2 nätaggregat (separat till gpu)

Permalänk

2 nätaggregat (separat till gpu)

Hej! Jag har googlat runt lite och kollat här på forumet och hittat delade meningar men jag tänker att jag förklarar min situation så kanske ni kan hjälpa mig.

Min svärfar har köpt en dator här
https://www.refurbed.se/p/fujitsu-esprimo-p757-e85/110440/?fb...

Men vill gärna ha ett grafikkort instalerat, och jag hade några gammla liggandes. Så nu till problemet.
Nätaggregatet som sitter i har bara en kabel 16pin till moderkortet och jag har ett nytt nätaggregat som ligger men det är 20 pin. Hälst så vill han inte köpa fler delar.
Så min fråga är egenteligen hur man kan lösa detta på bästa sätt? Kan man rent tekniskt ha 2 aggregat då ha allt som det är sätta dit det nya som hara driver 6pin på grafikkortet?

Permalänk

20 pinen passar ju också i 16 pins uttaget kan den sitta i och sticka ut över lite? Eventuellt om man knippsar av dom 4 som inte används?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar verkligen inte att använda ett separat nätagg enbart för grafikkortet. Men det går. Jag körde flera nätagg till grafikkorten i miningriggar. Men nätagget till grafikkortet måste startas manuellt varje gång, genom att kortsluta pinnar eller använda en sån där PSU-self-tester.

Men som sagt, inget jag rekommenderar och verkligen inte i ditt fall.

Det finns tydligen adapter: https://www.ebay.co.uk/itm/154406903453

Använd på egen risk!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är att en sådan där märkesdator är inte byggd för att kunna uppgraderas på enkelt sätt. Går det så går det, men man skall inte räkna med att den kan uppgraderas på något sätt.

Rent tekniskt så går det att ha 2 nätaggregat, men för att ett normalt nätaggregat för datorer skall gå igång för fullt så måste det få en signal på PS_ON pinnen - vilket normalt kommer från moderkortet när man trycker på powerknappen på framsidan av datorn.
Man kan simulera det hela genom att kortsluta rätt pinn i 20-/24-pins kontakten till moderkortet, men man bör veta vad man pysslar med.

Jag rekommenderar att försöka hitta något enklare strömsnålt grafikkort som inte behöver ström direkt från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

20 pinen passar ju också i 16 pins uttaget kan den sitta i och sticka ut över lite? Eventuellt om man knippsar av dom 4 som inte används?

Passar fysiskt kanske. Är layouten på pinnarna kompatibel? Om inte, så låter det som ett säkert recept för kortslutning och bränt moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Säger inte att det är världens smidigaste lösning, men det går absolut att köra flera PSU tillsammans.
Finns även PSU:er som är anpassade för detta från start med signalkontakter för att köras samman.

Smidigaste om man ger sig på det är att använda en adapter som skickar startsignalen till sekundära agget så man inte behöver hålla på med annat pill.
Likt mitten på bilden på en adapter här, endast 2 ledare som skickar signal till sekundära agget.
Sen om det finns färdiga med rätt kontakter för just din setup låter jag vara osagt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Hmm. Som jag förstår det då av era svar så är det en dum ide om man inte vet vad man gör, vilket jag inte gör xD. Men har ni några ider på en bra lösning om man går fritt? Föutom att köpa nytt allt? Jag ska kolla in lite med dom adapptrar som finns och se om folk har försökt och så.

Permalänk
Medlem

Vad ska han ha datorn till? spela något tungt spel? Jag har en hög GPUer som inte behöver extra strömming, kan skänka nåt för porto.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Vad ska han ha datorn till? spela något tungt spel? Jag har en hög GPUer som inte behöver extra strömming, kan skänka nåt för porto.

Han ska egenteligen ge den till sin dotter som surfar runt lite och spelar lite spel vilka vet jag inte riktigt men inte dunder spel. Kan tänka mig att om den klarar lol kanske wow typ. Eller i den graden.

Permalänk
Medlem

I ditt läge hade jag också funderat på en adapter för att koppla in standard-nätagg eller ha ett extra nätagg till enbart grafikkortet.

Men är nätagget på 250w? Det är i svagaste laget för ett separat grafikkort, men det borde räcka för att driva t.ex. GTX 1050 och andra xx50-kort.