Smidig setup för resor med mobil hotspot

Permalänk
Medlem

Smidig setup för resor med mobil hotspot

Hej!
Tänkte skaffa en chromecast ultra för att ta med på jobbresor osv.
Läste att man kunde köra hotspot tricket genom att dela internet på enhet a och sedan köra setupen på enhet b.

Men, då slog det mig, måste man då alltid ha en enhet B med sig för streamande? Tänker eftersom enhet A inte är på sitt eget Wi-Fi så att säga.

Kan någon verifiera att det (efter setup) faktiskt fungerar att man bara har med sig chromecasten och mobilen och det räcker?

Har även funderat på atv, men, känns inte ok att släpa med sig en hdmi kabel överallt.

Har ni annars några bra tips på setups som löser detta problem?

Mvh
Pär

Permalänk
Medlem

HDMI-adapter och HDMI-kabel som fungerar till din telefon. Så rullar jag på mina tjänsteresor, minimalistiskt och minimalt med strul, att köra hotspot och trådlöst på hotell är att be om problem. (och kostar mer än det smakar)

Har en sådan här numer (tidigare motsvarande med lightning kontakt):
https://www.apple.com/se/shop/product/MW5M3ZM/A/usb-c-digital...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Nu åker inte jag på jobbresor hela tiden, men.
På jobbresa har jag dator med mig, och allt ni pratar om förutsätter en tv med hdmi. Så, jag har blott en hdmi-kabel och spelar upp vad det nu är, från datorn.
Eller menar ni nåt annat?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

HDMI-adapter och HDMI-kabel som fungerar till din telefon. Så rullar jag på mina tjänsteresor, minimalistiskt och minimalt med strul, att köra hotspot och trådlöst på hotell är att be om problem. (och kostar mer än det smakar)

Har en sådan här numer (tidigare motsvarande med lightning kontakt):
https://www.apple.com/se/shop/product/MW5M3ZM/A/usb-c-digital...

Det beror på om telefonen stödjer det, inte alla som gör det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kollat upp hdmi adapter.

Jag kör en iPhone 14 PRO, men, vad jag läst och även vad min far upplevt är att det verkar som om detta inte är en 100% lösning då inte alla appar fungerar, tex slutade cmore appen sluta fungera när det blev en del av tv4, även läst att Netflix inte alltid fungerar då det ibland bara kommer ljud men ingen bild.
Har helst en 100% lösning här, även om det kostar en slant.

Fungerar det bättre om man köper en enklare android telefon och kör usb-c till hdmi? Är det 100%

Det är inte så att jag alltid har datorn med mig, så det är tyvärr inget alternativ