strömnätet förser batteriet och batteriet förser hushållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sant. Invände mest mot att Stödtjänstmarknaden skulle vara nationell eller bunden till elområde.

Men marknaden i sig är ju nationell.
Sen hur en aggregator handlar upp sin kapacitet från konsumenter kan ju vara regionalt. Den biten har jag rätt dålig insyn i då jag bara varit inblandad i större projekt

Permalänk
Skrivet av tomas1976:

Men marknaden i sig är ju nationell.
Sen hur en aggregator handlar upp sin kapacitet från konsumenter kan ju vara regionalt. Den biten har jag rätt dålig insyn i då jag bara varit inblandad i större projekt

Marknaden för uppköp är nationell tror jag ja men ersättningsnivån till enskilda hushåll är inte nationell.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som har Checkwatt eller liknande tjänst hur är ersättningen?

Just nu kass, jag började få betalt för checkwatt i maj och då fick jag 382:- med 20kWh batteri men 10kW toppeffekt.
I Juni fick jag 256:- och i Juli ligger jag på runt 5:- in om dagen så denna månad kanske slutar på 150-200:- om det fortsätter såhär.
Ger säkert mer pengar på vintern men just nu är det nästan inte lönt att ha det och nyttja batteriet istället för att faktiskt lagra el.

Bor i SE3 med Vattenfall, det kanske spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Just nu kass, jag började få betalt för checkwatt i maj och då fick jag 382:- med 20kWh batteri men 10kW toppeffekt.
I Juni fick jag 256:- och i Juli ligger jag på runt 5:- in om dagen så denna månad kanske slutar på 150-200:- om det fortsätter såhär.
Ger säkert mer pengar på vintern men just nu är det nästan inte lönt att ha det och nyttja batteriet istället för att faktiskt lagra el.

Bor i SE3 med Vattenfall, det kanske spelar roll.

Checkwatt har historiskt gett som mest på sommarhalvåret så skulle tyvärr inte hoppas på bättre ersättning på vinterhalvåret

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Intressant tanke, jag hade nog planerat att installera batterierna parallellt med den ordinarie strömförsärjningen och ladda vid "Lågpunkter" för att bidra vid topplasterna.
Men det du är ute efter är mer likt en seriekoppling av batteriet där strömnätet förser batteriet och batteriet förser hushållet?

Min mening med batteri är dels att ta bort toppar precis som du tänker nu kommer inte det hjälpa nov-jan/feb då jag har en värmepump som värmer vatten och värmer huset via golvvärme/radiatorer.
Men mar/april-sept/okt så borde jag nästan kunna använda huset på bara solel om jag inte skulle behöva ladda elbilen sent på kvällen.

Har du inga solpaneler så kan du inte få batteristöd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Min mening med batteri är dels att ta bort toppar precis som du tänker nu kommer inte det hjälpa nov-jan/feb då jag har en värmepump som värmer vatten och värmer huset via golvvärme/radiatorer.
Men mar/april-sept/okt så borde jag nästan kunna använda huset på bara solel om jag inte skulle behöva ladda elbilen sent på kvällen.

Har du inga solpaneler så kan du inte få batteristöd.

Jag missförstod nog ditt tidigare inlägg, trodde man fick stöd vid balansering utan solcellsanläggning #20513291
Såg nu att det behöver vara egenproducerad el. Kanske går att köpa ett batterisystem men bara enstaka solpaneler just för att få rabatten?

Jag kommer antagligen räkna på att köpa batteri i framtiden ändå, tack vare effektavgiften som finns i europa så är det lockande att ha en batteribuffer för att slipa ner maxeffekten.

Permalänk
Medlem

Det jag har offert på från en lokal elfirma

Fronius Gen24 Plus 10kW med BYD PREMIUM HVM 19.32kwh samt smartmätare och övrigt matrial som behövs (200.100:-) 103.052:- efter grönt avdrag 10 års garanti på dess batterier.

1st Sigenstor EC 10.0 kW TP, st Sigen sensor CT-TP120-DH, 3st Sigen stor BAT 8.0 kWh (summa 24kWh)och Installationspaket för golvmontering och övrigt material som behövs skulle bli samma pris, han kunde inte lägga in i deras offertprogram då det inte finns med där än.

Så frågan är om man vill ha 19.32kw eller 24kw inget av dom är med ödrift vill jag ha det så blir det nog mycket dyrare eller så får jag välja mindre antal batterier.

Klarar mig utan ödrift även om det vore kul att ha men går att installera i framtiden utan problem vad elektrikern sa.
Har haft så få avbrott på dom 17år jag bott här att jag nog kan räkna dom på en hand typ var av ett eller två har varit över 30min. Engång hade dom grävt av en kabel som tog lite över 1 timme innan det hoppade igång igen.

Ville jag justera något så kunde vi diskutera det, jag sa att funderar över helgen och ska prata med han på måndag om hur vi gör.
Har även hittat 16kwh sigenergy med installation för 83399:- och vill man ha mer batteri 24Kwh på det stället så blev det 119.099:-

Man vill ha så mycket batteri som möjlig för pengarna men är ändå lite kluven hur jag ska göra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det jag har offert på från en lokal elfirma

Fronius Gen24 Plus 10kW med BYD PREMIUM HVM 19.32kwh samt smartmätare och övrigt matrial som behövs (200.100:-) 103.052:- efter grönt avdrag 10 års garanti på dess batterier.

1st Sigenstor EC 10.0 kW TP, st Sigen sensor CT-TP120-DH, 3st Sigen stor BAT 8.0 kWh (summa 24kWh)och Installationspaket för golvmontering och övrigt material som behövs skulle bli samma pris, han kunde inte lägga in i deras offertprogram då det inte finns med där än.

Så frågan är om man vill ha 19.32kw eller 24kw inget av dom är med ödrift vill jag ha det så blir det nog mycket dyrare eller så får jag välja mindre antal batterier.

Klarar mig utan ödrift även om det vore kul att ha men går att installera i framtiden utan problem vad elektrikern sa.
Har haft så få avbrott på dom 17år jag bott här att jag nog kan räkna dom på en hand typ var av ett eller två har varit över 30min. Engång hade dom grävt av en kabel som tog lite över 1 timme innan det hoppade igång igen.

Ville jag justera något så kunde vi diskutera det, jag sa att funderar över helgen och ska prata med han på måndag om hur vi gör.
Har även hittat 16kwh sigenergy med installation för 83399:- och vill man ha mer batteri 24Kwh på det stället så blev det 119.099:-

Man vill ha så mycket batteri som möjlig för pengarna men är ändå lite kluven hur jag ska göra.

Vad betalar du i abonnemangsavgift till ditt elbolag i månaden? För säkringen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad betalar du i abonnemangsavgift till ditt elbolag i månaden? För säkringen.

20A säkring 2 870,00 kr/år 235,25 denna månad blir lite olika beroende på antal dagar i månaden.

Sedan 53,5 öre i Kwh skatt samt 30 öre Kwh i överföring. <-- det är dom pengarna folk glömmer att räkna på när dom räknar sin solel vad dom tjänar eller inte tjänar för dom räknar inte elen dom använt vad den skulle ha kostat om dom köper in den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

20A säkring 2 870,00 kr/år 235,25 denna månad blir lite olika beroende på antal dagar i månaden.

Sedan 53,5 öre i Kwh skatt samt 30 öre Kwh i överföring. <-- det är dom pengarna folk glömmer att räkna på när dom räknar sin solel vad dom tjänar eller inte tjänar för dom räknar inte elen dom använt vad den skulle ha kostat om dom köper in den.

Vilket skämt. Jag betalar 9360:- om året och 30,70 öre i överföring. 20A

Då förstår jag hur du får ihop kalkylen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Det var saftigt. Jag betalar typ 3500/år för 20A.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jäkla dyr avgift du hade.
Nu ska vårat göras om 1 September så det blir effekt avgifter så det blir intressant och se vad jag får betala då.
https://www.tekniskaverken.se/privat/elnat/prismodell/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jäkla dyr avgift du hade.
Nu ska vårat göras om 1 September så det blir effekt avgifter så det blir intressant och se vad jag får betala då.
https://www.tekniskaverken.se/privat/elnat/prismodell/

Blir dyrare om man är normal i sitt användande, lagar mat, tvättar etc när man kommer hem.

Effektavgiften i min förening, I Stockholm, är 27% av fakturan nu i juni 3000 av 8200 😀
Energiskatten är samma på det sedan...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var saftigt. Jag betalar typ 3500/år för 20A.

Ja, finns dock 16A @ 2520:- om året med överförings avgift på 87,15 öre. Så det är ju det som gäller med batteri isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är installation med Batteri beställt blev Sigenergy 24kw system.
Så nu blir det bara och vänta och se när installationen kommer ske men han trodde att han skulle få alla sakerna till nästa vecka, sedan är ju bara frågan om dom har tiden att installera det då eller ej.
Återkommer när jag vet mer eller när systemet är installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också investerat i solpaneler med 16kWh batteri. Väntar på installation just nu.
Undrar lite hur det kommer se ut nästa år när vi byter till effekttariff.

Kikar jag på Jönköping Energis hemsida så tycker jag det ser riktigt förskönat ut i kalkylerna.
https://jonkopingenergi.se/elnat/effekttariff

I exempel 1 är högsta timmedeleffekten 2.5kW och då är bilen satt på låg effekt
och laddas under natten. Min bil tar oftast ca 4 timmar att ladda på full effekt dvs 11kW (brukar komma hem med 40% batteri kvar som bäst)
Drar jag ner effekten på laddningen så kommer jag ju knappt ta mig till jobbet nästa dag :S
Och den totala elförbrukningen listar dem som 18kW.
Vad är det för bil dem räknar med där? Leksaksbil?

I exempel 2 är högsta timmedelseffekten 6kW och då "snabbladdas" bilen samtidigt som
både spis och tvättmaskin är igång.
Drar jag på spis och tvättmaskin så ligger effekten på 3-4kW.
Då är det 2-3kW kvar till bilens laddning enligt deras modell.
Det är väl ingen snabbladdning i mina ögon.
Sen vintertid blir det ännu roligare när bergvärmepumpen jobbar för fulla muggar...

Ska man investera i större batterilagring för att täcka mer av billadningen?
Hur har det sett ut för er andra som redan kanske har effekttariff och elbil?

/S

Permalänk
Medlem

Effektskatten är väl införd för att folk inte skall använda elbil. Våra elnät är ju inte designade för denna decentraliserade produktion och användning.

https://cornucopia.se/2022/08/ellevio-infor-effektdebitering-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Har också investerat i solpaneler med 16kWh batteri. Väntar på installation just nu.
Undrar lite hur det kommer se ut nästa år när vi byter till effekttariff.

Kikar jag på Jönköping Energis hemsida så tycker jag det ser riktigt förskönat ut i kalkylerna.
https://jonkopingenergi.se/elnat/effekttariff

I exempel 1 är högsta timmedeleffekten 2.5kW och då är bilen satt på låg effekt
och laddas under natten. Min bil tar oftast ca 4 timmar att ladda på full effekt dvs 11kW (brukar komma hem med 40% batteri kvar som bäst)
Drar jag ner effekten på laddningen så kommer jag ju knappt ta mig till jobbet nästa dag :S
Och den totala elförbrukningen listar dem som 18kW.
Vad är det för bil dem räknar med där? Leksaksbil?

I exempel 2 är högsta timmedelseffekten 6kW och då "snabbladdas" bilen samtidigt som
både spis och tvättmaskin är igång.
Drar jag på spis och tvättmaskin så ligger effekten på 3-4kW.
Då är det 2-3kW kvar till bilens laddning enligt deras modell.
Det är väl ingen snabbladdning i mina ögon.
Sen vintertid blir det ännu roligare när bergvärmepumpen jobbar för fulla muggar...

Ska man investera i större batterilagring för att täcka mer av billadningen?
Hur har det sett ut för er andra som redan kanske har effekttariff och elbil?

/S

Skrivet av Ibymafayhas:

Effektskatten är väl införd för att folk inte skall använda elbil. Våra elnät är ju inte designade för denna decentraliserade produktion och användning.

https://cornucopia.se/2022/08/ellevio-infor-effektdebitering-...

Dom vill inte att man ska köra alla saker på engång där av att man inför effekttariff.

Du bör göra en sak i taget först äta sedan diska sedan tvätta sedan städa och när du lägger dig så laddar du elbilen.
Dom vill få ett jämnare flöde va eller inte massa toppar och dalar som det blir när folk kommer hem från jobbet och startar allt på engång.

Jag får effekttariff 1 sept så jag vet inte hur det kommer se ut.
Har beställt 24kw(23,4kw egentligen varje batteri är 7,82 men kallas 8kw)

Har också en värmepump som drar den mesta elen på vintern så jag vet att jag kommer få jätte toppar på vintern och inget jag kommer kunna göra något åt.

Har inte funderat på om man ska ladda batteriet på natten med vanlig el eller ej heller då jag vet att solen man får på vintern kommer inte räcka till både hus och ladda batteri.
Jag vet att nov-feb kommer bli dom dyra månaderna och okt samt mars kommer var halv dyra månader, för kollar jag på gammal förbrukning och export av solel så kommer jag kunna använda batteriet halva oktober och ganska mycket i mars beroende på hur det ser ut med vädret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom vill inte att man ska köra alla saker på engång där av att man inför effekttariff.

Du bör göra en sak i taget först äta sedan diska sedan tvätta sedan städa och när du lägger dig så laddar du elbilen.
Dom vill få ett jämnare flöde va eller inte massa toppar och dalar som det blir när folk kommer hem från jobbet och startar allt på engång.

Jag får effekttariff 1 sept så jag vet inte hur det kommer se ut.
Har beställt 24kw(23,4kw egentligen varje batteri är 7,82 men kallas 8kw)

Har också en värmepump som drar den mesta elen på vintern så jag vet att jag kommer få jätte toppar på vintern och inget jag kommer kunna göra något åt.

Har inte funderat på om man ska ladda batteriet på natten med vanlig el eller ej heller då jag vet att solen man får på vintern kommer inte räcka till både hus och ladda batteri.
Jag vet att nov-feb kommer bli dom dyra månaderna och okt samt mars kommer var halv dyra månader, för kollar jag på gammal förbrukning och export av solel så kommer jag kunna använda batteriet halva oktober och ganska mycket i mars beroende på hur det ser ut med vädret.

Med tanke att industri står får de stora topparna så är det gulligt att de vill att folket skall spara på topparna!
Sen drar en diskmaskin ca 1 kWh över 3h på en maskin. Kör man snabb program så drar den ca 1.5kwh
En tvättmaskin pekar runt 2k men enbart när den värmer vattnet.
Alla dessa är en fas objekt och skapar inte speciellt stora peakar...

För man kan inte räkna 2+3+5=10 för total peak effekt är lägre per fas, annars går man fas förskjuta sin laster så inte allt är på L1

Enbart spis/ugn/billaddning är stora pekkeffekter utöver uppvärmning... Tack och lov för Fjv 😅

Edit
Sen om du kör timpris så ladda batteriet billigare timmar och sedan använd vid toppar.

Det bästa vore om det fanns batterier som kunde köra lagring, systemtjänst + effekttopps kapning.

Jag vet att det finns ett svensk företag som har just fas komepensering via batterier för att jämna ut lasten och kappa toppen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ja, topparna blir dyrare då vi inte har baskraften kvar och vinden och solar är ju smått väderberoende.

Det hela bygger på ett EU-direktiv så alla kommer ha den extra skatten senast 2027.

Permalänk
Medlem

Vad jag stör mig på är att Eon inte gör ett skit åt folks förbrukning. Kostar lika mycket året om. Sen pratas d om att vi ska ladda elbilen på natten. Varför då? Eon kan ju sänka priserna då isf? Hade jag haft rörligt pris hade jag laddat på dyraste timmen varje gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu en bokning av installation inne för SolAsk Norrsken. Tycker den har intressant teknologi som inte många/några andra tillverkare har.
Någon annan som sneglar på den?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har nu en bokning av installation inne för SolAsk Norrsken. Tycker den har intressant teknologi som inte många/några andra tillverkare har.
Någon annan som sneglar på den?

Den verkar inte gå att koppla till solceller och har du inga solceller kan du inte få bidrag.
Denna är bara gjorde för att du ska kunna ladda batteriet när elen är billig och sedan använda batteriet när elen är dyr.

Vad kostar systemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Pixii home 10kw/10kwh, tror jag har läst rätt mycket och tolkar det som bästa batteriet idag. Någon mer som har input?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har beställt ett Pixii home 10kw/10kwh, tror jag har läst rätt mycket och tolkar det som bästa batteriet idag. Någon mer som har input?

Intressant. Vad betalar du? Ska in och grotta ner mig nu. Har du solceller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Jag titta på det batteriet med men det var för dyrt med tanke på hur lite det kunde göra.
Fick ett pris på 199.900:- före avdrag Att betala efter grönt avdrag: 102 994,85
Säljaren jag prata med om det batteri sa att den inte kopplas mot solcellerna utan rakt mot elnätet bara.
Tittar man på deras installation film för batteriet så stämmer det säljaren sa väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=tZazeHH-3UQ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Den verkar inte gå att koppla till solceller och har du inga solceller kan du inte få bidrag.
Denna är bara gjorde för att du ska kunna ladda batteriet när elen är billig och sedan använda batteriet när elen är dyr.

Vad kostar systemet?

Har full koll. Komplement till existerande system med vanlig, inte hybrid-, växelriktare. Den laddar med solel tack vare direktanslutning till smartmeter och strömtrafos. Är elektriker, därav intresset. Är mer intressant eftersom det är svensk ingenjörskonst.
Som sagt, redan bokad för installation. 78k efter avdrag*, inte bidrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har full koll. Komplement till existerande system med vanlig, inte hybrid-, växelriktare. Den laddar med solel tack vare direktanslutning till smartmeter och strömtrafos. Är elektriker, därav intresset. Är mer intressant eftersom det är svensk ingenjörskonst.
Som sagt, redan bokad för installation. 78k efter avdrag*, inte bidrag.

Okej men jag trodde det var norsk ingenjörskonst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Okej men jag trodde det var norsk ingenjörskonst.

AB SolAsk Energi ligger i Gävle, där det grundades.

Visa signatur